Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام گفت: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت‌گیری هویت و منافع ملی کشور و نسبت آن با جهان اسلام، اجماعی وجود ندارد.به گزارش بلاغ،سیدحمزه صفوی طی سخنانی در نشست "آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی" با تأکید بر لزوم توجه به منافع ملی و منافع جهان اسلام، گفت: نخبگان کشورهای اسلامی باید برای جهان اسلام به عنوان یک هویت یکپارچه‌ی چندبُعدی مفهوم‌سازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که فهم مفاهیم با نامگذاری آن‌ها صورت می‌گیرد، گفت: جهان اسلام در ادبیات غرب مفهوم جدیدی است و از دهه ۹۰ میلادی به بعد مطرح شده است.
صفوی افزود: این مفهوم در دنیای غرب برای غیریت‌سازی و تعریف دشمن غرب مورد استفاده قرار گرفته است چراکه در این مفهوم جهان اسلام نماد افراطی‌گرایی و عقب‌ماندگی به تصویر کشانده می‌شود.
این استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران اظهار کرد: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت‌گیری هویت و منافع ملی و عینی کشور و نسبت آن با جهان اسلام، هنوز بین نخبگان حاکم در کشور اجماع وجود ندارد و دقیقاً نمی‌دانیم در سطوح مختلف منافع ما چیست.
وی با اشاره به چاپ کتابی در سال ۲۰۱۱ میلادی که در آن آمده، عصر روشنگری عصری است که قبل از انقلاب صنعتی به وجود آمد که منجر به حذف مفهوم جهان مسیحیت و ورود مفاهیم جدید به عرصه مفهومی غرب شد، گفت: در مورد مفهوم‌سازی از جهان اسلام در بین پژوهشگران ایرانی و اسلامی کارهای زیادی صورت نگرفته است و جهان اسلام هنوز به عنوان یک محیط هویتی و اسلامی برجسته نشده است که برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی از این دست در راستای این مفهوم‌سازی است و نخبگان کشورهای اسلامی باید برای جهان اسلام به عنوان یک هویت یکپارچه‌ی چندبُعدی مفهوم‌سازی کنند.

صفوی در تبیین ضرورت این مفهوم‌سازی برای جهان اسلام در میان جامعه و نخبگان کشورهای اسلامی، گفت: تاکنون تعریفی به نام جهان اسلام یا دنیای اسلام وجود نداشته است و این‌که چه آینده‌ای برای این مفهوم‌سازی رقم بخورد به همت نخبگان کشورهای اسلامی بازمی‌گردد و تلاش جامعه علمی و دانشگاهی، حوزویان، نخبگان و ملت‌های اسلامی، آینده‌ی این مفهوم را خواهند ساخت.
سیدحمزه صفوی با اشاره به برگزاری همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی، گفت: ما برای اولین‌بار مفهومی به نام آینده‌پژوهی جهان اسلام را نه تنها در ایران بلکه در جهان انجام می‌دهیم و این کار در قالب همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی که اردیبهشت سال آینده (۱۳۹۸) با مشارکت مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران برگزار می‌شود، محقق خواهد شد.

صفوی افزود: یکی از نقاط عطف این همایش بزرگ بین‌المللی این است که پنج دانشگاه بزرگ و معتبر کشور یعنی دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه عالی دفاع ملی با تمام ظرفیت علمی‌شان در این رویداد بین‌المللی مشارکت خواهند داشت و در قالب برگزاری پنل‌های تخصصی به اولویت‌های جهان اسلام خواهند پرداخت.

وی با بیان این‌که که مباحث تمدنی همایش پیش رو را دانشگاه امام صادق (ع) پیگیری می‌کند، تاکید کرد: آینده مطلوب هیچ ملتی رقم نمی‌خورد مگر این‌که موتور تمدنی آن ملت راه بیفتد و ملتی بدون تمدن اثرگذاری نخواهد داشت.
مدیرعامل مؤسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام، شناخت وضعیت و تحولات آینده جهان اسلام پس از طی دوره گذار کنونی را برای جمهوری اسلامی ایران امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد و افزود: تحقق آینده مطلوب و سناریوهایی که منافع امت اسلام را تضمین کند و جهان اسلام آینده را به عنوان یک قطب بزرگ قدرت در قرن حاضر تشکیل دهد، نیازمند آینده‌پژوهی نظام‌مند و علمی و بررسی‌های دقیق و کارشناسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، لازمه مواجهه فعالانه با روندها و تحولات آینده جهان اسلام را، داشتن قدرت تحلیل، رهگیری و پیش‌بینی کلان روندها دانست و تصریح کرد: این همایش بین‌المللی با نگاه جمهوری اسلامی ایران، به دنبال شناخت تحولات و روندهای مهم جهان اسلام و سناریوهای مطلوب، ممکن و محتمل آینده است و نتایج آن می‌تواند دستمایه‌ای جهت تدوین نقشه راه و استراتژی متناسب با انواع سناریوها شود.

صفوی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تحولات مثبت و امنیت‌آفرین جهان اسلام خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای که به‌طور فعالانه در تحولات مثبت و امنیت‌آفرین منطقه حضور داشته و مدام در حال تأثیرگذاری و تاثیرپذیری از این تحولات است، نیازمند شناخت تحولات حال و آینده و تدوین استراتژی برای آینده‌های محتمل و ریل‌گذاری برای آینده مطلوب است و این همایش فرصتی برای کسب این شناخت است.

سیدحمزه صفوی در پایان با برشماری محورهای این همایش اظهار داشت: آینده سیاست و امنیت در جهان اسلام، آینده اقتصاد در جهان اسلام، آینده تحولات اجتماعی در جهان اسلام، آینده علم و فناوری در جهان اسلام، آینده محیط زیست در جهان اسلام و آینده تمدن، فرهنگ و ارزش‌ها در جهان اسلام، محورهای کلان این همایش است که هرکدام به محورهای خردتر تقسیم‌بندی می‌شود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود

فرزاد جهان بین در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک مدل با عنوان باغبانی فرهنگ داریم که در این مدل ایجاد، تثبیت و ارتقاء مؤلفه های کلیدی در شاکله اجتماعی از طریق اقطاب اثر گذار به صورت برنامه ریزی یکپارچه توزیع شده دنبال می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ۹ مؤلفه کلیدی وجود دارد که عقلانیت، اعتماد به نفس ملی، کرامت و امید از جمله این مؤلفه ها هستند، ما در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد هستیم که اگر در شاکله دانشگاه، این مؤلفه ها محقق و تثبیت شوند و ارتقاء پیدا کنند بسیاری از فضائل ایجاد می شوند و زمینه برای بسیاری از رذائل از بین می رود.

جهان بین با تاکید بر اینکه مؤلفه های کلیدی باید از طریق اقطابی که بیشترین تاثیر را در فرهنگ دارند دنبال شود، گفت: اقطابی همچون مدیریت، اساتید، خانواده، رسانه، محیط، صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی و نیز نهادهای دانشجویی بیشترین اثر را روی دانشجو دارند و برای تحقق مؤلفه ها به ما کمک بسیاری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: مدل ما در دانشگاه آزاد اسلامی به همین صورت است و هیچ فعالیتی خارج از این مدل را انجام نمی دهیم، اما اینکه در واحدهای مختلف چگونه اجرا می شود متغیر است، اینکه ما چگونه بخواهیم امید را در سیستان و بلوچستان افزایش بدهیم و یا اینکه امید را در تبریز افزایش بدهیم در عین اشتراکات ،تفاوت هایی دارد و زیست بوم و مسائل منطقه ای در این زمینه تاثیر گذارند.

جهان بین ادامه داد: فعالیت هایی که ما در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم کاملا متمرکز بر این مؤلفه ها و اقطاب اثرگذار بود، چون اقطاب بیشترین و گسترده ترین تاثیر را دارند، ما در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه مان را هدایت، نظارت و حمایت می دانیم و همه فعالیت های ما با این هدف انجام می شود که بتوانیم شرایط را برای تقویت کنش اقطاب اثر گذار فراهم و موانع را رفع کنیم که مولفه های کلیدی از طریق آنها در دانشگاه، تحقق، تثبیت و ارتقا پیدا کند.

وی افزود: در میان این اقطاب اثرگذار که همه آن ها برای ما مهم است، اساتید مهم تر از همه هستند و الان مهم ترین پروژه ما که در حال پیگیری است، اساتید همیار فرهنگ است. به این دلیل که عمده فرهنگ دانشگاه در کلاس درس شکل می گیرد، اساتید همیار فرهنگ طیفی از اساتید مختلف هستند که از درون کار آموزشی اثر گذاری فرهنگی را پیگیری می کنند.

جهان بین ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی کمیته های تعامل دانشگاه و خانواده راه اندازی شد و با جدیت این کمیته ها پیگیری و دنبال می شوند. همچنین طرح هر دانشجو یک تخصص، یک مهارت را در چارچوب توجه به قطب اثرگذار صنایع خلاق، اجرا کرده ایم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی تا کنون سه بار کارنامه فرهنگی صادر شده و فعالیت های فرهنگی واحدها با توجه به مدلی که گفته شد به طور دقیق ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: سامانه بافر (باغبانی فرهنگ) راه اندازی شد که همه سامانه های معاونت تعطیل و در این سامانه، هویت جدید یافتند، این سامانه بستری تعاملی بین دانشگاه و دانشجو فراهم می کند و از طریق هوش مصنوعی، داده های به دست آمده تحلیل خواهد شد.

جهان بین در پایان گفت: پروژه مهم سیمای زندگی برای سنجش ابعاد هفت گانه زیست دانشجویی در هفت خوشه، در حال نهایی شدن است و تصویری دقیق از فضای حاکم بر زیست دانشجویی به ما خواهد داد، اینکه چه کرده ایم و چه باید بکنیم را می توانیم بفهمیم.

کد خبر 6090169

دیگر خبرها

  • ادین ترزیچ: فقط در صورت صعود شایسته تعریف و تمجید هستیم
  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی