Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@20:31:48 GMT

سفر روحانی به عراق نقش اساسی در مناسبات اقتصادی دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۲۲۷۴

سفر روحانی به عراق نقش اساسی در مناسبات اقتصادی دارد

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «سفر رییس جمهور به عراق نقش اساسی در توسعه روابط اقتصادی با این کشور خواهد داشت»، گفت: عراق بازار با پتانسیل زیادی دارد که صادرکنندگان ما می‌توانند در آنجا فعال شوند.

به گزارش ایمنا، مرتضی صفاری نطنزی، با اشاره به سفر رییس جمهور به عراق، اظهار کرد: ما مرز مشترک طولانی با عراق داریم، به لحاظ مذهبی و اقتصادی به یکدیگر نزدیکیم و ارتباط تجاری بین دو کشور جریان زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بیشترین تردد بین ایران و عراق در کشورهای همسایه رخ می‌دهد و به لحاظ مراکز مذهبی و پیوندهای تاریخی و طولانی‌مدت ما با عراق نزدیکی بسیاری داریم. این‌که رییس جمهور به عنوان بالاترین مقام سیاسی کشور به عراق رفته است، خود می‌تواند در توسعه و تحکیم روابط نقش‌آفرین باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط و مقابله با جریان افراطی‌گری و تروریسم در منطقه، ایران و عراق به شدت برای مقابله با داعش و افراطی‌گری فعال بودند و ایران به عراق کمک‌های چشم‌گیر و قابل توجهی کرد.

وی افزود: همه اینها مولفه مهمی در سفر رییس جمهور به عراق به‌شمار می‌آید که امیدواریم تاثیر و نقش آن درباره دو کشور و مسائل منطقه‌ای زیاد باشد و همچنین تاثیرات آن را در ارتباطات بین‌المللی ببینیم.

صفاری نطنزی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «بیشترین روابط تجاری ما در منطقه با کشور عراق است»، گفت: دو کشور ظرفیت زیادی در حوزه تجاری دارند، عراق بازاری با پتانسیل بالا برای صادرکنندگان ما است که می‌توان به دلیل شرایط تحریمی از این فضا استفاده کرد کما این‌که واردات هم دارای اهمیت است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: توسعه اقتصادي حسن روحانی سفر عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات با ابراز خرسندی از دیدار با نمایندگان مردم شریف و مسلمان ترکیه اظهار داشت: ملت ترکیه جایگاه و سهم شایسته‌ای در گسترش تمدن و فرهنگ اسلامی و اشاعه اخلاق و ارزش‌های انسانی داشته اند و امروز هم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین نقش موثر دارند.

آقای امیرعبداللهیان جایگاه ترکیه در سیاست همسایگی ایران را ویژه دانست و نقش آفرینی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در ایجاد ثبات پایدار در منطقه غرب آسیا را کلیدی ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تمجید از نقش گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور در ارتقای مناسبات دوجانبه، تقویت دیپلماسی پارلمانی و تعاملات مستمر نمایندگان مجالس دو کشور را در پیشبرد دیپلماسی رسمی حائز اهمیت توصیف کرد.

آقای امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه و توافقات صورت گرفته در هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های دو کشور، روند مناسبات در حوزه‌های مختلف را رو به رشد ارزیابی نمود و اظهار داشت: اراده روسای جمهور دو کشور گسترش مناسبات بویژه در بعد اقتصادی در راستای منافع مشترک دو ملت است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری‌های نزدیک جمهوری اسلامی ایران با ترکیه در بحران غزه، تصمیم رییس جمهور ترکیه در قطع مناسبات تجاری با رژیم صهیونیستی را اقدامی موثر و ارزشمند عنوان نمود.

کایهان ترکمن اوغلو، رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از حسن میزبانی کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره یاور مظلومان بوده و در تحولات اخیر غزه و فلسطین شاهد حمایت موثر دولت و ملت ایران از مردم مظلوم فلسطین هستیم و این رویکرد از نظر ما درخور تقدیر و تشکر است.

وی در ادامه حمله تروریستی رژیم اسراییل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را قویا محکوم نمود و تاکید کرد برای کاهش تنش در منطقه توقف نسل کشی در غزه ضروری است.

آقای کایهان در ادامه با اشاره به روند روبه رشد مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه و توافقات انجام شده در نشست اخیر روسای جمهور دوکشور در آنکارا، بر حمایت پارلمان ترکیه از ارتقای مناسبات دو کشور، رفع موانع موجود و تسریع در اجرای توافقات مشترک تاکید کرد.

در این دیدار آقایان متین ارگون، دوغان بکین، بنیامین بزگیک و خانم زحل کاراکوچ دورا اعضای گروه دوستی پارلمانی دو کشور و آقای عادل نجف زاده، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نیز حضور داشت

دیگر خبرها

  • تقویت روابط تجاری ایران و کره جنوبی
  • سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • سنگال دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است
  • خبر جدید یک نماینده مجلس در خصوص اصلاح سیاست‌های ارزی/ دولت و مجلس به توافق رسیدند؟
  • دیدار وزیر خارجه و گروه دوستی پارلمانی ترکیه
  • سفر بارزانی به تهران، یک تحول مهم
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند