Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:50:29 GMT

موزه ها میانجیگر صلح

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۵۴۸۱۳

موزه ها میانجیگر صلح

تهران - ایرنا - امروزه دیپلماسی و ارتباط با نظام بین الملل تنها محدود به سیاستمداران نیست بلکه هنرمندان و حتی موزه ها نیز می توانند میانجیگر خوبی برای صلح بین کشورها و ملل مختلف دنیا باشند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مدتی است که برگزاری نمایشگاه هابی که اقدام به نمایش آثار تاریخی و فرهنگی موزه های دیگر کشورها می کنند؛ در ایران نیز رایج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای نخستین‌ بار در شهریور سال ۱۳۹۴، سه مجسمه‌ تاریخی «پنه‌لوپه» از واتیکان و ایتالیا همراه با یک مجسمه‌ پنه‌لوپه‌ ایرانی به مدت سه ماه و نیم در موزه ملی ایران به نمایش درآمدند، تجربه‌ای که تا پیش از آن، نه به صورت مشترک بلکه فقط با نمایش چندین ماهه‌ منشور کوروش از موزه بریتانیا، به دست آوردیم.
اما بطور رسمی و بعد از برگزاری نمایشگاه مشترک پنه‌لوپه‌ها در ایران، نمایشگاهی از آثار تاریخی ایتالیا، ارمنستان، کره جنوبی، فرانسه و هلند در موزه ملی ایران برگزار شده و در مقابل نیز نمایشگاه هایی از آثار تاریخی ایران در این کشورها برگزار شده است.

** کاهش خصومت ها با شناخت ملت از فرهنگ یکدیگر

مدیر اداره کل موزه های کشور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره برگزاری این نمایشگاه ها گفت: شناخت ملت ها از فرهنگ یکدیگر می تواند به کاهش خصومت ها و جنگ ها و گسترش صلح کمک زیادی کند.
محمد رضا کارگر با اشاره به این که اگر ملتی از مردم سرزمین دیگر شناخت و آگاهی نداشته باشند و یا شناختشان با نگاهی منفی همراه باشد، گفت: در این شرایط اگر ناراحتی و بحرانی برای آن ملت پیش بیاید، دیگر ملت ها واکنشی نشان نخواهند داد و جنگ و بحران به راحتی ادامه پیدا می کند.

** ایجاد علاقه در سایه شناخت مثبت

به گفته وی اساس همه چیز آگاهی و فهم است، اگر شناخت مثبت وجود داشته باشد علاقه به آن به وجود می آید.
کارگر افزود: آثار تاریخی و فرهنگی سرزمین ایران می تواند نشانگر تاریخ ساز بودن فرهنگ این سرزمین به جهانیان باشد و بنابراین برگزاری این گونه نمایشگاه های آثار ایران در دیگر کشور می تواند به این موضوع کمک کند.
وی با اشاره به مولفه های کشور های قدرتمند در عرصه جهانی گفت: کشوری قدرتمند، کشوری است که آرای مثبت زیاد را در عرصه جهانی از آن خود کرده است و این امکان از طریق آگاهی و شناخت درست از آن کشور میسر می شود.
مدیر اداره کل موزه های کشور اضافه کرد: موزه ها می توانند دریچه ای مثبت برای شناخت دیگر ملت ها از سرزمین تاریخ ساز ایران باشد و دیپلماسی فرهنگی در کنار دیپلماسی سیاسی به کشور کمک زیادی می کند.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي ديپلماسي فرهنگي موزه و نمايشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: گرامیداشت ٦ اردیبهشت، به‌عنوان سال‌روز نام‌گذاری سنندج در تقویم سالانه کردستان با یادآوری شکوه گذشته، میراثی ماندگار برای آیندگان است.

منصور مهرزاد افزود: در این روز فرهنگی، موزه مردم‌شناسی خانه کُرد (عمارت آصف)، موزه باستان‌شناسی سنندج (عمارت ملالطف الله) و کاخ‌موزه خسروآباد از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب به‌صورت رایگان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های متنوعی به‌مناسبت این روز در سنندج برگزار می‌شود، عنوان کرد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج از جمله برنامه‌هایی است که با همکاری شهرداری سنندج در این روز اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است