Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- در نبود مجموعه پایتخت و به تولید نرسیدن کلاه قرمزی، نوروز امسال مخاطبان سیما بیننده «بر سر دوراهیِ» حامد عنقا و بهرنگ توفیقی، طنز «زوج و فرد» محمدحسین لطیفی و یک سریال کردی به کارگردانی سعید آقاخانی خواهند شد.

هر ساله و نزدیک سال جدید نام مجموعه‌های در نظر گرفته شده برای پخش در ایام نوروز اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال هم شبکه‌های مختلف در غیاب دو اثر پرمخاطب، مجموعه‌هایی را تولید کرده‌اند.

سریال‌های مناسبتی همواره از توجه و اهمیت خاصی در میان مخاطبان و حتی آن دسته از مردمی که کمتر تلویزیون را مشاهده می‌کنند، برخوردار بوده است. تا جایی که اگر آثار خوبی در طی سال روی آنتن تلویزیون نرود، با پخش مجموعه‌های نسبتا باکیفیت‌تر مناسبتی، عملکرد کلی این رسانه از نظر مردم مثبت و قابل‌قبول می‌شود. البته تلویزیون هم در این زمینه ضعیف نبوده و خیلی از آثار ماندگار و باکیفیت تاریخ این رسانه از تولیدات این ایام خاص سال بوده است. نوروز، ماه رمضان، محرم، دهه فجر و ... از جمله زمان‌هایی است که این رسانه به تولید مجموعه‌هایی با موضوعات درج شده در تقویم می‌پردازد. با نزدیک شدن به نوروز 98 شبکه‌های مختلف تلویزیونی کم‌کم خبر از تولیدات خود برای این ایام می‌دهند.

**بعد از «پدر» و «انقلاب زیبا»؛ این بار «بر سر دوراهیِ» ایام نوروز

همکاری دیگری بین حامد عنقا و بهرنگ توفیقی این بار برای عید نوروز 98 شکل گرفته است. «انقلاب زیبا» اثری متفاوت و پرمخاطب که توانست در سال 93 بسیاری را پای تلویزیون بکشاند، اولین تجربه مشترک این دو در سمت تهیه‌کننده و کارگردان بود. این همکاری با ساخت سریال «پدر» که سال جاری از شبکه دوم سیما پخش شد، ادامه پیدا کرد. مجموعه‌ای پرحاشیه که توانست بعد از مدتی از زمان پخشش طرفداران خود را پیدا کند. اما سومین همکاری این تهیه‌کننده و کارگردان با «بر سر دو راهی» شکل گرفت، اثری که ابتدا با نام «ساده دلان» در رسانه‌ها اعلام شد. بهرنگ توفیقی که «مسیر انحرافی»، «زیر پای مادر» و ... را در کارنامه خود دارد و در این سال‌های فعالیتش نشان داده که می‌تواند مخاطب را با آثار متفاوتش پای تلویزیون بکشاند، امسال از بازیگران غالباً تلویزیونی و سینمایی مانند حمید گودرزی، مهرآوه شریفی‌نیا، عنایت بخشی، میترا حجار و ... برای ساخت اثرش استفاده کرده است.

**آقاخانی و ساخت یک مجموعه کُردی

«دزد و پلیس» یکی از مجموعه‌هایی است که به‌ندرت می‌توان در تلویزیون از نظر انسجام و جذابیت قصه، شاهدش بود. اثری طنز که در دل یک ماجرای پلیسی روایت می‌شود. این مجموعه از نظر کیفیت و جذب مخاطب توانست موفق عمل کند تا جایی که به یکی از آثار طنزِ ماندگارِ تلویزیون تبدیل شد. سعید آقاخانی که کارگردانی این مجموعه را بر عهده داشت با ساخت این اثر توقعات را نسبت به خود بالا برد تا جایی که آثار بعدی وی را در سمت کارگردان با این مجموعه مقایسه کرده‌اند. وی قرار است نوروز سال 98 با مجموعه‌ای متفاوت از آثار خود و حتی متفاوت از دیگر تولیدات تلویزیونی بار دیگر به این رسانه بازگردد. بخشی از «ن. خ» که به گفته عوامل سریال قرار است عنوانش عوض شود، در لوکیشنی که بسیار اندک به آن پرداخته شده، یعنی کردستان روایت می‌شود که علاوه بر حضور بازیگران بومی، افراد نام‌آشنایی، چون حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، نعیمه نظام‌دوست، هومن حاج‌عبدالهی و ... در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این اثر که موضوعی طنز و اجتماعی دارد با لهجه، زبان و فرهنگ کردی همراه بوده است که سعید آقاخانی علاوه بر کارگردانی، نقش اول را در آن ایفا می‌کند.

**بازیگران طنز در شبکه سوم سیما

با مشاهده عوامل سریال شبکه سوم سیما به‌راحتی می‌توان متوجه شد که یک مجموعه با مضمونی کاملاً طنز برای پخش در نوروز 98 در حال ساخت است. «زوج و فرد» که در ابتدا با عنوان «مُرّ قانون» و به کارگردانی محمدحسین لطیفی و علیرضا نجف‌زاده رسانه‌ای شد، در آخرین خبر‌ها از این مجموعه، نام نجف‌زاده به‌عنوان کارگردان مطرح شد و از محمدحسین لطیفی تنها به‌عنوان مشاور کارگردان یاد شد. اما این اثر از عوامل باتجربه‌ای، چون مهران مهام در مقام تهیه‌کنندگی هم بهره برده است. تهیه‌کننده‌ای که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین و موفق‌ترین تهیه‌کنندگان تلویزیونی در حوزه طنز و سایر زمینه‌های دیگر است. در این مجموعه، بازیگرانی، چون مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، ناهید مسلمی و ... که اکثراً از بازیگران مطرح آثار طنز تلویزیون هستند به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

**چرا پایتخت و کلاه قرمزی به آنتن نرسیدند؟

شاید اکثر مخاطبان سریال‌های نوروزی علاقه داشتند نام مجموعه «پایتخت» هم در میان این آثار قرار گیرد. اثری که با ساخت فصل اول آن در نوروز 90 توانست همه نگاه‌ها را به خود جذب کند و درخواست‌های بسیاری برای ساخت فصل‌های بعدی‌اش به دنبال داشته باشد. «پایتخت» که در هر مناسبتی روی آنتن تلویزیون رفته، رقیب سخت و جدی برای سایر آثار مناسبتی بوده است. بعد از ساخت پنجمین فصلش در نوروز امسال، قرار بود برای اولین بار یک اپیزود ویژه از این مجموعه تولید و در نوروز 98 پخش شود که به‌دلیل مرگ نابهنگام نویسنده این اثر، یعنی خشایار الوند، این پروژه نیمه‌کاره ماند.

«کلاه قرمزی» هم از جمله آثاری است که مسلماً جای خالی‌اش در این ایام حس می‌شود، اثری که نه‌تن‌ها کودکان، بلکه بزرگسالان هم همواره منتظر پخشش بوده‌اند. اما به نظر می‌رسد به دلایل مشکلات مالی، ساخت این سریال برای سال 98 منتفی شد. میرباقری، معاون سیما در نشست خبری‌اش درباره مجموعه «کلاه قرمزی» گفت: امیدواریم امسال نیز مجموعه کلاه قرمزی روی آنتن نوروزی باشد. به هر حال، از 6 ماه گذشته مذاکره‌ای برای تولید مجموعه جدید کلاه قرمزی داشته‌ایم و درباره مسائل و منابع مالی نیز صحبت شده است. امیدواریم به عید امسال برسد، وگرنه در اعیاد سال جدید از آن استفاده می‌کنیم. عوامل تولید «کلاه قرمزی» لوکیشن را انتخاب و قصه را هم نهایی کرده‌اند و فقط مانده کار تولید مقابل دوربین آغاز شود. این صحبت‌های میرباقری در حالی است که قطعا زمان مناسبی برای تولید و پخش این مجموعه وجود ندارد و این صحبت‌ها نهایتا می‌تواند یک تعارف یا ترفند مدیریتی باشد.

باید دید که آیا اثر متفاوتِ سعید آقاخانی، طنز شبکه سوم سیما و همکاری دوباره عنقا و توفیقی می‌تواند جای خالی این دو مجموعه پرطرفدار تلویزیون را پُر کنند و در پایان تعطیلات نوروزی حسرت ساخته نشدن «پایتخت» همراه مخاطبان نباشد یا خیر؟



گزارش از هنگامه ملکی
*اداره کل اخبار چند رسانه ای*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شبكه سه سيما صدا و سيما نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، «خاتی» نام اثر جدید فریدون نجفی هنرمند فیلم‌ساز استان است که قصد دارد آن را با تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور، کارگردانی کند.
نجفی که علاوه بر کارگردانی در مقام نویسنده فیلم‌نامه خاتی، موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی را به دست آورده است، ساخت این اثر را به‌زودی به‌عنوان سومین فیلم بلند خود آغاز می‌کند.
نجفی پیش از این ۲ اثر سینمایی با نام «بچه گرگ‌های دره سیب» و «اسکی‌باز» را با استفاده از مفاهیم و عناصر زندگی بختیاری‌ها به روی پرده سینما برده است که این آثار توانسته‌اند در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی موردتوجه قرار گرفته و جوایز متعددی را به خود اختصاص دهند.
این هنرمند فیلمساز علاوه بر آثار سینمایی چندین فیلم کوتاه و مستند را نیز تهیه‌کنندگی و کارگردانی کرده است که «خانه فاطمه کجاست؟»، «یار دوازدهم»، «خروسک» و «آخرین کوچ» از جمله این آثار به شمار می‌روند.

دیگر خبرها

  • جای خالی آقای حرف حساب
  • موافقت شورای صدور ساخت آثار سینمایی با فیلم‌نامه هنرمند چهارمحال و بختیاری
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • اعضای هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
  • گزارشی از ۳ سریال جدید تلویزیون + زمان پخش
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • نگاهی به ۳ سریال جدید تلویزیون
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • کرمان در ایام شهادت امام صادق(ع) میزبان شهدای گمنام است