Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب می‎گوید: دولت باید پرچم‎دار تحولات جدی در کشور باشد تا با هماهنگی کانون‎های قدرت و نهاد‌های بالادستی تغییرات اساسی رخ بدهد.

سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در دیدار با اعضای فراکسیون امید با انتقاد از وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور گفته: دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فکر می‌کنید در انتخابات آینده به حرف ما مردم پای صندوق‌ می‌آیند؟ بعید می‌دانم، مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد.

حالا عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‎طلب و مشاور ارشد او در همین باره به ایرناپلاس می‎گوید: آقای خاتمی اعتقاد دارند که تمام نهادهای حکومتی از جمله دولت و مجلس باید امید از دست رفته را به جامعه برگردانند و این یک واقعیت است که شرایط اجتماعی و عمومی امروز مانند اردیبهشت 96 نیست. احتمالاً در سال آینده هم بدتر خواهد شد.

ناصری با اشاره به اینکه رئیس دولت اصلاحات تغییرات اساسی در کشور را ضروری می‎داند، ادامه می‎دهد: بحث اصلاح‎طلبی و غیر اصلاح‌طلبی نیست. آقای خاتمی معتقد است اگر این امید بخواهد به جامعه برگردد به تغییرات اساسی نیازمندیم و باید در زمینه‎های بین‎المللی، سیاست داخلی، آزادی‎های اجتماعی و ساماندهی اوضاع اقتصادی تغییر رفتار شکل بگیرد.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‎طلبان معتقد است دولت در حوزه اقتصادی کوتاهی‎های بسیار جدی‎ داشته‎ است. از جمله دلایل آن، به‌کارگیری نیروهای ناکارآمد در حوزه‌های بازرگانی، صنعتی و اقتصادی و همچنین منفعل بودن در برابر پدیده‎های مهمی است که بر روند اقتصادی تأثیرگذارند، اما از اراده دولت خارج‎ هستند. موضوع این است که جامعه نمی‎تواند محدودیت‎های رئیس‌جمهور را در تعامل با قوای دیگر و نهادهای کلان حاکمیتی باور کند.

او همچنین با اشاره به اینکه دولت روحانی چه در سال 92 و چه در سال 96 با حمایت و پشتیبانی شخص خاتمی رأی عظیمی به‎دست آورده، تصریح می‎کند: عملکرد شورای شهر، مجلس و دولت شرایط سخت‎تری را برای اصلاح‎طلبان و کل جریانات سیاسی حکومتی پدید آورده ‎است. حرف آقای خاتمی هم این است که اگر وضع این‌طور ادامه پیدا کند، چه جریان اصلاح‎طلب، اصولگرا و چه کانون‎های اصلی قدرت نخواهد توانست شاهد انتخابات پرشور باشند و مردم پای صندوق‎های رأی بیایند.

ناصری راه‌حل این مشکلات را پرچم‎داری رئیس‌جمهور برای شروع تحولات جدی در یک سال آینده می‎داند و توضیح می‎دهد: دولت باید پرچم‎دار تحولات جدی در کشور باشد تا با هماهنگی کانون‎های قدرت و نهادهای بالادستی، تغییرات اساسی رخ بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در ادامه تصریح می‎کند: اولین مسئله‎ای که کل حکومت باید درباره آن تصمیم بگیرد و البته آقای روحانی هم باید شروع کننده گفت‎وگو درباره آن در داخل کشور باشد، حل مسائل بین‎المللی و از بین‎بردن تحریم‎هاست. در این شرایط چه ما بخواهیم و چه نخواهیم الان در شرایط خاصی قرار داریم و اگر تحریم‎ها را از بین نبریم، نمی‎توان اقتصاد کشور را تکان داد.

ناصری در ادامه تأکید می‎کند: باید با دنیای بین‎المللی وارد تعامل و گفت‎وگو شویم و مسائلمان را با کشورهای منطقه‎ای از جمله عربستان طرح کنیم، چون اقتصاد ما تک‌محصولی است و با تحریم‎ها کانون مالی کشور بسته شده‎ است.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب معتقد است افزایش آزادی‎های سیاسی و اجتماعی نیز تأثیر زیادی در همکاری مردم با نظام سیاسی کشور در آینده دارد. در کنار تحولات بین‎المللی حتماً فضای سیاسی و اجتماعی کشور باید باز شود و اعتماد از دست رفته به جامعه مدنی برگردد، اما اگر این روند موجود ادامه پیدا کند، وضعیت هم برای نظام سیاسی و هم برای مردم بدتر و هزینه‎سازتر می‎شود.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات دولت اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۸۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس

در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می‌کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می‌شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می‌کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‏‎ ‎‏رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می‌پذیرد.

۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می‌کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

 زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته‌ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می‌افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگ‌های سست و بی پایه‌ی بشری و در عهدی که پوشالی‌ترین بنیان‌های فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه‌ی کتاب‌ها و کتابخانه‌ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی؛ و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه. به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه‌ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری‌ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه‌ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • پرسپولیس با این 4 ستاره عوض می‌شود
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • بازگشت دانیال به امید دو رقمی در پرسپوليس
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی