Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:19:02 GMT

از دربار امپراطوری چین تا خیابان‌های یزد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۱۶۱۰

از دربار امپراطوری چین تا خیابان‌های یزد

یزد به لحاظ ابداع پارچه‌هایی خاص و بی‌نظیری مانند دارایی، ترمه و زیلو به پایتخت دست‌بافته‌ها و نساجی سنتی ایران معروف است، از همین رو مسئولان استان در نظر دارند که شهرهای یزد را در آستانه‌ی سال نو با محوریت معرفی دست‌بافته‌های سنتی این دیار آذین‌بندی و زیباسازی کنند.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، سال 98 را سال دست‌بافته‌های سنتی یزد خواند و اظهار کرد: جهانی شدن زیلوی میبد و پیشینه مردم یزد در صنعت نساجی سنتی، منجر به نام‌گذاری سال آینده با محوریت صنایع دستی در استان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هر چند که از سال‌ها و قرن‌های گذشته، یزد شهر دست بافته‌هایی چون دارایی، ترمه و زیلو بوده اما ابداع پارچه‌هایی خاص و بی‌نظیر به ویژه توسط «غیاث‌الدین نقش‌بند» در سالیان دور، یزد را به پایتخت نساجی و دست‌بافته‌های سنتی ایران تبدیل کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تا چند دهه پیش، در بیشتر خانه‌های یزد به ویژه بافت تاریخی این شهر، همیشه یک دستگاه نساجی وجود داشت و درآمدزایی اکثر مردم این دیار به وسیله این هنرصنعت می‌تواند گویای سازگاری آن با اقلیم و مردم یزد باشد.

وی وجود البسه حاکمان بزرگی از دیگر کشورها با برند غیاث‌الدین نقش‌بند را یکی از مهمترین شاخصه‌های نساجی شهر یزد عنوان کرد و گفت: لباس حاکمان بزرگی چون امپراطور چین و پاپ که در اسناد تاریخی به آن اشاره شده، باعث شده تا پارچه‌های یزد جایگاهی مطلوب حتی در سطح جهانی پیدا کند.

فاطمی با بیان این که گاهاً هنوز دستگاه‌های بافت برخی از پارچه‌های استان کشف نشده است، گفت: برخی از این پارچه‌ها که متعلق به عصر صفویه است، به رغم تلاش‌های کشورهایی مانند چین برای بازسازی دستگاه‌های بافت آنان بی‌نتیجه مانده است که نمونه‌ی این پارچه‌ها در حال حاضر در موزه‌های ملی کشورهای ایران، آلمان و فرانسه نگهداری می‌شوند.

این مسئول با تاکید بر لازمه احیای صنعت نساجی یزد، تصریح کرد: یزد به واسطه این که شاخص حوزه نساجی است و به دلیل ابداع پارچه‌های منحصر به فردی مانند زری، مخمل و کاربافی، به لحاظ تنوع دست‌بافته‌ها شهره‌ی جهانی است.

وی توجه به «غیاث الدین نقش‌بند» پدر دستبافته‌های ایرانی را یکی از اقدامات میراث فرهنگی در سال گذشته عنوان کرد و گفت: یادآوری نقش این انسان بزرگ در تمام همایش‌های بزرگ شهر یزد در زمینه نساجی و دست بافته‌ها، پررنگ بوده و احیای نساجی به منظور زنده ماندن یاد این نخبه نساجی  در دست اجراست.

فاطمی ایجاد و نصب المان‌هایی با محور صنایع‌دستی در تمام شهرستان‌های استان را یکی از راه‌های معرفی این صنایع عنوان کرد و گفت: مقرر است تا هر شهرستان، آذین‌بندی و طراحی المان‌های خود را براساس دست‌بافته خاص همان شهرستان انجام ‌دهد که در نهایت منجر به معرفی آن‌ها نیز خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در پایان نیز در این رابطه به عنوان نمونه یاداور شد: برهمین اساس میبد با زیلو، مهریز و تفت با گیوه، ابرکوه با چنته‌بافی، خاتم با جاجیم و گلیم و سایر شهرستان‌ها نیز به همین ترتیب معرفی خواهند شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نساجی سنتی يزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۱۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نساجی با یک بازیکن جدید برابر ذوب آهن

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال نساجی که به عنوان یکی از مدعیان سقوط به دسته پایین‌تر محسوب می‌شود، ۶ دیدار حساس و فینال گونه تا پایان مسابقات دارد. نساجی در هفته بیست و پنجم باید در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان رو در روی ذوب آهن قرار گیرد.

نساجی برای این بازی می‌تواند از محسن کریمی مهاجم تازه به خدمت گرفته خود استفاده کند. این بازیکن پس از جدایی از خوشه طلایی ساوه در تمرینات نساجی حضور یافت و پس از تأیید ساکت الهامی با این باشگاه قرارداد امضا کرد و همراه با سایر بازیکنان به تمرین می‌پردازد.

کریمی که سابقه بازی برای استقلال تهران را هم در کارنامه خود دارد در صورت صلاحدید الهامی می‌تواند در دیدارهای باقی مانده به میدان برود. قرارداد این بازیکن تا پایان فصل است و در صورت رضایت کادر فنی تمدید خواهد شد.

تیم‌های نساجی و ذوب آهن روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و از ساعت ۱۸ به مصاف هم می‌روند.

کد خبر 6089902

دیگر خبرها

  • ذوبی‌ها برای بازی با نساجی آماده شدند (عکس)
  • مطهری فقط به شکست دادن استقلال فکر می‌کند و بس!
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • خاطره‌ای که حال ساکت را خوب می‌کند
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • نساجی با یک بازیکن جدید برابر ذوب آهن
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • اخبار ضدونقیض درباره وضعیت سلامتی پادشاه انگلیس