Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@20:41:51 GMT

پول ندهید، کتاب بخوانید

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۶۷۶۷

پول ندهید، کتاب بخوانید

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: با هوش و ذکاوتی هنرمندانه نشدها را شدنی کرده‌اند. کار را سخت نگرفته‌اند. خوب می‌دانند به قول قدما: «چشم نامرد است و دست جوانمرد.» جوانان فعال و دلسوز عرصه فرهنگ و ادبیات انزلی، چشم‌بسته‌اند روی نیست، نشدها و سختی‌ها تا کار برایشان محال به نظر نیاید. آستین همت بالا زده‌اند تا با دستان خالی، خاک را به شیوه خودشان به هنر کیمیا کنند؛ آن‌ها بزم فرهنگی کتاب و مطالعه را به حفاظت از میراث فرهنگی گره‌زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانان انزلی این روزها با این کار فرهنگی تماماً مردمی، نمونه‌ای از خودباوری، خلاقیت و توانمندی جوانان کشور را به نمایش گذاشته‌اند. میزهای ساده اما پر از کتاب‌های خواندنی جوانان پویش #تو_هم_بخوان عصرها بسیاری از خانواده‌های ساکن انزلی را از کُنج خانه به مراکز گردشگری این شهر می‌کشاند و دورهم جمع می‌کند. جوانانی که با شور و امید، گام برمی‌دارند.

نه! به حسرت، آری! به همت

پویش گردش کتاب، ترویج مطالعه و کتاب‌خوانی آن‌ها این روزها حسابی بر سر زبان‌هاست. برای آن‌هایی که حسرت جشن رونمایی کتاب در فرانسه، صف امضای کتاب در انگلیس یا دیدار با نویسنده‌های بنام در مدارس فنلاند و حرکاتی مانند این‌ها بر دلشان نشسته و گلایه‌مند از حسرت‌هایشان در حوزه فرهنگ می‌گویند، بد نیست اگر با «پویش تو هم بخوان» جوانان انزلی تبار آشنا شوند. حرکتی فرهنگی که با دست‌های خالی اما فکری خلاق و شور و امید جوانی ممزوج شده است تا بگوید: «حسرت کافی نیست، همت هم لازم است.» پویشی که رسم دیرینه به امانت گرفتن و گردش کتاب را زنده، رایج‌تر و عمومی کرده است. نه‌فقط به شکل یک برنامه ساده و معمول فرهنگی که با چاشنی خلاقانه یعنی اجرای این پویش هر بار دریکی از مراکز گردشگری کمتر شناخته‌شده انزلی، آن را پخته و دل‌نشین‌تر کرده اند.

قدم نهم، به‌زودی

جوانان طراح این پویش که قابلیت اجرا در دیگر شهرها را هم دارد، نداشته‌های انزلی را به داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی موجود آن گره‌زده‌اند تا مردم مشوق مطالعه مردم باشند. به محیط‌زیست شهرشان حساس شوند و حامی آن باشند. میراث فرهنگی انزلی را زیر سایه فرهنگ و کتاب، حفظ کنند. تعبیر جالبی برای اکسیری که دارند، به کار می‌برند: «اکسیری داریم که می‌تواند مس را طلا کند؛ امید، نشاط  و تلاش.» هر یک از برنامه‌های پویش تو هم بخوان، بانام و عنوان جالبی یاد می‌شود؛ «قدم». «آرمین صافدل»، بانی این پویش فرهنگی لبخند می‌زند و می‌گوید: « برای دل‌نشین‌تر شدن و اثرگذاری کارهای فرهنگی باید صبر زیاد داشت و البته به همان قاعده خوش‌سلیقگی تا مردم جذب شوند. از سطح به عمق برسند از ظاهر به معنا. سعی کردیم عناوین این برنامه کاملاً منطبق بر ادبیات، هویت معماری ، هنری و مذهبی کشور باشد. ما هر قدم را در یکی از اماکن تاریخی انزلی برگزار می‌کنیم. تاکنون ۸ قدم برداشته‌ایم و قدم ۹ هم به‌زودی برداشته می‌شود.»

جنگ، فرمانده جوان نداشت؟

معمولاً وقتی صحبت از اجرای یک طرح گسترده می‌شود که قرار است جوانان بانی آن شوند، همین موضوع تصور موفق نشدن طرح را نسبت به موفقیت آن پررنگ‌تر می‌کند. با دو تصور شایع؛ پیش‌فرض معمول و نه‌چندان خوشایند خامی جوانان و دوم، جیب‌های خالی‌شان. «تو هم بخوانی»ها اما پختگی به خرج دادند تا ثابت کنند کارهای ساده و کم‌هزینه می‌توانند تأثیری عمیق داشته باشد، بیش از بعضی سمینارها و همایش‌های کم بازده اما پرهزینه. صافدل می‌گوید: «دوران جنگ بسیاری از نوابغ و فرماندهان استراتژیک ما جوان بودند. در بسیاری حوزه‌ها هم جوانان مدال‌آور و نام‌آور بوده‌اند. چه عرصه‌های بین‌المللی که جوانان ما باقدرت ایمان و اراده، پرچم ایران را باافتخار به اهتزاز درآورده‌اند. جوان ایرانی دلسوز و خوش‌فکر است، فقط اعتماد می‌خواهد.»

سبد خانوار بی‌کتاب نماند

صافدل از روزی می‌گوید که چشم به ترس از نشدن‌ها بستند: « از شهریور سال گذشته دورهمی‌های ما مبنی بر راه‌اندازی محفلی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کم‌هزینه، خوش بازده  و مردمی آغاز شد. شهر انزلی، کتاب‌فروشی مرجع و متمرکز یا شهر کتاب ندارد. خوب یادم هست دوره راهنمایی برای خرید کتاب باید می‌رفتیم، مرکز استان. این رفت‌وآمدها برای همه مقدور و آسان نبود. همان موقع هرکس کتاب خوبی داشت به دیگری هم امانت می‌داد و مبادله کتاب داشتیم. از همین شیوه محدود و مرسوم تبادل کتاب به شیوه گسترده‌تر استفاده کردیم. اینکه این بار هرکسی کتابی دارد، بیاورد و به اشتراک بگذارد. درواقع به‌جای چند هم‌مدرسه‌ای و دوست و آشنا، این بار مردم کتاب‌های خوبشان را باهم مبادله کنند. به‌خصوص که حالا هزینه‌های زندگی بنا به شرایط اقتصادی و تورم بالا رفته و ممکن است عده‌ای خواه‌ناخواه از چرخه مطالعه حذف شوند. این پویش کمک می‌کند کتاب از سبد زندگی خانوار حذف نشود.»

کتاب با چاشنی میراث فرهنگی

«برای ترویج فرهنگ مطالعه ابزار و ساختار ویژه‌ای در اختیار نداشتیم. اگر می‌خواستیم این طرحِ فرهنگی،‌ اجتماعی شود و توسعه پیدا کند باید در فضایی مناسب این کار را انجام می‌دادیم. فضایی که همه اقشار مردم به آن دل‌بستگی داشته باشند.» صافدل این جمله‌ها را می‌گوید تا مقدمه پاسخ به این سؤال را که چرا این پویش در کتابخانه برگزار نشد؟ بچیند و چرایی اینکه مطالعه چگونه تاریخ انزلی را زنده کرد: «اجرای این برنامه در سالن و کتابخانه را از فهرست خارج کردیم. انزلی شهر با اصالتی است که میراث فرهنگی ارزشمند، کم ندارد. آثاری که متأسفانه آن‌طور که باید به مردم معرفی نشده یا در معرض آسیب قرارگرفته است. بنابراین میراث تاریخی و فرهنگی را برای اجرای پویش انتخاب کردیم. در شهر انزلی از هر اثری یک کپی جدید هم داریم. مثلاً موج‌شکن قدیم و موج‌شکن جدید که از عمر آن کمتر از یک دهه می‌گذرد. موج‌شکن بلند جدیدی که معماری مناسبی ندارد و چشم اندازها را کور کرده است. در چنین شرایطی، معرفی و حفاظت از میراث فرهنگی، اهمیت بسیاری دارد. این کار ۲ فایده اساسی دارد؛ نخست اجرای برنامه فرهنگی و دوم جلب‌توجه مسئولان به مرمت و حفظ این اماکن که شکرخدا مرمت ها حاکی از  این تاثیر است.»

تهران نماندم، برگشتم انزلی

تا بوده همه ما درباره جمعیت مهاجر تهران شنیده‌ایم؛ کلانشهر هزار توی هزار رنگ مهاجرپذیر. خصوصاً درباره دانشجویان شهرستانی که بعد از پایان دوره تحصیل همچنان سکونت در تهران را به برگشتن به شهر و دیار خودشان ترجیح می‌دهند مانند فرزندی که به نامادری بیش از مادر خود دل می بندد. پیچیده هم نیست؛ تمرکز امکانات و شانس بهتر و بیشتر شاغل شدن در پایتخت. صافدل اما به دیار  و دامن مادری، انزلی برگشته است: «در تهران دانشجو تهران بودم. لیسانس سینما دارم و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی. زمینه شغلی مرتبط با تحصیلاتم در شهر خودم برایم فراهم نیست اما در تهران، بود. به تهران رفت‌وآمد دارم بااین‌حال وقتی تحصیلاتم به پایان رسید، به شهرم برگشتم. حس من این بود که شهرم؛ انزلی به من نیاز دارد. اگر فقط مدعی باشیم، ایران پیشرفت نمی‌کند. اگر قرار باشد فقط انتقاد کنیم، کار پیش نمی‌رود. باید به این فکر کنیم که خودمان چه خدمتی به این کشور کرده‌ایم؟ اگر دیگری آسیب می‌زند ما کدام مرهم را بر زخم‌هایش گذاشته‌ایم. اگر آن‌یکی یک‌قدم برداشته ما چرا ۲ قدم برنداریم؟ با این فکر به انزلی برگشتم.»

رشد ۱۲ برابری، ثمره تلاش ما

شاید هضم این حرف‌ها برای بعضی‌ها ساده نباشد و آن را ادعا فرض کنند. شاید نفی کنند و بگویند: انزلی با آن ابهت به یک جوان نیاز داشت؟! صافدل باید بتواند از پس این ناباوری و سؤال‌ها بربیاید: «برای حرفی که زدم، قدم برداشتم. از اسفند سال ۱۳۹۵ تاکنون، 50 برنامه فرهنگی اجرا کرده‌ایم. با شما بر مبنای مستندات صحبت می‌کنم. بر مبنای آمار و پایش‌ فرهنگی، با اجرای توهم بخوان، آمار برنامه‌های فرهنگی میدانی در انزلی۱۲  برابر شده است. اولین تبادل کتاب منظم، حرفه‌ای و گسترده در انزلی را برگزار کرده‌ایم. در این نشست‌های ادبی همچنین از 8 چهره و مشاهیر انزلی هم تجلیل و برای جوانان شهر، فراغتِ فرهنگیِ سالم ایجادشده است.»

جوانان پرتوقع نیستند

طبق گفته‌های او میانگین سنی شرکت‌کنندگان جوان پویش 18 تا 23 سال است: «من هم 26 سال دارم. زمانی که علاقه‌مند سینما بودم در شهرمان انجمنی مرتبط با این موضوع نداشتیم باید می‌رفتم رشت. به خودم گفتم چرا کاری نکنم که جوانان شهرم برای دسترسی به علایق منطقی‌شان،‌ رنج و زحمت نکشند؟ چه‌کار کردیم از خرابی‌ها شکایت نکردیم، دست‌به‌دست هم دادیم و ساختیم.  سه سال متوالی است جشنواره فیلم و عکس برگزار می‌کنیم. علاقه‌مندان طی یک سال فرصت دارند فیلم بسازند، عکس بگیرند و ارائه کنند. بعد از داوری، آثار در تنها سالن آبرومند شهر؛ سالن فرهنگ و ارشاد نمایش داده می‌شود. جوایزی در حد وسع به شرکت‌کنندگان اهدا می‌کنیم. نسل جوان ما پرتوقع نیست. همین‌که آثارشان دیده شود، دلگرم می‌شوند برای برداشتن گام‌های بعدی.»

وقتی رکورد شکست

از ادعایی که نمی‌خواهد داشته باشد می‌گوید و از اعداد و ارقامی که حال و هوای این شعر را دارد که براثر صبر نوبت ظفر آید: «نمی‌خواهم ادعا کنم که کار فرهنگی قبل از ما نبوده؛ ابداً! ما کارهای فرهنگی راکد شده را پررنگ کرده‌ایم. کار را با مخاطبان کم؛ 40، 50 نفر شروع کردیم و حالا هر برنامه دست‌کم،  300 مهمان دارد. این تأثیر کیفیت  و تداوم است. نهمین قدم هم 23 اسفند برگزار می‌شود. هر قدم به‌صورت میانگین  400 جلد کتاب به دست ما می‌رسد. البته در قدم پنجم، این رکورد شکست و بیش از 600 کتاب به ما اهدا شد. اتفاقاً بیشترشان کتاب‌های خوب بودند. کتاب‌ها را بررسی می‌کنیم تا کتاب‌هایی که محتوای سالم و مناسبی دارند به حاضران ارائه شود. کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف به دست ما می‌رسد. از مذهبی گرفته تا شعر، هنر و... گاهی برخی کتاب‌ها چاپ نفیس و ارزشمند هستند. برای مثال یکی از همشهریان دیوان نفیس شعر امام خمینی(ره) را با کتاب‌خوانی به اشتراک گذاشت.»

لحظه‌شماری می‌کنند

 جوانان فرهنگی انزلی فراخوان اجرای هر قدم از پویش را۲ هفته زودتر از موعد منتشر می‌کنند. اطلاع‌رسانی‌ها به نحوی است که علاقه‌مندان فرصت کافی برای آماده کردن کتاب‌های موردنظرشان برای اهدا به گردش کتاب را داشته باشند. جوان دغدغه‌مند  حوزه فرهنگ انزلی تبار می‌گوید: «برنامه خیلی خوب جاافتاده است. آخرین پنجشنبه هرماه زوج برگزار می‌شود یعنی هر2 ماه یک‌بار. به‌طورکلی در سال ۶ برنامه اجرا می‌کنیم. مهمانان اول برنامه، مردم هستند. نویسندگان بنام را به شهروندان انزلی معرفی می‌کنیم. همچنین نویسندگان نوقلم و آن‌هایی که به‌تازگی نویسندگی را تمرین می‌کنند و عضو انجمن داستان‌نویسی انزلی هستند. گاه هم از هم چهره‌های شناخته‌شده دعوت می‌کنیم.» محتوای پویش را هم این‌طور توضیح می‌دهد: «بعضی برنامه‌ها مربوط به خوانش کتاب‌های بنام از نویسندگان برتر جهان است. برای مثال برنامه چخوف خوانی و خواندن شازده کوچولو مخاطبان بسیاری داشت. استقبال از برنامه‌ها خیلی خوب است و خودِ شرکت‌کنندگان، پیگیر برنامه هستند. بارها در صفحه شخصی و دایرکت اینستاگرام به ما پیام می‌دهند و دلگرم می‌شویم. جمله «برای پویش بعدی، لحظه‌شماری می‌کنیم.» اما جمله ثابت بسیاری از این پیام‌هاست که خواندنش، هر بار ذوق مضاعف دارد.»

گروه، پشت هر برنامه است

 شلختگی و بی‌نظمی از پوسترهای گرافیکی این پویش دور است و نوعی نظم بصری دارد که حاکی از هماهنگی مناسب ایده‌ها و افراد گروه باهم دارد. صافدل می‌گوید: «پس‌زمینه برنامه‌های ما ثابت است. برای طراحی‌ها از رنگ‌های آبی و نارنجی استفاده می‌کنیم. عکاس ما سعی می‌کند از مراسم عکس‌های خوب و به‌یادماندنی بگیرد تا این خاطره فرهنگی به‌خوبی ثبت شود. طراح ما که طراحی پوستر برنامه با پیش‌زمینه محل اجرای برنامه، محوریت کتاب و خلاقیت تصویری را بر عهده دارد، سعی می‌کند جذاب طراحی کند. ضمن اینکه به برند سازی و نمادهای تصویری ثابت برای خودداری از شلختگی بصری هم توجه داریم. یکی دیگر از اعضای ما کارهای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهد تا دیگران هم با خواندن اخبار مرتبط به پویش برای شرکت و حضور در برنامه‌ها تمایل پیدا کنند. از دیگر طرح‌ها مانند کتاب‌خوانی، مسابقه نقاشی و تجلیل از چهره‌های شاخص باخبر شوند. من هم سعی می‌کنم تمام این مراحل را بررسی کنم تا با همکاری و تعامل یکدیگر، بهترین را ارائه دهیم. از اول تا آخر هر برنامه هم معمولاً سرپا هستم تا هر جا حضورم لازم است، باشم و نظم برنامه کنترل شود.»

دیوار زشت، زیبا شد

در «تو هم بخوان» داستان‌نویسان جوان ساکن انزلی و مشاهیر به مردم معرفی می‌شوند. طراحی پوسترهای برنامه توسط هنرمندان جوان علاقه‌مند به نقاشی، عکاسی آن به سبک صفحات بنام و مرتبط با کتاب در اینستاگرام با اولویت معرفی «کتاب ایرانی» و «نویسنده ایرانی» انجام می‌شود. کارهایی در حوزه گرافیک و کاردستی مانند تهیه دسته‌گل‌ها کاغذی و کارهای جذاب این‌چنین، گویی بهانه‌ای شده تا خوش‌سلیقگی فرهنگی بانیان برنامه به شرکت‌کنندگان هم سرایت کند. برای مثال همین ذوق است که یکی از دیوارهای بدنمای شهر را با نقاشی کتاب «شازده کوچولو» زیبا کرده است.

دلگرمی می‌خواهند

جوانان خوش‌ذوقِ تو هم بخوان در بعضی برنامه‌ها، نویسندگانی که اصالتاً انزلی تبارند یا داستانی که نوشته اند مربوط به انزلی است را به این پویش فرهنگی دعوت کنند. صافدل دراین‌باره می‌گوید: «برای مثال در جشن یک‌سالگی پویش تو هم بخوان با قلم «محمدرضا پور جعفری» آشنا شدیم. از نویسنده‌های بنام شهر ماست که تاکنون در چندین جشنواره ادبی جایزه دریافت کرده است یا «منوچهر جراح زاده». برای نویسندگان تازه‌کار هم این فرصت مناسبی است تا بتوانند خود را به جهان و سلیقه مخاطب نزدیک کنند. این جسارت اجرا و شوق نوشتن را در آن‌ها زنده می‌کند. برای این معرفی ما نه پول دریافت می‌کنیم نه مبلغی پرداخت. ضمن اینکه نام و عنوانی مطرح نمی‌شود. اعضای انجمن داستان‌نویسی بر مبنای متن و داستانی که می‌خوانند، معرفی می‌شوند. نویسنده‌های نوپا هم دلگرمی می‌خواهند.»

استقبال کودک و نوجوان

مخاطبان پویش تو هم بخوان، در همه رده‌های سنی هستند. این را وقتی متوجه می‌شویم که عکس‌هایی از قدم‌های مختلف برگزارشده را ورق بزنیم. عکس‌هایی که سالمند و خردسال کنار هم ایستاده‌اند، تورق می‌کنند و هرکدام کتاب موردعلاقه خود را انتخاب. مسئول پویش تو هم بخوان از یکی شدن نه سالگی تا نود سالگی می‌گوید: «برنامه ما عمومی است اما بعد از اجرای قدم چهارم «شازده کوچولو»خوانی، آن‌هایی که بار نخست بود به برنامه ما می‌آمدند، جذب شدند. اهل کتاب بهتر از من می‌دانند که مخاطبان این اثر در جهان به‌اصطلاح از 9 ساله تا 90 ساله هستند. در قدم بعدی چند نفر دیگر را هم همراه خود کردند. طوری که در گام پنجم جمعیتی بسیار بیش از آنچه فکر می‌کردیم در برنامه شرکت کردند. تعداد کودکان و نوجوانان هم بیش از قبل بود. به این فکر افتادیم برایشان برنامه‌ریزی دقیق‌تری کنیم.»

و اما آن عکس ویژه...

بار فرهنگ نباید روی زمین بماند، نسلی نو باید جای نسل قبل را بگیرد. این همان افق دیدی است که در تو هم بخوان مغفول نمانده؛ صافدل با این نگاه از توجه ویژه به جذب گروه سنی کودک و نوجوان  می‌گوید: «تصمیم گرفتیم شاخه کودک و نوجوان برنامه را فعال کنیم. به‌خصوص اینکه در این رده سنی استعدادها بهتر شناسایی و پرورش پیدا می‌کنند. اکنون 9 پسر و دختر عضو این بخش از گروه هستند. با آن‌ها کتاب‌خوانی، نویسندگی،‌ توانایی‌های اجرا و فن بیان و موسیقی تمرین می‌کنیم. هدف این است؛ بتوانند برنامه‌های کتاب‌خوانی ویژه خودشان را اجرا کنند. خوشحالیم که بچه‌ها در این برنامه حضور دارند حتی اگر نتوانند کتاب بخوانند اما مأنوس شدن با این فضا برای آینده آن‌ها خوب است. حتی اگر کتاب را ببینند و بشنوند. بسیاری از علاقه‌مندان حرفه‌ای مطالعه همین‌طور جذب کتاب شده‌اند.» او اما از دیدن عکسی می‌گوید که خستگی را از تن آن‌ها بیرون کرد: «چقدر لذت بردیم از دیدن عکسی که هنگام اجرای پویش یک کودک در کالسکه به خواب‌رفته بود یا پدربزرگی با لبخند برای نوه‌اش کتاب ورق می‌زد.»

دانه بکار و خرمن درو کن

ممکن است، بعضی فکر کنند احتمال دارد در این اشتراک‌ها کتاب موردعلاقه‌شان را از دست بدهند. صافدل اما از برکت بخشش می‌گوید از دانه‌ای که می‌کاری و خرمنی که درو می‌کنی: «ممکن است یک کتاب را از دست بدهند اما کتاب‌های دیگر را به دست می‌آورند. کتاب‌هایی که شاید برای خرید هرکدام باید کلی پول پرداخت می‌کردند. برنامه ما ترویجی است. صبر، استقامت و جذابیت می‌خواهد تا به تکرار نرسد. البته در این دورهمی فرهنگی انتظار دریافت کتاب‌های آن‌چنانی نداریم. هدف ما این است با یک برنامه صمیمانه و جذاب و دورهمی کتاب‌خوان‌ها، کتاب‌نخوان‌ها هم جذب شوند و مطالعه کنند. معتقدم اگر در یک قفسه 3 کتاب وجود داشته باشد و 2 کتاب بد حتماً  آن یکی کتاب خوب خواهد بود. اگر یک نفر هم یک کتاب خوب بخواند، عالی است.»

کتاب با طعم «دوسیب»

یکی از برنامه‌ها را در پلکان عشق برگزار کرده‌اند که انتهای بلوار انزلی قرار دارد. در آن محدوده 3 قهوه‌خانه فعالیت می‌کند که به تعبیر صافدل وجههٔ خوبی بین اهالی ندارد: «باور دارم، یکی از تأثیرهای فعالیت‌های اجتماعی، لطیف کردن چهره خشن شهر است. معمولاً هنگام اجرای برنامه در محوطه می‌چرخم تا مشکلی پیش نیاید. آن روز موضوع برنامه داستان خوانی و ادبیات عاشقانه بود. صدای برنامه سمت قهوه‌خانه می‌رفت. متوجه شدم چندتایی از جوان‌ها سمت می‌آیند. درباره موضوع برنامه پرس‌وجو کردند و رفتند. وقتی برنامه تمام شدآمدند و یکی از آن‌ها یک کتاب برداشت و رفت. اصلاً برایم مهم نبود، آن کتاب را برمی‌گرداند یا نه، کامل می‌خواند یا نه یا عنوان کتاب چیست؟ فقط این تأثیر برایم مهم بود. جوانی که مدام در قهوه‌خانه دست به قلیان است حالا باهمان دست کتابی را ورق خواهد زد. از دنیای پر دودودم توتون خوانسار، دوسیب و هلوی تنباکوهای صنعتی به دنیای پررمز و راز کتاب‌ها می رود. حس خوبم را با شما به اشتراک می‌گذارم؛ حس کردم مأموریت فرهنگی ما درست انجام‌شده است.»

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

درباره تو هم بخوان بیشتر بدانیم

قدم اول؛ ساعت خاموش فانوس دریایی

این قدم آبان ماه 1396با حضور و داستان خوانی اعضای انجمن داستان‌نویسان شهرانزلی در «مناره انزلی» برگزار شد. البته اهالی به آن، مناره می‌گویند وگرنه مکانی مذهبی نیست. این بنا نوعی لند مارک است، درست مانند برج میلاد یا آزادی برای تهران. سال 1194 هجری شمسی در دوره گرجی خوان ساخته‌شده است. کاربری فانوس دریایی داشت به ارتفاع 27 متر. دوره‌ای که شهرها شب‌ها مانند حالا نورپردازی نداشتند، ساخته‌شده بود و مسیر ساحل را به کشتی‌ها نشان می‌داد. بعدها مشعل آن را برداشتند. سال 1307ساعتی از آلمان خریداری شد. حالا یک ساعت ایرانی جایگزین آن شده است. به همین دلیل بعضی از محلی‌ها به آن برج ساعت می‌گویند.

قدم دوم و سوم؛ حافظیه موزیکال انزلی 

 این قدم دی‌ماه 1396 در «موزیک جیگا» برگزار شد با چخوف خوانی. قدم سوم هم اسفند 1396 همان‌جا برگزار شد با «ویرجینیا ولف خوانی». موزیک جیگا به زبان گیلکی به معنی جایگاه موزیک است. ازنظر معماری، کاربری پاویون شهری و پاتوق دارد. در دنیا، در بسیاری از شهرها فضایی برای مکث و آرامش هست. بعدها دارالایتام شهرداری در این فضا برنامه اجرا می‌کرد. بچه‌های دارالایتام ابزار موسیقی و مهارت نواختن داشتند. همراه مربی موسیقی به‌جایگاه می‌آمدند و برای مردم برنامه اجرا و هبه دریافت می‌کردند تا بخشی از هزینه‌های دارالایتام تأمین شود. این بنا شباهت زیادی به حافظیه شیراز دارد اما 4 سال زودتر ازآنجا توسط معماران آلمانی ساخته‌شده است. درحالی‌که معمار حافظیه فرانسوی‌ها بودند. فضای جالبی دارد با پژواک دل‌نشین صدا.

قدم چهارم؛ شازده در موج‌شکن

این قدم اردیبهشت 1397در موج‌شکن انزلی برگزار شد با شازده کوچولو خوانی. سال ساخت موج‌شکن شاید 110 سال قبل باشد. دریای کاسپین بسیار موّاج  و خروشان است. در تمام بندرهای این دریا، معمولاً موج‌شکن ساخته می‌شود تا مانند حوضچه آرامش عمل کند. این موج‌شکن فضا را برای ورود کشتی‌ها به بندر امن می‌کند. بندرانزلی چشم‌انداز زیبایی داشت و تماشای آن در این موج‌شکن، زیبایی دوچندان.

قدم پنجم و ششم؛ پلکان عاشقان شهر

این قدم‌ها به ترتیب تیر و شهریور 1397 با موضوع‌های «ادبیات عاشقانه ایران» برگزار شدند. این پله‌ها جزو معدود پلکان‌های مدوّر و معماری شده انزلی است.  یکی از بهترین سکانس‌های فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» در این لوکیشن ساخته شد. محوطه منتهی به پلکان ایستگاه‌های اغذیه‌فروشی است. سال‌ها قبل در این محدوده یک بانو مغازه بستنی‌فروشی کوچکی داشته بسیاری از زوج‌های جوان برای هم‌صحبتی و گردش کوتاه اینجا می‌آمدند. به همین دلیل به پلکان عشق معروف شده است.

قدم هفتم و هشتم؛ سنبل آبی و غازیان

این قدم در پل قدیم غازیان با داستان خوانی توسط محمدرضا پور جعفری برگزار شد. شهر انزلی دو بخش اساسی دارد. یک بخش شبه‌جزیره مانند است و بخش دیگر غازیان که با یک پل به هم وصل می‌شدند. این اولین پل متحرک ایران است که سال 1318 ساخته شد. تو هم بخوانی‌ها سعی می‌کنند سرنخ‌های معماری و هویتی شهر را بافرهنگ، ادبیات و زندگی مردم، گره بزنند و به نوعی«برند سازی» کنند. قدم هشتم هم بهمن 1397 در تالاب گمشده انزلی ساخته شد. محور داستان خوانی هم همین تالاب بود. یکی از جالب‌ترین داستان‌ها مربوط به گونه مهاجم «سنبل آبی» است که این روزها قاتل خاموش و بلای جان تالاب شده است. گونه‌ای که بعضاً در گل‌فروشی‌ها هم به فروش می‌رسد. خوشحالی دارد که دلسوزی‌های زیست‌محیطی، دغدغه ذهنی یک نویسنده و داستانی می‌شود که آن را باهمشهری‌هایش به اشتراک می‌گذارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید داروی بیماران SMA گام برداشته است و این دارو به زودی وارد بازار می‌شود، گفت: پویش ملی سرطان و پویش ملی سلامت کودکان جزو پویش‌های آتی وزارت بهداشت به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت بهداشت، بهرام عین‌اللهی در «ملاقات چهره به چهره نمایندگان اقشار مردمی با وزیر بهداشت» که امروز، یکشنبه (شانزدهم اردیبهشت) در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات متعددی توسط دولت مردمی سیزدهم در حوزه سلامت انجام شده و این انتظار وجود دارد که رسانه‌ها به ویژه صداوسیما به تبیین دستاوردها بپردازند.

وی بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در دولت سیزدهم افزایش یافته است، افزود: ۱۶ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد که معادل ۲۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور است، وزارت بهداشت در نظر دارد که ۱۵ هزار تخت دیگر تا پایان سال جاری به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی اضافه کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تعداد خانه‌های بهداشت تا پایان سال جاری به ۴۴۰۰ مورد می‌رسد، تصریح کرد: ۱۷۰۰ مورد به ظرفیت خانه‌های بهداشتی کشور اضافه کردیم و در نظر داریم که با افزایش ۲۷۰۰ مورد دیگر تا پایان سال جاری، تعداد خانه‌های بهداشت را به ۴۴۰۰ مورد برسانیم.

عین‌اللهی ادامه داد: دستگاه‌های مانند ام‌آرآی در شبکه درمانی کشور توزیع شده است، همچنین ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک در شبکه درمانی در حال خدمت‌رسانی هستند، بررسی‌ها بیانگر این است حدود ۲۸۰۰ متخصص در کشور به ارائه خدمات می‌پردازند؛ ۱۵۰ مرکز آموزشی در کشور وجود دارد و ۱۲۰ مرکز نیز در حال ساخت هستند.

وضعیت افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی

وی با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: دولت سیزدهم نسبت به افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی اقدام کرده است؛ به نحوی که ظرفیت دوره دستیاری تخصصی و دوره دستیاری فوق تخصصی به ترتیب ۶۵ و ۵۰ درصد افزایش یافته است، همچنین ظرفیت دوره فلوشیپ نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است، ظرفیت رشته پزشکی عمومی نیز در دولت سیزدهم معادل ۱۲ هزار مورد است.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور اضافه کرد: پیش از دولت سیزدهم، نسخه الکترونیک فقط به صورت ۱۰ درصد در کشور اجرا می‌شد، اما این میزان در دولت کنونی به مرز ۹۰ درصد رسیده است.

عین‌اللهی با بیان اینکه درمان کودکان کمتر از هفت سال در مراکز درمانی دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به صورت رایگان است، اظهار کرد: اگرچه در شرایط تحریم قرار داریم، اما درمان کودکان کمتر از هفت سال را رایگان کرده‌ایم، سلامت در کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ به عنوان مثال اگر مشکلی مانند تنبلی چشم در کودکان در زمان مناسب تشخیص داده نشود تا پایان عمر دچار تنبلی چشم می‌شود، ما با اجرای این طرح در زمینه خیرخواهی برای مردم گام برداشته‌ایم.

وی با اشاره به ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: هنگامی که این صندوق تأسیس شد پنج همت (هزار میلیارد تومان) برای این صندوق در نظر گرفتند و بودجه تخصیص یافته به این صندوق در سال گذشته به مرز هفت همت رسید، امیدواریم که بودجه این صندوق با توجه به گسترش حمایت‌ها، بیشتر شود.

بیمه رایگان ۵ دهک اول درآمدی

وزیر بهداشت ادامه داد: پنج دهک پایین جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرارگرفته‌اند، همچنین ۵۷ مرکز درمان نازایی در کشور به صورت رایگان به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

عین‌اللهی با بیان اینکه ۱۴۰۰ شرکت دانش‌بینان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم ۱۴۰۰ مورد رسیده است، در حالی که این تعداد در گذشته معادل ۷۰۰ مورد بود، این شرکت‌ها حدود ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی را تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع جزو ابداعات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، افزود: ما در نظر داریم که هر ایرانی با یک کد ملی تحت نظر یک حامی سلامت قرار گیرد، برنامه نظام ارجاع و سلامت خانواده را با حضور ۲۰ کشور جهان رونمایی کردیم، اگر خواهان داشتن جامعه سالم هستیم باید خانواده سالم داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری پویش سلامت در سال گذشته گفت: ۴۶ میلیون نفر در پویش سلامت وزارت بهداشت شرکت کردند که یک رقم فوق‌العاده به حساب می‌آید، آمار و ارقام پویش سلامت بیانگر این است که ۸۸۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در این پویش به بیماری دیابت و ۴۶۰ هزار نفر به فشار خون مبتلا بودند، اما از بیماری خود مطلع نبودند، همچنین هشت میلیون نفر نیز مشکوک به دیابت و چهار میلیون مشکوک به فشار خون بودند، اما از این مورد اطلاعی نداشتند.

عین‌اللهی ادامه داد: در نظر داریم دو پویش دیگر برگزار کنیم؛ پویش ملی سرطان و پویش ملی سلامت کودکان جزو پویش‌های آتی وزارت بهداشت به حساب می‌آید، ما با پویش سرطان در نظر داریم از سرطان‌هایی مانند سرطان پستان در زنان و بعضی سرطان‌ها در مردان پیشگیری کنیم، بررسی‌ها بیانگر این است برخی والدین نیز از بیماری فرزندان خود خبر ندارند.

وی در پاسخ به درخواست رئیس هیئت مدیره بیماری‌های نادر ایران در خصوص حمایت از بیماری‌های نادر و نقش انجمن‌ها در این زمینه گفت: ۲۲ هزار عضو هیات‌علمی در ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی مشغول به فعالیت هستند، اساتیدی که عضو کمیته علمی هستند در خصوص مسائل مختلف به ارائه نظرات تخصصی می‌پردازند؛ به طور مثال، این گروه‌های تخصصی می‌گویند که بهترین دارو برای درمان یک بیماری چیست، همانطور که در دوران پاندمی کرونا عمل کردند.

ورود داروی ایرانی بیماران SMA به بازار

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به درخواست‌های فرناز پورکاوه، مدیرعامل انجمن بیماران SMA گفت: بیماران SMA جزو دغدغه‌ها و غم‌های جامعه پزشکی به حساب می‌آیند، این گروه از بیماران دچار اختلالات ژنتیکی عضلانی می‌شوند و عضلات آنها از پشتیبانی عصبی برخوردار نیست، شدت بیماری بیماران SMA یکسان نیست و بیماران دارای درجات مختلفی از این بیماری هستند.

عین‌اللهی با بیان اینکه یک کار تحقیقاتی مطالعاتی در خصوص بیماران SMA در حال انجام است، افزود: فاز اول این طرح مطالعاتی مختص افراد زیر ۱۰ سال بود که ۲۳۰ نفر در این طرح مطالعاتی شرکت کردند، ۱۳۷ نفر نیز در فاز دوم طرح تحقیقاتی وزارت بهداشت شرکت کرده‌اند که گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال هستند.

وی درباره حمایت‌ها از بیماران SMA گفت: پیش از دولت سیزدهم، بیماران SMA از هیچ حمایتی برخوردار نبودند؛ به نحوی که وزیر بهداشت وقت در دولت گذشته، موضوع تحت حمایت نبودن این گروه از بیماران را در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد؛ یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید داروی بیماران SMA گام برداشته است و این دارو به زودی وارد بازار می‌شود.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره آخرین وضعیت تولید داروی بیماران SMA در این جلسه اظهار کرد: رئیس‌جمهور، موضوع حمایت از بیماران SMA را در سال ۱۴۰۰ مطرح کرد، پس از اینکه متخصصان سازمان غذا و دارو، طرح‌های اولیه این دارو را تأیید نکردند نسبت به ورود دو محموله دارو اقدام کردیم و بر اساس اولویت میان بیماران تقسیم شد، در حال حاضر, محموله دوم داروی این گروه از بیماران به صورت خوراکی و تزریقی وارد شده و در اختیار بیماران قرار گرفته است.

وی افزود: یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید داروی بیماران SMA گام برداشته است و طبق موارد اعلام شده این دارو تا پایان خرداد وارد بازار می‌شود، در حال حاضر، این دارو به میزان آزمایشگاهی تولید شده و اگر نتایج نهایی این دارو اثربخش باشد وارد مرحله تولید صنعتی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره توزیع داروی بیماران SMA تولید داخلی گفت: سازمان غذا و دارو فقط نسبت به تولید دارو تصمیم‌گیری می‌کند ، اما نحوه چگونگی توزیع آن بر عهده معاونت درمان است.

درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: تکلیف و شرایط بیماران کمتر از هفت سال به طور کامل مشخص است؛ چراکه درمان این گروه سنی به صورت رایگان است، شورای عالی بیمه که با حضور سازمان‌های بیمه‌گر برگزار می‌شود درباره چگونگی تحت پوشش قرار دادن بیماری‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و در اختیار وزارتخانه نیست.

وی درباره افزایش درمان‌های تحت پوشش بیمه افزود: حدود ۳۳۰ قلم دارو که پیش از این تحت پوشش بیمه نبودند در دولت سیزدهم تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

وزیر بهداشت درباره ضرورت غربالگری برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های نادر گفت: مراکز ژنتیک که بسیار پیشرفته هستند در جهت غربالگری بیماری‌های نادر گام برمی‌دارند تا پیش از تولد یک فرد از احتمال ابتلاء به بیماری نادر مطلع شوند؛ به طور مثال، در این زمینه یک مرکز بسیار پیشرفته در کنار بیمارستان طالقانی قرار دارد.

عین‌اللهی در پاسخ به پرسش زهرا فتاحی، نماینده تشکل مردمی با موضوع رصد مسائل درباره وضعیت پوشش پرسنل و مراجعان به مراکز درمانی گفت: مردم در زمینه ارائه تخلفات می‌توانند فعالیت داشته باشند و تخلفات را گزارش دهند؛ سامانه تلفنی ۱۹۰ برای ثبت تخلفات است.

وی با بیان اینکه «شورای عالی کرامت» و «شورای عالی انطباق» درباره حجاب فعالیت می‌کنند، گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به عضویت کمیسیون ماده ۲۰ درآمده است، موارد مربوط به حجاب جزو اعتباربخشی مراکز به حساب می‌آید و اگر مجموعه‌ای نسبت به رعایت حجاب تخلف کند در پرونده اعتباربخشی آن مرکز لحاظ می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تخلفات احتمالی کادر درمان اضافه کرد: متخلف در تمام گروه‌های اجتماعی وجود دارد، اما اغلب افراد کادر درمان جزو افراد شایسته جامعه هستند، جامعه درمانی کشور در دوران کرونا ۳۰۰ شهید به کشور تقدیم کردند.

ابلاغ اصول پوشش در داروخانه‌ها

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره رسیدگی به وضعیت حجاب در داروخانه‌ها گفت: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: اگرچه اصول مربوط به پوشش در داروخانه‌ها ابلاغ شده است، اما ناهنجاری‌هایی در این زمینه گزارش می‌شود، موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در مواردی مانند سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد، اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تأثیری نداشته باشد، موارد بازدارنده در خصوص داروخانه متخلف اجرا می‌شود، اگر موارد بازدارنده نیز مثمر ثمر نباشد متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌های خود درباره تزریق واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک در کودکان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از منظر تزریق واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک جزو کشورهای پیشرفته به حساب می‌آید، واکسن‌هایی مانند فلج اطفال، سرخک، دیفتیری و سایر بیماری‌ها در سبد واکسن‌های تزریقی کشور وجود دارد که به تازگی دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس به آن اضافه شده‌اند، دو شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن‌های روتاویروس و پنوموکوک گام برداشته‌اند و در چنین شرایطی امکان تزریق واکسن داخلی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش وضعیت سقط جنین به صورت غیرقانونی گفت: وزارت بهداشت نسبت به این موضوع حساس است و این موضوع را در کانون توجه خود قرار داده است.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به خواسته‌های رضا بهزاد، نماینده انجمن بیماران دوشن گفت: بیماران دوشن دچار ضعف عضلانی می‌شوند و گاهی اوقات بیماری آنها افزایش یافته و تا سطح قلب می‌رسد.

عین‌اللهی با اشاره به سبقه خود در زمینه به‌کارگیری سلول‌های درمانی در درمان بیماری‌ها ادامه داد: من و مرحوم کاظمی آشتیانی در زمینه درمان جانبازان که دچار نوعی آسیب چشمی شده بودند ورود کردیم و نتیجه گرفتیم، پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های درمانی برای درمان بیماری‌ها ورود کرده است.

وی افزود: موضوع به‌کارگیری سلول بنیادی برای درمان بیماران دوشن می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد.

کد خبر 750877

دیگر خبرها

  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • اجرای پویش «آینده شبیه توست» ویژه دختران پایتخت
  • امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان
  • اجرای پویش «سلامت دهان و دندان» در کردستان آغاز شد
  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • پویش نقالی شاهنامه در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
  • فستیوال بزرگ آرش مال: جشن افتتاحیه‌ای با شکوه در قلب منطقه آزاد انزلی
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران