Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه کارشناسان شبکه های مراقبت استان در حال پایش و مراقبت مزارع هستند، گفت: شبکه مراقبت اعم از بخش دولتی و خصوصی جهت پایش مزارع در راستای کنترل و مهار به موقع آفت ها سازماندهی و آماده سازی شد.

جعفر وحدت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا سازماندهی 199 نفر در قالب شبکه مراقبت اعم از بخش دولتی و خصوصی جهت پایش مزارع انجام شده است و تا 16 فروردین به حالت آماده باش کامل قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: بیش از 13 هزار دستگاه سمپاش پشتی تراکتوری به منظور مبارزه با انواع آفت ها و بیماری ها و علف های هرز در محصولات باغی و زراعی استان آماده شده است.
وی با اشاره به مبارزه همگانی با آفت سن گندم و مشارکت همه جانبه برای کنترل و مهار به موقع این آفت در سطح استان، بیان کرد: طی سال زراعی جاری بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از 600 میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سن در مزارع غلات استان هزینه می شود.
«وحدت» با بیان اینکه این اعتبار صرف حفظ محصول، کنترل و اطلاع رسانی، اجاره خودرو و کمک به مشارکت کنندگان خواهد شد، پیش بینی کرد که مبارزه با آفت سن گندم در سطح 120 هزار هکتار از مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری انجام شود.
وحدت اضافه کرد: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال های اخیر در مهار آفت سن غلات، امید است امسال نیز درصد خسارت این آفت در استان با حمایت های استانداری و فرمانداری های شهرستان ها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد.
به گزارش ایرنا در سال زراعی گذشته در سطح استان مبارزه با آفت سن و پوره غلات در سطح 33 هزار و 760 هکتار و مبارزه با علف های هرز در سطح 162 هزار و 450 هکتار انجام شد.
با گرم تر شدن شرایط آب و هوایی و کاهش بارندگی ها امکان ریزش آفت سن پوره و بروز انواع آفت ها و بیماری های دیگر در مزارع گندم و غلات استان وجود دارد.
آذربایجان غربی دارای 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که حدود 50 درصد این اراضی به کشت گندم اختصاص می یابد.
سالانه بین 500 تا 700 هزار تن گندم در استان برداشت می شود.
7125/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي آفت سن آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۲۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر

حمید رشیدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: بر اثر بارندگی و تگرگ روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه، محصولات و زیر ساخت‌های کشاورزی شهرستان همچون مزارع گندم، سبزی و صیفی و جاده‌های بین مزارع دچار آسیب‌های شدید شده اند.

او تصریح کرد: برابر بازدید‌های به عمل آمده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، سطوح خسارت دیده شامل گندم آبی ۶ هزار هکتار، گندم دیم ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار، گوجه فرنگی ۸۰۰ هکتار، هندوانه ۱۷۰ هکتار، احمدی ۱۵۶ هکتار، سایر سبزیجات و صیفی جات ۵۰۷ هکتار، مرکبات ۱۷۰ هکتار، انار ۸۴ هکتار و زیتون ۱۷ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون اضافه کرد: همچنین خسارت جاده بین مزارع ۳ کیلومتر، کانال آبرسانی ۶ کیلومتر و ۹۰۰ متر قنات که از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد برآورد شده است.  

رشیدی گفت: برای سهولت در امر برداشت محصولات کشاورزی لازم است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار ترمیم و مرمت جاده‌های بین مزارع به سرعت انجام گیرد تا کشاورزان بتوانند محصول خود را به موقع برداشت کنند.

او افزود: لازم است بهره برداران بخش کشاورزی در زمان اعلام هشدار درخصوص میزان بارندگی و احتمال سیل توجه کرده و همه موارد کنترلی را رعایت کنند تا شاهد کمترین خسارت باشیم.

کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • آغاز مبارزه با آفت سن گندم در مزارع گرمسار
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران