Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@20:23:36 GMT

دانشگاه نیازمند ساختار آموزش پژوهش محور کارآمد است

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۹۲۵۵

دانشگاه نیازمند ساختار آموزش پژوهش محور کارآمد است

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره با بیان این‌که ساختار دانشگاه در ایران آموزش محور است، گفت: مراکز آموزش عالی نیازمند اصلاح ساختاری و ساختار آموزش پژوهش محور کارآمد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در سومین کنگره کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در چهل سالگی انقلاب اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد هیأت نظریه پردازی پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از هزار طرح به این هیات فرستاده شده است که بیش از 4٠٠ طرح آن به مرحله اجرا رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این برنامه که در واحد مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر این، 46 نظریه نوآوری به ثبت رسیده و ٢6٠٠ کرسی ترویجی در پنج سال اخیر در کشور برگزار شده است.
خسروپناه با بیان این‌که این نشست سومین کنگره نظریه پردازی است، خاطرنشان کرد: نخستین نشست در این زمینه در دانشگاه شهید بهشتی و پس از آن دومین کنگره در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
وی همچنین تشکیل کمیته دستگاهی دانشگاه ها را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این هیات معرفی کرد و افزود: در حال حاضر دانشگاه ها هریک به صورت مستقل دارای کمیته های دستگاهی هستند که پذیرای نظریه و طرح های استادان برای اجرا است.
خسروپناه ادامه داد: در برگزاری کرسی های ترویجی و تخصصی خط قرمزی وجود ندارد و هریک از استادان و اعضای هیأت علمی با روش علمی در پرداختن به بحث‌ها آزاد هستند.
وی نظریه نقد به ولایت فقیه و همچنین کرسی های تهران، کرمان و سیستان و بلوچستان در نقد سیاست های جمعیتی را به عنوان مصداقی در این زمینه مطرح کرد.
به عقیده خسروپناه، آزادی بیان جامعه دانشگاهی نیز یکی دیگر از دستاوردهای تشکیل هیأت کرسی‌های نظریه پردازی به شمار می رود.
وی در ادامه سخنان خود به تعریفی از مفهوم نظریه پرداخت و گفت: نظریه یک ادعای نو، روش مند، مدلل و مورد قبول اکثر متخصصان آن حوزه است، اما چگونه باید در دانشگاه ها توسعه پیدا کند؟
خسروپناه همچنین با بیان این‌که جمعیت اساتید علوم انسانی و هنر با تعداد نظریه ها تناسب ندارد، تصریح کرد: فرایند نظریه پردازی باید در کشور تقویت شود و این مهم تحقق نمی یابد، مگر آن که فلسفه های علوم به ویژه روش شناسی علوم در رشته های متعدد راه اندازی شود.
به گفته وی تکنیک و روش با یکدیگر متفاوت و در دانشگاه ها روش شناسی که در حقیقت به معنای چگونگی کاربست مبانی در حل مسائل و مشکلات است، آموزش داده نشده و تنها بر تکنیک تاکید می شود.
خسروپناه تأسیس رشته های بین رشته ای و دانشکده های بین رشته ای را نیز از دیگر نیازهای اساسی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور عنوان کرد.
**٩4٨4**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی عبدالحسین خسروپناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۹۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فرهنگ پژوهش در نمایشگاه هنر و خلاقیت دانش‌آموزان سما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم زمزم مدیر دبیرستان دوره اول سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در حاشیه نمایشگاه هنر و خلاقیت دانش آموزان این مدرسه که در محل این دبیرستان با حضور مسئولان برگزار شد، اظهار کرد: گسترش فرهنگ پژوهش، ایجاد زمینه‌های ظهور خلاقیت و توانایی‌های بالقوه دانش‌آموزان و ارائه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری آنها ازجمله اهداف برپایی این نمایشگاه علمی است.

وی افزود: حس کنجکاوی و حقیقت‌جویی امری فطری بوده و فراهم آوردن شرایط مناسب تحقیق در کنار محتوای رسمی یکی از ضرورت‌های نظام آموزشی است که باید مورد توجه قرار بگیرد این همایش نیز در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره ابعاد علمی پژوهشی و توجه جدی به مقوله پژوهش در آموزش و پرورش است.

مدیر دبیرستان دوره اول سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان عنوان کرد:‌ با توجه به نقش نظام آموزش و پرورش به‌عنوان نهاد رسمی تربیت و آموزش‌دهنده سرمایه‌های انسانی خلاق و پژوهشگر باید مدارس را به سمت فعالیت‌های پژوهشی هدایت و راهنمایی کرد.

به گفته زمزم این همایش و نمایشگاه جنبی آن شامل دست‌سازه‌های دانش آموزان در بخش‌های نجوم، فرهنگ و هنر، رایانه، شیمی، فیزیک، ریاضی، الکترونیک و زیست از بیستم اردیبهشت به مدت دو روز در محل این دبیرستان برگزار خواهد شد.

وی گفت: در برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی با مشارکت مرکز ملی استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان، مدیریت آموزش و پرورش، انجمن دانش‌آموختگان استعداد‌های درخشان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و سازمان بسیج دانش‌آموزی کاشان مشارکت داشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گسترش فرهنگ پژوهش در نمایشگاه هنر و خلاقیت دانش‌آموزان سما
  • برتری تیم دانشجویی کرسی آزاداندیشی واحد یادگار امام در دور نخست مرحله کشوری
  • طهرانچی: مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم/ آفت مدارس آموزش حافظه‌محور است
  • آفت مدرسه‌ها آموزش حافظه‌محور است/ مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم
  • ۲۵۰۰ دانش‌آموز نیازمند از کمک‌ هزینه تحصیلی بهره‌مند شدند
  • علت عدم گرایش به رشته‌های علوم پایه و فنی بررسی شود
  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول