Web Analytics Made Easy - Statcounter

به اذعان کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد قوانین عربستان، فعالان زن مخالف را خاموش می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ عربستان سعودی با نقض قوانین بین المللی که آزادی بیان را تضمین کرده، از قوانین ضد تروریسمی خود برای ساکت کردن فعالان از جمله زنان استفاده می کند.

خبرگزاری اسپا (SPA) گفت که دادستان عمومی پادشاهی عربستان پس از اتمام تحقیقات خود، تدارکات محاکمه های بازداشت شدگان که از سوی گروه های دیده بان به عنوان فعالان زن حقوق بشر تأیید شدند را آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک هیئت حادثه موسوم به "زمان پاسخگویی عربستان سعودی" در حاشیه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار شد.

"فیونولا نی اولین"، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حفاظت از حقوق بشر در مقابل تروریسم، گفت: "قانون ضد تروریسم عربستان سعودی و دیگر قوانین به طرز غیر قابل قبولی وسیع و مبهم است."

وی افزود: "این قوانین شامل افرادی می شود که در ترویج یا تحریک اعتصاب ها، اعتراض ها، جلسات یا بیانیه های گروهی مشارکت دارند. هر کسی که با هر ابزاری به وحدت یا ثبات پادشاهی آسیب می رساند. اینها به طرز بدی اصطلاحات بی ثباتی هستند."

"نی اولین" ادامه داد: "این قوانین برای حمله و محدود کردنِ مستقیم حق طرفداران برجسته حقوق بشر، چهره های مذهبی، نویسندگان، روزنامه نگاران، دانشگاهیان، فعالان مدنی و تمام گروه های مورد هدفِ این قانون استفاده می شود."

میشل فورست، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مدافعان حقوق بشر، گفت که وی از سال گذشته تاکنون با دولت ریاض در ارتباط بوده است.

وی گفت: "دغدغه من هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر زن است."

فورست با بیان اینکه نگرانی ها تنها مربوط به کسانی که در جنبش حق رانندگی زنان مشارکت داشتند نیست، بلکه مرتبط با تمام زنان است، افزود: "تمام بازداشت ها با بازداشت فاقد وسایل ارتباطی در مکان هایی سری است."

عبدالعزیز الوصیل، سفیر سعودی سازمان ملل متحد در ژنو، در شورای حقوق بشر گفت: "پادشاهی در تمام اقدامات خود به همه استانداردهای بین المللی و ملی مربوط به حقوق بشر اعتنا می کند."

وی گفت که اقدامات ضد تروریسم نه تنها بر مبنای اقدامات امنیتی است، بلکه قانونی بوده و دیگر ابعاد لازم برای مقابله با مظنونین تروریستی را مورد توجه قرار می دهد.

در هیئت حادثه، فعالان سعودی و دیگر فعالان با ذکر نام "ولید ابوالخیر" وکیل سعودی، "اشرف فیاض" شاعر فلسطینی تبار سعودی و زنانی چون "لجین الهذلول" و "اسراء الغمغام" از پادشاهی عربستان خواستند تا مدافعانی که به طور غیر عادلانه دستگیر شده اند را آزاد کند.

زینب الخواجه، فعال حقوق بشر در مرکز حقوق بشر خلیج فارس، گفت: "برخی از آنها رهبران کمپین های معروف مانند حق رانندگی و لغو قیومیت مردان هستند. این حملات به منظور خاموش کردن صدای آنها و خنثی کردن جنبش ها در کشور طراحی می شود."

وی با تکیه بر گزارش گروه خود در مورد شکنجه در عربستان سعودی گفت: "ما برخی از روش های شکنجه که در عربستان سعودی استفاده می شود را آشکار می سازیم. شوک الکتریکی، شلاق زدن، گاهی تازیانه زدن بر روی ران ها، تجاوز جنسی انفرادی و گروهی به برخی از زنان مدافع حقوق بشر و عکس گرفتن از بدن عریان آنها در حالی که دستبند به دست دارند یا چشم آنها بسته است."

النجار، وبلاگ نویس سعودی که پس از فرار از پادشاهی در تبعید به سر می برد، نگرانی خود را نسبت به حداقل 18 زن متهم شده ابراز داشت.

وی گفت: "یادآوری اینکه در حالی که بسیاری از زن ها می توانند رانندگی کنند، زن هایی که برای حق رانندگی مبارزه کرده اند و هنوز در زندان به سر می برند مهم است. هنگامی که بسیاری از زنان حق رأی دارند و به سینما می روند، بسیاری از فعالانی که خواستار همان اصلاحات بودند همچنان در حبس هستند."

وی افزود: "من نگران این هستم که این زنان حتی اگر تحت فشار بین المللی اعدام نشوند، بازهم بقیه عمر خود را در زندان خواهند ماند."

 

معصومه میرحسینی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟

با توجه به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل دولت مستقل فلسطین، بسیار بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع میان ریاض و تل آویو سخن گفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی همزمان با نشست داووس صحرا در ریاض و حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این نشست گزارش دادند که عربستان  آماده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می باشد. این فضاسازی رسانه‌ای که با آغاز دور جدید گفتگوها برای توقف جنگ غزه در قاهره همزمان بود، این انگاره را مطرح نمود که در صورتی که بنیامین نتانیاهو از ایده حمله به رفح دست بکشد و توافق تبادل اسرا را منعقد نماید، می‌تواند در ازای آن روابط رسمی با عربستان را برقرار نماید.

 از ابتدای تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در نوامبر 2022، عادی سازی روابط با ریاض با الگو برداری از مدل روابط با امارات و بحرین به عنوان مهمترین دستور کار سیاست خارجی این رژیم روی میز قرار داشت. آمریکا برای متقاعد کردن نتانیاهو به منظور دست کشیدن از عملیات گسترده در رفح، تلاش کرد تا "دوراهی رفح یا ریاض" را در فضای رسانه‌ای منطقه‌ای و بین المللی شکل دهد.

دولت بایدن که از افزایش اعتراضات دانشجویی که از بدنه اجتماعی حزب دموکرات هستند، نگران است، تلاش دارد تا در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سریع تر به جنگ غزه پایان دهد. از این رو می خواهد از جیب عربستان سعودی دستاوردی سیاسی برای نتانیاهو جفت و جور نماید تا وی به توافق تبادل اسرای پیشنهادی در قاهره و توقف جنگ تن بدهد.

اما واقعیت این است که با بررسی موضع گیری مقامات سعودی در نشست داووس صحرا، نشانه‌ای از تغییر جدی در موضع آنها در خصوص پرونده روابط ریاض با رژیم صهیونیستی قابل مشاهده نبود. مقامات عربستانی همچنان با تاکید بر سیاست سنتی شان مبتنی بر پافشاری بر روی گزینه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی که در سال 2001 در نشست بیروت تحت عنوان «ابتکار عربی» ارائه شده بود، نشان دادند که خبری از توافق قریب الوقوع در روابط با تل آویو نیست.

به نظر می‌رسد هیاهوی رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره توافق قریب الوقوع بیشتر برای جلب نظر نتانیاهو بود که البته موفق هم نبوده و دولت تندروی اسرائیل علاقه‌ای به توقف جنگ و کشتار در غزه ندارد.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه افق روشنی برای تشکیل دولت فلسطین در چهارچوب راهکار دو دولتی مدنظر سعودی قابل دسترس نیست، بعید است که بتوان از توافق عادی سازی قریب الوقوع ریاض و تل آویو سخن گفت. مگر اینکه آمریکا موفق شود عربستان را متقاعد نماید که پیشنهاد ارائه شده برای انعقاد قرارداد راهبردی و امنیتی آنقدر با ارزش است که در ازای آن سیاست سنتی ریاض در قبال فلسطین را متحول نماید. در چنین شرایطی بر کسی پوشیده نیست که اعتبار سیاسی عربستان نزد افکار عمومی جهان عرب و کشورهای اسلامی خدشه دار خواهد شد به ویژه آنکه در نظر داشته باشیم که سعودی‌ها در مقایسه با امارات و بحرین جایگاه بالاتری در میان افکار عمومی عربی برای خودشان تعریف کرده‌اند.

هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفحدرخواست عربستان بر ایجاد گذرگاه امن برای کمک به غزه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی برای سال ۱۴۰۳
  • مناظره آتشین آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره ایران در شبکه اسرائیلی!
  • 2 مسابقه مهم برای رویداد پادشاهی رینگ در عربستان تایید شدند/ اخبار WWE
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • ببینید | جلوگیری افسران پلیس سعودی از عکس گرفتن یک زن با پرچم فلسطین مقابل کعبه