Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@17:35:44 GMT

«یک پهنه، یک راه» کلید توسعه مناسبات بانکی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۷۸۴۸۶

«یک پهنه، یک راه» کلید توسعه مناسبات بانکی

ایران و چین به صورت ویژه توسعه روابط بانکی را از نیمه سال جاری دنبال کرده اند و حالا در راستای گسترش این روابط وزارت اقتصاد به دنبال رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار«یک پهنه، یک راه» توسط سیستم بانکی و افزایش همکاری‌های دوجانبه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران و چین از جمله کشورهای آسیایی هستند که در طول سال های متمادی و حتی با وجود تحریم ها و کارشکنی هایی که از سوی قدرت های بزرگ اعمال می شد و همچنان نیز ادامه دارد اما بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی خود تاکید داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سال 2014 میزان صادرات چین به ایران بالغ بر 34/24 میلیارد دلار شده بود که این رقم نسبت به سال 2013 معادل 07/72 درصد رشد داشته است. این در حالی است که میزان صادرات چین به ایران در سال 2013 معادل 14/14 میلیارد دلار بوده است. در مقابل واردات چین از کشورمان در سال 2014 بالغ بر 50/27 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 2013 معادل 3/8 درصد افزایش نشان می دهد. در سال 2/13 میزان کل واردات چین از ایران بالغ بر 39/25 میلیارد دلار بوده است.

 

این در حالی است که حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است. حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست امسال هم 13.2 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است. حجم مبادلات تجاری با چین در سال 2018 به میزان 10 درصد و در ارتباط با دیگر کشورهای حوزه شرق آسیا 12 درصد رشد داشته است.

 

یکی از بخش هایی که دو کشور در حال توسعه مناسبات خود هستند حوزه بانکی است. بر این اساس «اسدالله عسگر اولادی»، رئیس اتاق ایران و چین آذر ماه سال جاری خبر آغاز گشایش مسیر مبادلات بانکی ایران و چین را داده بود و به دنبال آن «مجید رضا حریری»، نائب رئیس و سخنگوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اعلام کرد که 19 آذر ماه سال جاری مسیر این مبادلات باز شد.

در پی آن «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواخر آذر ماه سال جاری دیداری با سفیر چین داشت و در این دیدار در خصوص روابط بانکی و مالی دو کشور و نحوه ارتقای این روابط بحث و تبادل نظر کردند.

 

سفیر چین در این دیدار با اشاره به ثبات ایجاد شده در بازارهای اقتصاد ایران گفته بود: «چین علاقه‌مند به بسط و گسترش روابط استراتژیک و بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران است و در این راستا مذاکرات و برنامه‌ریزی‌هایی در دستور کار دولت چین و نهادهای مختلف سیاسی و اقتصادی آن قرار دارد.»

 

همتی نیز با تأکید بر لزوم گسترش روابط مالی و بانکی دو کشور گفته بود: «علی‌رغم تلاشهایی که ایالات متحده آمریکا برای قطع روابط بانکی و مالی جمهوری اسلامی ایران انجام داده است، کشورهای متعددی با ارائه راهکارهای گوناگون روابط بانکی و مالی خود با ایران را حفظ کرده و توسعه می‌دهند و شاهد آن هستیم که اقدامات دولت آمریکا نتوانسته است آثار مورد نظر آنها را بر اقتصاد ایران برجای گذارد.»

 

بنابراین گزارش، طرفین در این دیدار بر لزوم تسریع در حل مشکلات بانکی فیمابین و گسترش روابط اقتصادی در زمینه‌های گوناگون تاکید کردند.

 

حالا در راستای گسترش روابط بانکی میان دو کشور وزیر اقتصاد اعلام کرده است که این وزارتخانه به دنبال رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار«یک پهنه، یک راه» توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی، سیستم بانکی کشور و افزایش همکاری‌های دوجانبه ایران و چین است.

شادا در این زمینه به نقل از «فرهاد دژپسند» نوشته است: «پروژه «یک پهنه، یک راه» صرفا محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست، بلکه مجموعه کاملی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری مانند راه ها، نفت و گاز، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ارتباطات و فناوری، تامین نیرو، انرژی، گردشگری، پولی و مالی است

 

وزیر اقتصاد ضمن تاکید بر عمق و استراتژیک بودن روابط دو کشور ایران و چین، بر عزم جدی رییس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تاکید کرد. وی  با بیان اینکه در چین و ایران قابلیت های منحصر بفردی برای همکاری وجود دارد، تاکید کرده است: «این قابلیت ها می تواند هم در مسیر «یک پهنه، یک راه» و هم در ارتباطات دو جانبه مورد استفاده قرار گیرد.

 

دژپسند دلیل اقدام برای برگزاری این نشست از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی را رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار «یک پهنه، یک راه» توسط تمامی دستگاه اجرایی و سیستم بانکی کشور عنوان کرده و اضافه کرده است: «البته این نشست همه راه نیست، بلکه شروع یک مسیر طولانی همکاری های دو جانبه در همه حوزه ها با کشور چین است.»

 

وی با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از اعضای هیات دولت ایران به چین گفته است: «من در این سفر، پیشنهاد تشکیل یک مرکز مطالعات مشترک برنامه ریزی اقتصادی ایران و چین را ارائه دادم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.»

 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: قصد نداریم سطح ارتباطات دو کشور را محدود به چند پروژه کنیم چون نگاه ما در روابط مان با کشور چین، در همه زمینه ها، نگاهی بلندمدت است. دژپسند با بیان اینکه همکاری طرف چینی در برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که قرار است هفته آینده در پکن برگزار شود، نشان از عزم و اراده جدی دو کشور ایران و چین دارد، تصریح کرد: قرار است در کمیسیون مشترک برنامه جامعی برای تعمیق پیوند دو کشور ارائه دهیم.

 

ابتکار «یک پهنه، یک راه» در سال ۲۰۱۳ توسط رییس جمهور چین، برای بهبود بهره برداری همگانی و پوشش همکاری های سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مطرح شد و مهم ترین هدف آن توسعه همکاری ها در زمینه هماهنگی سیاست ها، تسهیل تجارت، همکاری های مالی و تبادلات مردمی است./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب گام دوم انقلاب نماز جمعه مناسبات بانکی چین ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۷۸۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محمد مخبر عصر شنبه در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است