Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا بلوطی میرزا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 15 میلیون و 92 هزار و 429 تن به ارزش 299 هزار و 997 میلیون و 954 هزار ریال معادل هفت میلیارد و 162 میلیون و 676 هزار دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 11درصد کاهش و از نظر ارزشی 12درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی شمش فولادی، پلی اتیلن، ریفرمیت، گاز پروپان، اسلب فولادی، محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد، پنتان، گاز بوتان، متانول، محصولات پتروشیمی و شیمیایی، میوه و تره بار و آبزیان را مهمترین اقلام صادراتی از واحدهای گمرکی خوزستان عنوان کرد و افزود:این کالاهای غیرنفتی به کشورهای چین ، عراق ، هندوستان ، امارات متحده عربی ، تایلند ، عمان ، کویت ، مصر و قطر صادر شده است.
به گفته وی درآمد عمومی گمرکات خوزستان در این مدت 27 هزار و 22 میلیارد و 759 میلیون ریال بوده است.
ناظر گمرکات خوزستان در ادامه افزود: سهم پتروشیمی از کل صادرات واحدهای گمرکی استان از لحاظ دلاری (ارزشی) 63 درصد، فلزات 20 درصد، کشاورزی 12درصد، معدنی سه درصد، گروه صنعتی 2 درصد، و صنایع دستی و فرش کمتر از یک درصد بوده است.

**صادرات به عراق
ناظر گمرکات خوزستان گفت: در 11 ماه امسال صادرات کالا به کشور عراق از گمرکات استان خوزستان 2 میلیون و 795 هزار و231 تن به ارزش 991 میلیون و 639 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 10درصدکاهش و از نظر ارزشی 17درصد افزایش داشته است.
بلوطی میرزا افزود: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان با احتساب سایر گمرکات کشور در مجموع به وزن 3 میلیون و 959 هزار و 832 تن و به ارزش 2 میلیارد و 138 میلیون و 602 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی هفت درصد کاهش و از نظر ارزشی 16درصد افزایش داشته است.
صادرات کالا به عراق از طریق بازارچه های مرزی چذابه ، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر صورت گرفته است.
میله های آهنی یا فولاد، میوه و تره بار، کلینکر، مصنوعات پلاستیکی ، مصالح ساختمانی، صفحه های ورق، لبنیات و آبزیان دریایی وپرورشی از عمده ترین کالاهای صادراتی به عراق بوده است.

** پیشی گرفتن صادرات بر واردات کالا
ناظر گمرکات خوزستان گفت: در 11 ماه امسال در مجموع 13 میلیون و 776 هزار و 936 تن کالا به ارزش258 هزار و 125 میلیارد و  704 میلیون و854 هزار ریال معادل 6 میلیارد و 189 میلیون و 593 هزار دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شده است.
ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، بنزین، روغن خام آفتابگردان، ماشین آلات وتجهیزات پتروشیمی، روغن پالم و ام دی اف خام مهمترین اقلام وارداتی به کشور از گمرکات استان بوده است.
به گفته بلوطی میرزا این کالاها از کشورهای برزیل، چین، اوکراین، امریکا، آرژانتین، هندوستان، امارات متحده عربی، مالزی تایلند و کره جنوبی وارد کشور شده است.
اهواز ، بندر امام خمینی(ره) ، آبادان و خرمشهر از مهمترین واحدهای گمرکی فعال خوزستان به شمار می روند.
6065/6002
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امارات متحده عربی صنایع دستی کشاورزی لبنیات میوه و تره بار 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۶۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به صادرات، ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در جریان بازدید از پایون استان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعیتی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور واقع شده و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در تولید انار را دارد، افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله ۷۶ درصد زغال‌سنگ کشور و ۸۵ درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و… غنی است.

قناعت از ۹ اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت: این ۹ اثر نشان‌دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

وی با بیان اینکه استان ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ۳۵ درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و ۴۰ تا ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار هم استراتژیک است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر محصولات راهبردی و توسعه ها متمرکز است.

قناعت با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور، گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

وی از ۹۹ درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک، سالانه ۱۱۶ هزار تن زرشک تر و ۲۵ تا ۳۰ هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب که در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده، گفت: ۷۵۰ تن یعنی تنها ۲.۵ درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم، ارزش افزوده از ۵۰ تا ۷۰ درصد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف‌گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

قناعت درخصوص گوهرسنگ‌های استان هم گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است، ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از ۷ میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

وی از ثبت ملی ۵ گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می توانیم تا ارزش افزوده این محصول را دو هزار درصد افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

قناعت در پایان با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه ۲۰۲۵ داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهر سنگ باشد، گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 749145

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان