Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه گفت: آبشار زیبای "کمردوغ" واقع در شهر قلعه‌رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه در زمره زیبایی‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

سیاوش زمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: جاذبه‌های طبیعی جلوه‌ هایی از رمز و راز هستی هستند که نشانه‌های کوچکی از قدرت بی انتهای خداوند می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران سرشار از این جاذبه هاست و در هر نقطه ای از خود یکی از آنها را در آغوش کشیده است. با همه شناختی که از طبیعت کشورمان داریم باز هم گوشه هایی بکر و ناشناخته در سراسر آن وجود دارند که تصویر خود را از نگاه ها پنهان کرده اند.

وی اظهار کرد: آبشار کمردوغ نمونه‌ای خارق العاده و شگفت انگیز از این دست جاذبه هاست که در میان تنگه ای زیبا و تماشایی جا خوش کرده و سقوطی شکوهمند را به نمایش گذاشته است. این آبشار با آب نمکین خود طعم شوری به طبیعت استان کهگیلویه و بویر احمد می دهد و به عنوان یکی از آبشار های منحصر به فرد منطقه به شمار می رود .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه خاطرنشان کرد: برای دیدن و شناختن این جاذبه ی تماشایی کوله بارمان را می بندیم و قدم در جاده می گذاریم. از شهر دهدشت عبور می کنیم و در یک جاده ی پرپیچ و خم کوهستانی از کنار جنگل های بلوط عبور می کنیم تا به شهر قلعه رئیسی برسیم.

زمان با بیان اینکه آبشار کمردوغ با زیبایی های کم نظیرش در انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است، تصریح کرد: آبشار کمردوغ عنوان هفتمین آبشار مرتفع ایران را به خود اختصاص داده است .

وی ادامه داد: این آبشار در میان تنگه ای زیبا قرار گرفته و طبیعتی بکر و ناشناخته را پیش روی ما قرار می دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه عنوان کرد: کمی آن طرف تر از شهر دهدشت و در میان صخره هایی بلند که سر به فلک کشیده و گویی آسمان را شکافته اند، یکی از دیدنی ترین جلوه های طبیعت ایران خودنمایی می کند که با نام آبشار کمر دوغ مشهور است .

زمان بیان کرد: در این فضا آنچه که به گوش می رسد ترکیبی از سکوت و صدای ریزش قطره های آب از روی جلبک ها است؛ اینجا همان جایی است که می‌توانی سقوط آب را از ارتفاعی نزدیک به ۱۰۰ متر ببینی و از تماشای هفتمین آبشار بلند ایران لذت ببری .

وی تاکید کرد: این آبشار با عرض بیش از ۶۰ متر یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می باشد که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه گفت: برای رسیدن به آبشار لازم است تا از میان تنگه ای بسیار زیبا عبور کنید. این تنگه فرصت یک پیاده روی لذت بخش تا پای آبشار را به شما می دهد و تجربه ای به یادماندنی را برایتان به ارمغان می آورد.

زمان افزود: آبشار کمردوغ توسط کوه ها و صخره های بلندی احاطه شده است که در صورت به همراه داشتن تجهیزات و آشنایی با اصول صخره نوردی و کوه نوردی می توانید یکی از آنها را انتخاب و فتح کنید.

وی ادامه داد: حوضچه های ایجاد شده در پایین آبشار مکانی را برای آب تنی و تجربه شیطنت و آب بازی فراهم آورده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: اجرای یک طرح پرورش ماهی قزل آلا در سرچشمه آبشار کمردوغ، محل سرریز آب را پهن تر کرده و باعث وسعت یافتن طول آبشار شده است. به همین دلیل در جنوب آبشار طبیعی کمردوغ یک آبشار مصنوعی نیز به چشم می خورد که جاذبه ای خاص را در طبیعت ایجاد کرده است.

زمان خاطرنشان کرد: چشمه های متعددی در ضلع شرقی کوه های قلعه رئیسی از قلب زمین می جوشند و آب گوارای خود را روانه ی آبشار کمردوغ می کنند. این آب نمکی و شور است و یکی از نوادر طبیعت کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود چرا که در مناطق کوهستانی این استان چشمه های نمکی به ندرت به چشم می خورند.

وی بیان کرد: در ادبیات محلی، کمر به معنای دیوار سخت و صاف به کار می رود که اشاره به شکل دیواره ی آبشار دارد. همچنین وزش باد باعث منحرف شدن مسیر آب می گردد و آب را به شکل پودر در می آورد. نمکی بودن چشمه آب باعث می شود تا این قطرات پودری به رنگ سفید به نظر برسند. به همین دلیل آن را به دوغ تشبیه کرده و نام کمردوغ را بر آن نهاده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه تاکید کرد: در چهار فصل سال آب در آبشار کمردوغ جریان دارد. اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه بهتر است سفر به این آبشار را با فصول بهار و تابستان موکول کنید . در فصول بهار و تابستان هوا معتدل است و طبیعت با سرسبزی خود از شما استقبال می کند.

زمان افزود: برای دیدن این آبشار زیبا باید به دهدشت بروید و از آنجا به سمت شمال و جاده دیشموک، مسیرتان را ادامه دهید. پس از طی مدتی به قلعه رئیسی در ۱۵ کیلومتری آبشار می رسید. از قلعه رئیسی به سمت شرق بروید و  تابلوهای امامزاده محمود را دنبال کنید تا به دوراهی برسید. در اینجا تابلوی آبشار کمردوغ، راه درست را به شما نشان می دهد. پس از رسیدن به پایان جاده ماشین را پارک کنید و با پای پیاده ادامه ی مسیر را بپیمایید .

وی اظهارکرد: از اینجا رسیدن به آبشار از دو راه امکان پذیر است؛ راهی که شما را به روستای کمردوغ و بالای آبشار هدایت می کند و راه دیگر که به رو به روی کمردوغ منتهی می شود و تماشای نمای کامل آبشار را برای شما میسر می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه اضافه کرد: وجود امامزادگان "سیدمحمود" و "میرسالار" که از نوادگان امام هشتم هستند در نزدیکی این آبشار هرساله تعداد زیادی زائر را به این منطقه فرامی‌خواند و ارزش این اثر طبیعی را چند برابر کرده است.

به گزارش ایسنا، این آبشار در 190کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، ۸۰ کیلومتری شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه و در بخش چاروسا، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی، روستای کمردوغ واقع شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۲۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: با وجود افزایش ۲ برابری سرانه فضاهای آموزشی مدارس گناباد در مقایسه با سطح استانی ولی همچنان حدود ۳۰ درصد از مدارس این شهرستان فرسوده است و باید با مشارکت خیران و از محل اعتبارات دولتی بازسازی شوند.

مجید فدوی افزود: سرانه فضاهای آموزشی آموزش و پرورش به ازای هر دانش آموز در شهرستان گناباد هشت مترمربع است در حالی که این میزان در سطح استانی چهار و سه دهم متر مربع است.

رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد ادامه داد: ۴۶۰ میلیارد ریال طی یک سال گذشته برای احداث و بهسازی ۱۳ مدرسه و فضای آموزشی مناطق شهری و روستایی شهرستان گناباد تخصیص یافت.

فدوی گفت: ۲۳۰ میلیارد ریال از این میزان با مشارکت خیران و ۲۳۰ میلیارد ریال و معادل آن هم از محل منابع اعتباری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان رضوی تخصیص یافت.

وی در ادامه جهیز و توسعه کارگاه هنرستان دخترانه فدک، توسعه دبیرستان نمونه ذبیحی، احداث و بهسازی دبیرستان و دبستان شهید رفیعی بیدخت، مدرسه ابتدایی بهفر ریابی ، ساخت و تکمیل استخر شهر کاخک، مدرسه خیرساز نوغاب و احداث ۶ چمن مصنوعی را از جمله طرحهایی عنوان کرد که طی یک سال اخیر در گناباد به بهره برداری رسیده است.

رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: احیا و راه اندازی مرکز تونبخشی و روان شناختی آموزش و پرورش شهر بیدخت و خانه معلم شهر کاخک از توابع شهرستان گناباد از دیگر اقدامات این اداره طی این مدت به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو
  • شگفت‌انگیز: 2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان
  • رفع ۳۴ مورد تجاوز به حریم راه‌های شهرستان بروجرد
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود
  • آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات
  • فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد