Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان ملت دیروز در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصادیق تخلفات انتخاباتی نامزدها را اصلاح و با تغییراتی تصویب کردند.

 آرش خلیل‌خانه/ نمایندگان ملت دیروز در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصادیق تخلفات انتخاباتی نامزدها را اصلاح و با تغییراتی تصویب کردند.
بر اساس مصوبه نمایندگان در اصلاح ماده 65 مکرر قانون انتخابات مجلس مواردی همچون اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدها، نوشتن، اظهار و انتشار مطالبی که در قوانین مربوطه جرم شناخته شده است، تخریب تبلیغات نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان اعم از مالی و غیرمالی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در فعالیت‌های تبلیغاتی توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوط به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می‌شوند.
در تبصره یک این ماده آمده است: انجام هر یک از موارد فوق که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی امکان وقوع دارد نیز حسب مورد مشمول مجازات مربوط می‌باشد.

 مجازات خرید و فروش رأی
نمایندگان مجلس مصوب کردند تا هرگونه خرید و فروش مستقیم و غیرمستقیم رأی از قبیل توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیئت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات، در زمان انتخابات جرم محسوب شده و مرتکب به مجازات درجه 6 قانون مجازات به استثنای حبس محکوم شود. 

 کارناوال‌های رنگی در انتخابات ممنوع شد
در اصلاح ماده 66 قانون انتخابات مجلس همچنین استفاده از نمادهای خاص نظیر لباس با رنگ خاص در تبلیغات ممنوع شده و مرتکب به مجازات درجه 6 قانون مجازات به استثنای حبس محکوم شود.

 ساماندهی نظرسنجی‌های انتخاباتی
نمایندگان مجلس همچنین برای ساماندهی وضعیت آشفته نظرسنجی‌ها در ایام انتخابات که یکی از عوامل آشفتگی در فضای انتخابات و گاه تحریک، منحرف‌کرد، جهت‌دهی، تخریب و هدایت افکار عمومی در ادوار گذشته بوده و به دلیل اختلاف‌ها و حتی تضادهای غیرقابل درک و توجیه سبب سردرگمی مردم شده است، در مصوبه‌ای مقرر کردند انجام هرگونه نظرسنجی در جریان انتخابات مجلس صرفاً باید از سوی مؤسسات مجاز نظرسنجی صورت بگیرد.
بر اساس تبصره ماده 38 طرح اصلاح قانون انتخابات که به تصویب نمایندگان رسید، عدم رعایت مفاد این ماده جرم است و مرتکب به مجازات درجه 6 قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس شامل جزای نقدی، بیش از ۲ میلیون تا ۸ میلیون تومان، شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه و تا ۹۹ ضربه در جرایم منافی عفت، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از 6 ماه تا پنج سال، انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال، ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال و ممنوعیت از صدور برخی اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال محکوم می‌شوند.

 مجازات ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در شعب
با رأی نمایندگان همچنین ممانعت غیرقانونی از حضور نمایندگان نامزدها مطابق قانون در شعب دریافت رأی به هر طریق یا ایجاد زمینه ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها در محل دریافت رأی نظیر تأخیر یا عدم صدور کارت نمایندگی یا کاهش تعداد نمایندگان نامزدها برخلاف قانون و جرم است و مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه 6 قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود. علاوه بر این با تصویب مجلس از این پس عدم انجام تکالیف مقرر در ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مبنی بر تأمین امکانات لازم از سوی دستگاه‌ها برای برگزاری انتخابات تخلف انتظامی به شمار خواهد رفت و مرتکب به انفصال از خدمات دولتی از 2 تا 6 ماه محکوم می‌شود.

 حذف مطالب توهین‌آمیز نامزدها از تبلیغات تلویزیونی
با موافقت نمایندگان در اصلاح ماده 65 مکرر قانون انتخابات مجلس، مسئول صدا و سیما حذف مطالب و اطلاعات خلاف واقع، توهین‌آمیز یا هتک حرمت توسط نامزدهای انتخاباتی در برنامه‌های تبلیغاتی پخش شده به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات استانی شد.
در جلسه علنی دیروز مجلس یکی از بحث برانگیزترین مواد طرح اصلاح قانون انتخابات یعنی بند مربوط به شفاف سازی نحوه تأمین مالی تبلیغات نامزدها، به دلیل ابهاما‌ت و ایرادهایی که برخی نمایندگان بر آن گرفتند و همچنین توجه به آن در لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت ارائه شده، با پیشنهاد محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز به کمیسیون تخصصی ارجاع شد تا بار دیگر مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: انتخابات مجلس دهم مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۶۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ایرادات شورای نگهبان به ماده ۲۵ طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را برای تأمین نظر شورای نگهبان رفع و تصویب کردند.

بند (الف) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

الف- در هر سال مجموع درآمدهای موضوع ماده (۱۲۴) این قانون برای اشخاص غیرتجاری تا آستانه پنج برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون یا ۲۰ میلیارد ریال هر یک بیشتر باشد، در آن سال معاف از مالیات موضوع این فصل و نسبت به مازاد آن، مشمول مالیات با نرخ ماده (۱۳۱) این قانون است‌.

بند (ب) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

ب- هر شخص غیرتجاری ایرانی بالای ۱۸ سال، در طول عمر خود در مجموع تا آستانه ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون، معاف از مالیات موضوع این فصل است. استفاده از این معافیت در هر سال بنا به درخواست اشخاص موضوع این بند از طریق کارپوشه غیرتجاری است و درصد (سهم) استفاده از معافیت این بند در هر سال از میزان باقیمانده آستانه مذکور که در سال‌های آتی قابل استفاده است، کسر می‌گردد. اشخاص فوق در طول عمر خود، حداکثر سه سال می‌توانند نسبت به درخواست و استفاده از این معافیت اقدام کنند.

بند (ج) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

ج به‌منظور تسهیل معاملات سرپرست خانوار از قبیل فروش کالاهای مستعمل، نصاب بند «الف» این ماده برای اشخاص مذکور معادل است با ۶ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون یا ۲۴ میلیارد ریال هر یک که بیشتر باشد و نصاب موضوع بند (ب) این ماده، معادل است با ۱۲۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون.

بند (د) ماده (۲۵) به شرح زیر اصلاح شد:

د- در صورتی که در طول سال، مجموع درآمدهای موضوع ماده (۱۲۴) اشخاص غیرتجاری از میزان آستانه ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون بیشتر شود، مابه‌التفاوت از مجموع مقادیر مذکور این ماده به‌صورت علی‌الحساب مشمول پرداخت مالیات به نرخ مقرر در ماده (۱۳۱) این قانون می‌شود.

شخص مذکور مکلف است ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ اعلام سازمان، نسبت به صدور، اصلاح یا ابطال صورتحساب الکترونیکی مربوط یا پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات یا ارائه ضمانت به میزان مالیات متعلق اقدام نماید؛ در غیر این صورت اشخاص موضوع بند (الف) ماده (۱۱) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موظف‌اند با اعلام بانک مرکزی به میزان مالیات مذکور، وجوه متعلق به شخص بدهکار را تا زمان انجام اقدامات فوق در حساب وی مسدود نمایند.

تبصره – آئین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف یک سال پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همکاری بانک مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کد خبر 6090662 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • موافقت با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • عکس | مبلغ گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی افزایش یافت
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس