Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - نشریه فارن پالیسی در گزارشی از اختلاف نظر میان کشورهای اروپایی برای مشارکت در بازسازی سوریه نوشت و از ایتالیا، لهستان، مجارستان و اتریش به عنوان مهمترین حامیان مشارکت اتحادیه اروپا در بازسازی سوریه نام برد.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا به نقل از وبگاه نشریه آمریکایی فارن پالیسی، اروپا سعی دارد که از خود یک جبهه متحد نشان دهد اما واقعیت این است که طیف وسیعی از مسائل آنها را از هم دور می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از آن موارد، بشار اسد و موضوع سوریه است.
در حالیکه فرانسه، آلمان و انگلیس میخواهند موضع سخت خود در قبال بشار اسد را حفظ کنند؛ اما کشورهای جنوب و شرق اروپا میخواهند این رویکرد را تعدیل کنند. این گروه از کشورها رابطه با سوریه را از زاویه دید بحران پناهندگان می بینند. آنها معتقدند که با پذیرش پیروزی اسد در جنگ داخلی سوریه و کمک به بازسازی این کشور بازگشت پناهندگان و آورگان سوری ممکن می شود.
در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا بیشترین حمایت را از بشار اسد بعمل می آورد و خواهان مشارکت اتحادیه اروپا در فرآیند بازسازی سوریه است. در این باره یک دیپلمات ایتالیایی به فارن پالیسی گفت: اگر بخواهیم جلوی موج دوم پناهندگان را بگیریم و یا اگر بخواهیم با داعش بجنگیم چاره ای نداریم جز آنکه با دمشق وارد تعامل شویم.
سیاست فعلی اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه 2245 سازمان ملل است (مصوب در دسامبر 2015-دی 1394) که بر «انتقال سیاسی» در سوریه تاکید دارد. روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر آن را به معنی اصلاحات سیاسی تعبیر میکنند اما برخی کشورهایی که زاویه بیشتری با نظام سوریه دارند آن را به معنای حذف دولت اسد تعبیر می کنند.
به گفته دیپلمات ایتالیایی، رم از این قطعنامه حمایت می کند اما به دنبال کاهش قدرت دولت سوریه هم نیست.
با گذشت زمان به احتمال زیاد موضع ایتالیا طرفداران بیشتری پیدا می کند. اعتقاد بر این است که لهستان، اتریش و مجارستان با این ایده ( سختگیری کمتر به دولت دمشق و شرکت در فرآیند بازسازی) همدلی بیشتری پیدا می کنند.
جولین بارنز دیسی مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا شورای اروپا در امور روابط خارجی دراین باره گفت: اکنون برخی از دولت های اروپایی واقعیت های جدید در سوریه را به رسمیت می شناسند و فکر می کنند که هر گونه پیشرفت مثبت در همکاری با دولت دمشق خواهد بود.
در اوت 2018 (مرداد 1395) لهستان آندره پاپیرز معاون وزیر امور خارجه خود را به دمشق فرستاد که با دولت سوریه ملاقات کند. لهستان در خلال آن سفر پیشنهاد کرد که با ساخت خانه برای خانوارهای پناهنده سوری که در لبنان بسر می برند، مشارکت خود در بازسازی آن کشور را نشان دهد و در فراهم آوردن شرایط بازگشت آورگان به دمشق کمک کند. فیصل مقداد همتای سوری او این موضع دولت لهستان را 'واقع بینانه و منطقی' توصیف کرد.
فارن پالیسی در ادامه گزارش خود می افزاید: یک دیپلمات اروپای غربی اذعان دارد که تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا می دانند که اسد برنده جنگ است. با این حال، آلمان و فرانسه تمایلی به پذیرش آن در سطح عمومی ندارند.
مقام های سیاسی این کشورها عقیده دارند تا زمانی که آشتی جدی داخلی محقق نشود، پایتخت های اروپایی نباید در خصوص عادی سازی کامل روابط با سوریه عجله کنند.
دمشق و همپیمانانش معتقدند که فاصله سوریه با صلح و آشتی کامل در کشور بسیار کم شده است.
بنیاد علم و سیاست آلمان نیز در گزارشی در همین راستا نوشت: نزاع نظامی - سیاسی در سوریه تا حد زیادی فروکش کرده و اروپا و کشورهای عربی در حال تلاش برای برقراری روابط دوباره با دولت دمشق هستند. روسیه و ایران مهم‌ترین کارگزاران و بازیگران خارجی در این کشور هستند. خروج نظامی ایالات متحده از سوریه نیز نفوذ سیاسی واشنگتن را کاهش داده و بر نفوذ و نقش متحدان دمشق افزوده است. بنابراین اروپا باید در آغاز مشارکت خود با ایران، روسیه و به همین ترتیب دولت سوریه ارتباط لازم را برقرار کند. اروپا می‌خواهد فارغ از تعامل با سازمان‌های رسمی و دولتی، با گروه های محلی نیز همکاری داشته باشد. در این میان اروپا گمان می کند که کمک به ساخت مسکن ارزان، مدارس و زیرساخت‌های پزشکی هم از سوی ایران و هم از سوی دولت سوریه مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
اولویت های دمشق و همپیمانانش نیز بر این اساس است که اصرار اروپا در همکاری مستقیم با افراد محلی به معنای نادیده گرفتن دولت سوریه نباشد. کشورهای اروپایی به کانال‌های رسمی و غیررسمی برای همکاری با دولت دمشق نیاز دارند. اکنون که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا و اروپایی روابط دیپلماتیک خود با سوریه را قطع نکرده، لازم است یک خط مشی مشترک در مورد چگونگی بازنگری ارتباطات سیاسی با دولت اسد را پیدا و در فرآیند بازسازی همکاری های خود با دمشق افزایش دهند.
بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل جنگ داخلی سوریه 268 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور خسارت وارد کرده است.
شبد**9460**1379

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جنوب و شرق اروپا سوريه بازسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون: اروپا در حال مردن است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در دانشگاه سوربن پاریس مقابل سفرای ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان کمیسیون‌های اروپایی، روسای شرکت‌های بزرگ، دانشجویان، پژوهشگران و اساتید درباره اروپا و چالش‌های پیش روی آن سخنرانی کرد.
امانوئل مکرون در بخشی از این سخنرانی گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین، در نشستی اروپایی در کاخ ورسای، راهبرد جدید اروپا را در مقابل این جنگ و دیگر چالش‌های جهانی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده بودیم.
وی با بیان اینکه اروپا در حال احتضار (جان دادن یا مردن) است و می‌تواند بمیرد افزود: این فقط بستگی به انتخاب ما دارد که باید هم اکنون و بدون اتلاف وقت صورت گیرد.
مکرون گفت: در برابر خطراتی که پیش روی اروپاست باید از خود بپرسیم آیا در این وضعیت امنیت ما قابل تضمین است؟ آیا به اندازه کافی مسلح و مجهز هستیم؟ در این راستا فرانسه بودجه دفاعی خود را دو برابر کرده است.
وی افزود: باید سریع تصمیم بگیریم که اروپا را بیش از پیش قوی‌تر و پرظرفیت‌تر کنیم. امروز در مقیاس اروپایی ظرفیت‌های دفاعی ما کافی نیست؛ در حالیکه در منطقه کشور‌هایی هستند که ظرفیت‌های دفاعی خود را افزایش داده اند مانند روسیه و ایران.
رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هم اکنون قواعد بازی در دنیا عوض شده است گفت: جنگ در مرز‌های اروپا در جریان است. از طرفی اگر ایران به تسلیحات اتمی مجهز شود همه چیز تغییر خواهد کرد.
مکرون افزود: مدل اقتصادی کشور‌های اروپایی هم خواسته‌های ما را تامین نمی‌کند؛ اروپا باید بیش از پیش به استقلال، حاکمیت و مرزهایش توجه خاص داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید مقیاس و ظرفیت دفاع اروپایی موجود را تغییر داد گفت: اساسی‌ترین خطر برای امنیت اروپا در شرایط کنونی جنگ در اوکراین است؛ بناید بگذاریم تا تجاوزگر برنده میدان شود؛ در این باره روسیه را تحریم و به اوکراین کردیم و خواهیم کرد و خوش شانسی است که آمریکا در کنار ماست.

دیگر خبرها

  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟