Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@15:23:30 GMT

سال طلایی برای توسعه شبکه آب شرب روستایی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۲۹۷۰

سال طلایی برای توسعه شبکه آب شرب روستایی

ارومیه - ایرنا - اجرای طرح های زیربنایی در راستای توسعه خدمت رسانی به روستاییان و شهرها به صورت مستمر در سطح کشور ادامه دارد ولی در سال 1397 دوره ای طلایی در راستای توسعه خدمات آبرسانی در روستاها و فاضلاب شهری آذربایجان غربی پیموده شد.

به گزارش ایرنا با وجود اینکه شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی به ترتیب از سال های 1370 و 1375 در کشور و آذربایجان غربی راه اندازی شده اما اقدامات بسیار شایسته ای در حوزه های زیرمجموعه این شرکت ها انجام گرفته که غیرقابل انکار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترین وظیفه این شرکت ها ایجاد زیرساخت، تامین و توزیع آب بین شهروندان و روستانشینان در آذربایجان غربی بوده و این خدمات به خوبی انجام شده است تا بخشی از محرومیت مناطق مختلف به ویژه روستاها رفع شود.
در سال های اخیر با احصای نیازهای اساسی در شهرها و روستاها، توسعه خدمت رسانی به روستاییان در حوزه آب و بهره مندی از آب شرب سالم و بهداشتی و توجه به اجرای طرح های تصفیه خانه ها و سامانه های جمع آوری فاضلاب در شهرها در دستور کار نهادهای مسوول قرار گرفته و توانسته نیازهای هرکدام از خدمت گیرندگان را به نحو مطلوبی پاسخ دهد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید در سال جاری، گفت: 428 روستای آذربایجان غربی با یکهزار و 400 میلیارد ریال هزینه طی سال جاری به شبکه آبرسانی روستایی متصل شده‌ و 63 هزار خانوار تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار گرفته اند.
علیرضا رضوی اضافه کرد: افتتاح 40 طرح آبرسانی با 140 میلیارد ریال و با تحت پوشش قرار دادن 12 هزار خانوار از طرح‌های افتتاحی دهه فجر امسال بود و 6 طرح آب و فاضلاب روستایی با چهار هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار همزمان با دهه فجر امسال کلنگ‌زنی شد.
وی اظهار داشت: سه سامانه بسته بندی آب شرب در آذربایجان غربی همزمان با دهه فجر امسال در این استان افتتاح و رونمایی شد که توانایی تولید هزار بسته یک و نیم لیتری آب را در مواقع بحرانی دارد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ادامه داد: در هفته دولت امسال نیز 38 طرح آبرسانی روستایی با 181 میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات ملی و استانی در این استان به بهره برداری رسید.
رضوی افزود: با افتتاح این طرح ها 18 هزار و 225 نفر در قالب چهار هزار و 723 خانوار از خدمات آب شرب سالم روستایی بهره مند شدند.
وی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید به 388 روستای این استان با یکهزار و 890 میلیارد ریال هزینه آبرسانی شده، ادامه داد: آبرسانی روستایی مورد توجه جدی قرار گرفته و اعتبارات آب و فاضلاب روستایی در این دولت رشد سه برابری داشته است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای هفت پروژه آبرسانی در استان ادامه داد: در سال جاری موافقت نامه اجرای این پروژه ها با سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله شد.
رضوی گفت: با اجرای این طرح ها که 88 میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده، آب شرب مورد نیاز 199 روستا در آذربایجان غربی تامین می شود.
وی افزود: طبق برنامه ریزی ها در چهار روستای پرجمعیت شهرستان های ماکو، خوی، ارومیه و بوکان نیز چهار طرح جمع آوری بهداشتی فاضلاب هم اکنون در دست احداث است.
وی با بیان اینکه این طرح ها هم اکنون از 10 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اضافه کرد: برای اجرای این طرح ها در مجموع 400 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات بانک توسعه تعاون در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی بیان کرد: در حال حاضر 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار آذربایجان غربی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار است و شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی نیز به 76 درصد می رسد.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه 100 درصد شهروندان استان از خدمات این شرکت در حوزه آب برخوردار هستند، گفت: بهبود کیفی خدمات حوزه آب و توجه بیشتر به افزایش خدمت رسانی در حوزه فاضلاب از جمله برنامه ریزی های این شرکت به شمار می رود.
رسول اکبری با اشاره به اینکه سه طرح کلان حوزه آب و فاضلاب در آستانه بهره برداری قرار دارد، اضافه کرد: یکی از این طرح ها مربوط به سامانه فاضلاب گلمان است که به زودی به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: این طرح در کنار برخی طرح های حوزه آب در سریع ترین زمان ممکن با حضور مقام های عالی رتبه کشوری به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: برای بهره برداری از این طرح ها در مجموع یکهزار و 450 میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای توسعه خدمت رسانی های بخش فاضلاب و بهره مندی بیش از پیش شهروندان از این خدمت، امسال حدود 23 هزار خانوار از خدمات این بخش بهره مند شده اند.
اکبری گفت: امسال همچنین 21 هزار و 800 خانوار جدید که اغلب حاشیه‌نشین بوده یا ساخت و ساز جدید کرده اند، از خدمات آبرسانی بهره مند شده ‌اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 13 شهر استان از تاسیسات فاضلاب برخوردار بوده و در 11 شهر انشعاب فاضلاب واگذار شده و مراحل اعطای انشعاب در 2 شهر دیگر در حال انجام است.
اکبری گفت: سردشت، سلماس، قره ضیاءالدین، مهاباد، میاندوآب، نقده، ارومیه، بوکان، خوی، پیرانشهر و شاهین دژ از جمله شهرستان های دارای سامانه فاضلاب به شمار می رود.
وی افزود: شهرستان های ماکو، چالدران، شوط، پلدشت، اشنویه و تکاب نیز شهرهایی است که تلاش داریم روند اجرای طرح فاضلاب را در آنها اجرایی کنیم؛ هرچند در برخی از آنها اقدامات اولیه انجام شده است.
وی بیان کرد: ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب آذربایجان غربی در حال حاضر 300 هزار مترمکعب در شبانه روز است و در صدد هستیم با اجرای طرح های جدید این میزان را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی افزود: 2 میلیون و 173 هزار و 866 نفر در شهرهای آذربایجان غربی سکونت دارند که کل این جمعیت زیر پوشش خدمات آب سالم و بهداشتی شرکت آب و فاضلاب شهری استان قرار دارند.
اکبری اضافه کرد: 634 هزار و 658 فقره انشعاب آب در استان وجود دارد که 862 هزار و 117 فقره آحاد آب را شامل می شود.
وی ادامه داد: حجم کل مخازن آب استان 414 هزار و 720 مترمکعب است که از این میزان، 392 هزار و 230 متر مکعب از حجم مخازن در مدار بهره برداری قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: طول خطوط انتقال آب استان 725.1 کیلومتر و طول شبکه توزیع آب نیز چهارهزار و 884 کیلومتر است.
اکبری افزود: کل ظرفیت تامین آب استان 10 هزار و 268 لیتر در ثانیه بوده که این آب شرب نیز از طریق آزمایشگاه های کنترل آب به صورت منظم مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی بیان کرد: 243 حلقه چاه آب در استان وجود دارد که از این تعداد 203 حلقه چاه فعال است و برای تامین نیاز آبی هم‌استانی ها به کار گرفته می شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز با ابراز رضایت از اقدامات شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اقدامات کم نظیر انجام شده طی سال های اخیر، آذربایجان غربی جزو سه استان برتر کشور در توسعه سامانه های جمع آوری فاضلاب است.
مسعود خشایی افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان آذربایجان غربی از خدمات فاضلاب برخوردار هستند که رقم بسیار مناسبی است.
وی اضافه کرد: همچنین 100 درصد جمعیت شهری آذربایجان غربی تحت پوشش خدمات آب قرار دارند که نتیجه ای بسیار درخشان به شمار می رود.
وی اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی را در خدمت رسانی به روستاییان قابل توجه برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر افزون بر سه چهارم روستاهای استان تحت پوشش این شرکت قرار دارد که سطح مطلوبی به نظر می رسد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه اعتبار مناسبی از صندوق توسعه ملی برای توسعه خدمت رسانی به روستاها در حوزه آب تخصیص یافته است، ادامه داد: با تخصیص یکهزار میلیارد ریال اعتبار از این صندوق به آذربایجان‌غربی، 25 مجتمع روستایی با 900 روستا تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار می‌گیرند.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی 2 هزار و 839 روستا دارد که از این تعداد، 2 هزار و 200 روستا بالای 20 خانوار است و افزون بر یک میلیون و 150 هزار نفر در آنها زندگی می کنند.
حدود 2 هزار روستای پرجمعیت در آذربایجان غربی تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی قرار دارد.
همچنین 100 درصد جمعیت شهری آذربایجان غربی از خدمات آب برخوردار هستند و دو سوم این جمعیت نیز از خدمات فاضلاب بهره برداری می کنند.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد امور زيربنايي آب و فاضلاب آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۲۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه روستا‌های شهرستان با حضور فرماندار پیرانشهر، "علیرضا مقدم"مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، بخشداران مرکزی و لاجان و کارشناسان و مسؤلان مربوطه در محل فرمانداری برگزارشد.   در این جلسه مسائل متعدد حوزه روستایی از جمله: تشویق مردم به استفاده از تسهیلات مسکن روستایی و آسان کاری در این خصوص، افزایش سهمیه قیر رایگان جهت آسفالت معابر روستاها، صدور سند ساختمان مسکونی روستایی و توجه ویژه به این حوزه، احداث دیوار حفاظتی و ساحلی در روستا‌های دارای شرایط حاد، مشکلات تجهیز و احداث ساختمان بنیاد مسکن شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی هم در این خصوص اتخاذ گردید.

دیگر خبرها

  • دیدار مردمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی
  • تجلیل از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • بررسی روند عملیات اجرایی آبرسانی به ۲ روستای بوکان
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • برگزاری جلسه کارگروه ایمنی و بهداشت آب و فاضلاب در ماکو
  • همسطح سازی دریچه های شبکه جمع آوری فاضلاب آذربایجان شرقی
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی