Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:15:14 GMT

کارکرد مهم رسانه القای امید و اعتماد اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۷۷۸۰

کارکرد مهم رسانه القای امید و اعتماد اجتماعی است

تهران- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه القای امید، اعتماد اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی است زیرا به تجربه ثابت شده که مدیریت کشورها بدون بهره‌گیری از رسانه میسر نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «سید ضیاء هاشمی» روز سه‌شنبه در جریان بازدید رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان و شماری از دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان استان البرز از خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در دوران قدیم رسانه‌های سنتی با استفاده از مکانیزم‌ها و سازوکارهایی، داده‌ها و اطلاعات را از منابع به مخاطبان منتقل می‌کردند که این روش چهره به چهره، محدود و سنتی بود اما به تدریج با اختراع صنعت چاپ رسانه‌های مکتوب و در ادامه رسانه‌های صوتی و تصویری و اکنون نیز رسانه‌های متنوع در فضای مجازی فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: اگر گردش اطلاعات در جامعه نباشد پویش و تعالی در جامعه آسیب می‌بیند و درصورتیکه رسانه این اطلاعات را به درستی منتقل نکند و گردش اطلاعات، مسیر نادرست در پیش بگیرد اثر معکوس به دنبال خواهد داشت.
هاشمی با تاکید بر اینکه دراختیار داشتن رسانه به معنای توفیق صد درصد نیست، اضافه کرد: اگر از رسانه به خوبی بهره گرفته نشود دیگر رقبا این جایگاه را تصاحب کرده و داده‌های جعلی یا اخبار غیرواقعی در جامعه منتشر می‌شود و دروازه‌بانی اخبار و داده‌ها به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که مخاطبان امید و باورشان را از دست می‌دهند در نتیجه، هم‌افزایی و انسجام در جامعه کاهش می‌یابد، جامعه دچار اصطکاک نیرو خواهد شد و حرکت جامعه با وجود توانمندی و منابع زیاد به خوبی اتفاق نمی‌افتد.
وی با اشاره به اینکه رسانه متولی انعکاس واقعیت‌ها و اطلاعات و داده‌هایی است که برای عموم جامعه، افکار عمومی و نخبگان جامعه تعیین‌کننده است، بیان داشت: از این جهت عصر حاضر را به عنوان عصر اطلاعات یا عصر انفجار اطلاعات می‌شناسند که فناوری به کمک انتقال اطلاعات آمده است اما باید دقت کرد که این اطلاعات لزوما دقیق نیست و شیوع «فیک نیوز» (اخبار جعلی) و با بهره گیری از ظرفیت‌های جدید عرصه رسانه، به یک مساله جدی در دنیا تبدیل شده است و از همین رو رسانه‌ رسمی همچون خبرگزاری جمهوری اسلامی، مبنای کار خود را بر سه اصل صحت، دقت و سرعت نهاده است.
هاشمی با یادآوری تاسیس ایرنا در سال 1313 هجری شمسی با عنوان آژانس پارس، تفاهم همکاری با خبرگزاری مهم دنیا، فعالیت 20 دفتر در کشورهای خارجی، دفاتر مستقر در 55 مرکز استان و شهرستان کشور و برخورداری از خبرنگاران فعال در 150 شهرستان را از جمله ظرفیتهای این خبرگزاری در دریافت و انعکاس رویدادها و نقش‌آفرینی رسانه ای برشمرد.

** زبان چینی به خانواده ایرنا می‌پیوندد
مدیرعامل ایرنا با اشاره به اینکه اخبار این خبرگزاری اکنون به 9 زبان زنده دنیا منتشر می‌شود، از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خروجی اخبار این خبرگزاری به زبان چینی در آینده نزدیک خبر داد.
هاشمی سرمایه اصلی هر کشور را توسعه نیروی انسانی دانست و افزود: اکنون منابع زیرزمینی و سلاح‌های نظامی، قدرت اصلی جوامع محسوب نمی‌شود بلکه نیروی انسانی خلاق و کارآفرین حرف اول را در دنیا می‌زند.
وی مهم‌ترین سرمایه مورد نیاز یک جامعه برای رسیدن به تحول را شکوفایی استعدادهای آن کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های تاریخی، هویتی، جغرافیایی، اقتصادی و راهبردی بسیاری در کشور داریم اما مهم‌ترین سرمایه همانا نیروی انسانی است که فرصتی برای رسانه به شمار می‌رود تا امید در جامعه ارتقا یابد.

** اهمیت وجود نخبگان در عرصه رسانه
رئیس مرکز ملی استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز در این دیدار با بیان اینکه رسانه، یکی از ارکان نظام سلطه است، گفت: کشوری که دارای رسانه قوی نیست و نمی‌تواند اطلاعات خود اعم از مثبت و منفی را به درستی منتشر کند، مغلوب می‌شود به همین خاطر وجود نخبگان در حوزه رسانه بسیار مهم است.
«فاطمه مهاجرانی» اظهار داشت: رسانه از جمله حوزه‌های بین رشته‌ای است زیرا هر چند اطلاعات را در فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد اما آنچه این بستر را میسر کرده، فناوری است.
وی یادآور شد: دانش‌آموزان مدارس سمپاد که اکنون این فرصت برای آنها فراهم شده تا از خبرگزاری رسمی کشور بازدید کنند باید کنجکاوانه به دنبال پاسخ پرسش‌های خود باشند و تا می‌توانند بیاموزند.
رئیس اداره استعدادهای درخشان استان البرز نیز در این بازدید در سخنانی اظهار داشت: این استان حدود 470 هزار دانش آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی دارد و از این تعداد چهار هزار و 700 دانش آموز در 17 مدرسه سمپاد مشغول به تحصیل هستند.
ابوالفضل شاه بیگ افزود: مدارس سمپاد استان البرز در زمینه پژوهشی، آموزشی و پرورشی امروز حرفی برای گفتن دارد زیرا دانش‌آموزان با استعداد آن موفق به کسب رتبه‌های برتر در جشنواره‌های مختلف خوارزمی، جوان و نوجوان هستند به گونه‌ای که سال گذشته موفق به کسب 26 مدال طلا، نقره و برنز از المپیادهای مختلف استانی و ملی شدند.
در ادامه این برنامه بازدید، دانش‌آموزان مدارس فرزانگان 1، 3 و 5 و سلطانی 1، 3 و 5 استان البرز با حضور در اتاق خبر، از نزدیک با بخش‌های مختلف خبری ایرنا آشنا شدند.
علمی**1883** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش استعدادهاي درخشان ضيا هاشمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۷۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

به مناسبت روز روانشناس و مشاور، آیین تجلیل از مشاوران در مرکز مشاوره خانواده مهر کرمان با حضور سردار نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، سرهنگ مرادی زاده معاون هماهنگ کننده سپاه ثارالله استان کرمان و جمعی از مسئولان و مشاوران برگزار شد.

سردار نظری، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در این مراسم گفت: پیش از این مردم استان کرمان با مشاوره خیلی آشنا نبودند و اکنون چند سالی است که اندکی این مسئله در بین مردم جا افتاده است.

وی افزود: مشاوره فردی، یک فرآیند کمکی است که طی آن یک فرد متخصص در زمینه روانشناسی، به مراجعه‌کننده خود در حل مشکلات و چالش‌های زندگی‌اش در زمینه های شخصی، اجتماعی، تحصیلی، شغلی و غیره کمک می‌کند؛ ولی بخش از مردم نمی‌دانند و مشاوره را به موضوعات پزشکی و اختلالاتی که مدنظرشان است، ارتباط می دهند.

سردار نظری فرهنگ سازی درباره مراجعه به مشاوره را ضرورت جامعه مدرن امروز دانست و با اشاره به اهمیت نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقای بهداشت روانی جامعه، تصریح کرد: اینکه بتوانیم به افراد مشاوره بدهیم بسیار مهم است؛ چون بخشی از جنگ شناختی دشمن در مورد این اختلالات است.

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بیان داشت: دشمن در تلاش است تا بین نسل جوان و حتی نسل های بالاتر اعتماد به نفس را پایین بیاورد و ناامیدی را پمپاژ کند و با ضریب دادن به مشکلاتی که وجود دارد، این مشکلات را فردی کند و به فرد نسبت دهد.

وی با اعلام اینکه  مراکز مشاوره برای ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان و جوانان و اعتماد بخشی به افراد برای تعیین مسیر درست زندگی، ایجاد شده اند و جلوی بسیاری از اختلالات مخصوصا در خانواده‌ها را می گیرند، افزود: تجربه نشان داده مراجعه به مشاوره،سبب اعتماد بخشی به افراد و تعیین مسیر درست در زندگیشان می شود.

در پایان این مراسم از تعدادی از مشاوران تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • به جای افتادن در چرخه باطل اخاذی و باج گیری به کارآگاهان پلیس اعتماد کنید!
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف