Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@14:29:37 GMT

حصار مذهبی گرداگرد نهج البلاغه بسیار تنگ است

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۴۹۸۴

حصار مذهبی گرداگرد نهج البلاغه بسیار تنگ است

فقهی زاده از نگاه تک مذهبی به نهج البلاغه انتقاد کرد و گفت: نهج البلاغه میان توحید، اجتماع و سیاست دینی آشتی ایجاد کرده و این کتاب یک کتاب مذهبی نیست و بلکه یک اثر فرا مذهبی است‌.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «عبدالهادی فقهی زاده» در مراسم اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه گفت: این مراسم بنا به حمایت اعتباری وزارت ارشاد از این جایزه با معاونت قرآن و عترت ارتباط یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با انتخاب نام نهج البلاغه برای این کتاب ستم در حق آن شده است، افزود: نهج البلاغه تصویر جامعی از این کتاب نشان نمی دهد. نهج البلاغه از وجود پاک امام علی (ع) تبلور یافته و می توان در سطر به سطر آن تعابیری از آیات قرآن کریم یافت.
فقهی زاده با اظهار اینکه نهج البلاغه بازگویی مفاهیم قرآن از زبان شخصی است که با وحی و پیامبر اسلام (س) هم نفس بوده است، عنوان کرد: او آیات وحی را به گوش جان شنیده و به شهد زیبای تفسیر علوی در آمیخته است.


وی یادآور شد: نهج البلاغه در سخن و قلم امام علی (ع) نمایشی با شکوه از اوج پرواز انسان است و نشان می دهد می توان در دنیا زندگی کرد و دنیوی نبود و به دنیا نگاه تحقیر آمیز داشت اما از آن توشه های برجسته برای همنوعان داشت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: نهج البلاغه میان توحید، اجتماع و سیاست دینی آشتی ایجاد کرده و این کتاب یک کتاب مذهبی نیست و بلکه یک اثر فرا مذهبی است‌. در طول تاریخ عده ای از شیفته ترین محققان و مسلمانان از مذاهب بوده اند که نسبت چندانی با اهل بیت نداشته اند و در مورد این اثر تحقیق کرده اند.


وی با تاکید بر این نکته که هر شخص از زاویه انسانی به نهج البلاغه نگاه کرده آن را کتاب انسانی یافته است، تصریح کرد: چه تنگ است حصار مذهبی بر گرداگرد این کتاب بزرگ. بشری که آموزه های آن برخواسته از آیات وحی است که برای همه مذاهب اسلامی است نباید اثرش در حصار مذهبی تنگ شود.

فقهی زاده در مورد برگزاری اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه گفت: معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهادی در سال گذشته برای برگزاری این مراسم مواجه شد و در جلسات متعدد به این نتیجه رسید برای گسترش فرهنگ علوی به دور از منازعات تک مذهبی جشنواره ای در سطح علمی و فلسفی به صورت بین المللی برگزار کند. بیش از هزار اثر از سراسر دنیا از فیلتر گذشتند و در نهایت چند اثر برای این مراسم انتخاب شدند.

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل کانون های مساجد گام دوم انقلاب آذربایجان غربی کتاب برگزیده نهج البلاغه نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۴۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد

ایسنا/اصفهان  مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از برگزاری دومین رویداد تکیه‌گرد با محوریت تکیۀ خاتون آبادی خبر داد.

ابراهیم عمرانی، در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان که امسال با شعار «اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی» برگزار شد، اظهار کرد: شهر اصفهان از ظرفیت‌های بالایی در زمینۀ گردشگری برخوردار است که بخش عمده‌ای از آن‌ها به حوزۀ تاریخی، فرهنگی، مذهبی و هنری مرتبط است. بخش‌ مهمی از این ظرفیت‌ها مجموعۀ تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد است که هفته فرهنگی اصفهان فرصتی را فراهم کرد تا سرزمین تخت فولاد به‌عنوان یکی سرمایه‌های عظیمِ شهر بیش از پیش معرفی شده و شناسانده شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد ادامه داد: در راستای معرفی ظرفیت‌های تاریخی، معماری و گردشگری تکایا، مجموعه تخت فولاد تلاش کرد تا رویدادی را با عنوان «تکیه‌گرد» و با تمرکز بر ظرفیت‌های این مجموعۀ تاریخی، فرهنگی و مذهبی برگزار کند.

او با اشاره به برگزاری اولین برنامۀ «تکیه‌گرد» در سال گذشته، خاطرنشان کرد: اولین برنامه از رویداد «تکیه‌گرد» سال گذشته و هم‌زمان با هفته فرهنگی، با محوریت تکیه میرفندرکسی برگزار شد، و قرار است تا دومین برنامه از سلسلۀ رویدادهای «تکیه‌گرد» نیز با محوریت تکیۀ خاتون آبادی برگزار شود که طی آن، شرکت‌کنندگان در این برنامه با روایت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و بناهای معماری این تکیه آشنا خواهندشد.

عمرانی اضافه کرد: در حاشیۀ برگزاری دومین رویداد «تکیه‌گرد»، مسابقه عکاسی با موبایل از بناهای آرامگاهی و معماری و عناصر گردشگری تکیۀ خاتون آبادی برگزار می‌شود و در پایان نیز به برگزیدگان جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، برگزاری رویداد «تکیه‌گرد» را فرصتی مغتنم دانست و بیان کرد: این رویداد کمک خواهدکرد تا با دقتی به مراتب بیش از گذشته، به جزئیات و زوایا و ظرفیت‌های تکیۀ خاتون آبادی نگاه شود و نگاه مصرفی به تکیه‌ها و بناهای آرامگاهی تخت فولاد تغییر کرده و تکریم و مرمت و برجسته‌سازی تکیه‌ها رخ دهد.

به گزارش ایسنا، رویداد گردشگری «تکیه‌گرد» پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه، ازساعت ۱۶ تا ۱۹ بعدازظهر، در تکیۀ خاتون آبادی برگزار می‌شود و عموم شهروندان و گردشگران می‌توانند در این رویداد شرکت کنند. ضمن اینکه علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۰۲۸۰۱۱۳۵۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟