کلکسیونرهای دنیا به دنبال افعی ایران
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۸۳۲۳
خبرگزاری ایسنا: افعی دمعنکبوتی به عنوان یکی از شاخصترین گونه افعیها، تنها در ایران وجود دارد. تجارت غیرقانونی، بقای این گونه را تهدید میکند. برای همین دفتر کنوانسیون (SITIS) تجارت گونههای گیاهی و جانوری در ایران، پیشنهاد داده که افعی دمعنکبوتی در لیست این کنوانسیون قرار گیرد.
در این مورد رضا فرجی-مدیر اجرایی کنوانسیون تجارت گونههای گیاهی و جانوری در معرض انقراض- با تاکید بر جایگاه ارزشمند افعی دم عنکبوتی، تصریح کرد: «افعی دمعنکبوتی» گونه اندمیک ایران به حساب میآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این خزندهشناس تاکید کرد: افعی دمعنکبوتی گونه بسیار خاصی از افعی است که انتهای دم آن عنکبوتی شکل است و از آن به عنوان طعمه برای فریب استفاده میکند و زمانی که پرندهای به آن نزدیک میشود نسبت به شکار پرنده اقدام میکند. این گونه از لحاظ تکاملی در دنیا بینظیر است، هرچند برخی گونههای مارها هم تکامل و تغییرات ظاهری داشتهاند، اما روند تکاملی افعی شاخدار دم عنکبوتی بینظیر و با هدف شکار اختصاصی از پرندههای کوچک بوده است.
فرجی در پاسخ به پرسشی در مورد خطرات احتمالی برای افعی دمعنکبوتی گفت: از آنجا که افعی دمعنکبوتی از لحاظ ظاهری و رفتاری یک گونه منحصربفرد است و تنها در ایران یافت میشود به یک گونه بازارپسند تبدیل شده است و بسیاری از کلکسیونرها یا صاحبان باغ وحشها علاقه زیادی دارند که این گونه را در مجموعههای خود داشته باشند. در چنین شرایطی متأسفانه افعی دم عنکبوتی از کشور خارج شده است و خرید و فروش غیر قانونی میشود. اخیراً نمونهای داشتیم که مقصد افعی دم عنکبوتی آلمان بود.
مدیر اجرایی کنواسیون تجارت گونههای گیاهی و جانوری در معرض انقراض با تاکید بر اینکه جمعیت افعی دم عنکبوتی برای برداشت به شدت شکننده است، در مورد روند پراکنشی این گونه گفت: آمار جمعیتی دقیقی از افعی دم عنکبوتی نداریم، چون مطالعه کاملی در این مورد صورت نگرفته است، اما عمده پراکنش آن در استان ایلام است و در استانهای کرمانشاه و لرستان هم یافت میشود. امیدوارم جوامع بومی و محلی در حفاظت از این گونه شاخص، هوشیارانهترعمل و در برابر پیشنهادات برای صید و فروش این افعی دمعنکبوتی مقاومت کنند و حتی تخلفات این حوزه را به سازمان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
وی در ادامه با اشاره ضرورت مقابله با تجارت افعی دمعنکبوتی اظهارکرد: پیرو وظایف «سایتیس» که برای حفاظت از گونههای در معرض انقراض در برابر تجارت غیر قانونی تشکیل شده است و از آنجا که تقاضای بینالمللی به دلیل تجارت غیر قانونی این گونه بسیار بالا است، مدیریت کنوانسیون سایتیس در ایران، پروپوزالی را تنظیم و به دبیرخانه مرکزی کنوانسیون ارسال کرد تا این گونه را به ضمائم سایتیس اضافه و به این ترتیب از تجارت غیر قانونی آن پیشگیری کند.
مدیر اجرایی کنوانسیون تجارت گونههای گیاهی و جانوری در معرض انقراض با اشاره به ضرورت مقابله بینالمللی با تجارت غیرقانونی افعی دمعنکبوتی گفت: پروپوزال گونه افعی دم عنکبوتی به منظور ایجاد چتر حفاظتی بینالمللی برای این گونه و جلوگیری از تجارت غیر قانونی بینالمللی آن به دفتر کنوانسیون ارسال شده است تا در کنفرانس متعاهدین که در خردادماه سال آینده در سریلانکا برگزار خواهد شد، بررسی شود و امیدوارم با حمایت کشورهای عضو مورد تصویب نهایی قرار بگیرد البته سعی کردیم با گروهها و انجمنهای بینالمللی مؤثر روی این موضوع ارتباط داشته باشیم و حمایت آنها را جلب کنیم. در همین جهت گروه تخصصی افعیها در IUCN نیز از اضافه شدن افعی دم عنکبوتی به لیست سایتیس حمایت کرده است.
به گفته فرجی، البته از آنجا که پیش از حمایتهای بینالمللی، حمایت و حفاظتهای ملی مورد تاکید و ضروری است، با پیگیریها و اقدامات اداره کل شکار و صید و بخش سایتیس و موافقت معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با دستورعیسی کلانتری - رئیس سازمان محیط زیست - و استفاده از اختیارات قانونی برای اعلام رده حفاظتی گونهها، «افعی دمعنکبوتی» به عنوان گونه در معرض انقراض کشور پذیرفته و معرفی شد. این موضوع در آذرماه سال ۹۷ در روزنامه رسمی کشور درج شد.
منبع: فردا
کلیدواژه: افعی دم عنکبوتی تجارت افعی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۸۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
عصر ایران؛ مهدی مالمیر- با یک نگاه سرسری به لیست سازندگان سریال «افعی تهران» هم میشد حدس صائب زد که سریال با مخاطبِ بسیار همراه خواهد شد؛ مخاطبانی که نرم نرمک و از گوشه و کنار صدای انتقادات برخیشان را میشنویم که بر این نکته انگشت تاکید میفشارند که در این سریال، به اخلاق و رفتار مردم ساکن در تهران کملطفیهایی شده است چراکه مردم در تهران آن سان که سریال به تصویر کشیده، آدمهایی بیاعتنا به همنوع و کنایهزن و تلخزبان نیستند.
در اینکه در تمام شهرها در سراسر جهان آدمهایی از این جنس کم نیستند حرفی نیست اما چرا در این سریال این نوع آدمها در کانون سریال قرار گرفتهاند و بی اغراق در بیشترِ سکانسها با این تیپ آدمها رو به رو میشویم؟
پاسخ اما به تیپ شخصیت اصلی سریال بازمیگردد. ما به جهان شخصی وارد شدهایم و با چشمان شخصیتی جهان را مینگریم که نگاهی دگرگونه به انسانها و جهان دارد: «آرمان» منتقد سینما و مدرسی است که در آستانۀ 50 سالگی فرصتی به کف آورده تا نخستین فیلم بلندش را کارگردانی کند و به جرگۀ کارگردانان فیلم اولی بپیوندد! این منتقد سینمایی که کمی دیر برای ساختن فیلماش به تکاپو افتاده، از نوعی ویژگی شخصیتی برخوردار است که بدان «شخصیت بیش از حد حساس» یا hayper sensitive person گفته میشود.
دارندگان این ویژگی شخصیتی، جهان گرداگردشان را با حساسیت بالا درک و دریافت میکنند و از پیش پاافتادهترین ماجراهای روزمره نمی گذرند و مدام رخدادی را که برای بسیارانی میتواند با پوزخندی یا دستِ بالا با شانه بالا انداختنی برگزار شود، در ذهن و ضمیرشان همچون سکانسی از یک فیلم دردناک مرور میکنند و دندان روی دندان میسایند و گهگاه از کاهی کوه میسازند و مته به خشخاش زندگی می گذارند.
مثلا پاسخ نه چندان گرم نانوای محترمِ محل در یک صبح سرد، برای کاراکترهایی که چندان درگیر ویژگیِ «شخصیت بیش از اندازه حساس» نیستند، میتواند با بی اعتنایی و حتی بی توجهی رو به رو شود یا آن را به حساب خستگی و هزار و یک دلیل و علت دیگر بنویسند و همچون بچه آهوییسبکبال از کنار آن بگذرند و دنبال کار و بار خود را بگیرند، اما شخصیت بیش از حد حساس، این بیمهری کوچک را در ذهن خود بدل به رویدادی بزرگ میکند و با منفیبافی و تفسیرهای کهکشانی از یک اتفاق روزمره، به روان خود زخمهای ناسور میزند و سلولهای عصبی خود را به کشتن میدهند!
در سریال افعی تهران با کارگردانی « سامان مقدم» چند بار هم از زبان خود شخصیت محوری داستان که صادقانه در برابر روانشناس اقرار کرد که رویدادهای روزمره را نمیتواند مثل باقی ادم ها ندیده یا نابوده بگیرد با تیپ شخصیتی ارمان کارگردان پنجاه ساله آشنا می شویم و هم در یکی از ظریف ترین سکانس ها که به روشنی دست بر روی نقطه ضعف شخصیت حساس می گذارد: آنجا که آرمان در سکانسی از سالن تئاتر بیرون می آید و وقتی پول بلیتش را از خانم بلیت فروش مطالبه می کند و خواهان پس گرفتن آن است با نگاه توام با تحقیر خانم مواجه می شود و صحنه خندۀ نه چندان مودبانه و نالازم خانم بلیت فروش را چند بار در موقعیتهای مختلف به یاد می آورد و در آنجا است که سریال اولین تلنگر را به مخاطب میند که با شخصیتی نامعمول در سریال رو به رو است و ضروری است از او انتظار رفتار و منشی از لون دگر داشته باشد.
هنگامی که با شخصیت داستان و ویژگیهای رفتاری او آشنا شدیم، با آسودگیِ بیشتری میشود رفتار او و کنش و واکنشاش را در دایره همکاران، همسایه و همسر سابق و همسایه پیشبینی و درک کرد.
آرمان با سِنسورهای حساس اش بدل به آینهای زشتنما میشود که دست بر روی نکاتی مینهد که شاید در زندگی روزانه کمتر کسی به قول قدیمیها سنگی در ترازوی آنها بگذارد.
اینکه رابطۀ میان شهروندان در کلانشهری مثل تهران تا چه اندازه میتواند پیچیده باشد. تا چه اندازه باید مراقب سخنانی باشیم که با شتاب بر زبان جاری میسازیم، تا چه اندازه باید سکنات خود را به هنگام حمله خشم و کدورت و حسادت کنترل کنیم و... چرا که همه آدمها نمی توانند به راحتی از ماجرایی، کنایه ای، متلکی و نیشِ زبانی و پرخاشی درگذرند و این احتمال متاسفانه کم نیست که برای برخی اتفاقات ناگوار روزمره بدل به عقدهها و کمپلکسهای خطرخیز شود.
افعی تهران، همان قاتلی که در شهر پیچ و تاب میخورد و آرمان بر آن است تا فیلماش را از روی زندگی پُرماجرای او بسازد، احتمالا یکی از همین «شخصیت های بسیار حساس» است که ناخوشی روانیاش به حد خطرآفرینی برای جامعه تبدیل شده است؛ احساس نزدیکی حسی میان کارگردان و قاتل سریالی هم از همین اشتراکات روانی سرچشمه میگیرد.
هر دو، چه کارگردان و چه قاتل زندگی درونیِ پیچیده ای دارند. هر دو از رویدادهایی رنج می کشند که از زمان کودکی بر روان شان سنگینی می کند( قاتل زنجیره ای کسانی را می کشد که در کارنامه شان سابقه کودک آزاری دارند) و در نهایت، هر دو آدم های منحصر به فردی در نوع خود به شمار می روند که در قاتل این احساس منحصر به فرد بودن به جنایت می انجامد. چرا که هر قاتلی چنان چه از رمان بی نظیر «جنایت و مکافات» آموخته ایم، در وهله اول با نوعی احساس خاص بودن، خود را محق می داند که دست اش را به خون همنوع رنگین کند. راسکولنیکوف کم بنیه و بیمار که دانشجوی حقوق بود، در هذیانات و تفکرات اش به این نتیجه رسیده بود که آدمی است « ویژه» که سزاوار به انجام رساندن کاری است که از هر کسی ساخته نیست: قتل پیرزن رباخواری که زندگی او را همچون زندگی پشه ای بی ارزش می شمارد و شایسته ی نابودی!
راسکولینکوف در رمان "جنایت و مکافات"
در آخر، می شود به نویسندگان فیلمنامه آفرین گفت که شخصیتی با ویژگی های روانی خاص آفریدهاند و داستان را بر روی شانههای یک شخصیت بیش از حد حساس سوار کرده اند و از این طریق، هم سریالی با مایههای پلیسی و جنایی ساختهاند و هم شماری از ویژگیهای برخی از ما شهروندان عجول و بی حوصله و گهگاه بیملاحظه را به تصویر کشیدهاند که کمتر کسی در فیلمها و سریالها به این ظریفهها توجهی جدی نشان میدهد.