Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:11:56 GMT

معرفی آبشارهای ایران در یک کتاب

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۶۰۷۲

معرفی آبشارهای ایران در یک کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «راهنمای میدانی آبشارهای ایران» لیستی از ۷۵۰ آبشار گزارش شده از ایران ارائه می‌دهد و تعداد بیش از ۳۳۰ آبشار از آنها به‌صورت مصور معرفی شده‌اند. هر صفحه به یک آبشار اختصاص یافته و کروکی مسیر دسترسی و مختصات جغرافیایی هر آبشار به‌صورت خطی و نقشه جغرافیایی مشخص شده است. برای هر آبشار نوع دسترسی به چهار صورت آسان، پیاده‌روی سبک، پیاده‌روی سنگین و فنی سخت، با نماد مخصوص خود مشخص شده‌اند و همچنین فصلی یا دائمی بودن آنها نیز با نماد تعریف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته‌بندی آبشارهای در این کتاب در قالب استانی و در هر استان بر اساس حروف الفبا مرتب شده است. در مواردی که یک آبشار با نام‌های مختلف معرفی شده باشد، یک نام متداول انتخاب شده و بقیه نام‌ها در متن و توضیحات آمده است که می‌توان در نمایه کتاب به جست‌وجوی آنها پرداخت.

در برخی از مناطق کم‌آب کشور تعدادی از آبشارهای مهم معرفی شده‌اند که اگرچه از نظر ارتفاع و حجم آب، چندان شاخص نیستند، ولی در فرهنگ بومی این مناطق دارای سابقه‌ای کهن و تأثیرات مثبت اقتصادی و باورهای اساطیری بوده و معرفی آنها می‌تواند در توسعه گردشگری این مناطق کمک شایانی کند.

در ابتدای هر استان توضیح مختصری درباره موقعیت جغرافیایی، همراه با نقشه پراکنش آبشارهای تأیید شده در هر استان در مقیاس‌های مختلف و با سیستم مختصات WGS-1984 UTM Zon 39N توسط انتشارات ایرانشناسی تهیه، ترسیم و کارتوگرافی شده‌اند.

نویسنده در نخستین بخش کتاب که به کلیات اختصاص یافته ضمن طبقه‌بندی آبشارها به موضوعاتی همچون پراکنش آبشارهای ایران، توسعه پایدار گردشگری و نقش آبشارها در گردشگری می‌پردازد.

در بخشی از کتاب در معرفی آبشار «آرپناه» می‌خوانیم: «آبشار آرپناه یکی از مناطق بکر استان خوزستان است که در نزدیکی شهر لالی واقع شده است. این شهرستان در ۱۵۰ کیلومتری شمال اهواز واقع شده است و چهره طبیعت آن به دلیل قرار گرفتن در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس نسبت نقاط دیگر استان خوزستان به کلی متفاوت است. دره‌ها، صخره‌ها و آبشارهای پرآب فصلی در این منطقه قابل مقایسه با دشت‌های وسیع و هموار جنوب خوزستان نیست. آب این آبشارها از چشمه‌هایی که در نزدیکی آبشارها قرار دارند حاصل می‌شود و با طی مسیری طولانی به کارون می‌ریزد.»

کتاب «راهنمای میدانی آبشارهای ایران» تألیف مجید اسکندری در ۴۲۰ صفحه و در قطع پالتویی با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای ۸۰ هزار تومان از سوی انتشارات ایرانشناسی روانه بازار کتاب ایران شده است.

کد خبر 4564928 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران طبیعت طبیعت گردی معرفی کتاب گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۶۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران از امدادرسانی نیرو‌های امدادی و عملیاتی این جمعیت به فرد سقوط کرده از آبشار ورخامن منطقه دراز کش خبرداد.

دکتر غلامعلی فخاری گفت: با اطلاع مرکز کنترل هماهنگی و عملیات استان خبری مبنی بر سقوط یک نفر از آبشار ورخامن منطقه درازکش دریافت شد که گروه ملیاتی پایگاه امداد و نجات مرحوم رمضانی شهرستان بندپی در کمترین زمان به محل حادثه اعزام شدند.

 فخاری افزود: نجاتگران پس از دسترسی به مصدوم، کمک‌های اولیه و اقدامات پیش‌بیمارستانی را برای او انجام دادند و مصدوم تحویل عوامل اورژانس شد.

دیگر خبرها

  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • منتخبان مسابقات ملی «سدید»‌ در لرستان معرفی شدند
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن