Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@04:20:39 GMT

تقسیم بازسازی سوریه بین قدرت‎ها

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۱۴۲۳

تقسیم بازسازی سوریه بین قدرت‎ها

سوریه به‌عنوان کشوری که حدود 8 سال جنگ و درگیری را از سر گذرانده و در خلال این سال‎های سخت، نه تنها در برابر تروریسم بین‌المللی ایستادگی کرده و دولتش از هم فرو نپاشیده، توانسته تا 90 درصد سرزمین‌هایش را آزاد کند؛ برای هر کشور خارجی دارای جذابیت سرمایه‎گذاری است. ورود هیأت چینی به دمشق که یکشنبه این هفته انجام شد نیز در همین راستا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صباح زنگنه کارشناس خاورمیانه در این بین سوریه که در گذر این سال‎ها متحمل آسیب‎ها و تخریب‎های زیادی شده، اولویت نخست خود را، بازسازی زیرساخت‎های ویران شده قرار داده است. عزم دمشق در این خصوص باعث شده، با توجه به منابع غنی زیر زمینی سوریه بویژه نفت و گاز آن، کشورهای زیادی علاقه‎مند به ورود به عرصه‎های اقتصادی و سیاسی این کشور شوند. با توجه به شمار زیاد علاقه‎مندان به مشارکت در بازسازی سوریه، دمشق خود را در برابر چند طیف از کشورها می‎بیند. در درجه اول کشورهایی هستند که همچون ایران و روسیه، سوریه را در خلال 8 سال گذشته در روند مبارزه با تروریسم همراهی کردند. دوم کشورهایی که به تروریست‌ها کمک کردند اما اکنون علاقه‎مند به مشارکت در بازسازی آن هستند. این کشورها که عمدتاً عربی هستند، طبیعتاً در برابر سؤال‌های جدی قرار دارند. اما به نظر می‌آید یکی دو کشور از این کشورها بتوانند از این سؤال‌ها عبور کرده و به هر طریقی در بازسازی سوریه مشارکت کنند. دسته سوم، کشورهای اروپایی هستند که در طول این سال‌ها علیه دولت سوریه مواضع سیاسی منفی گرفتند. اما اکنون به‌دنبال کسب امتیازهای سیاسی هستند تا وارد عملیات بازسازی شوند. اما چندان امیدی به مشارکت آنها نیست. دسته دیگر نیز کشورهایی بزرگ مثل چین هستند که طرح‌های بلند پروازانه دارند و علاوه بر آن در سال‎های گذشته، هیچگاه مواضع منفی علیه دولت سوریه اتخاذ نکردند. البته نکته سومی هم وجود دارد؛ تعدادی از تروریست‌هایی که در سوریه سلاح به دست گرفته بودند، ملیت چینی دارند و چین مایل نیست، آنها به زادگاه خود برگردند و باعث تحریک احتمالی مسلمانان چین شوند. بنابراین با در کنار هم قرار گرفتن این سه عنصر، این احتمال وجود دارد، چین که به‌عنوان یک قدرت فعال درصحنه اقتصاد و تجارت شناخته می‎شود و در این سال‎ها اگر حمایت سیاسی چندانی از سوریه نداشته، در تخریب آن هم نقشی نداشته و از تروریسم حمایت نکرده، بتواند در روند بازسازی این کشور ایفای نقش کند.  اما در مورد روند بازسازی نیز باید گفت؛ در 8 سال نبردهای سوریه و یورش تروریست‎ها به آن، بخش‌های اقتصادی مهمی در این کشور ویران شد که می‌توان آنها را در سه بخش کلی دسته‎بندی کرد: منابع و تأسیسات نفت و گاز، صنایع و معادن و شبکه‌های ارتباطی شامل جاده‌ها، خطوط ارتباط تلفن، اینترنت و آی‌تی. به نظر می‎رسد، قدرت های منطقه‌ای و بین‌المللی مهمی که در بازسازی سوریه ایفای نقش خواهند کرد، بتوانند این سه بخش را به نوعی بین یکدیگر تقسیم کرده و کار بازسازی را به عهده بگیرند. به این ترتیب روسیه با توان نفتی و گازی خود می‎تواند کار بازسازی منابع و مراکز و تأسیسات نفت و گاز را در دست بگیرد. ایران که تجربه فراوانی در صنایع و معادن دارد، با اتکا به بخش خصوصی و دولتی خود، در این بخش ایفای نقش می‎کند و چین هم که تسلط قابل توجهی در ارتباطات و خطوط ارتباطی راه و جاده و همچنین ارتباطات آی‌تی دارد، می‎تواند عهده دار این بخش شود. به این ترتیب از رقابت کاهنده و منفی هم در روند بازسازی سوریه جلوگیری می‎شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۱۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است

وزیر کشور با اشاره تشیکل استان تهران شرقی و غربی گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود و این موضوع در دست بررسی است.

به گزارش مشرق، احمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع انسداد مرزها گفت: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و کار در مقاطع مختلفی دنبال و بعضا رها شده است. اکنون رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیمات مهمی گرفته‌اند و برای آن منابع جدیدی پیش‌بینی شده تا این کار با همت بیشتری انجام شود که در دست اجراست.

وی با بیان اینکه موضوع استان تهران شرقی و غربی در دست بررسی است، گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره توافق با پاکستان برای ورود به خاک این کشور به منظور مبارزه تروریست‌ها، گفت: مقامات پاکستانی کاملا اظهار آمادگی کردند که با هماهنگی هم اقداماتی هم انجام دهیم. الان بحث ادامه عملیات مطرح نیست؛ موضوع مهم این است که آنها هم کاملا با جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با تروریسم هم‌نظر هستند. بعد از سفر رئیس جمهور گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

وحیدی با اشاره به تخصیص اعتبار برای بازسازی خرابی‌های پس از سیل استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: فعلا دولت مصوب کرد که ۱.۵ همت اعتبار تخصیص پیدا کند، البته طبیعتاً ممکن است بیش از اینها نیاز باشد که در وقت مقتضی با ارزیابی‌های مجدد، تخصیص اعتبار خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ۲۱۰ نفر در اعتراضات روز کارگر ترکیه بازداشت شدند
  • طرح تقسیم استان تهران در دستور کار قرار گرفت
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • وحیدی: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • توضیحات وحیدی درباره طرح تقسیم استان تهران
  • وحیدی: تقسیم «استان تهران» در دست بررسی است
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است