Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مصيب بهرامي چالش تري قفل ساز سنتي حاضر در نمايشگاه ملي صنايع دستي است. او که داراي نشان ملي ست و آثارش در يونسکو به ثبت رسيده است، علاوه بر ساخت قفل هاي سنتي، انبر سازي، ناخنگيرهاي دوران صفوي، قيچي هاي قديمي را با متريال روز توليد و عرضه مي کند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ميراث آريا، اين هنرمند در حاشيه سي و يکمين نمايشگاه ملي صنايع دستي از اين هنر زيبا سخن به ميان آورد و علاقه مندي هاي خود به اين رشته هنري گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چطور به سمت ساخت قفل هاي سنتي کشيده شديد؟
اجداد من سازنده قفل درب خانه خدا بودند، و اين کار به نوعي آبا و اجدادي و موروثي ست.
از کودکي علاقه زيادي به هنرها و صنايع دستي داشتم، ابتدا چاقو مي ساختم، اما بعدها به قفل سازي علاقه مند شدم اما متاسفانه کسي حاضر به آموزش من نبود، و من براي فراگيري اين رشته سختي هاي زيادي را متحمل شدم، اما بعد از همه اين سختيها با استاد علي خان خاج علي آشنا شدم، او ساکن تهران بود، اما به من لطف کرد و چندبار به شهر چالش تر در چهارمحال بختياري آمد و اين رشته را به من آموزش داد.

ظاهرا شهر چالش تر معروفيت بسياري در ساخت قفل دارد، درست است؟
بله شهر چالش تر از قديمي ترين و معروفترين شهرهايي ست که در آن قفل هاي سنتي و در سايزها و مدل هاي مختلف ساخته شده است.
کوچکترين قفل جهان‌ به وزن 780 سوت در موزه امام رضا(ع) نگهداري مي‌شود و بزرگترين قفل جهان 3 در 4 متر در ورودي شهرمان قرا دارد.

اين قفل ها چه جايگاهي در زندگي روزمره شهروندان دارد؟
اين قفل ها بيشتر جنبه تزييني و دکوراتيو دارد و مانند ديگر صنايع دستي مي تواند بخشي از دکور و تزيين در خانه يا محل کار باشد.
بخشي از اين قفل ها نيز براي درب جعبه هاي جواهرآلات و زيورآلات ساخته مي‌شود که در کنار ظاهر سنتي و دکوراتيو خود کاملا جنبه کاربردي دارد.
بخش ديگري نيز در سايز و وزن بسيار کوچک ساخته مي شود، يک قفل و دو کليد که به عنوان گردن آويز و گوشواره استفاده مي شود، که اين مجموعه نيم ست را آب طلا پوشش مي دهم و در معرض استفاده علاقمندان قرارمي دهم.

نحوه ساخت اين قفل ها و محصولات مشابه چگونه است و  متريال اوليه ساخت آن چيست؟
قبلا اين قفل ها با فولاد ساخته مي شد، اما من در اين صنعت با نوآوري و ترکيب فلزات مس، برنج و فولاد اين آثار را مي سازم.
سه فلز با سه نقطه ذوب متفاوت را در يک کوره سنتي که با ذغال درست کردم، ذوب مي کنم و سپس حالت مي دهم و قفل ها و آثار ديگر را مي سازم.
از هيچگونه دستگاه تراشکاري يا ريخته گري در ساخت اين قفل استفاده نشده، چرا که ساخت اين قفل با دستگاه هاي امروزي امکان پذير نيست.
اين قفل ها از هفده قطعه تشکيل شده که تک تک ساخته مي شود و در کنار يکديگر در کوره جوش داده و سوار مي شود.
متاسفانه به واسطه زندگي تجملاتي امروزي کمتر به اين محصول مهم و سنتي توجه مي شود و عوايد مالي هم براي من ندارد اما من بدون در نظر گرفتن اين موضوع فقط به خاطر عشق و علاقه ام به اين رشته آن را ادامه مي دهم.
از اينکه مي بينم وسيله اي با ابتدايي ترين ملزومات ساخته مي شود و گاهي تا چند نسل در يک خانواده نگهداري مي شود لذت مي برم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قفل سازي هنر آبا اجدادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۹۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ محمدرضا فلاحتگر گفت: ساخت ۳۵ هزار و ۴۱۹ واحد مسکن ملی در ۲۰۶ هکتار زمین به صورت انبوه ساز و گروه ساخت در شهر‌های رشت، بندر انزلی، شفت، سنگر، آستانه اشرفیه، آستارا، لنگرود، رودسر و تالش در دست اجراست. 

وی از ساخت ۳ هزار و ۴۹۰ واحد از واحد‌های نهضت ملی مسکن در گیلان به روش نوین و صنعتی خبر داد و افزود: بیش از ۱۲۱ هزار و ۶۳۶ متقاضی گیلانی برای دریافت مسکن ملی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به واریز آورده اولیه ۸ هزار و ۵۹۶ متقاضی گیلانی از ۴۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان نزد بانک‌های عامل، تأکید کرد: از ۲ سال گذشته تا به امروز ، ساخت ۱۲ هزار و ۸۲۱ واحد در بخش مسکن حمایتی شهری، ۵ هزار و ۲۹۴ واحد در بخش بازآفرینی شهری، ۳ هزار و ۶۱۵ واحد در بخش مسکن خودمالک و ۱۳ هزار و ۶۸۹ واحد هم در بخش مسکن روستایی آغاز شده است.

محمدرضا فلاحتگر افزود: پیشرفت ساخت برخی از واحد‌های مسکن ملی در گیلان به ۹۵ درصد رسیده که در صورت واریز به موقع آورده، این واحد‌ها زودتر به بهره برداری خواهند رسید.

وی از شناسایی و تصویب ۱۹۸ هکتار زمین با کمک دستگاه‌های اجرایی گیلان خبر داد و اضافه کرد: خریداری ۵۰ هکتار زمین از مالکان در شهر‌ها با کمک سازمان ملی زمین و مسکن در دستور کار قرار دارد.

دیگر خبرها

  • نه بایرن مونیخ و نه توماس توخل، هیچ‌کدام علاقه‌ای به ادامه دادن با یکدیگر ندارند
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..
  • واحد‌های مسکن روستایی ویلایی با ظرفیت‌های مردمی ساخته می‌شوند
  • تاریخ فعال‌سازی بند فسخ قرارداد برونو گیمارش مشخص شد
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • چینی‌ها ساخت ورزشگاه برای ایران را دبه کردند؟
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟