Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@16:45:23 GMT

انتصاب مدیر جدید قطب علمی فلسفه دین

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۴۱۰۸

انتصاب مدیر جدید قطب علمی فلسفه دین

طی حکمی از سوی آیت الله «علی اکبر رشاد»، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام «علیرضا قائمی نیا» به عنوان مدیر جدید قطب علمی فلسفه دین اسلامی معرفی شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: در یکصد و سی‌امین جلسه شورای علمی قطب علمی فلسفه دین اسلامی، طی حکمی از سوی آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد»، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام «علیرضا قائمی‌نیا» به عنوان مدیر جدید قطب علمی فلسفه دین اسلامی در دوره جدید فعالیت این قطب، معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت‌الله رشاد در این جلسه از تلاش‌های موفق و موثر حجت‌الاسلام «ابوالفضل ساجدی» مدیر پیشین قطب علمی فلسفه دین تقدیر کرد.

 

حجت‌الاسلام ساجدی، به عنوان حلقه اولیه موسس قطب علمی فلسفه دین، از بدو تاسیس و اخذ مجوز این قطب به عنوان مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت داشته است.

 

همچنین، حجت‌الاسلام قائمی‌نیا علاوه بر حضور فعال در دوره تاسیس قطب علمی فلسفه دین، عمده فعالیت‌های علمی و تحقیقی خود را در عرصه مباحث فلسفه دین متمحض کرده و اخیرا نیز اثر وی با عنوان استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن در پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب کانون مساجد خبرگزاری اصفهان حکم انتصاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم امروز (دوشنبه) در آیین گرامیداشت مقام استاد کریم مجتهدی به نام یک عمر معلم اظهار داشت: استادان معمولا دو وجه تحقیق و تالیف و تدریس و تعلیم دارند و در یکی از وجوه قوی هستند، اما استاد مجتهدی در هر دو وجه بسیار قوی بود و به این دلیل توانست جریان فکری راه بیاندازند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: استاد مجتهدی به دلیل تعلق خاطر زیادی که به فرهنگ ایرانی و اسلامی داشت، مشکل بحران هویت را مد نظر قرار داد.

نجفی گفت: استاد مجتهدی نگاهی عمیق داشت و این نگاه باعث می‌شد انقلاب و شرایط فعلی را بهتر درک کند. وی معتقد بود می‌توانیم از فرهنگ خود سوال بپرسیم ولی جواب باید از فرهنگ خودمان باشد.

وی افزود: استاد مجتهدی معتقد بود غرب شناسی واجب و غرب زدگی حرام است.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این مراسم گفت: در مطالعات تطبیقی چند اندیشه یا نظریه علمی با استفاده از روش‌های مختلف مقایسه می‌شود تا شباهت و تفاوت‌های نظریه‌ها را بشناسیم. معمولا فلاسفه به مطالعه تطبیقی فلسفه‌هایی که هر کدام به جهان‌های علمی مختلفی تعلق دارند، علاقه نشان نمی‌دهند. عده‌ای معتقدند مقایسه ممکن است ولی سودمند نیست.

حجت الاسلام رضا غلامی ادامه داد: استاد مجتهدی را به عنوان فیلسوف منتقد و نقاد فرهنگ غرب می‌شناسیم. البته با اینکه خود را متخصص فلسفه غرب می‌دانست، مطالعات مفصلی در اشراقی و صدرایی داشت و به طور طبیعی بنابراین ساختار فلسفه اسلامی را هم می‌شناخت.

وی با اشاره به کتاب «فلسفه و فرهنگ» نوشته دکتر مجتهدی گفت: وی در این کتاب فیلسوفان مختلف را از جهان‌های مختلف گردهم آورده و سخنان آنها را بیان و نقد کرده است.

غلامی گفت: استاد مجتهدی نگاه از بیرون به فلسفه اسلامی داشتند و برداشت‌های نو و بدیعی از فلسفه اسلامی ارایه داد. در این ارایه گاهی با شوق انگیزی دیدگاه‌های سهروردی را طرح می‌کند و همین بدیع نگری به فلسفه صدرایی هم مشاهده می‌شود.

وی گفت: ادامه اقدامات استاد مجتهدی به نفع هر دو فلسفه اسلامی و غرب است و این تلقی از مدرنیستم که در تعارض کامل با سنت است، تلقی درستی نیست و از رویکرد کاریکاتوری به غرب و غرب مدرن نشات می‌گیرد.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مطالعات تطبیقی بیش از همه فرصت رشد فلسفه اسلامی و بازشدن پنجره‌های تازه به روی فلسفه اسلامی را فراهم می‌کند و فرصت‌های نوآوری را در فلسفه اسلامی به وجود می‌آورد.

وی نتیجه گرفت: فلسفه اسلامی حتی در جهان خود که جهانی آسمانی است و نه جهانی زمینی، از رشد لازم باز مانده است.

غلامی در پایان گفت: حتی نوآوری‌های علامه طباطبایی در فلسفه به دلیل مواجهه ایشان با جهان فلسفه‌های غربی است که بعد از ایشان فلاسفه اسلامی چنین مواجهه‌هایی ندارند و شاهد نوآوری‌های بیشتر هم نبودیم.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • تودیع و معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان
  • معارفه مدیر مرکز اسلامی هرمزگان
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود