Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@02:44:31 GMT

چهارشنبه سوری را به اصلش برگردانیم-رضا غلامی*

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۱۴۶۴

چهارشنبه سوری را به اصلش برگردانیم-رضا غلامی*

بچه که بودیم از نیمه دوم بهمن به بعد را چهارشنبه شماری می کردیم تا به آخرین چهارشنبه سال برسیم و شجاعتمان را در پریدن از بوته آتشی که پدر به پا میکرد بسنجیم، و خود روشن کردن آتش در سردی و نمناکی زمستان های گذشته داستانی وقت گیر بود که نیمی از آن شب را می گرفت و البته پر از خنده و هیجان های ساده و پر از صمیمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صمیمیت های زیبایی که باعث می شد آتش به هم قرض دهند و یا خانواده دیگر را هم به دورهمی آتش خود مهمان کنند و حس رفاقت و همدلی، انگار آن شب را جدا و خاص می کرد.
آتش بهانه ای بود تا گرمای باهم بودن به شعله های آن بچربد و مهم صدای قهقهه های دلخوشانه ای بود که وقتی با رسوم خاص دیگر جای جای این سرزمین مثل قاشق زنی و فال گوش و بخت گشایی و فالگیری و بقیه که برخی به تاریخ پیوسته و برخی هنوز دست و پاشکسته دنبال می شوند، در هم می آمیخت چهارشنبه سوری انتظارکشیدنی را خلق می کرد.
امروز اما چهارشنبه سوری به موازات بلندشدن قامت آتش و قدکشیدن بی حکمت آن از هویت و زیبایی های جشن واره شناسنامه ای اش دور شده، امروز با تاخت و تاز تازه های غریبانه ای که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد چهارشنبه سوری تبدیل به شب وحشت و ترس شده که مردم بخصوص پدر و مادرها پایانش را لحظه شماری می کنند.
امروز چهارشنبه سوری با غریبه های دوست نداشتنی چون ترقه و نارنجک و مواد انفجاری و آلات خشونت بیشتر شبیه میدان رزم و خشم است تا یک آیین سنتی اصیل و فرهنگی برای نزدیک کردن دل ها و خلق شادی و تفریح و خاطره .
امروز چهارشنبه سوری دل ها را نه تنها به هم نزدیک نمی کند بلکه با سودجویی عده ای که تنها به پرکردن جیب خود از فروش مواد انفجاری می اندیشند و جوانانی که ناآگانه با استفاده از این مواد موجبات ترس و آسیب دیگران را فراهم می کنند، تنفر و انزجاری ناخوشایند می آفریند.
صدای ترقه و انفجار، خبرهای ناگوار، صدای آژیر آمبولانس و اورژانس و پلیس، پرشدن بخش سوانح سوختگی بیمارستان ها و صدای گریه و ناله خانواده ها پیوست های چهارشنبه سوری های امروز است و هزینه های انبوهی که به همه جامعه تحمیل می شود، فرهنگی که هیچ جذابیتی ندارد.
برای بازگشت چهارشنبه سوری غریب امروزی به خانه واقعی خود او را با گذشته اش آشتی دهیم، با احیای رسوم زیبا و بی دردسر گذشته دورهمی و آجیل و فال چهارشنبه سوری واقعی را در دفتر خاطراتمان حک کنیم.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 بیمارستان پدر خشونت زیبایی شعله 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۱۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - چهارشنبه ۵ اردیبهشت

روزنامه امروز خراسان جنوبی را مشاهده کنید.

رصد فرآیند پرداخت وام در استان در روزنامه آوای خراسان جنوبی عنوان تیتر روزنامه‌ای است که می‌توانید امروز مشاهده کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت پژو پارس امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • طلا دوباره اوج گرفت/ قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت افغانی به تومان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت درهم امارات امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - چهارشنبه ۵ اردیبهشت