Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عباسعلی کریمی در نشست هیئت‌رئیسه با رؤسای دانشکده‌ها و قدردانی از تلاش‌های یک‌ساله رؤسای دانشکده‌ها گفت: سال متفاوتی را به همه شیرینی‌ها و تلخی‌ها، سختی‌ها و راحتی‌ها، خبرهای خوب و نه‌چندان خوب پشت سر گذاشتیم.

رویکرد فعلی دانشگاه، راه عبور از مسائل آینده

وی تداوم رویکرد فعلی دانشگاه را در عبور از مشکلات سال آینده مؤثر دانست و افزود: هرچند خبرهای خوبی برای سال آینده به گوش نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما من علاقه‌ای به بازگو کردن آن ندارم و معتقدم اتفاقات سال آینده، چندان قابل پیش‌بینی نیست. لذا تا زمانی که در این مسئولیت هستم باهمت همه همکاران تلاش می‌کنیم روال امسال در سال آینده نیز ادامه پیدا کند. مطمئناً با این رویکرد، دانشگاه از مشکلات عبور خواهد کرد.

کریمی با اشاره به مسئله تحریم‌ها، گفت: در این شرایط که تحریم‌ها پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر شده تا فشار به کشورمان بیشتر شود؛ باید تلاشمان در جهتی باشد که کمترین آسیب به دانشجویان و مردم برسد و دانشگاه از وظیفه اصلی خود که آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی است بازنماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از مهم‌ترین انتظارات از دانشگاه را تقویت زیرساخت‌های الکترونیک دانست و گفت: از دانشگاه در هر دوره‌ای انتظارات و تقاضاهایی وجود دارد؛ در این دوره نیز انتظار می‌رود زیرساخت‌های الکترونیک دانشگاه تقویت شود که باید بیشتر در این زمینه تلاش کنیم.

جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سامانه علم‌سنجی

در ادامه دکتر پیام کبیری رئیس اداره انتشارات و علم‌سنجی دانشگاه علوم پزشکی تهران با معرفی سامانه علم‌سنجی و جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی و با اشاره به جایگاه دانشگاه در ۲۸ شاخص علم‌سنجی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: برای نمونه، در شاخص قرار گرفتن در بین ۱۰ درصد مقالات پر استناد دنیا که یک شاخص کیفی است؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۹۶۰ مقاله دارد که در بین ۱۰ درصد مقالات پر استناد دنیا قرارگرفته است. درمجموع دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۴ هزار مقاله در اسکوپوس با ۴۶۴ هزار استناد دارد. اچ ایندکس دانشگاه ۱۵۵ است.

سپس هریک از رؤسای دانشکده‌ها و اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه شاخص‌های ارزیابی عملکرد اعضای هیئت‌علمی در حوزه‌های مختلف پرداختند.

پرهیز از نگاه صرف به تولید مقاله و توسعه‌های کمی، تدوین شاخص‌های ارزیابی دانشگاه کارآفرین و فناور و همچنین شاخص‌های آموزشی و درمانی، آسیب‌شناسی مقایسه افراد و دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های مختلف و استفاده از سامانه علم‌سنجی در سیاستگذاری‌های آینده ازجمله مسائلی بود که در این نشست مطرح شد.

هنر دانشگاه در جذب دانشجویان نخبه

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این جلسه با این هدف برگزار شد که توجه همکاران را به مأموریت‌های ملی و بین‌المللی دانشگاه، جلب کنیم و رؤسای دانشکده‌ها، بتوانند راحت‌تر در مورد مسائل دانشگاه، صحبت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مسیر کلی دانشگاه درست است و ما به دنبال تغییر جهت ناگهانی نیستیم، اما باید اصلاحاتی صورت بگیرد، افزود: مطمئناً هیچ رئیس دانشگاه و دانشکده‌ای نمی‌تواند مأموریت‌های دانشگاه را سلب کند. افرادی در دانشگاه در بعد بین‌المللی و در مرزهای دانش فعالیت می‌کنند که هیچ‌کس نباید مزاحم کار آنها شود. اما توده اصلی هیئت علمی باید بدانند که وظایف ملی برعهده دارند که بسیار مهم است.

وی آموزش و پژوهش را دو بال اصلی دانشگاه دانست و گفت: خدمت‌رسانی و فناوری نتیجه این دو بال است. در این دانشگاه آموزش، پژوهش و خدمت‌رسانی بسیار مهم است و ما در پی برتری دادن یکی نسبت به دیگری نیستیم. بلکه معتقدیم نسبت و حدود هریک از این مأموریت‌ها باید مشخص باشد تا دانشگاه بتواند در تمامی این مسیرها حرکت کند.

کریمی با تأکید بر اینکه تمامی اعضای هیئت علمی باید مأموریت دانشگاه را بدانند افزود: در شرایطی که با کمبود منابع مواجهیم، نگاه‌ها باید اصلاح و جهت‌گیری‌ها علمی‌تر شود. یک عضو هیئت‌علمی باید مأموریت‌های دانشگاه را بداند و در این شرایط مقاله‌ای تولید نکند که هیچ کاربردی، جز گنجانده شدن در قفسه کتابخانه‌ها ندارد.

یک ریال از بودجه، نباید صرف تحقیقاتی شود که هیچ کاربردی ندارد

وی افزود: در بخش‌هایی که با مشکلات مردم و جان بیماران سرکار دارند، یک ریال از این بودجه، نباید صرف تحقیقاتی شود که هیچ کاربردی ندارد. قطعاً جایگاه پژوهش در دانشگاه است و ما از پژوهش‌هایی که در جهت پاسخ به نیازهای جامعه باشد حمایت می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تحقیقات خوب است؛ اما نباید از آن برای هدایت دانشجویان به مهاجرت از کشور استفاده کرد گفت: معمولاً سالن سمینارهایی که برای دانشجویان برگزار می‌شود بسیار شلوغ است چون اغلب دانشجویان باهدف پر کردن رزومه در این سمینارها شرکت می‌کنند. استادان دانشگاه نباید دانشجویان نخبه را به سمت مهاجرت سوق دهند. این افتخار نیست که سرمایه‌های اصلی جامعه را به خارج از کشور هدایت کنیم. هنر دانشگاه این است که دانشجویان نخبه را با همین روش‌های آموزشی و پژوهشی جذب کند.

وی با اشاره به نامگذاری سالن شورای جدید با نام حکیم گفت: این نامگذاری هدفمند و به‌منظور یادآوری جایگاه طبیبان در گذشته بوده است. مردم هنگام مراجعه به حکیم احساس آرامش می‌کردند. حکیم به علوم مختلف زمان خود مسلط بود و نه بیماری بلکه بیمار را به‌طور جامع می‌دید. اما آیا دانشکده‌های پزشکی و طب ایرانی دانشگاه توانسته‌اند حکیمی تربیت کنند که علاوه بر تسلط به علم روز، نگاه همه‌جانبه نیز داشته باشد.

اعطای پایه اعضای هیئت‌علمی نباید به تعویق بیفتد

کریمی به بیان انتظارات خود از رؤسای دانشکده‌ها پرداخت و گفت: پایه‌های ترفیع اعضای هیئت علمی را بدهید. اعطای پایه، حق اعضای هیئت‌علمی است و نباید به تعویق بیفتد. اگر هیئت علمی دارید که استحقاق دریافت پایه را ندارد با او صحبت کنید و بازخورد عملکردش را به او بدهید.

وی درباره ارتقا اعضای هیئت علمی افزود: بخشی از اعضای هیئت علمی خودشان پیگیر مراحل ارتقا خود هستند؛ شما به‌عنوان رئیس دانشکده، سراغ افرادی بروید که مدارک خود را برای ارتقا ارسال نمی‌کنند؛ با آنان صحبت کنید تا روند ارتقا آنان نیز انجام شود. با این روش به اعضای هیئت علمی خود این پیام را منتقل می‌کنید که فعالیت‌های آن‌ها موردتوجه قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز امیدواری کرد نگاه جامع و همه‌جانبه به مأموریت‌های دانشگاه گسترش پیدا کند و با همکاری همه همکاران آبروی دانشگاه بیش از پیش حفظ شود.

کد خبر 4565430

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجویان نخبگان اعضای هیات علمی گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سامانه انتقال دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از اول اردیبهشت ۱۴۰۳ فعال شد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در زمان بندی اعلام شده نسبت به ثبت درخواست، رسیدگی و پاسخگویی به تقاضا‌های انتقال دانشجویان بر اساس بازه‌های زمانی اشاره شده با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در رشته مقاطع مختلف اقدام کنند.

شنبه ۱ اردیبهشت تا چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳: ثبت درخواست توسط دانشجویان متقاضی در دانشگاه‌های مبداء و بارگذاری مدارک لازم

شنبه ۲ تیر تا شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳: بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مبداء و ویرایش توسط دانشجو

یکشنبه ۱۷ تیر تا یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳: رسیدگی و اعلام نتیجه اولیه توسط دانشگاه مبداء

دوشنبه ۱ مرداد تا سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳: بررسی مدارک و اعلام نقص توسط دانشگاه مقصد و ویرایش توسط دانشجو

چهارشنبه ۱۷ مرداد تا چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳: بررسی و اعلام نتیجه توسط دانشگاه مقصد و تایید نهایی و تثبت نتیجه نهایی فرایند توسط دانشگاه مبدا و ارسال به دانشگاه مقصد

سامانه میهمانی در طول نیمسال تحصیلی فعال بوده و نیازی به رعایت این جدول زمانبندی نیست.

همچنین با توجه به ممنوعیت انتقال دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، تصمیم گیری در خصوص انتقال این دسته از دانشجویان طبق روال سنوات گذشته به عهده کمیسیون موارد خاص انتقال دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D) وزارت بهداشت خواهد بود.

در دانشگاه‌هایی که سامانه انتقال در موعد مقرر فعال نیست، مسؤولیت به عهده همان دانشگاه بوده و از ارجاع هرگونه مکاتبه اداری و یا دانشجو به وزارت بهداشت جهت اخذ مجوز خارج از سامانه خودداری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس
  • واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد