بشارت قرآن به شهدا/ شهادت؛ صفتی از حیات معقول
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۲۶۱۸
به گزارش ایکنا از همدان، شهادت، فنا شدن انسان برای نيل به سرچشمه نور و نزديك شدن به هستی مطلق است، شهيد كسی است كه در پرتوی تجليات حق، از خود بیخود شده و با انتخاب شهادت به زيباترين شكل در جـوار محبوب قرار میگيرد، چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(ص) شریفترین و بالاترین نوع مردن است و علی(ع) آن را گرامیترین نوع مردن میداند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از حیات معقول است، زیرا حیات معمولی که متاسفانه اکثریت انسانها را اداره میکند، همواره خود و ادامه بیپایان خود را میخواهد، لیکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگیها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی میبیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است.
حدود ده آیه در قرآن مجید، به صورت صریح به مسئله شهادت و کشته شدن انسانها در راه خدا دارد از جمله مسائلی که در این آیات به آن اشاره شده است عبارت است از زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید و ...
شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که میفرماید «لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون؛ و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدهاند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند»(آل عمران/آیه 169).
در آیهای دیگر نیز که خداوند میفرماید « وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ؛ به آنان که در راه خدا کشته شوند مرده نگویید، بلکه زنده ابدی هستند و لیکن همه شما این حقیقت را درنخواهید یافت»(بقره/ آیه 154) اشاره به زنده بودن شهید دارد.
حیات شهید
یکی از ویژگیهایی که قرآن کریم برای شهیدان ذکر کرده است، مساله حیات و زنده بودن آنها است، در این میان معنای حیات طبق اقوال مختلفی از طرف مفسرین به این معنا است که شهدا بزودی در قیامت زنده خواهند شدند، برخی دیگر نیز بر این باورند که کشته شدگان در راه خدا، دارای هدایت، ایمان و دین صحیحی هستند که نمرده و زنده اند، برخی دیگر نیز گفته اند مقصود این است که، چون از شهیدان، نام نیک در این دنیا باقی مانده است زنده میباشند، مفسرین دیگر نیز اقوال دیگری را آوردهاند که هر یک به نوعی بیان کننده حیات شهدا است و همه این اقوال به زنده بودن آرمان و اهداف شهیدان در جامعه باور دارند.
آمرزش گناهان شهید
آیه شریفه « الَّذِينَ هَاجَرُوا وَأُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَأُوذُوا فِي سَبِيلِي وَقَاتَلُوا وَقُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَابًا مِّنْ عِندِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ؛ آنان که از وطن خود هجرت کردند و از دیار خود بیرون رانده شدند و در راه خدا رنج کشیدند، جهاد کردند و کشته شدند، همانا بدیهای آنان را میپوشانیم و آنان را به بهشت هایی که از زیر درختان آن نهرهای آب، جاری و روان است، داخل میکنیم و این پاداشی است از جانب خدا و پاداشی که از جانب خدا باشد نیکوست»(آل عمران/ ایه 195) اشاره ای به بخشش گناهان شهید دارد.
در همین رابطه احادیثی نیز ذکر شده است که از این میان میتوان به حدیث پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که می فرمایند: « چون رزمندگان با اهل و خانواده خود خداحافظی کنند، ماهیها و خانهها، بر آنها میگریند و از گناهان خود خارج میشوند، همانگونه که مار، از پوست خود خارج میشود»
در حدیث دیگری از امام صادق(ع) نیز ذکر شده است :«کسی که در راه خدا به شهادت نائل شود، هیچ یک از گناهان و بدیهایش به او ارائه نخواهد شد یعنی از همه آنها چشم پوشی خواهد شد».
طبق تفسیر آیه «رِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند و دلشادند به حال آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوستهاند و بعداً در پی آنها به سرای آخرت خواهند شتافت که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت»(آل عمران/ آیه 170) به شهیدان بشارت میدهند که از گناهان گذشته خوفی نداشته باشند زیرا خداوند گناهانشان را با شهادت پاک میسازد.
موید این آیه نیز در حدیثی از پیامبر(ص) است که از ایشان سوال شد که چرا شهید مورد آزمایش و سوال واقع نمیشود؟ پیامبر(ص) فرمود زیرا شهید در زیر برق شمشیر آزمایش خود را به پایان رسانده است.
رزق و روزی شهید
آیات 169 تا 171 سوره آل عمران اشاره به رزق و روزی شهید دارد انجا که خداوند پس از اینکه میفرماید شهیدان را مرده مپندارید اشاره به آن دارد که شهیدان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میخورند که در این قسمت از آیه به ارتزاق شهیدان اشاره شده است.
آیه «وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ؛ نان که در راه خدا از وطن خود هجرت گزیده و کشته شدند یا مرگشان فرا رسید البته خدا رزق و روزی نیکویی (در بهشت ابد) نصیبشان میگرداند، و همانا خداوند بهترین رزق و روزی بخشنده است»(حج/ آیه 58).
در این آیه پس از این که از رزق و روزی شهدا با نام رزق حسن و نیکو یاد میکند جایگاه آنان را در بهشت معرفی و آنرا مقام رضوان و رفیع میداند. حقیقت رزق شهدا در جهان دیگر بر ما پوشیده است لیکن میدانیم که رزق آنها از جانب خداست.
اگر نوعی حیات مجازی برای شهیدان فرض نمائیم با ارتزاق منافات دارد پس باید حیات را حقیقی در نظر گرفت زیرا ارتزاق از ویژگیهای موجود زنده و حقیقی است و چون خداوند درباره شهیدان گفته است که نزد پروردگارشان، ارتزاق میکنند لذا شهید نمیتواند زنده حقیقی نباشد.
در این آیات، سپس خداوند میفرماید: شهدا به خاطر آنچه که خداوند از فضل خود به آنها ارزانی نموده است خوشحال و شادمانند و در تفسیر مجمع البیان آمده است که این خوشحالی به خاطر نعمتهای بهشتی است که خداوند نصیبشان نموده است و برخی نیز گفتهاند این خوشحالی بخاطر رسیدن آنها به مقام حقیقی ولایت و عبودیت است.
بنابراین شهدا به واسطه نعمتهای خدادادی مسرور و خوشحالند و میخواهند این خوشحالی را با دیگران که به آنها ملحق میشوند تکمیل نمایند و مایلند که به آنها بشارت داده شود که ترس و اندوهی به خود راه ندهند.
از پیامبر اکرم (ص)نقل شده است: «شهید دارای سه خصلت است، با ریختن اولین قطره خون شهید همه خطاها وگناهانش بخشیده و نادیده گرفته میشود و دیگر این که جایگاه خود را در بهشت میبیند و از همسران بهشتی اختیارمیکند و همچنین از گریه و زاری و عذاب قبر در امان است و از لباسهای بهشتی بر او میپوشانند» که این حدیث دال بر جاودانگی و جایگاه رفیع و حیات حقیقی شهیدان دارد.
پاداش عمل شهید
خداوند در چند مورد به پاداش بزرگ و ضایع نشدن عمل شهید در قرآن اشاره دارد که ازاین میان میتوان به آیات 4 تا 6 سوره محمد اشاره کرد:« والذيـن قـتـلوا فـىسـبـيـل اللّه فـلن يضل اعمالهم؛ سيهديهم و يصلح بالهم؛ و يدخلهم الجنه عرفها لهم؛ کسانی که در راه خدا کشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را ضایع نگرداند و آنان را به سعادت هدایت کند و امورشان را اصلاح نماید و به بهشتی که قبلاً مقامات آن را به آنها شناسانده است، واردشان میسازد» ( محمد/آیات 4 تا 6).
آیه «لْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا؛ کسی که در راه خدا جهاد کند، و در راه خدا شهید گردد، یا پیروز شود، پاداش بزرگی به او عطا خواهیم کرد»(نساء/ آیه 74) و « قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ ۖ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصِيبَكُمُ اللَّهُ ...؛بگو آیا درباره ما جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید یا به شهادت میرسیم و یا پیروز میشویم در هر حال خداوند خون شهید را تضمین کرده و آن را هدر نمیداند»(توبه/ آیه 52) خداوند خود شهید را تضمین کرده است.
در بیان مقام و درجات عالی شهدا و فضیلت شهادت و اجر عمل آنها احادیث فراوانی از ائمه معصومین نقل شده است که این مبحث را با ذکر ترجمه یک حدیث از پیامبر(ص) به پایان می رسانیم.
رسول گرامی اسلام فرمودند: «نیروهای رزمنده هنگامی که تصمیم به شرکت در جنگ میگیرند، خداوند مصونیت آنها را از آتش تضمین میکند و چون آماده جنگ شوند، فرشتگان به وجود آنها افتخار می کنند، هنگامی که با خانواده خود وداع میکنند ماهیها و خانهها گریه می کنند و از گناهان خود خارج میشوند همان گونه که مار از پوست خود خارج میشود، خداوند چهار هزار فرشته را برآنها میگمارد تا از جلو و پشت سرآنان را محافظت نمایند، کار نیکی انجام نمیدهند مگر اینکه مضاعف شود در مقابل هر روز در جبهه ثوابی برابر عبادت هزار مرد عابد … برای ایشان می نویسند. چون با دشمن روبه رو میشوند قلم همه اهل دنیا از درک ثواب آنها عاجز است و چون به مبارزه با دشمن میایستند و تیرها را آماده نشانه رفتن به دشمن میکنند و با یکدیگر درآویزند فرشتگان بالهای خود را بر سر آنها میگسترانند و برای پیروزی و ثابت قدمی آنها دعا میکنند، هنگام ضرب و زخم، همسر بهشتی و نعمتهای الهی بر او فرود میآید، مرحبا به روح پاکی که از بدنی پاک و مطهر خارج شد، بشارت باد بر تو کرامتها و نعمتهایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده است و بر قلب هیچ کسی خطور نکرده است».
فضایل شهادت
- روزی شهادت؛ در این باره حضرت علی(ع) میفرماید: «خدایا، ای پروردگار آسمان برافراشته … اگر ما را بر دشمنان پیروز گرداندی، از ستم و تجاوز دورمان دار و بر حق استوارمان گردان و اگر دشمنان بر ما پیروز شدند، شهادت را روزیمان فرما و از فتنه بازمان دار».
- شهادت آرزوی اولیاء؛ در این باره نیز رسول خدا میفرمایند:« قسم به آنکه جانم به دست اوست((اگر نبود اینکه جمعی از مومنین خوش ندارند)) دوست داشتم که در راه خدا نه یکبار و دوبار، که چندین بار زنده گشته و بار دیگر کشته گردم».
- فرجام سعادت و شهادت؛ حضرت علی (ع) در این خصوص فرموده اند: «من از خدا به گشایش رحمت و بزرگی قدرتش(بر آنکه هر چه بخواهد عطا میکند) میخواهم که پایان زندگی من و تو را به نیکبختی و شهادت قرار دهد».
شهادت در راه خدا
- همسایگی با شهدا؛ حضرت علی(ع) در این باره میفرمایند: «از خداوند جایگاه شهیدان و زندگی با سعادتمندان و همراهی با پیامبران را طلب میکنم».
- عشق به شهادت؛ حضرت امیر المومنین علی(ع) میفرمایند: «بخدا قسم من بر حقّم و دوستدار شهادت».
- امید شهادت در جبهه؛ حضرت امام علی علیه السلام فرمود: «به خدا قسم اگر آرزوی شهادت را در پیکار با دشمن نمی داشتم،(که ای کاش زودتر فراهم آید) بر مرکب خود سوار می شدم و از میان شما کوچ میکردم و تا باد شمال و جنوب بوزد(برای همیشه) در جستجوی شما نمیپرداختم».
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا همدان شهادت شهید شهید در قرآن مقام شهادت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۲۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آغاز به کار ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای استان در دفتر نماینده ولیفقیه با حضور استاندار، امام جمعه شهرکرد، مسوول حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه و بسیج آغاز به کار کرد.
مسئول حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی شهدای چهارمحال و بختیاری گفت: کنگرههای شهدا با رویکرد هنرمندانه برگزار میشود.
سردار عبدالرضا آزادی در این آیین افزود: کنگرههای شهدا باید در قالب یک کار هنری، فراگیر و جریانساز بتواند ذهن آحاد استان را درگیر کند و برنامه کنگرههای شهدا جریانساز، هنرمندانه و همراه با تولیدات هنری فاخر باشد.
مسئول حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه با بیان اینکه از ۲ سال گذشته تاکنون همه کنگرههای شهدا حداقل یک فیلم سینمایی تولید کردهاند، گفت: در این ارتباط هر کنگره شهدا باید حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند پرمحتوا و یک فیلم سینمایی تولید کند.
وی یادآور شد: در کنگرههای پارسال و امسال که در حال برگزاری است حداقل ۱۰ فیلم سینمایی در دستور کار قرار داده گرفته است.
آزادی گفت: کنگرههای شهدا به عنوان یک نمایش بزرگ میدانی، هنری و شناسنامه انقلابی و دفاعی استان برای جوانان به شمار میروند.
وی تأکید کرد: تهیه و تدوین شناسنامه ایثار و شهادت در مقابل جنگ فرهنگی و تلاش دشمن برای القای بیهویتی در جامعه، یک کار هویتساز و امیدآفرین است که باید هنرمندانه برای جوانان و نوجوانان به تصویر کشیده شود.
آزادی بر ضرورت تهیه و تدوین کاری هنری، فراگیر و جریان ساز در دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری که بتواند ذهن آحاد استان را درگیر شهدا کند، تاکید کرد.
مسئول حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه با تاکید بر اینکه کنگرههای شهدا باید شهید محور باشند، گفت: باید با سرگذشت پژوهی شهدا را شناخت و آنها را به جامعه معرفی کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای شناخت شهدا به نهضت سرگذشت پژوهی نیاز است، گفت: سرگذشت پژوهی نیاز به سوژه دارد و در این خصوص نیاز است که کمبودها برطرف شود.
آزادی زنده نگهداشتن یاد شهید و انتقال پیام شهدا به جامعه با زبان هنر را از مهمترین رویکردهای کنگرههای شهدا عنوان کرد.
نماینده ولی فقیه در چهامحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد هم گفت: آرمان شهدا باید در جامعه هنرمندانه ترویج و تبیین شود.
حجتالاسلام و المسلمین محمد علی نکونام افزود: برگزاری کنگره و یادواره شهدا فرصتی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و همچنین آرمان شهدا است که باید این آرمانها زنده نگهداشته شود تا حق شهدا ادا شود.
وی بر استفاده از ظرفیت هنر در زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و همچنین معرفی رشادتهای آنها برای نسل جدید تاکید کرد و گفت: هنر باید در کشور رنگ و جلای شهدای پیدا کند و هنرمندان باید آرمان شهدا را در جامعه ترویج کنند.
نماینده ولیفقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری ۲ کنگره شهدا از جمله کنگره شهدای استان و کنگره ملی ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور در استان گفت: این برنامهها و یادوارهها که عرصه جهاد تبیین هستند، همواره به فضل الهی با همت سپاه استان در شهرها و روستاهای مختلف و محلات برگزار میشود و تلاش شده است تا یاد شهدا در این برنامهها زنده بماند و مردم استان نیز با دلهای شهدایی در این یادوارهها حضور پررنگ دارند.
وی افزود: برای برگزاری این کنگره باید جلسات برنامهریزی و هماهنگی مستمر برگزار شود تا آرمان شهدا به برکت این برنامهها همچنان زنده بماند و حق مطلب ادا شود.