Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@22:49:02 GMT

ورود مجلس به ماجرای مافیای ستاره‌مربع‌های تلویزیون

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۸۵۴۷

خراسان نوشت: ماجرا از جشنواره تلویزیونی جام‌جم شروع شد؛ وقتی در چند شب، آرای «برنده باش» به شکل غیرطبیعی زیاد شد و پیامک‌های رسیده برای بسیاری از مردم، نشان می‌داد با شماره موبایل آن‌ها بدون اطلاع‌شان در این جشنواره به «برنده باش» رأی داده شده است.

پس از این اتفاق بود که حساسیت‌ها روی خدمات ارزش افزوده (VAS) و سرویس‌های USSD زیاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش افزوده، مسیر دستکاری در آرا

اولین اظهارنظر رسمی درباره متهمان دستکاری در آرای مردم، از سوی سازمان صداوسیما صورت گرفت. مسعود احمدی افزایی دبیر جشنواره جام‌جم در پاسخ به اطلاع‌رسانی وزیر ارتباطات، تقصیر را به گردن وزارت ارتباطات انداخت و با اشاره به بستر رأی‌گیری جشنواره گفت: «این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده می کند و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی (ICT) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.»

این اظهارنظر دو شرکت «توسکا» به عنوان طرف قرارداد صداوسیما در زمینه خدمات ارزش افزوده و «آیکان» صاحب امتیاز کد دستوری *3# را هدف می‌گرفت. بر اساس تحلیل اهالی صداوسیما، این دو شرکت مقصران اصلی دستکاری در آرای مردم بودند و فعالیت‌شان در فضای مجازی، خبر از مسئولیت وزارت ارتباطات در قبال آن‌ها می‌داد.

حساسیت روی توسکا

این ماجرا عطف به نارضایتی شدید مخاطبان تلویزیون از حضور پررنگ کدهای USSD و اپلیکیشن‌های ارزش افزوده در برنامه‌های صداوسیما شد. می‌دانید مدت‌هاست که ستاره‌مربع‌ها در تقریباً همه برنامه‌های تلویزیون یافت می‌شوند و همه مجری‌های تلویزیون، گاه‌وبی‌گاه نرم‌افزارهای مختلف تلفن همراه را تبلیغ می‌کنند. خود جشنواره جام‌جم هم در طول یک ماه گذشته، حسابی مخاطبان را زخمی کرده بود.

همه این اتفاقات، ذهن‌ها را به سمت شرکت توسکا می‌برد که متولی انحصاری خدمات ارزش افزوده در صداوسیما شده بود. نام این شرکت بیش از هرچیز با قرارداد بزرگی گره خورده که در سال 96 با صداوسیما منعقد شده است.

در مناقصه‌ای بحث‌برانگیز که گفته می‌شد با اطلاع‌رسانی ضعیفی انجام شده، همه خدمات ارزش افزوده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به شرکت توسکا (توسعه کسب‌وکار ایرانی) واگذار شده بود. از آن جا که این قرارداد، برای این شرکت انحصار ایجاد کرده است، مانند هر قرارداد انحصاری دیگری با یک سازمان دولتی، بیم فساد ایجاد می‌کند.

بنابراین با کمک اطلاع‌رسانی رسانه‌ای در روزهای اخیر، نمایندگان مجلس به ماجرا ورود کردند و دیروز خبر رسید طرح تحقیق و تفحص از قراردادهای ارزش افزوده صداوسیما به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی وصول شد.

با ارجاع این طرح به کمیسیون فرهنگی، در ادامه شاهد جلسات مسئولان صداوسیما و شاید توسکا با مجلسی‌ها خواهیم بود. جلساتی که امید می‌رود ابعاد مختلف ماجرا را روشن کند؛ مسائلی از قبیل چگونگی برگزاری مناقصه، شفافیت متن قرارداد و سود طرفین از قرارداد.

بالاخره پاسخ گویی توسکا

اتفاق جالبی که دیروز افتاد، اطلاعیه شرکت توسکا درباره طرح تحقیق و تفحص بود. این شرکت که تا دیروز سکوت پیشه کرده بود، با وصول طرح تحقیق و تفحص به حرف آمد و در این باره اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از متن این توضیحات آمده است: «در سرفصل‌های اهداف و حوزه فعالیت شرکت توسکا، ارائه خدمات به فعالان حوزه ارزش افزوده و OTT شامل کدهای دستوری USSD، اپلیکیشن‌ها و... در نظر گرفته شده که در تمامی این حوزه‌ها و بر اساس ضوابط شرعی و قانونی و مبتنی بر مدل‌های تجاری مدنظر شرکت‌های متقاضی و بدون دریافت سهام یا مالکیت، همکاری با ایشان شکل می‌گیرد که جزئیات تمام این مقررات و دستورالعمل‌ها در سایت سازمان صداوسیما و شرکت توسکا منتشر شده است.»

جزئیات مورد ادعای شرکت توسکا، همین دیروز و همزمان با انتشار اطلاعیه روی سایت این شرکت گذاشته شد و در روزهای قبل از آن خبری نبود! تاریخ اجرای این آیین‌نامه هم از اسفند 97 ذکر شده و مشخص نیست قراردادهای این شرکت در 11 ماه نخست امسال، بر چه اساسی تنظیم شده‌اند! در انتهای اطلاعیه هم ذکر شده که این شرکت به دلیل «برخی ملاحظات و حساسیت‌ها»، از حجم فعالیت‌های خود در حوزه ارزش افزوده خواهد کاست! در روزهای آینده، بیشتر از این آیین‌نامه خواهیم نوشت.

منبع: فرارو

کلیدواژه: مجلس شرکت توسکا تلویزیون ستاره مربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده نیز در دستور کار داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران بیان کرد: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد. امروز برای توسعه نزدیک به ۱۶ مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وی افزود: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند. در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

اوجی با بیان اینکه پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتیم، گفت: بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده است. همچنین در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود. امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به افت قیمتی که طی چند سال اخیر در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم. این موضوع در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

اوجی از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم. از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت در آغاز سال نو به اجرای پروژه‌های کلان با استفاده از منابع داخلی توجه نشان داده و بالاترین وزارتخانه و دستگاه در کشور در موضوع جذب سرمایه‌ خارجی وزارت نفت بوده است، گفت: در توسعه میدان‌ها نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در دو سال اخیر، نگاه درستی برای توانمندی بخش داخلی ایجاد شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: امروز اتفاق مطلوب با فعالان بخش خصوصی که عمده سهام‌دارانِ این پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌ها هستند رقم خورد، البته سهام‌داران آن‌ها مردم هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر در صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی سهم‌ دارند.

دیگر خبرها

  • یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها اختصاص یافت
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است
  • مخالفت ۳۰ نماینده مجلس با افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های تاکسی‌های اینترنتی!
  • ◄ مالیات و مشکلات شرکت های ریلی
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین