Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:25:00 GMT

گفتمان عرفانی عشق؛ راهی به سوی همگرایی فرهنگی- دینی

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۷۵۶۲

گفتمان عرفانی عشق؛ راهی به سوی همگرایی فرهنگی- دینی

به گزارش خبرنگار مهر، متن زیر، مشروح سخنرانی شمس الملوک مصطفوی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع «نقش گفتمان عرفانی در ایجاد همگرایی فرهنگی - دینی» است که در همایش بین المللی «هم گرایی و واگرایی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایراد شده است؛

۱ - منظور از گفتمان در نوشتار حاضر زبان و شیوه خاصی است که با ابتنا بر اندیشه‌های عرفانی عشق و با شکل دادن به صورت نوینی از معرفت و دانایی، می‌تواند ساخت جدیدی را در تعاملات منجر به همگرایی فرهنگی - دینی به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ -ما نیاز به گشودن راه‌های جدید جهت تحقق همگرایی فرهنگی- دینی در جهان پر تنش معاصر داریم که به تحقق صلحی پایدار کمک کند.

۳- تاکید بر عناصر مشترک میان ادیان و یا بهره بردن از رویکرد هرمنوتیکی در گفتگوهای میان فرهنگی و میان دینی و ... راهکارهای مناسبی برای ایجاد مفاهمه، پیش رو می‌نهند و لیکن" به طور موقت " ؛ زیرا این راهکارها نمی‌توانند به نحوی بنیادین ، بر دوئیتی که در نهاد تکثر دینی و فرهنگی وجود دارد، غلبه کنند.

۴- عشق عرفانی یعنی عشقی که از معرفتی شهودی نشأت گرفته و در تمامی ادیان و فرهنگ‌ها و… به جد مورد توجه بوده است، می‌تواند چنین طریقی را فرا روی بشر قرار دهد.

۵- در این نوشتار محور مورد مطالعه عشق در عالم اسلام است. در دیگر نوشتارها به سایر نگرش‌ها پرداخته خواهد شد. در عالم اسلام علاوه بر عرفای بزرگی مانند هجویری، احمد غزالی، عین القضات همدانی و… و نیز شعرای برجسته ای مانند مولانا، فلاسفه بزرگی همانند ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا نیز از عشق سخن گفته‌اند و اثرات وجودی آن را در فرد و در روابط انسانی نشان داده‌اند.

۶- جان مایه سخنان همه آنها این است که عشق از صفات حضرت حق است که در سرتاسر هستی سریان و جریان دارد. خلقت هستی بر اساس عشق است و حرکت به سوی کمال نیز با نیروی عشق صورت می‌پذیرد. عشق محور کل هستی و عامل وحدت همه اجزای عالم است. خداوند مظهر کمال عشق و مذهب کمال وجود و معشوق حقیقی است و سرتاسر هستی جلوه‌های عاشقی خداوند است. میان خداوند و موجودات عالم یک عشق دو جانبه برقرار است به این معنا که خداوند نیز به آدمی عشق می ورزد.

۷_ در این نگاه عشق معیاری است برای سنجش تمامی اعمال آدمی و قادر است با پاک کردن وجود آدمی از رذائل و آراستن او به فضائل اخلاقی، شیوه زیست او و تعاملاتش را با دیگران بهبود بخشد.

۸- همان گونه که وجود دارای مراتب است از سافل تا دانی ، عشق نیز ذومراتب است لذا انسان برای رسیدن به کمال وجودی خود یعنی رسیدن به وصال معشوق حقیقی که حضرت حق است ، می باید مراحل و مراتبی را طی کند که عشق به ما سوای حق، اولین گام در مسیر رشد است .

۹- نتیجه چنین رویکردی محبت به دیگران و ندیدن دوئیت بین خود و دیگری است؛ با این نگاه که دیگری نیز همانند خود من مظهری از مظاهر حق است و صرف نظر از اختلافات عارضی، باید به او عشق ورزید و او را بر خود برتری داده و در جهت آسایش و رفاهش کوشید .

۱۰-این مواجهه با دیگری راه را بر منازعات برخاسته از اختلافات دینی قومی، فکری و فرهنگی می‌بندد زیرا قبول دیگری و عشق ورزی به او در راستای نیل به کمال وجودی خود و دیگری نگریسته می‌شود .

۱۱- برساختن گفتمانی بر پایه این نوع مواجهه با هستی و با دیگری، در مقابل گفتمان‌هایی همچون گفتمان سیاسی قدرت دانش فوکویی، می‌تواند مسیری متفاوت برای ایجاد همگرایی فرهنگی- دینی بگشاید.

کد خبر 4566567 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۷۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، باکو پایتخت آذربایجان از چهارشنبه (12 اردیبهشت) لغایت جمعه (14 اردیبهشت) میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها است.

در این مجمع که با مشارکت وزارت فرهنگ آذربایجان، آیسسکو و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ائتلاف تمدن‌های سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، چالش‌های جهانی مربوط به گفتمان تمدنی، همکاری برای مقابله با تنفر و تقویت ارزش‌های صلح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

همچنین نشست رهبران ادیان با حضور رهبران ادیان و نمایندگان سازمان‌های دینی و اجتماعی از سراسر جهان با عنوان «تقویت اعتماد از طریق گفتمان بین ادیان» در باکو برگزار خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • نهادینه‌شدن باشگاه شهراندیشان در شهرداری و شهر اصفهان پیگیری می‌شود
  • جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها