Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-04@14:25:32 GMT

لزوم استقلال در ساختار نظارتی قوه قضائیه

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۲۰۷۲

لزوم استقلال در ساختار نظارتی قوه قضائیه

ساختار نظارتی در قوه قضائیه مستقل نیست؛ بلکه منتصب رئیس قوه است و ممکن است گاهی به‌درستی و آزادانه عمل نکند، که این باید اصلاح شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- محمدامین اسکندری؛ * انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی بر منصب ریاست قوه قضاییه از سوی رهبری جای خوشحالی دارد؛ چراکه ایشان ۲۰ سال سابقه حضور در این قوه را داشته و از دانش و تجربه بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این زمینه همچنین به پاکدستی شناخته شده اند و مدتی هم در تولیت آستان قدس تحولات چشمگیری ایجاد کرده اند، از همه مهم‌تر اینکه محبوبیت خوبی دارند؛ ۱۶ میلیون رأی آقای رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت بسیاری دارد و همه این‌ها کار را برای برخورد قاطع با مفسدان راحت‌تر می‌کند.

از طرفی شاید ایشان هم مانند روسای پیشین قوه قضاییه از تحولات و برخورد قاطع با مفاسد و... سخن بگویند، که اینجا وظیفه عموم مردم و دانشجویان است که مطالبه گری خود را از رئیسی داشته باشند و نقاط قوت و ضعف را یادآور شوند.
اولین نکته این است که قوه قضائیه با انتخاب مردم نیست که اگر کم کاری صورت پذیرد، بشود آن را توجیه کرد و بگویند مشکل از رای غلط مردم بدانند، بلکه این کم کاری قوه‌ای که در اختیار مجتهدین بوده، پای نظام و رهبری و فقه و مجتهدین و اسلام تمام می‌شود.

دوم اینکه خارج از نظر کارشناسی، در افکار عمومی قوه قضائیه یک دستگاه دارای صلابت در برخورد و مبارز با فساد سیاسی، اقتصادی و... نیست؛ علاوه بر آن، حتی نتوانسته با فساد درون خود مقابله کند و گاهی در خود این قوه زد و بند و پارتی و فساد مشاهده می‌شود؛ که باید با آن برخورد شود.

سوم اینکه برای برخورد‌های درون خود قوه با چه شیوه‌ای عمل شود؟ یک ساختار نظارتی بین نیرو‌های نظامی بنام حفاظت وجود دارد که منتصب فرمانده نبوده و تقریباً هم رده فرمانده است و جواب هم داده است. اما ساختار نظارتی در قوه مستقل نیست؛ بلکه منتصب رئیس قوه است. خب معلوم است گاهی به‌درستی و آزادانه عمل نمی‌کند که این باید اصلاح شود.

چهارم اینکه علاوه بر این، کانال امنی برای کسانی که این موضوعات را مطالبه می‌کنند از جمله دانشجویان، افشاگران مفاسد، کارگر و خبرنگاران نیست و گاهی خود این افراد دستگیر و مجازات و سرکوب می‌شوند و آزادی عملی ندارند. اتفاقاً می‌بینیم بین توصیه‌های ۸ گانه رهبری، به احیای حقوق عامه و آزادی‌های مشروع تاکید شده که همان بند۲ از اصل ۱۵۶ قانون اساسی است.

پنجم اینکه تا کنون شفافیت به عنوان یک عنصر کلیدی برای مقابله با مفاسد، در سیستم قوه جدی گرفته نشده و بسیاری از مسئولین قوه در بسیاری از موارد پاسخگوی عامه مردم و دانشجویان نیستند؛ مثلاً مسئله تعداد حساب‌های شخصی در ریاست قبلی قوه وجود داشت که گفتند از رهبری اجازه گرفته شده و دیگر معلوم نشد چه سیستم نظارتی از دخل و خرج آن سر در می‌آورد؟

همچنین در بند۵ از اصل۱۵۶ قانون اساسی در مورد پیشگیری از وقوع جرم، متاسفانه کار جدی صورت نگرفته و حجم پرونده‌ها بسیار بالاست؛ که نیازمند است تحول چشمگیری در این زمینه رخ دهد.

*محمدامین اسکندری- مسئول سیاسی بسبج دانشجویی دانشگاه خوارزمی
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رئیس جدید قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومیت شجاع خلیل زاده پس از برخورد با بازیکن استقلال؛ هشت بخیه و دندانی که شکست!

شجاع خلیل زاده در بازی با استقلال مصدوم شد.

طرفداری | لب شجاع خلیل زاده هشت بخیه خورد.

تراکتور و استقلال در چهارچوب هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر برابر هم قرار گرفتند و به تسادی بدون گل رضایت دادند. شجاع خلیل زاده در نیمه اول این دیدار چند دقیقه‌ای روی زمین بود و احساس ناراحتی می‌کرد. خلیل زاده پس از برخورد با مهرداد محمدی از زمین مسابقه خارج شد و با لب خونی برگشت.

خلیل زاده در مصاحبه‌ای گفت:

لبم هشت بخیه خورد و دندانم شکست. احترام می‌گذارم به تصمیم داور اما باید بازیکن حریف اخراج می‌شد.

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • یامگا با چشم بانداژ و لب خندان در تمرین امروز استقلال
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • لزوم استفاده مسئولان از ظرفیت دانشگاهیان/ نمایشگاه حمل‌ونقل حاصل اجرای فرامین رهبری است
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان 
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه ورزی دانشجویان
  • مصدومیت شجاع خلیل زاده پس از برخورد با بازیکن استقلال؛ هشت بخیه و دندانی که شکست!