Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@06:26:29 GMT

بازار کم رونق شب عید در زنجان

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۳۹۵۷

بازار کم رونق شب عید در زنجان

به گزارش ایرنا، اسفند، تنها یک روز کم‌تر از ماه‌های دیگر بوده اما چون آخرین ماه سال است در بین عموم جامعه به ماه زودگذر معروف است ماهی که به عنوان ماه خریدهای هل ‌هلکی و آمادگی برای جشن باستانی عید نوروز مرسوم شده و با آغاز این ماه و شلوغی بازار، بوی عید از آن استشمام می‌شود.
اگر وارد بازار میوه ‌فروشان بشوید صدای فروشندگان که با مهارت منحصری به معرفی محصول خود و قیمت آن با الفاظ خاصی پرداخته و در صدد جذب مشتری هستند، آجیل‌فروشی ‌ها نیز صف‌های طولانی داشته و هر قشر و طبقه‌ای آجیل‌فروش مخصوص خود را دارد که در مقابل آن صف می‌کشد؛ علاوه بر خرید آجیل و لباس نو، کارهای دیگری مانند نقاشی منزل و درب و پنجره‌ها، شست ‌و شوی فرش‌ها و حتی تغییر دکوراسیون منزل نیز در نزدیکی عید باستانی نوروز انجام می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما امسال برخلاف سال‌های گذشته بازار شب عید رونق چندانی نداشته و بازار میوه و به‌خصوص آجیل با رکود سنگینی مواجه است در حالی که آجیل، یکی از اقلام پررنگی است که در تمام سفره‌های هفت ‌سین مشاهده می‌شد و یکی از اقلام اساسی سبد خرید عید ایرانیان به شمار می‌رود.
در بازار زنجان با وجود اینکه قیمت‌های فعلی آجیل نسبت به نرخ‌های شب یلدا کاهش یافته اما افزایش 2 تا 3 برابری قیمت‌ها در مجموع نسبت به سال قبل و ابتدای سال جاری در برابر ثابت ماندن حقوق مردم، پایین بودن قدرت خرید جامعه سبب شده تا متقاضیان نتوانند اجناس مورد علاقه خود را خرید کنند و بازار برخلاف انتظارات، خیلی خلوت و آرام بود و خبری از فریاد میوه ‌فروشان، صف‌کشی در آجیل ‌فروشی‌ها و شور و شوق لباس ‌فروشی‌ها نبود.
یک خوار و بار فروش اسم و رسم‌ دار با سابقه طولانی در بازار زنجان که مشتری‌های فراوانی دارد و در کنار فروش خوار و بار، آجیل هم عرضه می‌کند، سال‌های گذشته در این روزها به قدری شلوغ می‌شد و مشتری‌ها برای خرید آجیل در داخل و بیرون مغازه صف می‌بستند که به‌رغم داشتن 6 – 7 نیرو، اطلاعیه‌ای بر روی شیشه خود درج کرده و بر روی آن می‌نوشت تا پایان اسفند فقط آجیل می‌فروشیم و سایر وسایل فروخته نمی‌شود.
در حالی که روز گذشته و 10 روز مانده به عید، مشتری آنچنانی نداشت و فروشندگانش تقریبا دست خالی بودند و با آرامش کامل اقدام به فروش اجناس به معدود مشتریا می‌کردند و به فاصله چند دقیقه، یک مشتری وارد می‌شد و برخی‌ها هم فقط با پرسیدن قیمت، مغازه را ترک می‌کردند؛ تعدادی آجیل ‌فروش دیگر نیز در مسیر شرایط مشابهی داشته و نشانی از تراکم مشتری نبود.
با یک خرمافروش نیز صحبت کردم که می‌گفت تا یکی دو سال پیش، 6 تن خرما در طول یک سال فروخته بودم اما طی یک سال گذشته حداکثر 1.5 تن فروخته‌ام و بازار وضعیت خوبی ندارد.
وی با نشان دادن چند بسته خرما گفت: قیمت این خرما کیلویی 28 هزار تومان است و خرید جدیدم را به دلیل افزایش قیمت باید به 30 هزار تومان عرضه کنم. به همین دلیل منتظرم تا این چند بسته تمام شود و سپس بسته‌های جدید را در ویترین قرار دهم.
برخی‌ها می‌گویند برگزاری نمایشگاه فروش ویژه بهاره در نمایشگاه بین‌المللی کاسپین سبب سردی بازار داخل شهر شده اما بنا به چند دلیل اینطور نیست چون اول اینکه تنها دومین روز نمایشگاه است (تا دیروز) و هنوز برخی از آن اطلاع ندارند، دوم اینکه با وجود برگزاری نمایشگاه در سال‌های گذشته مغازه‌های داخل شهر و بازار همچنان شلوغ و پر از مشتری می‌شد، سوم اینکه میوه در نمایشگاه عرضه نمی‌ شود و فقط لباس، مواد غذایی و آجیل است در حالی که این روزها میوه ‌فروشی ‌های بازار زنجان نیز مشتری چندانی ندارند.
کمپین‌هایی هم در فضای مجازی و حتی با نصب بنر در فضای حقیقی مبنی بر «نه به گرانی»، «نه به تشریفات» و «نه به آجیل» در نقاط مختلف کشور تشکیل شده و خبر از این می‌دهد که امسال مردم به دلیل گرانی ترجیح می‌دهند از خرید آجیل خودداری کنند تا بلکه با این اعتراض خود به کاهش قیمت‌ها و ارزان شدن اقلام کمک کنند.
9556/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 باستانی سفره های هفت سین شب عید فرش کاهش قیمت ها 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۳۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به گزارش خبرنگار مهر، قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی برای هفته جاری (۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) از سوی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران اعلام شد.

مهر در گزارشی نوشت: قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم سیب زرد ۳۱ تا ۵۹.۸۰۰، سیب قرمز ۳۱ تا ۵۹.۸۰۰، لیمو شیرین ۴۴.۸۰۰، کیوی ۵۲ تا ۹۸، توت فرنگی ۹۸ تا ۱۸۹، گریپ‌فروت ۱۸ تا ۲۴.۸۰۰ به ۲۸ و پرتقال ۱۳ تا ۵۹.۸۰۰ تومان است.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو هندوانه بین ۶ تا ۲۰، خربزه ۱۶.۸۰۰، جانا ۱۸.۵۰۰، طالبی ۱۸.۵۰۰ تا ۳۶، دستنبو ۲۳.۸۰۰، ملون ۱۶.۸۰۰ تا ۲۸.۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو ۶۰ تا ۸۸.۸۰۰ تومان، هر دانه نارگیل بین ۵۰ تا ۷۵ و آناناس ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

در ادامه قیمت انواع سبزی و صیفی جات تولید داخل در میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر نیز می آید؛

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۱۵.۹۰۰ تا ۲۳، هویج ۱۰.۵۰۰ تا ۱۲.۸۰۰، کاهو ۱۴.۵۰۰ تا ۲۵، کدو ۲۱ تا ۲۲.۸۰۰، کرفس ۱۲ تا ۲۴.۸۰۰، کلم پیچ ۷.۵۰۰ تا ۱۵.۸۰۰، کلم بروکلی ۲۰ تا ۶۸، خیار ۲۰ تا ۲۹.۸۰۰، لیمو ترش ۳۷ تا ۱۲۰، لوبیا سبز ۳۲ تا ۴۶.۸۰۰ و سیر تازه ۱۹۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین هر بسته گوجه گیلاسی ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو ۲۳.۸۰۰، پیاز شیری (سفید) ۲۴.۹۰۰ تا ۳۴.۸۰۰ و پیاز زرد ۱۸ تا ۳۵.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ انواع میوه ۴۰ درصد و سبزیجات ۳۲ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش رسید. همچنین مواد پروتئینی ۶۳ درصد، غلات ۸ درصد، مرغ ۶ درصد، تخم مرغ ۱۴ درصد و قند ۱۳ درصد ارزان‌تر از سطح شهر است.

در ادامه جدول قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی میدان بزرگ میوه و تره بار تهران قابل مشاهده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901266

دیگر خبرها

  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • متقاضیان لاستیک دولتی بخوانند؛ چگونه لاستیک بخریم؟
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • آجیل فروش گران‌فروش در زنجان جریمه شد
  • آجیل فروش متخلف در زنجان جریمه شد
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳