Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین چهارشنبه سوری، با ورود انواع مواد محترقه دست ساز و صنعتی آیین چهارشنبه سوری به انحراف کشیده شده و در واقع میدان جنگی برای جوانان و نوجوانان در مناطق مختلف شهر دایر می شود.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛

 

چهارشنبه سوری جدای از پیشینه تاریخی آن، جشنی است که در بین ایران رواج دارد و به رغم مسائلی که هر سال به جای می گذارد، مورد استقبال مردمی بویژه نسل جوان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امروزه مردم هر ساله به شكل هاي مختلف جشن چهار شنبه سوري را برگزار مي كنند که شایع ترین باور در چهار شنبه سوری این است که آتشی روشن شود و از روی  می پرند و در این حال کلماتی گفته می شود چون (سرخی تو از من، زردی من از تو ).

 

براساس باورهای عمومی، ایرانیان چهارشنبه آخر سال را نحس می دانستند و از کار و تلاش در این روز دست می کشیدند و شب چهارشنبه را نیز جشن می گرفتند.

 

در گذشته و اصل فرهنگ چهار شنبه سوری، شامل پریدن افراد خانواده از روی آتش بوده است و این آیین در منازل برگزار می شده است و با برگزاری این آیین آسیبی به برگزار کنندگان آیین و دیگر مردم وارد نمی شده است.

 

 

آیین سنتی و واقعی اچهار شنبه سوری سرشار از شادی، خنده، صمیمت و خنده برای خانواده ها بوده است، اما آیین به انحراف کشیده شده آن  چهارشنبه سوری را  سراسر اضطراب و نگرانی برای خانواده ها تبدیل کرده کرده است و مادران در منازل با نگرانی در انتظار بازگشت همراه با سلامت فرزندان خود می نشینند.

 

اما این روزها با ورود انواع مواد محترقه دست ساز و صنعتی آیین چهارشنبه سوری به انحراف کشیده شده و در واقع میدان جنگی برای جوانان و نوجوانان در مناطق مختلف شهر دایر می شود.

 

جوانان دختر و پسر به بهانه برگزاری این جشن به خیابان ها رفته و به ظن خود تلاش می کنند شبی خاطره انگیز داشته باشند، در حالی که میدان جنگی ساخته و خسارست های جانی و مالی فراوان برجای می گذارند.

 

 این میدان جنگ تنها علاقمندان به حضور در این عرصه را درگیر نمی کند، بلکه گاهی عابری با عبور از کنار خیابان مورد هدف ناخواسته انفجار مواد محترقه قرار می گیرد.

 

 

هرسال با نزدیک شدن به ایام چهارشنبه سوری، خبرهای از انفجار مواد محترقه در منازل و تخریب منازل مردم تا کشته شدن و یا نقض عضو در گوشه کنار مملکت به گوش می رسد.

 

با برگزاری این آیین مصدومانی به جای می مانند که باید سال ها نقض عضو و یا چهره سوخته خود را به نشان رسمی به انحراف کشیده شده به دوش بکشند.

 

متاسفانه از اویل اسفند ماه مغازه ها و بخشی از دست فروشان  بساط مواد محترقه را پهن کرده و با تهیه این مواد حتی به نوعی این فرهنگ به انحراف کشیده شده را به کودکان خردسال انتقال داده می شود.

 

از نیمه های اسفند صداهای وحشتانک مواد محترقه که هر تفکری را به یاد دوران جنگ و میدان رزم با دشمن می اندازد به گوش می رسد.

 

می توان ادعا کرد آیین سنتی چهار شنبه سوری امروز به فرهنگی بیگانه تبدیل شده است وبا سنت و رسوم کهن ایرانیان در تضاد است.

 

 

آیین جشن چهارشنبه سوری که می تواند یاد آور بخشی از تاریخ غرور آفرین این مرز و بوم باشد،  این روزها موجب ترس و دلهره بسیاری از خانواده هاست.

 

چهار شنبه سوری هم  دغدغه ای برای  مردم است و هم متولیان نظم و امنیت جامعه، مردمی که بیم دارند از حضور فرزندانشان در این مراسم و متولیان نظم و امنیت جهت کنترل این مراسم.

 

بهتر است خانواده های با همراهی فرزندان خود در خصوص خطر انفجار با فرزندان صحبت کنند و  به جوانان و نوجوانان یادآوری شود، در پس این آتش و بازی و هیجان چهار شنبه سوری خطر قطع عضو و کوری  و حتی مرگ وجود دارد.

 

شایسته است به شرکت کنند گان در این مراسم توسط خانواده ها  و نیروهای امنیتی  جامعه هشدار داده شود که آتش ها را در نزد معادن سوخت انبار ها و پارکینگ های خودرویی و مخازن سوخت روشن نکنند.

 

 خانواده ها  با همراهی کردن فرزندان در این مراسم، تلاش کنند، فرزندان خود را کنترل کرده  و زمان خاص و محدودی را برای این موضوع در نظر بگیرند و سر موقع هم آتش را خاموش کنند.

 

توصیه می شود، با توجه به خطر اشتعال بنزین و نفت توصیه می شود به هيچ عنوان از این مواد جهت روشن کردن آتش استفاده نشود.

 

همچنين به همه‌ جوان‌ها و نوجوان‌ها توصيه مي شود  مواد محترقه را در جيب و کيفشان وجايي که گرم است و امکان انفجار وجود دارد،  قرار ندهند.

 

پایان پیام/599

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد شهرستان آران و بیدگل آران و بیدگل اصفهان خبرگزاری شبستان چهارشنبه سوزی چهارشنبه سوری میدان جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت سرما به این مناطق از امروز

سازمان هواشناسی از رگبار باران، رعد و برق، بارش تگرگ، وزش باد شدید، گرد و خاک و نیز مواج بودن دریا در نقاط مختلف کشور خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سه‌شنبه از شدت بارش در این مناطق تا حدودی کاسته شده و علاوه بر مناطق فوق، در شمال شرق کشور نیز بارش رخ خواهد داد.

چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های ساحلی خزر و چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما رخ خواهد داد.

جمعه جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور خواهیم داشت.

خلیج فارس و دریای خزر در ۲ روز آینده مواج هستند.

دیگر خبرها

  • نان توت فرنگی یک نان خوش عطر و طعم و ساده
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • (ویدیو) طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ ساده و خوشمزه
  • مخالفت شدید روزنامه سپاه به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها
  • مخالفت شدید روزنامه وابسته به سپاه با ممنوعیت جدید ورود زنان به ورزشگاه‌ها: این یعنی اعتراف به شکست فرهنگی/ مراقب پیامدهای بین‌المللی این اقدام باشید
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ یک غذای خوشمزه و ساده (فیلم)
  • تندی غذا را چگونه بگیریم ؟ | رفع تندی غذا با چند راه ساده ؛ از رفع تندی غذا با نوشابه تا سیب زمینی و لبنیات
  • فال حافظ امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر