Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:51:55 GMT

احیای مرز صلح

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۹۴۲۶۳

احیای مرز صلح

تهران- ایرنا- عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب برای بازگرداندن کانال اصلی کشتیرانی (تالوگ) که مبنای مشخص کردن خط مرز آبی ایران و عراق در اروند رود است، پایانی بر اختلافات مرزی پس از جنگ تحمیلی به شمار می رود که مقام های 2 کشور بر آن تاکید دارند و آن را از جمله اولویت ها می دانند.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «احیای مرز صلح، لوایح پالرمو و CFT در ایستگاه پایانی، تثبیت عهدنامه 1975، قفل‌های اقتصاد ایران، روایت یک ترور، خودکفایی بنزین چقدر پایدار است، ایران، چتری بر خاورمیانه، اما و اگر پرداخت یارانه و اعتقادی به گران کردن تهران ندارم» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** احیای مرز صلح
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «احیای مرز صلح» می نویسد: مهر پایان بر اختلافات مرزی دو کشور ایران و عراق که پس از 8 سال جنگ در دوران حکومت صدام و به واسطه قطعنامه صلح 598 برای نزدیک به سه دهه در وضعیت ابهام قرار گرفته بود، دستاورد ارزشمندی بود که روز گذشته در بیانیه مشترک دو کشور اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران و عراق در این بیانیه بر اجرای عهدنامه 13 ژوئن 1975 تأکید و اعلام کردند که عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروند رود (شط‌ العرب) را برای بازگرداندن کانال اصلی کشتیرانی (تالوگ) که مبنای مشخص کردن خط مرز آبی دو کشور در اروند رود است را در اسرع وقت آغاز کنند. 15 اسفند 1353، برابر با 6 مارس 1975 و در پایان نشست سران اوپک در شهر الجزیره بود که اختلافات مرزی دیرینه دو کشور به اعلامیه مشترکی از سوی ایران و عراق درخصوص نحوه حل اختلافات دیرینه و 500 ساله دو کشور در زمینه مرزهای زمینی و آبی انجامید و مقرر شد عطف به پروتکل قسطنطنیه (1913) و صورتجلسه‌ های کمیسیون تعیین مرز (1914) مرزهای آبی براساس خط تالوگ مشخص شود.

تقویت رابطه راهبردی ایران و عراق به یکی از اولویت‌های اصلی مقام‌های دو کشور تبدیل شده است. مهر پایان بر اختلافات مرزی دو کشور ایران و عراق که پس از 8 سال جنگ در دوران حکومت صدام و به واسطه قطعنامه صلح 598 برای نزدیک به سه دهه در وضعیت ابهام قرار گرفته بود، دستاورد ارزشمندی بود که روز گذشته در بیانیه مشترک دو کشور اعلام شد. ایران و عراق در این بیانیه بر اجرای عهدنامه 13 ژوئن 1975 تأکید و اعلام کردند که عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی اروند رود (شط‌ العرب) را برای بازگرداندن کانال اصلی کشتیرانی (تالوگ) که مبنای مشخص کردن خط مرز آبی دو کشور در اروند رود است را در اسرع وقت آغاز کنند. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در یک بیانیه مشترک بر توسعه و گسترش روابط دو کشور در همه حوزه‌های مورد علاقه تأکید کردند.

** لوایح پالرمو و CFT در ایستگاه پایانی
روزنامه «ابتکار» با درج مطلبی با عنوان «لوایح پالرمو و CFT در ایستگاه پایانی» می نویسد: این چندمین بار است که کارگروه اقدام مالی FATF برای چهارماه دیگر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را به حالت تعلیق قرار می‏دهد. این گروه در آخرین بیانیه خود ضمن استقبال از پیشرفت‏های به عمل آمده در زمینه اقدامات ایران در زمینه تصویب قانون مبارزه با پولشویی، از ادامه‏دارشدن و عدم تعیین تکلیف درباره لوایح پالرمو و CFT ابراز نارضایتی کرده است. به همین دلیل در بخشی از بیانیه خود آورده است که ایران اصلاحات مربوط به CFT و پالرمو را هرچه زودتر تکمیل و اجرا کند. ولی به دلیل خروج ناگهانی و یک طرفه ترامپ از برجام و عدم همراهی عملی اروپایی‏ها از برجام، این لوایح موافقان و مخالفان جدی دارد و باعث تعلل و نگرانی آنها از تصمیم‏گیری قطعی در این باره شده است. هرچند که پروسه بررسی لوایح چهارگانه FATF در ایران به مرحله آخر خود یعنی مرحله بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است، ولی مدت‏ها است که این مجمع تصمیم‏گیری درباره این لوایح را به تعویق انداخته است.

در حال حاضر بخش مهمی از لوایح چهارگانه که همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است و حواشی زیادی ایجاد کرده، لوایح پالرمو و CFT است که موافقان و مخالفانی دارد. البته به دلیل طولانی‏شدن بررسی و عدم تصمیم‏گیری نهایی درباره آن در مجمع تشخیص و شائبه‏افکنی‏های گوناگون، برخی موافقان آن از جمله احمد توکلی و مصباحی‏مقدم هم که تا پیش از این از لوایح چهارگانه حمایت می‏کردند، به جمع مخالفان آن پیوسته‏اند و آینده نامعلوم این لوایح در مجمع تشخیص تا حد زیادی نگرانی‏هایی را در بین جامعه و موافقان پیوستن ایران به این کنوانسیون‏های بین‏المللی تشدید کرده است. البته جدای از نگرانی‏هایی که مخالفان لوایح چهارگانه مطرح می‏کنند این موضوع محاسنی هم دارد که نمی‏توان از آنها به سادگی عبور کرد. مثلا در صورت پیوستن ایران به این کنوانسیون‏ها می‏توانیم مبادلات پولی و مالی راحت‏تری با کشورهای دیگر داشته باشم و حتی این امر می‏تواند مانعی برای خروج پول‏های کشور به واسطه اختلاس‏گران شود.

** تثبیت عهدنامه 1975
روزنامه «اعتماد» با انتخاب گزارشی با عنوان تثبیت عهدنامه 1975» آورده است: چند روز پیش از سفر روحانی به عراق زمزمه‌هایی درباره تثبیت مجدد پیمان 1975 الجزایر میان دو کشور در رسانه‌ها شنیده شد. همزمان سخنان روحانی پیش از سفر به عراق درباره لزوم لایروبی شط‌العرب این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد. روز گذشته در نهایت دو طرف با صدور بیانیه مشترک بر اجرای کامل «#پیمان_١٩٧٥_الجزایر با پروتکل‌ها و ضمیمه‌های تکمیلی و آغاز اجرای لایروبی شط‌العرب» تاکید کردند. این توافق میان تهران و بغداد در حالی حاصل شد که برخی رسانه‌های وابسته به جریان بعث شامگاه دوشنبه در خبرسازی‌های هدفمند ادعا کردند که دو طرف توافق کردند فعلا تثبیت و اجرای 1975 را معلق نگه دارند و درباره آن صحبتی نکنند. همزمان برخی منابع از داخل عراق نیز گزارش دادند که دولت عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر برای مخالفت با اجرای مفاد این عهدنامه از سوی برخی بازیگران غیرعراقی و البته چهره‌های ضدایرانی داخلی تحت فشار است. نهایتا انتشار این بیانیه مشترک نشان داد که بغداد سر تسلیم ندارد و متوجه فواید سیاسی، امنیتی و اقتصادی بازگشت دو طرف به اجرای مفاد این معاهده است.

** قفل‌های اقتصاد ایران
روزنامه«دنیای اقتصاد» با برجسته کردن تیتر«قفل‌های اقتصاد ایران» آورده است: فعالان بخش‌خصوصی با هدف فراهم کردن زمینه‌ جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود شاخص‌های بین‌المللی، در مطالعه‌ای مشترک با موسسه کانادایی «فریزر»، قفل‌های اقتصاد ایران را شناسایی کردند. در حال حاضر، یکی از عوامل مهم برای موفقیت یک کشور در جذب سرمایه‌های خارجی، تصویری است که از آن کشور در مورد شاخص آزادی اقتصادی در سطح جهان مخابره می‌شود. آخرین گزارش موسسه «فریزر» حاکی از آن است که رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی 130 بوده که نسبت به گزارش قبلی، 19پله بهبود داشته است. بهبود جایگاه ایران در این شاخص اگرچه نشانه مثبتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی است، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.

بر این اساس، مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی تهران با همکاری موسسه «فریزر»، موانع آزادی اقتصادی در ایران را در پنج رکن «آزادی تجارت بین‌المللی»، «شفافیت پولی»، «سیستم حقوقی و حقوق مالکیت»، «اندازه دولت» و «مقررات» (شامل مقررات حوزه کسب‌وکار، مقررات بازار کار و مقررات بازار اعتباری) شناسایی کرد. اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب ایران در شاخص آزادی اقتصادی باید دو اقدام اصلی شامل ارائه راهکارهای عملیاتی برای شکستن قفل‌های اقتصاد ایران و انعکاس اطلاعات صحیح از وضعیت کشور به نهادهای بین‌المللی، در دستور کار سیاست‌گذاران قرار گیرد.

** روایت یک ترور
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «روایت یک ترور» به گفت وگو با سعید حجاریان پرداخت و نوشت: به‌ طورکلی استفاده از این قبیل عناوین را مناسب نمی‌دانم. چنان‌که پیش‌تر در گفت‌و‌گویی اعلام کردم، خود را «تئوریسین اصلاحات» هم نمی‌دانم. به طریق اولی موافق عنوان «جانباز اصلاحات» هم نیستم. هرچند به‌‌ گمان بعضی، خودزنی کرده‌ام و می‌دانیم پس از خودزنی از اساس موضوع جانبازی منتفی است! شاید بهتر باشد این بحث را از منظر فقهی بررسی کنیم. ببینید! چنان‌که می‌دانیم در فقه و رساله‌های عملیه درباره غسل و کفن شهید بحث‌هایی مطرح شده و گفته‌اند وی را باید با لباس خون‌آلود دفن کرد. این تعریف به فرد یا افرادی دلالت دارد که در میدان جنگ در مقابل کافران و باغیان قرار گرفته و جان باخته‌اند.

ترور من به تعبیر یک شخصیت‌ عالی‌رتبه نظام محصول غبارآلودگی فضای کشور و خودزنی دوستان بوده است! به هر ترتیب من لایق آن نیستم تا در عداد جانبازان جنگ شمرده بشوم کما اینکه اگر مرده بودم مطابق آرای فقهی صدرالاشاره شهید محسوب نمی‌شدم. بعد از بیرون‌آمدن از کما، هیئت تعیین درصد جانبازی به سراغم آمد و آن تیم، من را جانباز اعلام کرد و چون مشکلات تعادل، گفتار، فلج دست چپ و آسیب نخاع و مخچه عوارض بسیاری به‌جای گذاشته بود، درصد جانبازی 70 درصد تعیین شد. یکی از ارگان‌ها‌ به این حکم اعتراض کرد و گفت، چرا فلان فرد معلوم‌الحال را جانباز اعلام کرده‌اید؟! ادعای هیئت رسیدگی این بود، حجاریان به‌‌‌عنوان نایب‌رئیس شورای شهر در مقابل محل خدمت خود و در حال رسیدگی به امور ارباب‌رجوع ترور شده‌ و می‌توان او را جانباز حین خدمت قلمداد کرد؛ اما مخالفان نمی‌پذیرفتند. البته من از مزایای جانبازی هیچ استفاده‌ای نکرده‌ام جز یک عدد طرح ترافیک سالانه به‌منظور تردد به مراکز درمانی.

** خودکفایی بنزین چقدر پایدار است
روزنامه «مردم سالاری» با انتخاب تیتر «خودکفایی بنزین چقدر پایدار است» نوشت: دگرسانی بهای فراورده‌های نفتی در کشور با کشورهای همسایه نیز قاچاق فراورده‌ها، به ویژه نفت‌گاز، را شتابی دوچندان بخشیده است. همه اینها نشانگر آن است که اگر این افزایش مصرف و قاچاق سوخت مهار نشود کشور به زودی به یکی از واردکنندگان بنزین تبدیل خواهد شد.معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی با عنوان «راهکارهای مدیریت مصرف و [مهار] قاچاق سوخت» بدین پرداخته است که اگر سوخت مصرفی سه میلیون خودرو به جای بنزین سی‌ان‌جی شود، مصرف بنزین بیش از 15 میلیون لیتر در روز کاهش می‌یابد. گفتنی است، هم‌اکنون ظرفیت عرضه 40 میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی در روز وجود دارد که تنها از نیمی از آن، اندکی بیش از 20 میلیون متر مکعب در روز، بهره گرفته می‌شود.

با تنگ‌تر شدن تحریمها، تأمین مالی از بیرون کشور دشوارتر نیز شده است. افزون بر این، دیگر اهداف قانونگذار از افزایش بهای انرژی در سال 1389 در راستای افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش مصرف ناکام ماند. پس در نبود برنامه‌های کاهش مصرف، چه ازراه گسترش سوختهای جایگزین و چه ازراه تولیدخودروهای برقی و ثابت ماندن ظرفیت تولید بنزین کشور، افزایش شکاف تولید و مصرف بنزین نیاز به افزایش واردات و افزایش کسری دولت را به دنبال خواهد داشت.بر پایه داده‌های منتشرشده ازسوی شرکت ملی پالایش و پخش ایران، مصرف میانگین بنزین در شش ماه نخست سال جاری حدود 88 میلیون لیتر در روز است. با شتاب 10 درصدی افزایش مصرف بنزین، حتی با پایان گرفتن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید داخل پاسخگوی مصرف نخواهد بود و سرعت افزایش مصرف بی‌گمان بیشتر از سرعت راه‌اندازی پالایشگاهها خواهد بود؛ آن‌سان که به آسانی پیش‌بینی می‌شود در دو سال آینده مصرف بنزین بیش از 120 میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید داخل حدود 105 میلیون لیتر در روز باشد.

** ایران، چتری بر خاورمیانه
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «ایران، چتری بر خاورمیانه» می نویسد: کارشناسان سیاسی در ایران بر این باورند که سفر روحانی به عراق حاوی یک پیام قوی و مهم برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌ آن‌ها است، به این معنی که ایران کماکان در عراق نفوذ دارد، کشوری که در دوران حمله داعش به بخش‌هایی از آن به میزان زیادی به کمک‌های ایران وابسته بود تا با این گروه تروریستی مبارزه کند.
اکنون که نیروهای داعش در آستانه شکست نهایی خود در سوریه هستند، ایران خواهان ادامه حمایت عراق در مواجهه با فشارهای اقتصادی آمریکا پس از تصمیم رئیس جمهور این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران است. پس از ترکیه، ایران بزرگ‌ترین تامین کننده کالاهای وارداتی عراق است. از این رو، به گفته حسن روحانی، دو کشور قصد دارند تجارت سالانه خود را از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار برسانند. اما با توجه به تحریم آمریکا علیه صنعت انرژی ایران، تهران درصدد است تا روابط خود را تنها نه با عراق بلکه با دیگر کشورهای منطقه توسعه دهد تا در صورت امکان از طریق این کشورها بتواند اثرات تحریم‌ها را کاهش دهد یا برای دور زدن تحریم‌ها از کشورهای همسایه نیز بهره گیرد.

«علی خرم»، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل و کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «همدلی»، ضمن با اهمیت شمردن لابی‌های ایران و نفوذ دیپلماتیک در منطقه، گفت: اینکه ایران می‌تواند قدرت اول منطقه باشد به معنی سلطه‌طلبی و نژادپرستی نیست و تمامی کشورها می‌توانند در رقابتی سالم به قطب‌های برتر در مقولاتی همچون امنیت، اقتصاد، سیاست و علم تبدیل شوند. برخورداری ایران از این نیروی نافذ و جایگاه ایران در نقشه جغرافیای جهان، و همچنین پیچیدگی و درهم تنیدگی مسائل منطقه‌ای، روشی که ایران در بحث مدیریت مسائل منطقه‌ای ایران در پیش گرفته، عدم درگیر شدن نیروهای پیشرو منطقه در مسائل داخلی کشور، چینش‌های نهادینه شدن در منطقه و موقعیت‌های محاصره شده رقبای ایران از جمله این فرصت‌هاست تا بتوان ازآن به سود ایران و منافع ملی استفاده بهینه کرد.

با توجه به فشارهایی که آمریکا بر ایران وارد می‌کند بهتر است ما نیز در سیاست ‌مان یک‌ سویه حرکت نکنیم. به این معنی که، در این راستا برای کم‌تاثیر کردن برنامه ها و فشارهای غرب و آمریکا، نفوذ گسترده‌ی سیاسی درکشورهای منطقه داشته باشیم، حال چه روابط اقتصادی، چه فرهنگی و سیاسی و ... .
ما باید در غیاب همکاری های اتحادیه اروپا با کشورهایی از جمله عراق کار کنیم. بدون شک ایران تنها قدرت منطقه‌ای است که می‌تواند قواعد تازه بازی را در خاور میانه تعریف کند. حضور و نفوذ ایران در چهار پایتخت بغداد، بیروت، دمشق و صنعا مورد تاکید بسیاری از کارشناسان سیاسی و روابط بین الملل است.

** روزگار ادبی سال 97
روزنامه «خراسان» با درج گزارشی با عنوان «روزگار ادبی سال 97 » نوشت: گذر از یک سال، گذر از فراز و فرودها و بیم و امیدهاست. روزهای پایانی سال، موسمِ مرورِ تلخ و شیرین‌ها و بررسی کارنامه روزهایی است که گذشت. ادبیات فارسی هم در این یک سال کارنامه‌ای با نقاط قوت و ضعف داشته است که در این نوشتار، مهم‌ترین رویدادهای آن را مرور کرده‌ایم؛ از شیرینیِ مهم‌ترین آثار منتشر شده و مهم‌ترین جوایز ادبی داخلی و خارجی تا تلخیِ از دست‌دادن‌ها و... . «بهروز بوچانی» با «هیچ دوستی به جز کوهستان‌ ندارم» دنیای ادبیات را تحت تاثیر قرار داد. این پناه جوی کرد که در اردوگاهی در جزیره مانوس استرالیا بازداشت است، نوشته‌های کتابش را از طریق ارسال پیام‌های کوتاه به یکی از دوستانش ثبت کرد.

رضا امیرخانی یکی از چهره‌های ادبی خبرساز در سال 97 بود. رمان «رهش» نوشته امیرخانی که موافقان و مخالفان زیادی هم دارد، موفق به کسب دو جایزه ادبی سال، یعنی جایزه کتاب جلال و جایزه کتاب سال در بخش ادبیات و نثر معاصر شد. انتشار «عبور از خود، از سرگذشت»، جدیدترین اثر محمود دولت‌آبادی، یکی از خبرهای خوش ادبی سال 97 بود. این کتاب 120 صفحه‌ای که از سوی نشر چشمه منتشر شده، روایتی بدون سانسور از سرگذشت دولت‌آبادی در قالب چند مصاحبه و یادداشت است. محمدرضا شفیعی کدکنی، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی پس از چند سال پژوهش روی «تذکرة الاولیا»ی عطار، این اثر را تصحیح کرد. قرار است این اثر تا پایان سال منتشر و در نمایشگاه کتاب سال آینده عرضه شود. شراگیم یوشیج، فرزندِ پدر شعر نو فارسی در آخرین ماه سال 97 از انتشار شعرهای تازه کشف شده نیما خبر داد. ویژگی مهم این مجموعه این است که علاوه بر سروده‌های منتشر نشدۀ نیما، اشعار قبلی او هم بازبینی شده و دست خط این شاعر جریان ‌ساز شعر فارسی هم ضمیمه آن شده است. دهم آذر ماه یک خبر تلخ منتشر شد؛ خبرِ درگذشت یکی از بزرگان طنز ایران، ابوالفضل زرویی نصرآباد. مردی که چشم امیدِ کیومرث صابری(گل‌آقا) در طنزنویسی به او بود و علی موسوی گرمارودی او را عبید زاکانی طنز معاصر نامید.

** اما و اگرهای پرداخت یارانه
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «اما و اگرهای پرداخت یارانه» می نویسد: آذر ماه سال 89 بود که داستان پرداخت یارانه‌های نقدی شروع شد. اما مخالفان این طرح آنچنان کم نبودند و دائما هشدارهایی را درخصوص پرداخت یارانه‌های نقدی می‌دادند. بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی پرداخت یارانه و یا افزایش مبلغ آن را عاملی برای افزایشی نقدینگی دانسته و به طبع این روند را زیانی برای اقتصاد کشور می‌دانستند. اما با تمام این مخالفت‌ها پرداخت یارانه‌ها ادامه پیدا کرد، به‌گونه‌ای که اگر امروزه صحبت از حذف یارانه‌ها به میان بیاید قطعا با واکنش مثبتی از طرف خانوارها روبه‌رو نخواهیم بود. با گذشت زمان برای سامان دادن به امور پرداخت یارانه‌ها برخی از صاحبنظران راهکارهایی را ارائه دادند و در این میان بارها از حذف یارانه برخی از اقشار صحبت‌هایی به میان آمد.

کارشناسان نظرات متفاوتی درخصوص راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات ناشی از پرداخت یارانه دارند و در این میان وحید شقاقی شهری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ایراداتی در نظام یارانه‌ای کشور به «ابتکار» می‌گوید: بحث یارانه‌های پنهان در کشور اهمیت بسیاری دارد، اما متاسفانه برنامه‌ای برای سامان دادن آن در دست اجرا نیست. به عبارتی یارانه پنهان یعنی یارانه‌ای که به حوزه انرژی، نان، آب، برق و‌... تعلق می‌گیرد‌ و دولت حتی در برخی از این حوزه‌ها به قیمت بالا وارد کشور کرده و با تخصیص یارانه با قیمت پایین‌تری به جامعه عرضه می‌کند. اکنون معیشت افراد تحت فشار قرار دارد، 50 درصد از خانوارها زیر خط فقر با دهک سوم هستند، 60 درصد قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده و توده‌های مردم به ویژه طبقه کارگری در سختی روزگار می‌گذرانند، در این شرایط دولت باید به اصلاح ساختار بودجه‌ریزی، نظام یارانه‌ای و نظام مالیاتی به نفع دهک‌های کم‌درآمد بپردازد. من معتقدم که برای بهبود شرایط باید بحث یارانه‌های پنهان بررسی و اصلاح شود و با وضع قوانینی، اقتصاد را به عدالت نزدیک کنند. متاسفانه هیچ عزمی برای اصلاح ساختاری وجود ندارد و سوال این است که مگر می‌شود با ابزار و روش‌های گذشته اقتصاد امروز را که 60 درصد قدرت خرید کاهش پیدا کرده و فشار معیشتی زیادی وجود دارد پیش برد.

** اعتقادی به گران کردن تهران ندارم
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «اعتقادی به گران کردن تهران ندارم» به گفت وگو با پیروز حناچی پرداخت و آورد: ما هدفمان این است نه تنها باغ‌ها را به شکل باغ حفظ کنیم که مردم هم در توسعه آنها مشارکت کنند. براین اساس به جای یک کاربری در باغات، تنوعی از کاربری‌ها را تعریف کرده‌ایم تا اگر کسی درمحدوده قانونی شهر باغی داشت، بسته به توافقی که با شهرداری انجام می‌دهد، در آن سرمایه‌گذاری کند. مثلاً خانه سالمندان تأسیس کند، مرکز گل و گیاه یا حتی رستوران دایر کند. ضمن آن‌که همه این 62 باغ، باغ‌های پردرخت نیستند. اگرچه به اعتقاد من برج باغ‌ها تصمیم درستی نبود. من اعتقادی به گران کردن شهر تهران ندارم، می‌گویم هر کس باید به اندازه‌ای که از شهر استفاده می‌کند، هزینه‌اش را بپردازد. برخی مردم حداقل استفاده را دارند، خب باید حداقل هزینه را هم بپردازند. اما یک رستوران که هر شب، 100 برابر یک واحد آپارتمان، زباله تولید می‌کند، نباید حداقل هزینه را بدهد.این عادلانه است.

بخشی از این درعوارض نوسازی لحاظ می‌شود. به‌هرحال کیفیت ساختمان و ارزش معاملاتی ملک در عوارض تعیین کننده است. این عادلانه است. اما فعالیت‌های اقتصادی در داخل شهر که از سوی افراد مختلف انجام می‌شود، روی دیگر این ماجراست. خب این افراد هم مالیات می‌دهند، مگر یک شهروند چقدر باید مالیات و عوارض بدهد. در دنیا اگر فردی در حوزه فرهنگی سرمایه‌گذاری کند، پولی به عنوان مالیات یا عوارض نمی‌دهد، بنابراین یکی از دلایلی که مشارکت افراد ضعیف است، همین است! در دنیا، پروژه‌های توسعه و عمران شهری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود. اما در کشور ما به علت سوبسیدی که از سوی شهرداری و دولت پرداخت می‌شود، به صرفه نیست که بخش خصوصی در این حوزه‌ها ورود کند. الآن در مالزی همه اتوبان‌های شهری، عوارض دریافت می‌کنند، چرا؟ چون بخش خصوصی همه این اتوبان‌ها را خریده است! خب ما این کار را انجام نداده‌ایم و حالا که می‌خواهیم از مردم عوارض بگیریم، عجیب به نظر می‌رسد.

این‌که ولیعصر یک پتانسیل بی‌بدیل و بسیار با ارزش است، شکی نیست. ارزش آن هم به طول و نقاطی است که به‌هم وصل می‌کند و هم به درختان چناری که روزگاری تهران را به چنارستان معروف کرده بود. ما در همین زمینه سال گذشته 700 درخت چنار و امسال هم 1200 درخت کاشتیم. جالب این‌که از 700 درخت، فقط 16 نهال نگرفت. البته ما درختان را با بن‌های 10-12 ساله گرفتیم تا زودتر بزرگ شوند. ولیعصر خوشبختانه ثبت ملی شده و پتانسیل ثبت جهانی دارد. در همین راستا یکی از برنامه‌هایی که به شورا دادیم، اجرای ال‌آرتی یا خط ریلی شهری در ولیعصر بود که اگر اجرا شود، هم امکان دوطرفه شدن خیابان ولیعصر فراهم می‌شود و هم این‌که می‌توانیم در ساعاتی از روز، بخش‌هایی از خیابان را پیاده رو کنیم.

پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تحليل روزنامه ها سياسي و اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی

روسای گمرک ایران و عراق با هدف تسهیل و توسعه تجارت صبح امروز در تهران دیدار و گفت و گو کردند که مهمترین محورهای این مذاکره، ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی دو کشور برای کاهش سردرگمی تجار و همچنین روان سازی بیشتر امور گمرکی زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی بود.

در این دیدار دکتر محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و حسن حمود حسانی مشاور وزارت مالیه و رئیس کل گمرک که ریاست هیئت عراقی را بر عهده دارد در خصوص محورهای مهم تسهیل و توسعه تجارت میان ایران و عراق و رفع موانع گمرکی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
ثامر اثیر منعم مدیر حقوقی و امور گمرکی گمرک عراق و احمد عباس موسی مدیر بخش فنی هیات گذرگاه‌های مرزی عراق نیز رئیس کل گمرک عراق را در این دیدار همراهی می کنند
محورهای مهم مذاکرات گمرکی میان روسای گمرکات ایران و عراق برای توسعه تجارت دو کشور
همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی از طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات به منظور ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی دو کشور
مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین تیر الکترونیک
اعمال سیاست‌ها و شیوه‌های یکسان در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور برای کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور
تسریع در اطلاع‌رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور
تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی

دیگر خبرها

  • سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران
  • تأکید عراق بر پایبندی به توافق امنیتی با ایران
  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها