Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، نسیم شکاری گفت: پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان که در کشور دنبال می شود  پروژه ای است که از جانب یک نهاد بین المللی، سازمان تسهیلات محیط زیست جهانی (جف) به دلیل اهمیت ویژه این موضوع  حمایت مالی شده است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما جزوه برترین دارندگان  ذخایر نفت و گاز طبیعی در جهان است خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده که بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ما کمتر اهمیت پیدا کند چنانکه ما در ساختمان ها 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 برابر متوسط جهانی مصرف انرژی داریم.

افزایش هزینه های سلامت با مصرف بی رویه انرژی

شکاری با تاکید براینکه موضوع بهینه سازی و صرفه جویی انرژی در کشور ما پتانسیل بالایی برای کار دارد ادامه داد: الگوی مصرف ما پتانسیل زیادی برای اصلاح دارد و هر قدر مصرف بی رویه انرژی داشته با‌شیم هزینه های اجتماعی و سلامت کشور نیز افزایش می یابد.

این متخصص حوزه انرژی با اشاره به آمار سال 95 در خصوص مصرف انرژی در کشور گفت: مصرف ذخایر گاز در ساختمان های کشور، سالانه بیش از 65.5 میلیارد مترمکعب است که با تناسب جمعیتی در شهر تهران حدود 10 میلیارد متر مکعب بوده است که این میزان 2 تا 3 برابر شاخص مصرف انرژی در شهرهای پرجمعیت کشورهای توسعه یافته در بخش ساختمان است.

وی تصریح کرد: اگر چه تکنولوژی وتجهیزات می توانند کمک زیادی به بهینه سازی مصرف انرژی کند اما مطالعات نشان می دهد که نقش انسان‌ها به عنوان ساکنان ساختمان‌ها در این موضوع بسیار زیاد است و اگر بتوانیم به  کودکان درباره بهینه سازی انرژی و محیط زیست آموزش دهیم می توانیم مصرف بهینه انرژی را برای نسل آینده نهادینه کنیم.

شکاری درباره این پروژه توضیح داد: پروژه بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان، در ماه اوت سال ۲۰۱۶ و با همکاری تسهیلات جهانی محیط زیست یا GEF و معاونت علمی و فناوری یاست جمهوری و همچنین برنامه توسعه سازمان ملل UNDP آغاز شد.

ارائه گواهینامه بهادار به ساختمان هایی با مصرف انرژی کم

وی با بیان اینکه هدف این پروژه ظرف چهار سال تعریف شد و در عمل تا یکسال و نیم دیگر یعنی ماه اوت سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد ادامه داد: این پروژه شامل سه بخش بوده و هدف اصلی آن ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست است، به این معنا که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی را درگیر کرده تا آنها بتوانند در ساختمان های منتخب خدمات انرژی را ارایه داده تا صرفه-جویی انرژی در آنها حاصل شود. سپس این صرفه¬جویی حاصل شده در بازار ایجاد شده به شکل اوراق بهادار و قابل خرید و فروش عرضه می¬شود.  

مدیر ملی پروژه بین المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست اظهار کرد برای این پروژه سه بخش اصلی تعریف شده است: بخش اول بازبینی در قوانین و استراتژی‌های مرتبط با مصرف انرژی در کشور است، به صورتی که به شکل گیری بازار مورد هدف کمک کند، در این راستا آیین نامه بازار انرژی و بهینه سازی انرژی سال گذشته تدوین شده است و امیدواریم دستورالعمل های اجرایی آن نیز تدوین شود تا به اجرای پروژه کمک کند.

وی افزود: در بخش دیگر پروژه، حدود 400 ساختمان مسکونی و عمومی در تهران انتخاب می شوند تا به صورت پایلوت این پروژه در آنها اجرا شود، بعد از انتخاب ساختمان ها براساس معیارهای مورد نظر از شرکت های انرژی دعوت می شود‌ پیشنهاد و راهکارهای اجرایی صرفه جویی انرژی خود برای به کارگیری در ساختمان ها را ارائه دهند و انتظار داریم شرکت ها، چه تامین کنندگان تجهیزات انرژی و چه شرکت‌هایی که خدمات ارائه می دهند بتوانند حداقل کاهش ۲۵ درصدی انرژی را در این ساختمان ها ایجاد کنند.

شکاری تصریح کرد: در نهایت میزان صرفه جویی انرژی در این ساختمان ها ارزیابی شده و در صورت حاصل شدن صرفه جویی انرژی در ساختمان ها، گواهینامه های بهینه سازی انرژی توسط نهاد مربوطه صادر می شود که این موضوع نیاز به زیرساخت‌های قانونی و حقوقی دارد.

مدیر ملی پروژه بین المللی بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست در ساختمان عنوان کرد: بخش آخر پروژه ما نیز مرتبط با آموزش و فرهنگ‌سازی است زیرا معتقدیم هر قدر قوانین سختگیرانه بوده و در این خصوص اجبار وجود داشته باشد تا زمانی که شهروندان به اهمیت صرفه جویی انرژی پی نبرند و تغییر نگرش رخ ندهد اتفاق ویژه ای در زمینه صرفه جویی انرژی نخواهد افتاد، لذا سهم قابل قبولی از نظر هزینه و نیروی انسانی برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: ما این پروژه را از مدارس شروع کردیم زیرا معتقدیم کودکان نوجوانان و جوانان بهترین گزینه ها هستند تا بتوانند مانند سفیران انرژی عمل کنند، به این ترتیب که علاوه بر نهادینه شدن فرهنگ بهینه سازی مصرف انرژی در میان آنها، والدین خود را نیز به این سمت سوق می دهند.

شکاری تاکید کرد :علاوه بر دانش آموزان، بانوان خانه دار و بانوان شاغل جزء مخاطبان مهم برنامه های فرهنگسازی پروژه در نظر گرفته شده اند زیرا معتقدیم این گروه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری در این حوزه داشته باشند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انرژی شاخص محیط زیست نفت گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۱۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه

محمدرضا جوفار گفت: در منطقه مکران ظرفیت‌هایی از جمله گردشگری، ترانزیت و منابع طبیعی وجود دارد. استفاده از تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند وابستگی به درآمدهای فروش نفت و گاز را از بین ببرد.

 

محمدرضا جوفار کارشناس جغرافیای سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در رابطه با ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه مکران، گفت: ظرفیت‌های منطقه مکران بسیار زیاد است که متاسفانه در چند دهه اخیر مغفول مانده است. مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی و بیانات خود به توسعه دریامحور اشاره داشتند اما بنظر می‌رسد عزم جدی برای توسعه دریامحور در کشور وجود ندارد.

 

جوفار درباره ظرفیت‌های موجود در این منطقه اظهار کرد: منابع طبیعی از جمله نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی، از مهم‌ترین ظرفیت‌های مکران به‌شمار می‌رود. این منطقه با دسترسی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و هند و همچنین با دسترسی به دریاهای آزاد موقعیت جغرافیایی خاص و می‌توان گفت بی‌نظیری دارد.

 

وی افزود: مهم‌ترین ظرفیتی که مقداری روی آن تمرکز شده اما هنوز ضعف دارد، بحث گردشگری است. صرفا بحث گردشگری تجاری یا خرید نیست؛ گردشگری‌های متفاوتی از جمله گردشگری انرژی، ورزشی، طبیعی و فرهنگی که به جفرافیای سیاسی ربط دارد می‌تواند صورت بگیرد.

 

این کارشناس جغرافیای سیاسی در رابطه با اینکه چه مسیرهایی برای توسعه این منطقه وجود دارد گفت: زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی می‌تواند ایجاد شود. این ظرفیت‌ها می‌تواند مکران را به یک هاب بزرگ و چند منظوره تبدیل کند. همچنین می‌تواند آسیای مرکزی را به دریای آزاد متصل کند و برای ما ارزآوری و رونق را به دنبال داشته باشد.

 

جوفار با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند اثرات ملی و بین‌المللی از جمله ارزآوری داشته باشد و با برقراری ارتباط بین قومیت‌های مختلف باعث ایجاد اتحاد می‌شود، گفت: بهره‌وری از منابع طبیعی، یکی از فرصت‌هایی است که به آن توجه نشده است. توسعه صنایع فرآوری، ارتقای کیفیت زندگی مردم این منطقه و توجه به صنعت گردشگری از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این منطقه صورت بگیرد.

 

این کارشناس در پایان درباره ارزآوری این منطقه اظهار کرد: ارزآوری این منطقه به چند مولفه بستگی دارد. بهره‌وری اصلی می‌تواند از صنایع و برداشت از معادن صورت بگیرد. همچنین مبحث گردشگری و ترانزیت، از ظرفیت‌های دیگر این منطقه محسوب می‌شود.  با اطمینان می‌گویم که اگر از ظرفیت‌های این منطقه به صورت کامل استفاده شود، وابستگی کشور به نفت و گاز از بین می‌رود.

دیگر خبرها

  • شناسایی۱۶هزار میلیارد تومان ملک برای مولد‌سازی در هرمزگان
  • تولید حدود ۲۷۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • اعتبار ۱۷ میلیارد ریالی برای نگهداری سالانه از آبنماهای منطقه ۵ اصفهان
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه