Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:05:42 GMT

اطلاع زودهنگام از زلزله با شیوه لرزه‌نگاری جدید

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۸۸۳۵۶

اطلاع زودهنگام از زلزله با شیوه لرزه‌نگاری جدید

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه توکیو واقع در ژاپن راهکار جدیدی را برای تشخیص زمین لرزه توسعه دادند که با استفاده از آثار گرانشی زمین امکان شناسایی اولین پیش‌لرزه‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری یونایتدپرس، این استراتژی جدید امکان هشداردهی قبل از آغاز زلزله را فراهم کرده و زمان کافی را برای تخلیه ساختمان‌ها و یافتن پناهگاه مناسب در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اغلب زمین‌لرزه‌ها با استفاده از ابزارهای لرزه سنج تشخیص داده می‌شوند. این ابزار امواج انرژی درونی زمین را که در اثر حرکت لایه‌های تکتونیکی و لرزش لبه گسل‌ها ایجاد می‌شود، اندازه‌گیری می‌کنند. لرزش شدید حاصل از پدیده می‌تواند به تغییر تراکم لایه‌های زمین در اطراف این گسل‌ها منجر شود. این تغییرات موجب تغییر میدان گرانشی می‌شود و از آنجا که گرانش با سرعت نور حرکت می‌کند، با استفاده از یک گرانش‌سنج می‌توان یک زمین‌لرزه بالقوه را که موجب لرزش لبه گسل‌ها می‌شود، پیش از دریافت امواج لرزه‌ای آن، تشخیص داد.
محققان به منظور بررسی دقت این شیوه، اطلاعات به دست آمده از لرزه‌سنج‌ها را با اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های گرانش‌سنج مطابقت دادند و مشخص شد این دستگاه‌ها قادرند سیگنال‌های گرانشی اولیه مربوط به زمین‌‌لرزه را پیش از لرزه‌سنج‌ها دریافت کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Earth, Planets and Space منتشر شده است.
علمی**9259** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي زلزله لرزه نگاري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۸۸۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه صبح امروز یکشنبه نقده را لرزاند.

این زمین در عمق ۹ کیلومتری شهرستان نقده در آذربایجان غربی به وقوع پیوست.

کد خبر 6090728

دیگر خبرها

  • زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند