Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@16:24:30 GMT

تبرئه منتقدان از شکایت انتخاباتی دولت روحانی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۳۵۴۸

تبرئه منتقدان از شکایت انتخاباتی دولت روحانی

مدیران مسئول ۷ خبرگزاری و روزنامه منتقد دولت از شکایت نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت کشور تبرئه شدند.

به گزارش مشرق، مدیران مسئول روزنامه‌های کیهان، جوان، همشهری و مدیران مسئول خبرگزاری‌های تسنیم، مهر، فارس و سایت رجانیوز از شکایت نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت کشور تبرئه شدند.

نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور به‌اتهام عدم رعایت ماده ۷۴ و ۶۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ از این رسانه‌ها شکایت کرده و مدعی شده بودند رسانه‌های مذکور بودجه دولتی هستند و در ایام انتخابات له یا علیه نامزد خاص فعالیت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

مدیر مسئول روزنامه شهروند مجرم شناخته شد

براساس این گزارش شکایت مطروحه پس از صدور کیفرخواست، در دستور رسیدگی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت به‌ریاست قاضی عالیشاه قرار گرفت که دادگاه پس از برگزاری جلسه رسیدگی مبادرت به صدور حکم کرد.

در حکم دادگاه آمده است: با عنایت به بررسی‌های آمده، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اشاره‌شده فاقد ردیف بودجه‌ای مستقل از قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور هستند اما در چارچوب قوانین و ضوابط اعطای کمک به نشریات، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اعتباراتی در قالب کمک بلاعوض از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند.

این حکم می‌افزاید: برای نمونه در سال ۹۶ روزنامه همشهری ۱۹.۸، روزنامه جوان ۶.۸۴، روزنامه کیهان ۸.۸۷۷ و خبرگزاری مهر ۱.۵۳۰ میلیون ریال و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، هیچ مبلغی دریافت نکرده‌اند؛ ضمن اینکه مبالغ دریافت‌شده در قالب یارانه دریافتی مطبوعات بوده که متفاوت از تخصیص بودجه عمومی به‌شرح مندرج در ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

دادگاه نهایتاً تصریح کرده است: بنابراین، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های موضوع شکایت، فاقد ردیف بودجه‌ای از بودجه کل کشور بوده و علی‌الفرض اخذ کمک‌های بلاعوض مشمول مقررات مقرر در ماده ۶۸ قانون انتخابات نمی‌شود فلذا با عنایت به اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری به‌نفع متهم و مستنداً به مواد ۴، ۲۶۵ و ۳۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری، مواد ۲ و ۱۲ قانون مجازات اسلامی و اصل ۳۷ قانون اساسی، به‌لحاظ فقدان وصف جزایی رفتارهای انتسابی به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های پیش‌گفته، قرار منع تعقیب آنان صادر و اعلام می‌شود این حکم ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: دادگاه حسین فریدون گام دوم انقلاب وعده های روحانی انتخابات ریاست جمهوری دادگاه مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرایم انتخاباتی تشکیل شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام امیرحسین قناد ظهر سه شنبه در نشست خبری ستاد انتخابات خراسان رضوی اظهار کرد: در دور اول انتخابات رفتارهای خلاف و مذموم انتخاباتی صورت گرفت که همه آنها با گفت‌وگو و تذکر حل و تنها سه پرونده تشکیل شده است.

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی بیان کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی قانون انتخابات مجلس مرداد ۱۴۰۲ مصوب شد و این قانون تاکنون عملیاتی نشده بود.

وی ادامه داد: با توجه به جدید بودن قانون طی شش جلسه برای مجموعه‌های قضائی تبیین اولیه درست انجام شد و چالش‌ها و نکات مهمی که دادستان‌ها و ناظرین بر انتخابات با آن روبرو می‌شدند و مشکلاتی که پیش بینی می‌کردیم در کتابی تألیف و در اختیار کلیه دست اندرکاران انتخابات قرار گرفت.

قناد بیان کرد: یکی دیگر از نوآوری‌ها استفاده نامزدها از فضای مجازی بود و ستادی در این خصوص تشکیل و فعالیت نامزدها را در استان رصد می‌کرد.

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در خصوص فضای تبلیغاتی نامزدها اضافه کرد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که فقط در شهرستان مشهد برگزار می‌شود، کلیه فضای مجازی در اختیار این دو نامزد قرار گرفته است و همچنین فضاهای شهرداری مشهد در اختیار این دو نامزد گذاشته شده است.

وی گفت: یکی از از نوآوری‌های قانون جدید این است که تخلفات را در فضای مجازی احصا کرده است و همه چیز شفاف است و در زمان رسیدگی به جرم‌ها مجازات‌هایی برایش در نظر گرفته است.

قناد با تاکید بر اینکه دادستان استان تاکید بر اصل سازش و حل مشکلات با گفتگو دارد، اظهار کرد: بد اخلاقی‌های انتخاباتی در استان اتفاق افتاد اما همه آنها طی گفتگو حل شد و تنها دو الی سه پرونده تشکیل شده است که تا زمان نهایی شدن نمی‌توانیم در مورد جزئیات اطلاعاتی بیان کنیم.

دادیار معاونت پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی ادامه داد: همه ما باید به این نکته توجه کنیم که اگر کاری خلاف انجام می‌شود تنها زمانی می‌توان برای آن تشکیل پرونده داد که اصل قانونی بودن جرم، برای آن محرز شود.

کد خبر 6099626

دیگر خبرها

  • ۳ پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرایم انتخاباتی تشکیل شد
  • تشکیل ۳ پرونده جرایم انتخاباتی خراسان رضوی در دور اول
  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس