Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:53:08 GMT

فردگرایی اجتماعی از نظر قانعی راد توسعه نیافته است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۷۹۱۷

فردگرایی اجتماعی از نظر قانعی راد توسعه نیافته است

تهران - ایرنا - عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به چند سویه بودن نظرات زنده یاد محمد امین قانعی راد گفت: روشنفکر گفت وگویی را بخشی از توسعه ایران می داند و معتقد است که فردگرایی اجتماعی منشاء توسعه می شود اما در ایران فردگرایی اجتماعی فرصت توسعه پیدا نکرده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا مقصود فراستخواه در مراسم نقد و بررسی کتاب پیدایش روشنفکر گفت و گویی در ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: مرحوم قانعی راد با توجه به کتب ، مقاله و شاگردانی که از خود برجای گذاشته به معنای واقعی کلمه هنوز در میان مردم حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: قانعی راد در کتاب پیدایش روشنفکر گفت و گویی در ایران روشنفکر را به مسئله معنا تبدیل کرده است.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی یادآورشد: مسئله پایان روشنفکری پایان حوزه عمومی و در نهایت پایان سیاست و ایران است.
به گفته فراستخواه، قانعی راد در کتاب خود از معنای عام روشنفکری بحث می کند ، روشنفکر در دوره های سوم و چهارم تمدن امکان مشارکت را داشته است و از همین رو آفرینش های فکری، تمدنی و علمی در جهان شکل گرفته است.
وی با اشاره به فروپاشی دولت های ملی خاطر نشان کرد: نبود امکان مشارکت در جامعه زندگی سیاسی مشکل شده و زندگی اجتماعی در حاشیه قرار می گیرد.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی افزود: در صورت فراهم نبودن شرایط مشارکت روشنفکران غیر اجتماعی و سکوت پیدا ایجاد می شود.
فراستخواه با اشاره به اینکه تصوف بخشی از جنبش های شرقی بود، تأکید کرد: سکوت یکصد زبان داشته و در فرهنگ شرقی تصوف معنا دارد و سکوت همواره به معنای مطلق در نظر گرفته نمی شود.
وی با اشاره به اینکه روشنفکر گفت و گویی ، معنا سازی کرده است، یادآورشد: این نوع روشنفکر گفت و گو را توسعه داده است.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت : از نظر قانعی راد روشنفکر گفت و گویی برای انسجام و پیوند و در نهایت ایجاد توافق به تعامل دست می زند.
فراستخواه ادامه داد: روشنفکر گفت و گویی دیگری هم وجود دارد که همدلانه و با گشودگی برخورد می کند، با شناخت متقابل تعامل را توسعه می دهد اما لزوما اصرار به توافق ندارد .
به اعتقاد وی، داشتن چشم انداز برای آینده بدون اصرار به توافق نیز می تواند برای جامعه مفید باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قانعی راد ویژگی روشنفکران آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را بررسی کرده، افزود: روشنفکر فرانسوی انتزاعی و انقلابی، روشنفکر آلمانی دارای تفکر انتزاعی ، انگلیسی تجربه گرا و آمریکایی عمل گراست که به این ویژگی ها با شرایط عمومی جامعه بستگی دارد.
فراستخواه معتقد است قانعی راد روشنفکر اخلاقی را با پوپولیسم مقایسه کرده، روشنفکر اخلاقی به دنبال حقیقت ناب اما روشنفکر پوپولیسم به امر اجتماعی به جای جمعی تمرکز دارد.
وی گفت: قانعی راد به روشنفکر اجتماعی توجه دارد و به تمایز تعاملی تأکید دارد.
فراستخواه با اشاره به اینکه روشنفکر از نظر قانعی راد به اثبات نظر خود اصرار نمی کند، خاطرنشان کرد: روشنفکر در عین بازگویی نظرات خود و پذیرفتن هنجارهای اجتماعی و آزادی های فردی اما به اثبات نظر خود اصرار نمی ورزد.
وی ادامه داد: قانعی راد از روشنفکر ارگانیک صحبت می کند که به یک زمینه اجتماعی و محلی ارتباط دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قانعی راد روشنفکر استعلایی را ناب گرا دانسته است و افزود: روشنفکر ناب گرا به دنبال امر خالص در خلوص علمی ، دینی و فلسفی است.
وی خاطرنشان کرد: فردگرایی اجتماعی مسئله اصلی توسعه است که در کنار استقلال و خرد به قانون اخلاق اجتماعی هم توجه دارد سپس توسعه مسائل فردگرایی اجتماعی در نهادینه در امر اجتماعی ملزم می شود.
**9491**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نقد و بررسي كتاب مقصود فراستخواه محمد امين قانعي راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۷۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با انتشار توضیحی، نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره بهره‌مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی مرتبط با ماموریت‌ها و فعالیت‌های این دانشکده، واکنش نشان داد.

متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیئت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛
•  تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.
• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه
• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت
• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری
• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده
• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده
• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده
• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم انسیه خزعلی)
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم جمیله علم الهدی)
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم فهیمه فرهمندپور)
مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم فخرالسادات نصیری)
مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسایل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیات علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • توسعه همکاری‌ها میان جهاد دانشگاهی و مؤسسه ISC
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • اعتبارات بازآفرینی محور دلجویی هنوز اختصاص نیافته است
  • لزوم تقویت فرهنگ کار تیمی در سیستان و بلوچستان