Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@21:52:06 GMT

نهر بهشتی رجب، تجسم اعمال مومنین در این ماه است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۴۱۳۵

نهر بهشتی رجب، تجسم اعمال مومنین در این ماه است

ماه رجب هم ماه خدا و هم ماه ولایت است. ماه خداست چون رحمت خداوند در این ماه مثل باران بر سر مستغفرین و درخواست کنندگان رحمت خداوند سرازیر می شود و هم ماه ولایت است چون در روایتی داریم که امام علی علیه السلام فرمودند این ماه، ماه من است.

خبرگزاری شبستان گروه قرآن و معارف: «از این روایات می توان این گونه برداشت کرد که دریچه ورود به ولایت الهی پیوستن به ولایت علوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت اگر بخواهیم که وارد ولایت خداوند شویم و خودمان را زیر سایه خدا قرار دهیم باید از ماه رجب که ماه ولایت و امیرالمومنین (ع) است آغار کنیم. به همین جهت یکی از اعمال ماه رجب، استغفار است. همین طور یکی از اعمال بسیار سفارش شده در ماه رجب روزه داری است. در کم تر ماهی این طور درباره روزه داری سفارش شده است  به گونه ای که ما در روایات داریم که برای هر مقدار روزه در این ماه یک ثواب خاص مقرر شده است. مثلا روایت است که اگر کسی دو روز از ماه رجب را روزه بگیرد این قدر ثواب و گشایش برای او روی می دهد، اگر سه روز از ماه رجب را روزه بگیرید و همین برای همه روزهای ماه رجب یک سری فواید و خواص  برای روزه ها در نظر گرفته شده است. به خاطر همین است که بسیاری از مومنان در روزهای ماه رجب روزه می گیرند. در روایات داریم که رجب جویبار بهشتی است که سفیدتر از شیر و شیرین تر از عسل است. در حقیقت در آخرت اعمالی که ما در ماه رجب انجام داده ایم از ذکر و نیایش ها و نمازها و روزه ها به صورت چشمه ای شیرین و سفید بر ما ظاهر می شود و آن اعمال به ما برگردانده می شود.»

آنچه در ادامه می آید گفتگوی گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین «عبدالهادی مسعودی» درباه فضایل و اعمال ماه مبارک رجب است.

 

 

همین طور که می دانید وارد ماه پر از خیر و برکت رجب شده ایم که به تعبیر بزرگان اهل معرفت یکی از بزرگ ترین و شریف ترین قرقگاه های الهی است. درباره این ماه و فضایل و اعمال آن برای ما بگویید.

شیخ صدوق که از بزرگ ترین محدثان شیعه است و حدود هزار سال پیش زندگی می کردند ایشان کتاب مخصوصی درباره این موضوع دارند به نام "فضایل الاشهر الثلاثه" یا همان فضیلت های ماه های سه گانه یا ماه های رجب، شعبان و رمضان که پشت سر هم قرار دارند.

رجب در حقیقت دروازه رسیدن به این سه ماه است و شیخ صدوق یک سوم کتاب خود را که نه خیلی کتاب بزرگی است و نه کتاب کوچکی اختصاص داده اند به فضایل و اعمال ماه رجب. همچنین اکثر محدثان ما اگر کتابی درباره دعاها و اعمال می نوشته اند یک بحث مهم از آن را به ماه رجب اختصاص می داده اند مثلا شیخ طوسی که بنیانگذار بسیاری از دانش های شیعیان است در کتاب "مصباح المتهجد"  حدود 50 تا 60 صفحه از بحث های این کتاب را به اعمال و فضایل شهر رجب اختصاص داده اند.

اما در روایات می بینیم که شهر یا ماه رجب هم ماه خدا و هم ماه ولایت است. ماه خداست چون رحمت خداوند در این ماه مثل باران بر سر مستغفرین و درخواست کنندگان رحمت خداوند سرازیر می شود و هم ماه ولایت است چون در روایتی داریم که امام علی علیه السلام فرمودند این ماه، ماه من است. ماه شعبان ماه پیامبر است و ماه رمضان ماه خداست و در بعضی روایات از پیامبر (ص) داریم که ماه امت اسلام است.

از این روایات می توان این گونه برداشت کرد که دریچه ورود به ولایت الهی پیوستن به ولایت علوی است. در حقیقت اگر بخواهیم که وارد ولایت خداوند شویم و خودمان را زیر سایه خدا قرار دهیم باید از ماه رجب که ماه ولایت و امیرالمومنین (ع) است آغار کنیم. به همین جهت یکی از اعمال ماه رجب، استغفار است. همین طور یکی از اعمال بسیار سفارش شده در ماه رجب روزه داری است. در کم تر ماهی این طور درباره روزه داری سفارش شده است  به گونه ای که ما در روایات داریم که برای هر مقدار روزه در این ماه یک ثواب خاص مقرر شده است. مثلا روایت است که اگر کسی دو روز از ماه رجب را روزه بگیرد این قدر ثواب و گشایش برای او روی می دهد، اگر سه روز از ماه رجب را روزه بگیرید و همین برای همه روزهای ماه رجب یک سری فواید و خواص  برای روزه ها در نظر گرفته شده است. به خاطر همین است که بسیاری از مومنان در روزهای ماه رجب روزه می گیرند. در روایات داریم که رجب جویبار بهشتی است که سفیدتر از شیر و شیرین تر از عسل است. در حقیقت در آخرت اعمالی که ما در ماه رجب انجام داده ایم از ذکر و نیایش ها و نمازها و روزه ها به صورت چشمه ای شیرین و سفید بر ما ظاهر می شود و آن اعمال به ما برگردانده می شود.

از اعمال این ماه مبارک به زیارت اشاره شده است. در این باره بیشتر توضیح می فرمایید؟

بله از جمله اعمال این ماه زیارات معصومین علیهم السلام است که به قدری سفارش شده که نایب امام زمان (عج) حسین بن روح نوبختی یک زیارت مخصوص از ناحیه امام زمان در این باره بیان می کند که زیارت کوتاهی است معروف به زیارت رجبیه و مستحب است که وقتی انسان در مشاهد مشرفه حضور می یابد این زیارت را در ایام ماه رجب بخواند. علاوه  بر این امام حسین علیه السلام نیز اول و نیمه ماه رجب زیارت ویژه در این ماه دارند.

علاوه بر زیارات در بیست و هفت رجب روزه ای داریم که بسیار ثواب دارد و سفارش شده است. این روز غسل و نماز مخصوص خود را هم دارد . ماه رجب در کل نماز های مخصوص دارد و البته روزه داری در این ماه به قدری سفارش شده که اگر کسی نتوانست به هر دلیل روزه بگیرد به اندازه یک نان به یک فقیر کمک کند و اگر نتوانست صدقه ای به یک فقیر بدهد و حتی اگر نتوانست و در وسع ش نبود که صدقه ای هم بدهد 100 مرتبه این تسبیح را بگوید که "سبحان اله الجلیل سبحان من لا ینبغی التسبیح الا له سبحان الاعز الاکرم سبحان من لبس العز و هو له اهل / منزه و و پاک است خدای جلیل بزرگ، منزه و پاک است خدایی که عزیز و بزرگ است. پاک و منزه است خدایی که جامه عزت بر تن پوشید و شایسته عزت است." شما توجه کنید که  چقدر اعمال وارده در این ماه مهم است که دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای به جا نیاوردن این اعمال باقی نمی ماند یعنی هر کسی با هر مقدار وسع و ظرفیت که وارد این ماه می شود می تواند از مواهب آن برخوردار شود. اگر می توانی روزه بگیر اگر نمی توانی صدقه ای بده و نانی به فقیری ببخش و اگر حتی آن را هم نمی توانی می توانی که تسبیح بگویی."

در هر حال آنچه که می توان در این باره بیان کرد این است که ماه رجب، ماه حرمت داری است, ماه محرم و ماه احترام داری است. آنها که در این ماه از گناه بپرهیزند و به استغفار روی بیاورند از مواهب این ماه که  بسیار سفارش شده برخوردار خواهند شد.

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد بیانیه گام دوم انقلاب کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون مساجد گام دوم انقلاب محمد جواد ظریف خبرگزاری ماه رجب اعمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه پروازهای امروز فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اطلاعات پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ به شرح زیر است:

جهت اطلاع از تأخیرها و تغییر برنامه پروازی با تلفن ۱۹۹ از اصفهان و شماره ۳۵۲۷۵۲۰۰ از شهرستان‌ها تماس بگیرید یا به تارنمای فرودگاه به نشانی https://isfahan.airport.ir مراجعه کنید.

کد خبر 748238

دیگر خبرها

  • حال و هوای تماشایی شیراز در پسین بهشتی اردیبهشت
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • فیلم| طرح منافقین خلق در سال ۵۴، برای ترور آیت‌الله بهشتی!
  • آغاز محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ببینید | طرح مجاهدین خلق در سال ۵۴، برای ترور آیت الله بهشتی !
  • ببینید | جزئیات جدید از طراحی ترور شهید آیت الله بهشتی در سال ۵۴
  • محدودیت‌های تردد جاده‌ای در تعطیلات ۳ روزه اعلام شد | جاده چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول