Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:25:07 GMT

اهمیت سفر روحانی به عراق

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۳۳۲۹

اهمیت سفر روحانی به عراق

تهران- ایرنا- آخرین رگه‌های مقاومت داعش در سوریه در حال از‌بین‌رفتن است. ما با یک خاورمیانه پساداعش روبه‌رو هستیم که مشخصات و مختصات خودش را دارد. با توجه به اینکه ایران در مبارزه با داعش، به‌ویژه در عراق نقش مهمی داشت، دو کشور نیاز دارند که در دوران پس از داعش درباره سیاست‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‎المللی خود هماهنگی‌های لازم را با هم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم رحمان قهرمان‌پور کارشناس خاورمیانه، آورده است: سفر آقای روحانی به عراق از چند نظر اهمیت دارد؛ نخست اینکه رئیس‌جمهوری جدید عراق بر سر کار آمده است و وقتی در یک کشور رئیس‌جمهوری جدید سر کار می‌آید، همسایگان و متحدان آن کشور هم برای تبریک و هم برای برنامه‌ریزی برای ادامه کار، سفرهایی را به آن کشور انجام می‌دهند.‌ آقای برهم صالح از قدیم با خیلی از سیاست‌مداران ایرانی روابط نزدیک داشته و این انتظار وجود داشت که رئیس‌جمهوری ایران هم به عراق سفر کند. ایشان هم به ایران سفر کردند و سفر آقای روحانی به عراق در واقع در پاسخ به سفر آقای برهم صالح انجام می‌شود.

‌نکته دیگری که در این ارتباط اهمیت دارد، این است که این سفر در حالی انجام می‌شود که دولت ترامپ از برجام خارج شده و قاعدتا یکی از کشورهایی که می‌تواند در دوران پس از خروج آمریکا از برجام به ایران کمک کند، عراق است. ظرفیت‌هایی که عراق در این زمینه دارد، جنبه دیگری از اهمیت سفری است که آقای روحانی به عراق دارند؛ بنابراین در کنار سایر کشورهایی که ایران می‌خواهد به کمک آنها با تحریم‌ها مقابله کند، از جمله چین، هند، روسیه، ترکیه و... به طور طبیعی عراق هم اهمیت ویژه‌ای دارد. عراق می‌تواند نقش مؤثری در عبور ما از دوره تحریم‌های آمریکا داشته باشد. منابع زیرزمینی عراق و روابط گسترده سیاسی، اقتصادی و تجاری‌اش با ایران و سایر کشورها می‌تواند به ایران کمک کند تا دوره حاضر را با دشواری‌های کمتری پشت سر بگذارد و در واقع با تحریم‌ها مقابله کند.

نکته سوم ‌ اهمیت سفر آقای روحانی به این موضوع برمی‌گردد که آخرین رگه‌های مقاومت داعش در سوریه در حال از‌بین‌رفتن است. ما با یک خاورمیانه پساداعش روبه‌رو هستیم که مشخصات و مختصات خودش را دارد. با توجه به اینکه ایران در مبارزه با داعش، به‌ویژه در عراق نقش مهمی داشت، دو کشور نیاز دارند که در دوران پس از داعش درباره سیاست‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‎المللی خود هماهنگی‌های لازم را با هم داشته باشند.

نکته چهارم بحث سوریه است. می‌دانیم که در سوریه بشار اسد گام‌های آخرش را برای تسلط و اعمال حاکمیت بر این کشور برداشته و سوریه وارد مرحله تدوین قانون اساسی شده است. طبعا عراق در این دوران و در مقطع کنونی نقش و جایگاه مهمی در منطقه دارد. چون از یک طرف با سوریه همسایه است و از طرف دیگر همواره رقابت‌های دیرینه‌ای بین بغداد و دمشق وجود داشته است. پس مهم است که ایران با هر دو کشور هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا سه‌گانه تهران، بغداد و دمشق هماهنگی لازم را داشته باشند.

آقای روحانی در این سفر قرار است با آیت‌الله سیستانی هم دیدار کنند. آیت‌الله سیستانی شخصیت مورد قبول گروه‌های مختلف عراقی و مشخصا گروه‌های شیعی است. در این سال‌ها ایشان به‌نوعی نماد وحدت و انسجام در عراق محسوب می‌شوند و دیدار با ایشان به این معناست که انسجام داخلی در عراق و وحدت بین شیعیان و سنی‌های عراقی برای ایران مهم است.

نفوذ کلامی و معنوی آیت‎‌الله سیستانی در عراق، می‌تواند در عملی‌کردن توافق‌های احتمالی میان ایران و عراق بسیار تأثیرگذار باشد؛ بنابراین ملاقات آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران با آیت‌الله سیستانی بیش از آنکه اهمیت عملی _سیاسی برای دو کشور داشته باشد، اهمیت نمادین دارد؛ به عبارتی این سفر نشان می‌دهد که ایران در جایگاه کشور همسایه چقدر به دنبال وحدت و یکپارچگی در عراق، به‌ویژه وحدت میان اهالی تشیع و تسنن است.با در‌نظر‌گرفتن جمیع این شرایط، سفر آقای روحانی به عراق هم در روابط دوجانبه ایران و عراق و هم در مسائل منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد.

*منبع: روزنامه شرق،1397،12،22
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است

 علی فکری امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت در حاشیه آغاز به کار رسمی ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، اظهار کرد: امروز در آغاز به کار این کمیسیون کمیته‌های مقدماتی به بررسی می‌پردازند تا طی امروز و فردا طرفین متون یادداشت تفاهم و اسنادی که دو کشور در سفر مقامات بلندپایه طرفین به امضا برسد، با یکدیگر نهایی کنند.

وی ادامه داد: صورتجلسه مذاکرات طرفین فردا بعد از ظهر در نشست صحن علنی کمیسیون مشترک بین وزیر اقتصاد ایران و وزیر تجارت عراق به امضا خواهد رسید.

فکری به کمیته‌های بررسی اشاره کرد و گفت: پنج کمیته شامل کمیته‌های انرژی، حمل و نقل، تجارت، صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری و مالی و بانکی می‌شود.

وی در خصوص دستاورد‌های این کمیته تصریح کرد: اکنون ۱۰ سند از سمت ایران در دست مذاکره است و ۱۳ سند دیگر نیز آماده است که اگر دو کشور به تفاهم برسند این ۲۳ سند برای مذاکرات و امضای نهایی در جریان سفر مقامات عالی رتبه می‌تواند آماده شود.

معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: علاوه بر این اسناد، برخی از پروژه‌های ویژه از جمله توسعه شهرک‌های صنعتی، متوازن سازی روابط اقتصادی بین دو کشور، سرمایه گذاری‌های مشترک بین دوطرف و رفع موانع تجاری چه حوزه مالی و بانکی و چه حوزه مقررات و قوانین وجود دارد را در این نشست پیش میبریم تا با تفاهم ایجاد شده، روابط دو کشور توسعه بیشتری نسبت به حال پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ۵۰‌ درصد تردد زوار عراق از مرز مهران است
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • اینجا تهران است بە وقت اقلیم کردستان / اهمیت سفر بارزانی بە ایران
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند