Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری، شاعر، فیلسوف و سیاستمدار برجسته جهان اسلام با سخنرانی «رضا داوری اردکانی» و «غلامعلی حداد عادل» و میزبانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری، شاعر، فیلسوف و سیاستمدار برجسته جهان اسلام سه‌شنبه، ۲۱ اسفند در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 
در این مراسم که از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار می‌شود، «حسن بلخاری»، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ «رضا داوری اردکانی»، رئیس فرهنگستان علوم؛ «غلامعلی حداد عادل»، رئیس فرهنگستان زبان ادب فارسی؛ «محمد بقایی»(ماکان)، استاد دانشگاه و اقبال شناس و «اصغر دادبه»، عضو شورای علمی انجمن سخنرانی می کنند.

 

 اقبال لاهوری پس از طی دوران تحصیلات متوسطه، در سال 1895 میلادی به لاهور رفت و در دانشکده دولتی آن شهر به ادامه تحصیل مشغول شد. در مدت 5 سال که او در این دانشکده بود، علاوه بر زبانهای فارسی، عربی، با ادبیات انگلیسی و ادبیات جدید اروپایی آشنایی کامل حاصل کرد و مقدمات فلسفه غرب را فرا گرفت. در دوره فوق لیسانس، علاوه بر تحصیل فلسفه که موضوع اصلی کار او بود، به مطالعه اصول علم اقتصاد و حقوق نیز اشتغال داشت. استاد او در فلسفه، دانشمند شرق شناس مشهور، سرتوماس آرنولد بود که در طول این دوران به شاگرد خود دلبستگی خاصی پیدا کرده بود. راهنمایی‌ها و تعلیمات او نیز در پرورش استعدادهای ذهنی و فکری اقبال تأثیر بسیار داشت. اقبال لاهوری پس از پایان این دوره از تحصیلات دانشگاهی، در بخش زبان‌های شرقی همان دانشکده دولتی به تدریس پرداخت و عهده‌دار دروسی در زبان عربی، ادبیات انگلیسی، اقتصاد، تاریخ و فلسفه شد. یکی از نخستین کارهای او در این ایام، مقاله‌ای به زبان انگلیسی درباره  «انسان کامل» از دیدگاه عبدالکریم جیلی بود. از این دانشمند فقید آثار مختلفی به زیور طبع آراسته شده است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب شبستان گام دوم انقلاب اقبال لاهوری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۷۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به‌مناسبت روز معلم ویژه‌برنامه استاد فلسفه و غرب‌شناس برجسته، دکتر کریم مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود.

در این مراسم از کتابخانه تخصصی فلسفه و غرب‌شناسی به همراه ۲۰ جلد از آثار انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی رونمایی به‌عمل می‌آید.

همچنین طبق برنامه در این مراسم محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خواهند کرد.

این همایش دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۴۰۳ از ساعت ۹ الی ۱۲ در تالار تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6089680 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • امروز مقاومت مقابل نظام سلطه مورد توجه و اقبال جوانان منطقه است
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود
  • تجلیل از پدر دو بیتی لکی لرستان