Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@13:43:50 GMT

عوارض احتمالي واکسن سه گانه

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۴۸۳۲

عوارض احتمالي واکسن سه گانه

خبرگزاري آريا - رئيس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو در مورد عوارض احتمالي واکسن MMR (سه گانه) و نکاتي که والدين بايد از آن اطلاع داشته باشند، توضيح داد.
به گزارش خبرگزاري آريا از مهر، علي واشقاني، اظهار کرد: واکسن MMR براي ايجاد ايمني عليه سه بيماري عفوني سرخک (Measles)، اوريون (Mumps) و سرخجه (Rubella)طراحي شده است و بر اساس برنامه واکسيناسيون کشوري اين واکسن در 12 و 18 ماهگي به کودکان تزريق مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه تزريق اين واکسن اجباري است، افزود: با اجراي واکسيناسيون MMR، ايران موفق شده است اين سه بيماري خطرناک را به خوبي کنترل کند، براين اساس تمامي کودکان بايد اين واکسن را در سنين ياد شده دريافت کنند.
رئيس اداره بيولوژيک سازمان غذا و دارو با بيان اينکه عوارض احتمالي اين واکسن بايد مورد توجه والدين کودکاني که اين واکسن را دريافت مي‌کنند، قرار گيرد، تصريح کرد: معمولاً يک تا دو هفته پس از تزريق اين واکسن برخي کودکان عوارضي مانند تب، بي اشتهايي و علائم پوستي مثل قرمزي و راش هاي جلدي را نشان مي‌دهند که اين علائم از عوارض شناخته شده واکسن است.
وي افزود: مشکلي که در بين در برخي خانواده‌ها اتفاق مي‌افتد برقراري ارتباط بين اين عوارض و دريافت واکسن است، بطوريکه با توجه به اينکه بين دريافت واکسن و علائم، فاصله يک تا دو هفته‌اي وجود دارد، بيشتر والدين متوجه نمي‌شوند که اين عوارض مربوط به واکسن است بنابراين عموماً نگران شده و به دنبال علل ديگري هستند. اين مشکل زماني جدي تر مي‌شود که مورد توجه کادر درمان قرار نگيرد. به همين دليل در برخي موارد حتي شاهد بستري شدن کودک در مراکز درماني بوده‌ايم.
واشقاني توضيح داد: با بروز علائم احتمالي اين واکسن، به والدين توصيه مي‌شود، در زمان واکسيناسيون اطلاعات لازم را از کارشناسان در مراکز تزريق واکسن در خصوص عوارض، نحوه کنترل و مقابله با آنها دريافت کنند. همچنين آمادگي لازم را براي کنترل عوارض جانبي در حد فاصله ياد شده داشته باشند که يکي از موارد در اختيار داشتن داروهاي ضد تب مانند استامينوفن است.
وي خاطرنشان کرد: در صورت مراجعه به مراکز درماني تزريق اين واکسن به اطلاع کادر درمان رسانده شود. اين موضوع کمک شاياني به تشخيص صحيح و به موقع کرده و از معضلات بعدي جلوگيري مي‌کند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است