Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@03:37:04 GMT

تفکیک وزارتخانه صمت ضرورت امروز کشور

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۴۷۰۶

تفکیک وزارتخانه صمت ضرورت امروز کشور

به گزارش گروه خبرگزاری برنا، «مهدی تقوی» استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در گفت و گویی در خصوص "تفکیک وزارتخانه «صمت»" گفت: وزارتخانه‌های« اقتصادی» و «ساختار سیاسی»  هر کشور از جمله مهم‌ترین ارکان‌ اداره یک کشور محسوب می‌شوند و در ایران، وزارتخانه‌های صمت، اقتصاد و دارایی و همچنین بانک مرکزی از مهم‌ترین بخش‌های بدنه اقتصادی دولت محسوب می‌شوند، به همین دلیل، انتخاب مسئولان و وزراء در این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نیز به دلیل اهمیت نقش آنها ، اهمیتی بسیار زیاد دارد و طبیعی است که انتخاب مسئولان این مراکز در تمامی دولت‌ها با حساسیت خاصی انجام شده و توسط همگان رصد‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت «صمت» از جمله رکن‌های مهم در کشور است که در شرایط فعلی نیاز است دولت به فکر سامان دادن به این وزراتخانه باشد و یکی از مواردی که در مورد این سامان بخشی می توان اشاره کرد تفکیک وزارت تجارت یا بازرگانی از وزارت صنعت و معدن است.

واقعیت این است که بار وظایف بازرگانی سنگین است و جمع‌کردن وظایف این وزارتخانه و دو وزارت دیگر در یک وزارتخانه و انداختن وظیفه سه بخش مهم از اقتصاد کشور بر دوش یک وزیر درست نیست.

بازرگانی ایران در شرایط کنونی باید متخصصان و اقتصاددانان بین‌المللی را جذب کند و این در حالی است که صنعت و معدن یک تخصص دیگر است.

البته  سازمان برنامه‌وبودجه نیز همین آشفتگی را داشت و وضعیت آن به شدت نابه‌سامان بود. فاجعه از زمانی آغاز شده بود که در دوره آقای احمدی‌نژاد، مغز اقتصاد کشور را منحل کردند و یک سازمان بزرگ با متخصصان کارکشته را به یک دفتر، زیر نظر ریاست جمهوری تبدیل کردند، احیای این سازمان پس ‌از این فاجعه، کار سختی بود چرا که متخصصان این سازمان پراکنده شده بودند و نیروهای آموزش‌دیده‌ای که زیردست قدیمی‌ها رشد کرده بودند از سازمان برنامه‌و بودجه رفته بودند ودر این شرایط جمع‌کردن بدنه کارشناسی، آن ‌هم کارشناسان زبده گذشته، در این سازمان کاری زمان‌بر و سخت‌بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت – صمت - ، پس از تصویب مجلس و شورای نگهبان، در راستای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد.

با گذشت چندین سال از این ادغام ، نظرات بسیار متفاوتی در مورد ادغام یا کوچک‌سازی این وزارتخانه وجود دارد موافقان این طرح بر این باورند که ادغام  باعث کاهش هزینه‌ها و تسریع در امور شده. اما مخالفان معتقدند که این ادغام نه تنها منجر به کوچک‌سازی نشده، بلکه حتی افزایش هزینه‌ها و نیروی انسانی را نیز درپی داشته و بوروکراسی را پیچیده‌تر کرده است

با در نظر گرفتن تمامی جوانب ، اکنون نیاز کشور ایجاب می‌کند که حوزه بازرگانی از این مجموعه جدا شود.و  حتی اگر این وزارتخانه تفکیک نشود ،دولت باید چند معاون ویژه برای بازرگانی در نظر بگیرد، و این در حالی است که با توجه به شرایطی که در این وزارتخانه پیش آمده است این کار، کاری سخت و دشوار است.

دولت از چندی پیش در این فکر بوده که در وزارتخانه صمت تفکیک ایجاد کند. حتی در مورد اینکه اقدامات کارشناسی در مورد آن صورت بگیرد صحبت‌هایی شده‌است، باید در نظر داشت که وزارت بازرگانی مسئول توسعه و بهبود امکانات بازرگانی و تنظیم قانون‌ها و سیاست‌های کشور در حوزه دادوستد است و این مسئولیت‌ها از اصلی ترین نیازهای کشور در شرایط کنونی است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استاد دانشگاه تجارت دولت معاون وزارتخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۴۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پیشوا با شاخص ۱۱۱، شریف منطقه دو با شاخص ۱۱۲، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۰۱، منطقه ۱۵ با شاخص ۱۰۲ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های باغستان شهریار با شاخص ۵۲، پارک رازی با شاخص ۶۳، پاسداران با شاخص ۹۵، پاکدشت با شاخص ۹۹، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۲، تهران پارک شکوفه با شاخص ۸۹، دانشگاه تهران با شاخص ۶۷، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۶۵، ژئوفیزیک با شاخص ۶۸، سرخه‌حصار با شاخص ۵۹، سلامت با شاخص ۸۸، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۸۱، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های ۹۱، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۸۱، شهرداری منطقه دو با شاخص ۷۱، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۷۷، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۷۹، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۶۷، علم و صنعت با شاخص ۵۲، قرچک با شاخص ۷۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۹، ملارد با شاخص ۵۳، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۱، ورامین با شاخص ۸۲ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۸۸ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۴۱، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۷، امام خمینی با شاخص ۴۶، پردیس با شاخص ۲۹، پونک با شاخص ۴۱، چشمه با شاخص ۳۶، دماوند با شاخص ۲۲، رباط‌کریم با شاخص ۳۶، قدس با شاخص ۳۴، لواسانات با شاخص ۲۹ در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747756

دیگر خبرها

  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه از سمت خود استعفا کرد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود
  • عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود