Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@15:30:57 GMT

جامعه کبیره؛ یادگار ارزشمند امام هادی(ع)

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۲۹۴۷

جامعه کبیره؛ یادگار ارزشمند امام هادی(ع)

زیارت جامعه کبیره، یادگاری ارزشمند و بس گرانسنگ است که حضرت امام زمان(عج) در بیان مبارکی از بی‌توجهی برخی از شیعیان به خواندن این زیارت نورانی، لب به شکوه وگلایه گشوده‌اند.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل،: خورشید فروزان هادی امت، حضرت امام علی النقی(ع)، حقیقت وجود اهل بیت(ع) را برای شیعیان زمان خود و تمامی اعصار و تمامی آزادگان جویای حقیقت تبیین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیارت جامعه کبیره، یادگاری ارزشمند وبس گرانسنگ است که حضرت امام زمان (عج) در بیان مبارکی از بی‌توجهی برخی از شیعیان به خواندن این زیارت نورانی، لب به شکوه و گلایه گشوده‌اند.

 

زیارت جامعه کبیره که اقیانوسی مواج از معارف الهی و مضامین عالی مشتمل بر معرفی مقام ائمه علیهم السلام است؛ از امام علی النقی(ع) به ما رسیده است. زیارت جامعه که به تعبیر علامه مجلسی(ره)، از نظر سند و روایت از صحیحترین و قوی‌ترین زیارات ائمه(ع) است، یادگار عظیمی است که در حرم هر یک از ائمه معصومین علیهم‌السلام آن زیارت را می‌خوانیم.

 

از آنجا که این زیارت، بر نقل نصوص مختلف، معتبرترین زیارات بوده و توصیه به خواندن آن در مشاهد مشرفه، تأکید شده است، توجه به مضامین مهم آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

۱​- السلام علیکم یا اهل بیت النبوه

خاندان پیامبری.  دقت فرمایید،  می‌گوید، خاندان پیامبری و نمی گوید، خاندان پیامبر.

 

۲​ – ساسه العباد

دین از سیاست جدا نیست: ائمه شیعه، تنها رهبران دینی مردم نبوده و سیاستمدارترین افراد روزگار خود نیز بوده و شعار جدایی دین از سیاست، توطئه ای پرورش یافته توسط دشمنان دین است .

 

۳ – وَحُجَجِ ا... عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَالاْخِرَه وَالاْولى

سه برهه زمانی بسیار مهم و اهل بیت.

 

امامان شیعه در سه برهه زمانی بسیار مهم، حجتهایی بر مردم بوده‌اند:

 

الف: دنیا

 

ب: آخرت

 

ج: اولی (آیا تا به حال به این برهه زمانی فکر کرده اید که اولی کجا بوده است ؟!)

 

۴​ - اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَه ا...

امن ترین راه رسیدن به خدا:

 

آنچه که مسلم است و در روایات به آن اشاره شده، این است که راه‌های رسیدن به خداوند بسیار زیاد است، اما آنچه باید بر اساس نص جامعه کبیره مورد توجه قرار بگیرد، این است که:

 

امن ترین راه، راه اهل بیت است.

 

۵​- اَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ

تأییدات با روح:

 

بزرگترین فرشته الهی به نام روح (که برخی از مفسران، ذیل آیات سوره قدر و آیه تنزل الملائکه و الروح فیها، اشاره به این مطلب داشته‌اند) که اعظم ملایکه الهی است؛ همواره همراه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده است!

 

۶- وَالْبابُ الْمُبْتَلى بِهِ النّاسُ مَنْ اَتیکُمْ نَجى وَمَنْ لَمْ یَاْتِکُمْ هَلَک

اهل بیت محک ایمان:

 

آنچه بر اساس روایت مختلف بدان اشاره شده، خاندان عصمت و طهارت(ع)، محک ایمان برای انسانها هستند. هرکس ایشان را به عنوان نمایندگان الهی پذیرفت، نجات یافته و هرکس رویگردان شود، هلاک می گردد .

 

۷ – وَجَعَلَ صَلَواتَنا عَلَیْکُمْ وَما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طیباً لِخَلْقِنا وَطَهارَه لاِنْفُسِنا وَتَزْکِیَه لَنا وَکَفّارَه لِذُنُوبِنا

اهل بیت جلوه ای از رحمه للعالمینی پیامبر اسلام(ص):

 

اگر خداوند، گناهان خلایق و لباس رحمت بر آنان بپوشاند، به واسطه اهل بیت است. که در برخی روایات داریم در روز قیامت، خیل کثیری از بندگان الهی را دست گیری می نمایند و در این دنیا به برکت حضور نورانیت ایشان، گناهان بخشیده می‌شود، همان طور که در زیارتنامه آنها نیز اشاره شده که زائر ایشان در حال معرفت، تمامی گناهانش بخشیده شده و مأوایش بهشت خواهد بود.

 

۸ – وَبَرِئْتُ اِلَى ا... عَزَّوَجَلَّ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَمِنَ الْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَالشَّیاطینِ وَحِزْبِهِمُ الظّالِمینَ لَکُمْ وَالْجاحِدین لِحَقِّکُمْ وَالْمارِقینَ مِنْ وِلایَتِکُمْ وَالْغاصِبینَ لاِرْثِکُمْ وَالشّاَّکّینَ فیکُمْ وَالْمُنْحَرِفینَ عَنْکُمْ وَمِنْ کُلِّ وَلیجَهٍ دُونَکُمْ

دشمن شناسی و کشف کُـدهای کلامی اهل بیت:

 

مقوله بسیار مهم دشمن شناسی در مکتب اهل بیت در هر زمان مورد توجه ایشان بوده و به مناسبتهای مختلف، کدهایی از جانب این انوار مقدسه صادر می شده تا دشمنان را به مردم، معرفی نمایند؛ از جمله کدهایی همانند جبت و طاغوت که باید مورد توجه قرار گرفته شود.

 

۹– مَنْ اَرادَ ا... بَدَءَ بِکُمْ

تأکید موکد و دوباره به خداشناسی از درگاه اهل بیت:

 

هرکس خدا را بخواهد، باید با اهل بیت شروع کند، زیرا که محل امن شناخت الهی، از درگاه خزاین علم خواهد بود.

 

۱۰- بکُمْ فَتَحَ ا... وَبِکُمْ یَخْتِمُ وَبِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَبِکُمْ یُمْسِکُ السَّماَّءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الاْرْضِ اِلاّ بِاِذْنِهِ وَبِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَیَکْشِفُ الضُّرَّ وَعِنْدَکُمْ ما نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَهَبَطَتْ بِهِ مَلاَّئِکَتُهُ

اهل بیت دلیل رحمت واسعه الهی، بر خلائق :

 

به عبارت دیگر، همان طور که در حدیث معراج از زبان پیامبر اسلام(ص) نیز بدان اشاره شده و نیز در احادیث قدسی متعدد هم آمده است؛

اهل بیت دلیل خلقت و واسطه رحمت الهی بر بندگان هستند.

 

۱۱_ وَبِکُمْ اَخْرَجَنَا ا... مِنَ الذُّلِّ وَفَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الْکُرُوبِ وَاَنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَکاتِ

تمسک به اهل بیت باعث نجات از گمراهی ها:

 

خواستنی ها، فقط و فقط از این خاندان جایز است و چراغ هدایت در ظلمات گمراهی ها، خود خودشان هستند. به عبارت دیگر، اشاره به احادیث متعدد در این زمینه دارد و زیارت خاص  امیر المؤمنین علی(ع) که در هلکات و پرتگاه‌های بسیار خطرناک، از دوستداران، دست گیری کرده و سنگینی‌های ایشان را به دوش می کشند. ( به زیارت مخصوصه امیرالمؤمنین علی علیه افضل صلوه المصلین در 27 رجب دقت فرمایید)

 

۱۲ – بِمُوالاتِکُمْ عَلَّمَنَا ا... مَعالِمَ دِینِنا وَاَصْلَحَ ماکانَ فَسَدَ مِنْ دنیانا

اهل بیت، باعث رشد فکری و جبران خسارات دنیایی:

 

آشنایی با آل بیت پیامبری، آشنایی با معارف دینی و الهی است و در نتیجه جبران کننده خسارتهای دنیایی و اخروی .

 

۱۳ -اِنَّ بَیْنى وَبیْنَ ا... عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لا یَاْتى عَلَیْها  الا رضاکم

بخشش فقط با نظر خاص اهل بیت:

 

خداوند، گذشت از بندگان و بخشوده شدن آنان را در گرو رضایت اهل بیت پیامبر خویش قرار داده است؛ بدین معنا که اگر این خاندان از کسی رضایت داشته باشند، خداوند هم از او راضی خواهد بود.

 

۱۴- اَللّهُمَّ اِنّى لَوْ وَجَدْتُ شُفَعاَّءَ اَقْرَبَ اِلَیْکَ مِنْ مُحَمِّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ الاْخْیارِ الاْئِمَّه الاْبْرارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعاَّئى

برترین خلائق:

 

در هستی و خلقت کسانی جز آل بیت پیامبری، برترین خلایق نزد خداوند نیستند. حتی انبیا و اولیا. (اشاره به حدیث معراج فرمایش پیامبر اسلام)./

 

دکتر جواد دهقانی آرانی (دکترای علوم قرآن و حدیث)

 

پایان پیام/513

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد اصفهان خبرگزاری جامعه کبیره شرح جامعه کبیره امام هادی شهادت امام هادی زیارت جامعه کبیره امام هادی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی طاغوت وعده صادق الهی است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن موسایی مسئول موقوفات، منابع پایدار، امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان و نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در تبیین ویژگی‌های طاغوت، اظهار داشت: طاغوت در اسلام به معنای طغیان‌گر و تجاوز کننده از حدود الهی شناخته می‌شود، حدودی که سراسر منطبق با فطرت آدمی وضع شده است بنابراین افراد و قدرت‌هایی که بر خلاف فطرت رفتار کنند را باید طاغوت بدانیم.

وی افزود: بر اساس فطرت، همه ما از ظلم، قتل، دروغ، فحشاء، تزویر و ریا انزجار داریم؛ هیچکس را نمی‌توان پیدا کرد که بگوید از مورد ظلم واقع شدن لذت می‌برد یا دوست دارد به واسطه دروغ در معرض اطلاعات غلطی قرار بگیرد از این رو با توجه به اینکه این اعمالِ دارای منافات با سرشت آدمی، جامعه را از مسیر رستگاری دور می‌کند مؤمنین باید برای جلوگیری از انحرافات عمومی در مقابل طاغوت بایستند.

مسئول امور بین‌الملل حوزه علمیه هرمزگان، تأکید کرد: نتیجه سکوت در مقابل اعمال خلاف واقع، طاغوتیان رسیدن به موضعی است که جامعه اسلامی در سال ۶۱ هجران به آن رسید و در برابر سکوت عده‌ای و همراهی عده‌ای دیگر امام جامعه به بدترین شکل ممکن به شهادت رسید؛ شهادت رهبر جامعه مسلمین تاوان بی‌تفاوتی مسلمانان به اعمال ضد اسلامی و انحرافات بود و همین بی‌تفاوتی زمینه را برای جنایات بعدی هموار کرد.

موسایی عنوان‌کرد: شناختن منافق کار بسیار سختی است اما شناختن طاغوت سهل و دسترس پذیر است، کافیست به دقت به اطراف خود نگاه کنیم؛ امروز چه کسی کشورهای دنیا را به بهانه‌های واهی تحریم می‌کند؛ بازار اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی در دست چه کسانی است؟ چه کشوری قطعنامه‌ها را بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی وتو می‌کند؛ حامی اصلی شبکه‌های دروغ‌پرداز معاند کدام کشور است؟ قطعاً پاسخ همه این سوالات ایالات متحده آمریکا است که امام امت به حق آن را شیطان بزرگ نامید.

نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان بیان‌کرد: رژیم منحوس صهیونیستی نیز مصداقی عینی برای طاغوت است که حافظ منافع شیطان بزرگ در غرب آسیا است اما این‌ها غافل هستند از اینکه خداوند وعده داده است ظالمین و طاغوت را نابود سازد.

وی ادامه داد: قرآن در آیه ۵۳ سوره ذاریات قوم حضرت نوح را پیرو طاغوت معرفی کرده، قومی که به بلای بد دچار شدند و صغیر و کبیرشان در طوفان الهی غرق شدند؛ وقتی به این ماجرا می‌نگریم می‌بینیم مقام و منزلت حیواناتی حضرت نوح علیه‌السلام جمع آوری کرد از انسان‌های پیرو طاغوت بالاتر بود چرا که آن‌ها لیاقت نجات پیدا کردند اما انسان‌های طغیان‌گر در سیل تعدی به حدود الهی غرق شدند.

استار حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات ۲۱ و ۲۲ سوره نبا گفت: جهنم کمین‌گاهِ اهالی طاغوت است و پیروان طاغوت در واقع هم در این دنیا به جهنم کشیده خواهند شد و هم در آن دنیا چرا که نابودی طاغوت صادق‌ترین وعده الهی است و این نابودی با خار و خفیف شدن همراه خواهد بود چنانچه در هفتم اکتبر شاهد بودیم رژیم صهیونیستیِ مغرور و متکبر که به گنبد آهنینش می‌نازید در برابر یک گروه ساده از مقاومت فرو پاشید و جمهوری اسلامی ایران نیز در عملیات وعده صادق به همگان نشان داد که بُتی که از این رژیم در ذهن کشورهای جهان و منطقه ساخته‌اند حتی با یک هلُ در سیلاب جنایات خود و خون بی‌گناهان غرق خواهد شد.

کد خبر 6089460

دیگر خبرها

  • جزئیات اتوبان 5 هزار میلیاردی برای باز کردن گره ترافیک تهران
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نابودی طاغوت وعده صادق الهی است
  • روز پرکار اورژانس در ورزشگاه یادگار امام تبریز
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود