Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردوهای راهیان نور امسال با اقداماتی مانند تولید نرم افزار موبایلی ویژه این اردوها، کادرسازی دانشجویان برای مدیریت آن و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برای دانشجویان در برخی استان‌های کشور برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چند سال پس از پایان جنگ، مناطق عملیاتی جنوب و غرب تبدیل به یادمان‌هایی برای حافظه تاریخی ملت ایران شده و هرازگاهی گروه‌هایی از آنان که فراموش کردند و دلشان برای خاطرات خوب صحنه‌های نبرد تنگ می‌شد، به بازدید این مناطق می‌رفتند و خاطرات خود را زنده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روند ادامه پیدا کرد، کم کم برگزاری اردو‌هایی به مناطق عملیاتی جنوب و غرب ساماندهی و نام راهیان نور به خود گرفت؛ در ادامه این حرکت سازمان بسیج دانشجویی از سال ۷۷ اعزام کاروان‌های دانشجویی را به این مناطق ساماندهی کرد و پس از آن، راهیان نور عنوان برگزاری اردو‌هایی شد که هر ساله در زمان‌های مختلف از سوی بسیج دانشجویی و دانش آموزی و حتی بسیج محلات برگزار می‌شود و همچنان ادامه دارد.

ناحیه بسیج دانشجویی در هر استانی اردو‌های راهیان نور را ساماندهی می‌کند و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان را به این اردو‌ها اعزام می‌کند. تولید نرم افزار موبایلی برای راهیان نور مثلا در خراسان جنوبی که در نقطه شرقی کشور و در فاصله‌ای بیش از دو هزار کیلومتری مناطق عملیاتی غرب و جنوب قرار گرفته، امسال هزار و ۲۰۰ نفر از دانشجویان را به اردو‌های راهیان نور اعزام میکند.

این خبر را ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی به خبرنگار ما می‌گوید و اشاره می‌کند: طبق برنامه ریزی امسال ما برگزاری اردو‌های راهیان نور از دهم اسفند آغاز و سه بازه زمانی پنج روزه ادامه یافت.

وی ادامه می‌دهد: اعزام خواهران از ۱۰ تا ۲۰ اسفند در دو گروه است و برادران از ۲۰ تا ۲۵ اسفند اعزام می‌شوند.

صلاحی می‌گوید: یادمان هور سال گذشته به همت بسیج دانشجویی ساخته شد و امسال دانشجویان برای اولین بار از این یادمان بازدید می‌کنند و روایت عملیات بزرگ هور را می‌شنوند.

به گفته مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی بازدید از اروندرود، خرمشهر، شلمچه، طلائیه، هویزه، فتح المبین، فکه، دهلاویه نیز از دیگر برنامه‌های دانشجویان این استان در اردوی راهیان نور است.

وی بیان می‌کند: برگزاری مسابقات فرهنگی، شبی با شهدا، رزمایش معراج شهدا و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در طول مسیر و  در محل استقرار دانشجویان از دیگر برنامه‌های ما در اردو‌های راهیان نور امسال است.

صلاحی می‌گوید: در این برنامه‌ها موضوعاتی مانند دفاع مقدس و چرایی جنگ، مسائل سیاسی و اقتصادی روز مطرح می‌شود.

وی بیان می‌کند: در واقع هدف ما از برگزاری این اردو‌ها علاوه بر آشنایی قشر جوان و دانشجو با دفاع مقدس، استفاده از فرصت این اردو‌ها برای آشناسازی دانشجویان با مسائل سیاسی و اجتماعی روز است.

مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی می‌گوید: شعار امسال اردو‌های راهیان نور، ایران سرافراز و با موضوع گرامیداشت ۴۰ سالگی انقلاب و بیان دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.

البته دانشجویان خراسان جنوبی امسال کارویژه‌ای هم برای اردو‌های راهیان نور داشتند. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بیرجند نرم افزار موبایلی «معراج» ویژه این اردو‌ها تولید کردند.

محمدجواد فضائلی، مسئول فضای مجازی بسیج دانشجویی پیام نور بیرجند به خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: در این نرم افزار اطلاعاتی از ۱۲ منطقه عملیاتی با عکس و متن قرار داده ایم و در کنار آن به معرفی شهدای استان و همچنین متن وصیت نامه شهدا پرداختیم.

وی ادامه می‌دهد: در این نرم افزار ادعیه مناسب راهیان نور و همچنین پاسخ به برخی شبهات اعتقادی را آورده ایم.

به گفته فضائلی این نرم افزار برای همه کسانی که به اردو‌های راهیان نور می‌روند، قابل استفاده است و اطلاعات آن برای همه اقشار مردم می‌تواند کاربردی باشد. کادرسازی دانشجویان برای راهیان نور دانشجویان دانشگاه‌های استان اردبیل اردو‌های راهیان نور خود را از نیمه اسفند آغاز کرده و تاکنون چند کاروان در مناطق عملیاتی جنوب و غرب حضور پیدا کردند.

کار جدید دانشجویان بسیجی اردبیل در این دوره از برگزاری اردو‌های راهیان نور، ایجاد سازوکاری برای حضور فعالانه دانشجویان در اداره امور اردو‌ها بوده، به طوری که دانشجویان مدیریت کار را خود به عهده بگیرند.

حسین مظفری، دبیر قرارگاه راهیان نور دانشجویی اردبیل با اعلام این خبر که از صفر تا صد برنامه‌های اردو را دانشجویان به عهده دارند، می‌گوید: چهار قرارگاه دانشجویی برای کادرسازی دانشجویان ایجاد شده است.

مظفری ادامه می‌دهد: بسیج دانشجویی به عنوان تسهیل کننده و ناظر بر برگزاری اردو‌ها نقش خود را ایفا می‌کند و عوامل دانشجویی در این سفر معنوی دانشجویان را همراهی می‌کنند.

دبیر قرارگاه راهیان نور دانشجویی اردبیل بیان می‌کند: دراین راستا قرارگاه‌های جذب و ثبت نام، تولید محتوا، رسانه و پشتیبانی تشکیل شده و هر کدام از این قرارگاه‌ها را دانشجویان یکی از دانشگاه‌های استان اداره می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره از اردو‌های راهیان نور استان اردبیل ۲۲ اتوبوس اعزام می‌شود، بیان می‌کند: شعار ما در این دوره از اردو‌ها «گام دوم انقلاب راهی به سوی نور» انتخاب شده و در جریان برگزاری اردو‌ها به تبیین بیانیه رهبر انقلاب می‌پردازیم.

مظفری می‌گوید: اولین کاروان صبح هفدهم اسفند با حضور برادران دانشجو و با برگزاری مراسم بدرقه از مقابل یادمان شهدای گمنام دانشگاه آزاد اردبیل به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند و کاروان راهیان نور خواهران نیز ۲۰ اسفند اعزام می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: بازدید از مناطق عملیاتی دوکوهه، فتح المبین، شلمچه، بیمارستان صحرایی امام حسین (ع)، اروندکنار، طلائیه، هویزه و فکه از برنامه‌های اردو‌های راهیان نور دانشجویی اردبیل است. تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در راهیان نور ابراهیم نانکلی، مسئول اردو‌های راهیان نور بسیج دانشجویی البرز هم در گفتگو با خبرنگار ما از اعزام هزار و ۱۰۰ دانشجوی این استان به مناطق عملیاتی شمال غرب، غرب و جنوب خبر می‌دهد و می‌گوید: ۷۰۰ نفر از خواهران و ۳۰۰ نفر از برادران دانشجو به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می‌شوند و ۱۰۰ دانشجو نیز به غرب کشور خواهند رفت.

وی با یبان اینکه تاکنون سه کاروان شامل دو کاروان خواهران و از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ اسفند و یک کاروان برادران از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ اسفند اردو‌های خود را برگزار کرده اند، می‌گوید: یک کاروان از دانشجویان پسر نیز از ۲۳ تا ۲۸ اسفند به این اردو می‌روند.

نانکلی یکی از برنامه‌های مهم در برگزاری اردو‌های راهیان نور را مستندسازی دانشجویان عنوان می‌کند و می‌گوید: از دیگر برنامه‌های ما که بسیار مورد استقبال دانشجویان واقع شده اجرای تئاتر دانشجویی با موضوع دفاع مقدس بوده است.

وی از حضور روایان دفاع مقدس همراه با اردو به صورت ویژه این اردو‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: موضوع محتوای فرهنگی که در این اردو‌ها در اختیار دانشجویان قرار گرفت، بیانیه گام دوم و ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی بود.

مسئول اردو‌های راهیان نور بسیج دانشجویی البرز با بیان اینکه معاونت فرهنگی ما انیمیشینی با موضوع ۴۰ سالگی انقلاب تولید کرده است، می‌گوید: این انیمیشن در اردو‌ها برای دانشجویان اکران شد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از برنامه‌های مهم، ادامه ارتباط بسیج دانشجویی با دانشجویان شرکت کننده در اردو‌ها است که برای این منظور مسابقه کتابخوانی ترتیب داده ایم که پس از پایان اردو‌ها برگزار خواهد شد. اعزام 24 اتوبوس به مناطق عملیاتی جنوب محمد منصوری، مسئول راهیان نور بسیج دانشجویی استان مرکزی نیز به خبرنگار ما از اعزام بیش از ۹۸۰ دانشجوی دانشگاه‌های این استان به مناطق عملیاتی جنوب خبر می‌دهد و می‌گوید: از آغاز برگزاری این دوره از اردو‌ها تاکنون ۱۰ اتوبوس اعزام شده اند که از این تعداد هشت اتوبوس دانشجویان پسر و دو اتوبوس دانشجویان دختر بودند.

منصوری با بیان اینکه ۲۱ اسفند ۴۴۰ دانشجوی دختر دانشگاه‌های استان به راهیان نور اعزام می‌شوند، ادامه می‌دهد: همچنین در ۲۲ و ۲۳ اسفند نیز سه اتوبوس خواهران راهی مناطق عملیاتی جنوب می‌شوند.

مسئول راهیان نور بسیج دانشجویی استان مرکزی بیان می‌کند: ۴۰ نفر از دانشجویان پسر نیز ۲۲ اسفند اعزام می‌شوند که در مجموع ۳۶۰ دانشجوی پسر و ۶۲۰ دانشجوی دختر امسال عازم در این اردو‌ها شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در این دوره از اردو‌های راهیان نور بخش مهمی از برنامه ریزی‌ها به عهده دانشجویان بوده، ادامه می‌دهد: خود دانشجویان برنامه ریزی حضور در مناطق عملیاتی را انجام دادند و در مناطقی مانند شط علی، قرارگاه شهید باقری، فکه، دهلاویه، طلائیه، شلمچه، کانال کمیل، اروند، علقمه، معراج شهدا و دیگر مناطق عملیاتی حضور می‌یابند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: راهیان نور دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۲۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون بسیج سیستان و بلوچستان برگزار شد

سرهنگ پاسدار محمد حسن آهنگر  گفت: نشست‌های تربیت و تعالی به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و بسیج، حول محور سه عنوان مهم حجاب و عفاف، شعار سال و اندیشه‌های شهید مطهری در قبال جنایات صهیونیست ها در حوزه های مقاومت برگزار شد.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در سپاه های شهرستانی و نواحی مقاومت، نشست های تربیت و تعالی در حوزه های مقاومت و کانون‌ها با موضوع‌حجاب و عفاف که از مباحث روز کشور است، برگزار شد.

مسوول معاونت تربیت و آموزش سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب برای جامعه بشری، تصریح کرد: مربیان در نشست های تربیت و تعالی، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) و کلام امامین انقلاب نسبت به نقشه ها و توطئه های دشمنان به این موضوع تبیین و روشنگری کردند.

وی ضمن تاکید بر این مساله که تلاش در جهت تحقق شعار سال یک وظیفه عمومی است گفت: شعار سال و انتظارات رهبر معظم انقلاب در تحقق این شعار از مباحث مهم دیگری بود که مربیان راهکارهایی را برای حضور قدرتمند بسیجیان در تحقق این مهم ارائه دادند.

آهنگر ادامه داد: تبیین تفکرات و اندیشه های شهیدمرتضی مطهری در خصوص جنایات اسرائیل از دیگر موضوعات نشست بود که در این نشست ها مطرح شد.

مسوول معاونت تربیت و آموزش سپاه سلمان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: معاندان و دشمنان قسم خورده این مرز و بوم بویژه شیطان بزرگ، در پی برهم زدن امنیت و وحدت مردم ایران و استان هستند تا از این رهگذر به مقاصد شوم خود دست یابند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حجت‌الاسلام رضایی: دانشجویان میدان‌دار عرصه انقلاب هستند
  • ستاد مرکزی راهیان نور از ظرفیت‌های دستگاه‌ها بهره‌مند می‌شود
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون بسیج سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد گچساران
  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
  • جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»