Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:07:22 GMT

تخریب بخشی از بنای تاریخی بلادشاپور دهدشت

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۶۹۴۴۴

تخریب بخشی از بنای تاریخی بلادشاپور دهدشت

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت عنوان کرد: بخشی از کاروانسرای شهر تاریخی بلادشاپور واقع در مرکز شهرستان کهگیلویه کنونی تخریب شده است.

شکر الله علیزاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این خصوص ضمن تایید بخشی از کاروانسرای این شهر تاریخی گفت: بخشی از 4حجره کاروانسرای دهدشت قدیم که از سال 85به بعد مرمت و بازسازی شده بود تخریب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در رابطه با علت ریزش نمای حجره‌ها افزود: چون اجرای مرمت و تعمیر به درستی انجام نشده بود این ریزش اتفاق افتاد.

علیزاده اظهارکرد: با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروز قرار داریم باید تلاش شود تا سریعتر نسبت به تعمیر و بازسازی این اثر تاریخی اقدام شود.

وی اضافه کرد: شهر تاریخی دهدشت(بلاد شاپور) سالانه بخصوص در تعطیلات نوروز پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است.

به گزارش ایسنا، شهر باستانی "بلاد شاپور" در ناحیه گرمسیری غرب استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه شهر دهدشت، در مرکز شهرستان کهگیلویه واقع است. مساحت بافت قدیم شهر دهدشت 40 هکتار است که بناهای متعددی از جمله بقاع متبرکه، امامزاده‌ها، بازار، حمام، کاروانسرا و مسجد در این شهر وجود دارد.

آثار باستانی زیبایی چون آب انبار، بازار، امامزادگان، ارگ حکومتی، کاروانسرا، حمام، قلعه و باروها که همان حصار پیرامون شهر بودند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت و در کنار مجموعه حمام کاروانسرا، امامزاده ابراهیم و امامزاده جابر واقع شده است. بنای فوق از جمله آثار شهر دوره اسلامی صفوی است که با دو ورودی در شمال و جنوب ساخته شده است. این بنا شامل حیاط و حجره‌های چهار طرف آن است. تعداد این حجره‌ها 38 عدد و بعضی از آنها به همدیگر راه دارند.

این کاروانسرا که به طور کامل تخریب شده بود در سال 1369 با آزادسازی منطقه دهدشت، در قسمت پی بنا در عمق دو متری مورد شناسایی قرار گرفت و عملیات خاکبرداری و آواربرداری از آن آغاز شد. در عملیات خاکبرداری تمام قسمت‌های بنا مشخص شد.

بعد در سال‌های 79 و 78 اقدامات مرمتی شامل سنگ‌فرش حیاط، آجرکاری پوشش بام، تعمیر حجرات جلوی کاروانسرا انجام شده است. البته در سال 91 نیز بخشی از این بنای تاریخی مرمت شد. این کاروانسرا 1600متر مربع مساحت دارد. کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت در سال 1379 با شماره 3551 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۶۹۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس

فرزندان مارادونا می‌خواهند بقایای جسد او را به یک بنای یادبود در بوئنوس‌آیرس منتقل کنند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روزنامه روزنامه La Nacion؛ وارثان دیگو مارادونا، فوتبالیست فقید آرژانتینی قصد دارند بقایای جسد او را به یک بنای یادبود در مرکز بوئنوس‌آیرس در پورتو مادرو منتقل کنند.

فرزندان دیگو مارادونا برای انتقال جسد "شماره 10" از گورستان خصوصی "Jardin de Bella Vista" به یک بنای یادبود که به افتخار این ستاره در پورتو ساخته شده، درخواست مجوز کرده‌اند. مادرو پورتو، در چند متری کاسا روسادا (محل اقامت رسمی رئیس‌جمهور آرژانتین - ویرایش) قرار دارد.

چلسی دربی لندن را از تاتنهام برد

بر اساس این گزارش؛ این تصمیم پس از اتمام کالبدشکافی جسد مارادونا توسط همه وارثان با رضایت مشترک گرفته شد. بنا به گفته این خانواده، بنای یادبود در مرکز پایتخت کمک خواهد کرد تا تمام مردم آرژانتین و شهروندان جهان بتوانند به بزرگترین اسطوره آرژانتینی ادای احترام کنند. ساخت بنای یادبود در محل بندر سابق پورتو مادرو قرار است در سال 2025 به پایان برسد. زمین برای این کار قبلاً توسط مقامات محلی به صورت رایگان به بنیاد مارادونا اختصاص داده شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • بیشترین بارش در دوگنبدان/یاسوج ۵۷.۸ میلی متر باران بارید
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • تصمیم عجیب خانواده مارادونا درباره جسد او
  • خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد