Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، داده‌های وزرات نیرو نشان می‌دهد که مصرف برق ۲۰ درصد از مشترکین مناطق عادی حدود ۴۲ درصد از کل مصرف برق این بخش است. توزیع ناهمگن مصرف برق در استان‌های جنوبی کشور وضعیت وخیم‌تری دارد به طوری که ۲۰ درصد از مشترکین این استان‌ها بیش از ۵۰ درصد از برق بخش خانگی این استان‌ها را مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این داده‌ها می‌توان گفت که اگر مصرف برق مشترکین پرمصرف در فصل تابستان نیز مانند سایر مردم بود آنگاه بیش از ۷۰۰۰ مگاوات از مصرف کل کشور کاسته شده و نه تنها خاموشی برق در کشور اتفاق نمی‌افتاد بلکه صادرات برق به کشورهای همسایه نیز قطع نمی‌شد.

مصرف برق مشترکین پرمصرف در حالی است که آنها نه تنها بهای برق خود را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند بلکه متوسط یارانه ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف نسبت به متوسط ۸۰ درصد مشترکین در حدود ۲.۵ برابر و یارانه یک درصد مشترک بسیار پرمصرف نسبت به مصارف حداقلی بیش از ۱۴ برابر است. توزیع یارانه پنهان برق برای مناطق عادی در شکل زیر آورده شده است.

ابراهیم شاه حسینی، کارشناس صنعت برق در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه برخی مشترکین از مصرف برق بسیار بالایی برخوردار هستند در نتیجه برای مصارف مازاد آنها در فصل تابستان باید اقدام به ساخت نیروگاه کرد، اما نکته بسیار مهم این است که این نیروگاه‌ها تنها در ایام خاصی از سال مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در نتیجه قیمت برق تولیدی آن‌ها برای بازگشت سرمایه بسیار بالا می‌رود.

اگر چنانچه فرض شود هزینه ساخت یک نیروگاه گازی معادل ۰.۳ میلیون دلار بر مگاوات و همچنین دوره بازگشت سرمایه آن طی ۵ سال باشد، آنگاه شکل زیر قیمت برق تولیدی این نیروگاه را بسته به تعداد ساعات مورد بهره‌برداری در یک سال نشان می‌دهد.

همانطور که از نمودار بالا نیز مشاهده می‌شود اگر یک نیروگاه گازی در فصل تابستان و روزی ۵ ساعت (ساعات اوج بار روز) وارد مدار شود، قیمت تولید برق برابر هزار و ۲۳۰ تومان بر هر کیلووات ساعت و اگر که در همین فصل، اما روزی ۸ ساعت (ساعات اوج بار روز و شب) وارد مدار شود، قیمت برق برابر ۷۵۰ تومان بر هر کیلووات ساعت خواهد شد. این در حالی است که اگر همین نیروگاه در ۱۱ ماه از سال روشن بماند، آنگاه قیمت برق تولیدی به منظور بازگشت سرمایه فقط ۶۹ تومان می‌شود. گفتنی است که در شکل بالا، نرخ تورم صفر در نظر گرفته شده و همچنین هزینه‌های سوخت، انتقال و توزیع نیز محاسبه نشده و قیمت‌های نشان داده شده در شکل بالا، تنها قیمت تولیدی برق و بدون سوخت هستند.

وی افزود: از آنجایی که قیمت برق فروخته شده به مشترکین خانگی از ۲۱۲.۲ بر کیلووات ساعت تجاوز نمی‌کند در نتیجه تأمین برق در ایام خاصی از سال موجب بدهی‌های سنگین برای وزات نیرو و نهایتاً دولت می‌شود. با توجه به این روند لازم است تا تدابیر لازم برای مشترکین پرمصرف اندیشیده شود. در همین راستا سه گزینه برای این مشترکین وجود داشته که بسته به سلیقه می‌توانند یکی از آن‌ها را انجام دهند.

این کارشناس صنعت برق ادامه داد: نخست اینکه این مشترکین پر مصرف می‌توانند اقدام به نصب پنل خورشیدی کرده تا با تولید برق تجدیدپذیر در فصل تابستان و اوج بحران برق به کمک شبکه برق آمده و بحران برق را به حداقل برسانند. در این حالت آنها می‌توانند حتی برق مازاد بر مصرف خود را هم در دیگر ایام سال به شبکه بفروشند و در نتیجه مبلغ قبض خود را کاهش هم بدهند.

شاه حسینی اظهار داشت: دوم اینکه مشترکین پر مصرف برای مصارف مازاد بر الگوی مصرف برق، بهای برق خورشیدی را پرداخت کرده تا وزارت نیرو بتواند از طریق برق تضمینی خریداری شده از نیروگاه‌های خورشیدی، برق مازاد این مشترکین را تأمین کند. لازم به ذکر است که در این صورت تنها مصارف مازاد بر الگو مشمول افزایش قیمت خواهد شد و مصارف داخل الگو همچنان از یارانه برق برخوردار است.

وی تصریح کرد: سومین روش اینکه اگر چنانچه این مشترکین نخواهند که هیچیک از اقدامات مطرح شده را انجام بدهند به ناچار باید مصرف برق خود را در فصل تابستان کاهش دهند و مصرف خود را مانند سایر مردم به حد الگوی مجاز برسانند. در غیر این صورت بحران برق قطعی خواهد بود و آسیب آن به همه مردم و به خصوص واحدهای تولیدی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به بررسی‌های انجام شده لازم است تا دولت برای عملی‌نمودن راهکارهای مطرح شده، اقدامات اساسی را در دستور کار قرار دهد. گفتنی است که قرار بود طرح افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف تا اواخر آذرماه ابلاغ شود، اما همچنان که سال جاری رو به اتمام است، این طرح در انتظار مصوبه هیأت دولت و موافقت رئیس جمهور است.

به تازگی نیز برخی منابع غیررسمی با توجه به سابقه گذشته در سال ۹۳ اعلام کرده‌اند که رئیس جمهور تنها مخالف این طرح است که باید دید دلیل این مخالفت چیست. از آنجایی که در این طرح تعداد کمی از مشترکین که اتفاقاً مشترکان پرمصرف هستند با افزایش تعرفه مواجه خواهن، شد اما عموم مردم از آن مصون می‌مانند، مخالفت رئیس جمهور عجیب به نظر می‌رسد.

کد خبر 4563932 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: برق نیروگاه برق صنعت برق برق رسانی قیمت برق تعرفه برق گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۰۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم پیش‌نگر در سراشیبی

 امتداد - تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه به ۲۳.۸درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۰.۷واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه گذشته است. وضعیت تورم تولیدکننده که به‌عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود، نشان از روند کاهشی ولی کند انتظارات تورمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه به ۲۳.۸درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۰.۷واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه گذشته است. وضعیت تورم تولیدکننده که به‌عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود، نشان از روند کاهشی ولی کند انتظارات تورمی دارد.

علیرضا کتانی:  بانک مرکزی به تازگی آمارهای تورم تولیدکننده را به‌روزرسانی کرده است. طبق این آمارها، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه به ۲۳٫۸درصد رسیده است که حاکی از کاهش ۰٫۷واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه گذشته دارد.  تورم ماهانه تولیدکننده نیز در فروردین‌ماه طبق آمارهای اعلامی برابر با ۱٫۳درصد است. روند کاهشی تورم تولیدکننده پس از عبور از قله ۱۰۳٫۱درصدی این متغیر در اردیبهشت‌ماه۱۴۰۰ آغاز شد و تا فروردین‌ماه امسال ادامه داشته است. وضعیت تورم تولیدکننده که به‌عنوان تورم پیش‌نگر شناخته می‌شود، نشان از روند کاهشی ولی کند انتظارات تورمی دارد.

تورم فروردین‌ماه

طبق اعلام بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در فروردین‌ماه۱۴۰۳ برابر با ۲۳٫۸درصد شده است. همچنین تورم سالانه تولیدکننده نسبت به ۱۲ماه مشابه سال پیش از آن برابر با ۳۱٫۲درصد بوده است. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که تورم ماهانه تولیدکننده برابر با ۱٫۳درصد بوده است. مقایسه تورم نقطه به نقطه تولیدکننده فروردین‌ماه۱۴۰۳ با ماه پیشین نشانگر کاهش ۰٫۷واحد درصدی این متغیر در این ماه نسبت به ماه قبل دارد. مدتی پیش بود که مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده فروردین‌ماه۱۴۰۳ را نیز اعلام کرد. طبق آمارهای مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه فروردین ماه برابر با ۳۰٫۹درصد بوده است که حاکی از کاهش ۱٫۳ واحددرصدی این متغیر در مقایسه با ماه قبل دارد. بررسی این دو آمار نشانگر این است که تورم مصرف‌کننده نیز همگام با تورم تولیدکننده در حال کاهش است.

بررسی روند بلندمدت تورم

از زمان آغاز اجرای طرح کنترل ترازنامه‌ای در سال۱۴۰۰، نرخ رشد نقطه به نقطه سطح عمومی قیمت‌های تولیدکننده به تدریج از قله ۱۰۳٫۱درصدی عبور کرد و روندی کاهشی به خود گرفت. این کاهش تا رسیدن تورم نقطه به نقطه تولید به ۲۳٫۸درصد در فروردین۱۴۰۳ ادامه یافت. به نظر می‌رسد نقطه اوج این روند که در اردیبهشت۱۴۰۰ رخ داده بود به سبب اثرپذیری شدید تورم تولید از نرخ ارز اتفاق افتاده است. با این حال پس از اجرای طرح کنترل ترازنامه‌ای و بروز روند کاهشی رشد نقدینگی نرخ تورم تولید نیز روندی کاهشی را به خود گرفت. در کنار این امر، ثبات نسبی نرخ رشد ارز را نیز باید یکی از عوامل موثر بر کنترل تورم تولید دانست. تورم مصرف‌کننده نیز روندی مشابه را از زمان اجرای کنترل ترازنامه‌ای طی کرد.  با این حال از خردادماه۱۴۰۱ و با اعلام حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از بسیاری از کالاها تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده با جهش مواجه شد و در سطح بالاتر از ۴۰درصد ایستاد.

روند افزایشی نرخ رشد نقطه به نقطه سطح عمومی قیمت‌های مصرف‌کننده تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ادامه یافت و در این ماه با رسیدن نرخ تورم نقطه به نقطه به ۵۵٫۵درصد این متغیر در قله دست‌کم ۱۲ساله خود ایستاد. پس از عبور از قله اردیبهشت‌ماه، با توجه به ثبات نسبی نرخ رشد ارز و کاهش نرخ رشد نقدینگی، روند نزولی تورم مصرف‌کننده نیز بار دیگر آغاز شد. روند نزولی نرخ تورم مصرف‌کننده تا فروردین‌ماه امسال نیز ادامه یافت و در این ماه به ۳۰٫۹درصد رسید. این رقم پایین‌ترین نرخ تورم مصرف‌کننده از مردادماه۱۳۹۹ محسوب می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده در کف ۴۵ماهه خود قرار گرفته است. نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده نیز در فروردین ماه امسال به ۲۳٫۸درصد رسیده است که پایین‌ترین نرخ رشد نقطه به نقطه سطح عمومی قیمت‌ها از خردادماه۱۳۹۹ محسوب می‌شود. به این ترتیب تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در کف ۴۷ماهه خود قرار گرفته است.

  اهمیت تورم تولیدکننده

شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) شاخص قیمتی است که میانگین تغییرات قیمت‌های دریافتی تولیدکنندگان داخلی را برای تولیدشان اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص گاهی به نام شاخص قیمت عمده‌فروشی نیز شناخته می‌شود. این شاخص از اهمیت خاصی در نشان دادن هزینه‌های اثرگذار بر بخش عرضه بازار دارد. با این حال اهمیت آن با کاهش مداوم کالاهای تولیدی به‌عنوان سهمی از هزینه‌ها در اقتصاد کاهش می‌یابد. این شاخص همچنین به‌عنوان نمایانگر انتظارات تورمی شناخته می‌شود. فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه روند طی‌شده در این تورم با مدتی تاخیر در تورم مصرف‌کننده نیز طی می‌شود و به همین خاطر این تورم به تورم پیش‌نگر معروف است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • اطلاعیه قطعی گاز در کرج
  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • اختصاص ۶۵ میلیارد ریال جایزه کم‌مصرفی به مشترکان کاشانی
  • ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی