Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز فضایی ماهدشت از ایجاد یک شبکه نجومی مشترک میان ایران، پاکستان و پرو در مرکز فضایی ماهدشت خبر داد و گفت: در این مرکز اجرام و پسماندهای فضایی که ممکن است برای زمین خطراتی به دنبال داشته باشند تا عمق دو هزار کیلومتری رصد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدمحمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه مرکز فضایی ماهدشت یک مرکز فضایی ملی است، گفت: این مرکز از سال ۱۳۵۳ به منظور دریافت تصاویر ماهواره‌ای ایجاد شد، ولی در سال‌های اخیر فعالیت آن افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی با بیان اینکه در زمان تأسیس ایستگاه فضایی ماهدشت، قرار بود این مرکز به ۳۳ کشور منطقه دیتای ماهواره‌ای ارائه کند، افزود: در حال حاضر عمده فعالیت‌هایی که در مرکز ماهدشت انجام می‌شود، دریافت داده‌های ماهواره‌ای است، در حال حاضر یک سری تصاویر ماهواره‌ای به وسیله آنتن‌ها دریافت می‌شود که در هواشناسی کاربرد دارد و از این طریق روزانه ۴۸ پوشش از کشور داریم.

دیتاسنتر ملی در مرکز ماهدشت ایجاد می‌شود

وی ادامه داد: اکنون در حال ایجاد یک دیتاسنتر ملی در مرکز ماهدشت هستیم که داده‌های ماهواره‌ای در آن نگهداری می‌شود و در زمینه نقشه‌های کاربری اراضی، پوشش‌های گیاهی، نقشه‌های کشاورزی و … کاربرد دارد.

رئیس مرکز فضایی ماهدشت با بیان اینکه در مرکز فضایی ماهدشت اقداماتی در راستای پایش ماهواره‌ای زمین هم صورت می‌گیرد، گفت: در این زمینه پایش‌هایی از گرد و غبار، سبزینگی، برف، بدنه‌های آبی، کشند سرخ، آتش‌سوزی و آثار حاصل از زلزله را داریم.

وی افزود: ما با پهنای باند مخابراتی که داریم، به سرعت می‌توانیم ارتباطات را در مناطق بحرانی برقرار کنیم تا در زمینه مدیریت بحران و پزشکی از راه دور مورد استفاده قرار گیرد.

پایش دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور

ابراهیمی از پایش دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور در مرکز فضایی ماهدشت خبر داد و گفت: در این مرکز به صورت مستمر دریاچه ارومیه پایش می‌شود و اطلاعاتی از سطح اشغال آب و همچنین پسروی و پیشروی آب این دریاچه در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد، علاوه بر این دریاچه‌های مهارلو، بختگان و هامون هم در این مرکز پایش می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات، نقشه‌های پوشش کاربری اراضی و تغییرات شهری هم در این مرکز تهیه می‌شود؛ چند پروژه هم در این زمینه در خصوص گندم و جو انجام شد.

رئیس مرکز فضایی ماهدشت اضافه کرد: این مرکز دارای آزمایشگاه ملی سنجش از دور است، در این آزمایشگاه تست‌های اندازه‌گیری سنجنده‌های ماهواره انجام می‌شود، سنجنده‌های ماهواره‌ای که اخیراً پرتاب شد هم در این آزمایشگاه اندازه‌گیری شد.

ابراهیمی افزود: ما در زمینه مخابرات ماهواره‌ای در حال فعالیت هستیم و پهنای باند را در اختیار شرکت‌های خدمات ماهواره‌ای قرار می‌دهیم، ارتباطات بانکی، ارتباطات کارت سوخت، ارتباطات روستایی و… توسط ماهواره ما انجام می‌شود؛ همچنین از این طریق ارتباط نزدیک به هزار روستا هم برقرار شده است.

وی به فعالیت‌های نجومی مرکز فضایی ماهدشت هم اشاره و خاطرنشان کرد: مرکز فضایی ماهدشت با دو رصدخانه که یکی از آنها بین‌المللی است و با سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه مشارکت دارد و از این طریق یک شبکه ایجاد شده که در ایران، پاکستان و پرو است.

وی افزود: در این زمینه اجرام آسمانی را شناسایی می‌کنیم، به عنوان نمونه پسماندهایی که در فضا وجود دارند و ممکن است برای زمین خطر داشته باشند را تا عمق هزار کیلومتری به ابعاد ۱۰ سانتیمتر و تا عمق دو هزار کیلومتری به ابعاد ۲۰ سانتیمتر شناسایی می‌کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: ما در چند سال اخیر درهای مرکز فضایی را به روی مردم باز کرده‌ایم تا موضوع فناوری فضایی در جامعه گسترش بیشتری پیدا کند، ما در سال ۹۷ بیش از ۳۲۰۰ نفر ساعت بازدیدکننده داشته‌ایم و میزبان ۱۴ مدرسه، ۱۰ دانشگاه و ۲۲ دستگاه بوده‌ایم.

ایجاد مرکز ناوبری با همکاری چین
‏ایجاد‬ پارک فناوری فضاپایه و موزه فضایی در دستور کار

وی در خصوص برنامه آینده این مرکز گفت: ما در آینده می‌خواهیم مرکز فضایی ماهدشت را به برند فضایی کشور تبدیل کنیم، علاوه بر این ایجاد سایت کالیبراسیون میدانی، مرکز پژوهش‌های سنجش از دور و ایجاد مجتمع آموزشی فضایی بین‌المللی از برنامه‌های ماست و مجتمع آموزشی فضایی بین‌المللی باید راه‌اندازی شود چون ما جزو چند کشوری هستیم که کل چرخه فضایی را در اختیار داریم.

ابراهیمی در پایان از برنامه این مرکز برای ایجاد مرکز ناوبری با همکاری چین خبر داد و گفت: ایجاد پارک فناوری فضاپایه و موزه فضایی هم در دستور کار قرار دارد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز فضایی ماهدشت منطقه البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۶۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه هابل برای اولین بار با یک ماهواره ارتباط بلوتوثی برقرار می‌کند

اغلب ماهواره‌ها از فرکانس‌های رادیویی به‌منظور ارتباطات خود بهره می‌برند؛ اما شرکت هابل نتورک به‌تازگی اعلام کرده است که از فناوری بلوتوث برای برقراری ارتباط مستقیم با یک ماهواره کمک گرفته است. این برای اولین‌بار در تاریخ است که اتصال بلوتوث با یک ماهواره داخل مدار انجام می‌گیرد و می‌تواند نویدبخش کاربرد‌های متعدد در آینده نزدیک باشد.

برقراری اتصال بلوتوث ماهواره‌ای چه اهمیتی دارد؟

شرکت هابل نتورک در ماه گذشته اقدام به ارسال دو ماهواره به مدار زمین از طریق ماموریت مشترک Transporter ۱۰ اسپیس ایکس کرد و از آن زمان تاکنون، با موفقیت توانسته سیگنال‌های مبتنی بر تراشه ۳.۵ میلی‌متری بلوتوث را از فاصله ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین، دریافت نماید. این شرکت ادعا دارد که طیف کاربرد‌های متصور برای اتصال بلوتوث ماهواره‌ای، بسیار وسیع است که از میان آنها می‌توان به خدمات لجستیک، پایش دام‌ها در مراتع، قلاده‌های هوشمند برای حیوانات خانگی، پایش وضعیت خاک در نقاط مختلف، ردیابی قطعات خودرو و حتی مراقبت بهتر و دقیق‌تر از کودکان اشاره کرد.

پایش مستمر موقعیت مکانی، به‌خصوص در مناطق دور افتاده یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های اتصال بلوتوث ماهواره‌ای است که می‌تواند برای صنایع مختلف، مفید واقع شود. پس از ارسال تمامی ماهواره‌های مورد نیاز به مدار زمین، کاربران با استفاده از دستگاه‌های فعلی و تنها با نصب یک فریمور می‌توانند از اتصال بلوتوث با ماهواره‌ها بهره‌مند شوند. گسترش دستگاه‌های متصل به شبکه و اینترنت اشیاء باعث شده است تا نیاز برای راه‌حلی بهینه با مصرف انرژی پایین جهت موقعیت‌یابی ایجاد شود. هابل نتورک امید دارد تا با ارائه خدمات آتی خود، بتواند خلاء موجود در این زمینه را از بین ببرد و نگرانی سایر شرکت‌ها در به‌کارگیری فناوری‌های نوین را برطرف سازد.

شرکت هابل نتورک در سال ۲۰۲۱ توسط الکس هارو، بنیان‌گذار Life۳۶۰ و بن وایلد، موسس Lotera تاسیس شد. البته در کنار این دو نفر، یک مهندس هوافضا به‌نام جان کیم در شکل‌گیری شرکت نقش مستقیم داشته است و یکی از هم‌بنیان‌گذاران به‌شمار می‌رود. الکس هارو اشاره دارد که ایده اتصال بلوتوث ماهواره‌ای در ابتدا بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ مخصوصاً با توجه به اینکه حتی دستگاه‌های نزدیک به‌هم نیز در برقراری چنین اتصالی گاهاً با مشکل مواجه می‌شوند. این شرکت در ادامه توانست با نوآوری و توسعه نرم‌افزاری مخصوص برای برقراری اتصال بلوتوث با فواصل طولانی از طریق تراشه‌های رایج فعلی، قسمت عمده‌ای از چالش پیش‌روی خود را پشت‌سر بگذارند.

هابل نتورک جهت فراهم‌سازی بستر سخت‌افزاری مناسب برای اتصال بلوتوث ماهواره‌ای هم اقدام به طراحی آنتن خاصی کرد که امکان نصب آن روی ماهواره‌های کوچک وجود دارد. عملکرد آن تقریباً مشابه با ذره‌بین است و می‌تواند با تقویت سیگنال، ارتباط ماهواره‌ای با تراشه بلوتوث دستگاه‌های رایج را ممکن سازد. همچنین تیم توسعه اقدام به رفع موانع مرتبط با پدیده دوپلر کردند که موجب تداخلات فرکانسی می‌شد و بیشتر در دستگاه‌هایی با سرعت حرکت بالا رخ می‌دهد.

شرکت گفته شده درنظر دارد تا از طریق ماموریت Transporter ۱۱ اسپیس ایکس، اقدام به ارسال سومین ماهواره خود به مدار زمین نماید و ماهواره چهارم را هم کمی بعد به فضا بفرستد. این چهار ماهواره می‌توانند اتصال بلوتوث ماهواره‌ای به‌شکل محدودی را فراهم سازند؛ اگرچه کاربران نسخه آزمایشی از همین الان هم می‌توانند چنین اتصالی را تجربه کنند. هدف نهایی هابل نتورک، ارسال ۳۲ ماهواره تا اوایل سال ۲۰۲۶ است و می‌توانند ۲ الی ۳ ساعت اتصال در روز را ممکن کنند.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • وزیر فرهنگ: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • ارتباط بلوتوثی شبکه هابل با یک ماهواره برای اولین بار
  • شبکه هابل برای اولین بار با یک ماهواره ارتباط بلوتوثی برقرار می‌کند
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر