Web Analytics Made Easy - Statcounter

جولان متکدیان در خیابان های گچساران یکی از عوامل زشت شدن سیمای شهر و رنجش شهروندان است که برای پایان دادن به چرخه معیوب جمع آوری این افراد و بازگشت مجددشان به جامعه، به موضوعی بیش از تشکیل جلسات بی ثمر و مصوبه های کنونی نیاز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب جنوب،این روز ها با گسترش شهرنشینی و توسعه شهری تعداد متکدیان دیار بام نفت ایران هم به شدت افزایش یافته و شیوه تکدی گری در این شهر هم شکل دیگری به خود گرفته است،شواهد حکایت از این امر دارد که تعداد گدایان این شهر روز بروز بیشتر و گرایش به این حرفه نیز رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هر چند می توان گفت که دستگاه های اجرایی و نهادهای حمایتی هیچ گونه آماری از تعداد گدایان این شهرستان ندارند، اما با نگاه اجمالی به این مسئله، تعداد زیادی از گدایان در نقاط پر تردد شهر گچساران به چشم می خورد. 

اگر چه متکدیانی با سنین مختلف از کودک و نوجوان گرفته تا پیرو جوان و زن و مرد در خیابان های اصلی این شهر جولان می دهند و بعضا هم مزاحمت هایی را برای عابرین بوجود وجود می آورند و با نام بردن نام ائمه اطهار (ع) و نیز با جریحه دار کردن احساسات و اعتقادات رهگذران؛ طلب پول می کنند.

هر چند کارشناسان اجتماعی معتقدندکه سالهای پیش تعداد گدایان در شهر گچساران به تعداد انگشتان دست نمی رسید اما امروز با مهاجرت متکدیان مهاجر به نوعی چهره ظاهری این شهر زشت و موجب ناهنجاری های اجتماعی در زیرپوست این شهر شده اند.

هر چند باید به این موضوع نیز اعتراف کرد که این روزها تکدی گری در گچساران شکل جدی به خود گرفته و شهروندان هر روز شاهد افراد جدیدی هستند که به تکدی گری دراین شهر می پردازند.

با این تفاسیر اوایل خردادماه امسال بود که گزارشی از وضعیت تاسف بار اسکان متکدیان غیربومی در این پایگاه خبری تحلیلی منتشر می شود که در نتیجه باهمکاری بهزیستی گچساران و نیز اورژانس اجتماعی مواردرسیدگی و متکدیان نیز درسطح شهرجمع آوری شدند.

در این میان دو ماه بعد عبدالرحیم رحیمی ،فرماندار سابق گچساران ازساماندهی متکدیان توسط بهزیستی وشهرداری خبر می دهد و نقل می کند که در روزهای اخیر(مردادماه) ۱۹متکدی از سطح شهر گچساران جمع‌آوری شدند که ۶ نفر از آنها کودکان زیر ۱۸ سال ، ۱۱ زن و ۲ مرد بودندو متکدیان به دو گروه زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال تقسیم می‌شوند و افراد زیر ۱۵ سال توسط بهزیستی و افراد بالای ۱۵ سال توسط شهرداری ساماندهی خواهند شد.

رحیمی با اشاره به غربالگری متکدیان جمع آوری شده نیز افزوده بود که متکدیانی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، مورد غربالگری قرار گرفته و اگر نیاز درمانی داشته باشند، برای حل مشکلات آنها اقدام خواهد شد و متکدیان نیازمند از طریق کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرندو متکدیانی که به‌دلیل مشکلات شدید مالی مجبور به تکدی‌گری باشند، مورد حمایت کمیته امداد قرار گرفته و به آنها خدماتی ارائه می‌شود.

اما این درحالی است که پس ازسنگفرش خیابان شهید بلادیان ودرختکاری محوطه پیاده محور در روزهای اخیر،چهره های جدیدی ازمتکدیان غیربومی دراین شهر به چشم می خوردکه نوع پوشش این افرادبیشترشرقی است وباکلمات فارسی دست وپاشکسته ای طلب مساعدت می کنند.

عمدتا باید گفت که این افرادبا همراهی یک زن میانسال ونیز جمعی از دختران زیرپانزده سال برای عابرین وکسبه مزاحمت ایجادمی کنند،دراین بین اگرتکدی گری درگچساران یک شغل محسوب می شودباسابقه ترین متکدی کودک ده ساله ای است که ازسال های نخستین شیرخوارگی اش تاکنون وبا همراهی مادرش در کنار زیرگذرگچساران چهره ای شناخته شده دراین شهربه شمار می روند.

حال مسبب این آسایش خاطر چنین مادرانی که به راحتی فرزندان خود را واداربه نوعی جبراجتماعی وسرخوردگی می کنند،چیست؟آیاریشه یابی علل این ناهنجاری اجتماعی فقراست یانوعی راحت طلبی و عادت باعث یک امتیازجهت سماجت در ماندن وتکدی گری چنین افرادی است!؟.

کمی آنسوتر از خیایان های شلوغ شهر نیز زنی باشیشه شیرو یک پسربچه ده ساله مقابل بیمارستان شهیدرجایی گچساران درحال تکدی گری است ،مادری که باقسم دادن و التماس تقاضای پول از رهگذران را دارد و وقتی با امتناع برخی ها مواجه می شود مجددا به عابران دیگری درخواستش رابا سماجت تمام تکرارمی کند.

در این هنگام بادوربین عکاسی تصویری ازسماجتش را ثبت می کنم ، زن متکدی در واکنش نیز چهره اش را می پوشاند و با فریادی زیرچادردو پسربچه نوجوانش راصدا می کند و با یک کودک خردسال شیشه شیربه دست محوطه راترک کرد.

البته این نوع وجود و حضورمتکدیان درورودی بیمارستان قدیمی شهر به همین جاختم نمی شود و چند روز پیش وقتی برای عیادت از بیماری به بیمارستان رفته بودم مشاهده کردم که مادری!؟ باکودک خردسالش روی موزائیک محوطه بیمارستان درخواب بودند و جعبه ای برای دریافت پول درکنارشان.

وقت عیادت از بیماران پایان یافت زن متکدی کودکش را رهاکرده وخود در جای دیگری مشغول تکدی می شود؟باید گفت این به نوعی یک زنگ خطر درجامعه است ،یک نوع کودک آزاری محض به دست کسانی که نمی دانیم والدین اصلی این کودکان هستندیانه؟!؛هرچندبایدمسئولین این موارد حساس رابیشترموردتوجه قراردهندتا عواطف و احساسات عابران وشهروندان درکمک به این افرادجریحه دارنشود.

این درحالی است که سید مهران کشاورز،رئیس بهزیستی گچساران دراین خصوص می گوید: از جمله عواملی که در شهرستان گچساران باعث به وجود آمدن پدیده تکدی‌گری شده می‌توان به موارد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی، مهاجرت، ناتوانی جسمانی، بیکاری و نداشتن شغل و مهارت و اعتیاد را نام برد.

وی درادامه می افزاید: از جمله عوامل اساسی که باعث عدم موفقیت در ریشه‌کن کردن این پدیده می‌شود می‌توان تعداد زیاد نهادهای درگیر و دیگری موازی بودن بعضی از وظایف دانست که همین امر باعث شده که هیچ نهادی این وظیفه را بر عهده نگیرد.

کشاورز درادامه تاکیدمی کند:برای مبارزه با تکدی‌گری ابتدا باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود که مردم نسبت به کمک کردن به آنها بی‌میل شوند ، باید دلایل گرایش این افراد به تکدی‌گری بررسی و برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی صورت گیرد تا به فراخور آن اقدامات لازم انجام شود.

رئیس بهزیستی گچساران درادامه می گوید:به عنوان مثال کسی که بر اثر اعتیادبه تکدی‌گری می‌پردازد با معرفی او به مراکز درمانی بهزیستی زمینه بهبودی را می‌شود فراهم ساخت و از سوی دیگر با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین تسهیلات اشتغالزایی زمینه برگشت را به زندگی عادی فراهم کرد.

وی درادامه می افزاید:انتظار از نهادها و دیگر دستگاه های اجرایی این است که امکانات و اعتبارات لازم را در اختیار مجری طرح قرار دهد تا اینکه طرح بتواند با پشتوانه همه جانبه به وظایفی که برای آن مشخص شده نیز ادامه دهد.

کشاورز اظهارمی کند:در گچساران نیز مواردی وجود دارد که متأسفانه شاهد آن هستیم مادری از عواطف و اعتقادات مردم سوءاستفاده کرده و با همین حربه از کودکش بهره‌برداری کرده و به تکدی‌گری می‌پردازد.

این درحالی است که جولان متکدیان در خیابان های دیاربام نفت ایران یکی از عوامل زشت شدن سیمای شهر و رنجش شهروندان است که به نظر می رسد برای پایان دادن به چرخه معیوب جمع آوری این افراد و بازگشت مجددشان به جامعه، به موضوعی بیش از تشکیل جلسه و مصوبه های کنونی نیاز باشد!.

اگر چه قصه متکدیان تنها به پیاده روها ،مراکزپمپ بنزین وسی ان جی ها هم ختم نمی‌شود و برخی از آن‌ها کوچه‌های محلات شهر را خانه به خانه می‌گردند و با کوبیدن درِخانه‌ها مشکلاتی را برای آسایش ساکنان به وجود آورده اند و برخی هم صبح زود کاسه‌های تکدی خود را نیز به اطراف شهر برده و غروب به خانه های خود باز می‌گردندهمان متکدیانی که دست عادت شان دامن شغل بی سرمایه و کاذب گدایی را سفت چسبیده است.

هر چند که به نظر می‌رسد رفع مشکل متکدیان در جامعه نیازمند آسیب‌شناسی در ابعاد مختلف و اتخاذ راهکارهای کارشناسی و البته فرهنگ سازی مستمر در میان مردم است، اما نمی‌توان در این میان همکاری بین بخشی میان دستگاه های مرتبط برای رفع این معضل را نادیده گرفت که امیدواریم مسئولین دراین خصوص وباتوجه به فصل سرما ونوع زندگی اسفبار این متکدیان دقت نظر خاصی هم داشته باشند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۹۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین

به گزارش مبلغ سریال حشاشین در ماه رمضان امسال در کشور مصر و سایر کشورهای عربی به نمایش گذاشته شد و استقبال قابل توجهی از آن شد. حال به تازگی اندیشمندان و طرفداران مکتب اسماعیلیون به میدان آمدند تا از تحریفات این سریال در مورد فرقه اسماعیلیه و زندگانی حسن صباح بگویند. در ادامه گزارش وبسایت مسلمنا از واکنش اسماعیلیان به این سریال را می خوانید:

دکتر داریوش محمدپور دانشیار موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن با ابراز تأسف از تحریف تاریخ در مورد این سریال گفت: بنا به منابع تاریخی لباس و پرچم فاطمیان و اسماعیلیان «سفید» بوده است و پرچم عباسیان سیاه بود. در بخش نخست سریال حسن صباح در مقابل اروپایی‌ها (صلیبیون) به یکی از مریدانش می‌گوید که خودش را پایین بیندازد و خودکشی کند، ولی در هیچ منبع تاریخی چنین چیزی وجود ندارد و قلعه‌ای که در سریال دیده می‌شود نیز هیچ شباهتی با قلعه اسماعیلیه ندارد و کاملا عنصر خیال در آن برجسته است.

آقای محمدپور معتقد است که جنبه خیال انگیز بودن و جذاب کردن قصه برای مردم از دلایل پروبال دادن به داستان حسن صباح است و آن را تبدیل به یک افسانه کرده‌اند و بر اساس آن بازی‌های کامپیوتری ساخته شده و الهام بخش سریال‌ها و کتاب‌های تاریخی، تخیلی و شبه علمی شده است.

دانشیار این موسسه اسماعیلی پژوهی گفت: «جنبه دیگر توجه به حسن صباح، سیاسی است چرا که در روزگار معاصر در مورد دین و بخصوص دین اسلام و به ویژه تشیع چنین نشان داده می‌شود که خشونت از دل دین بیرون می‌آید و ارتباط تنگاتنگی با خشونت دارد».

وی تصریح کرد که در لندن عقلگرایی را مشخصه اسماعیلیه می‌دانند و درباره مشابهت‌های میان اسماعیلیه نزاری و گروه‌های تندرو و اخوان‌المسلین می‌گوید «این خیانت به تاریخ و میراث فرهنگی و فکری اسماعیلیان است و اگر نگاهی به آثار آنها شود از بطن این گروه عرفان و تصوف وفلسفه و نگاه باطنی به دین در آمده است اما از اخوان المسلمین و داعش، چنین خدمات علمی بدست نیامده است».

داریوش محمدپور می‌گوید: «دولت مصر برای مهار اخوان‌المسلیمن، اسماعیلیه و حشاشین و طالبان و داعش را یکی می‌کند و این در حالی است که حسن صباح یک چهره علمی و فرهنگی و یک استراتژیست نظامی بود و جایگاه او در اسماعیلیه «داعی» است و پایه گذار «تئوری تعلیم» در اسماعیلیه بود و در ادبیات نزاری در تعریف حسن صباح هیچ کدام از عنوان‌های نظامی و سیاسی دیده نمی‌شود و کاملا اعتقادی و دینی و عارفانه است».

دکتر فرهاد دفتری ریاست پیشین موسسه مطالعات اسماعیلی نیز در مصاحبه کوتاه با العربیه گفت: اروپایی‌ها پس از بازگشت از ایران به مرور زمان، افسانه‌هایی را به آن اضافه کردند و بخصوص با سفر «مارکوپولو» به ایران در قرن سیزدهم و روایت‌های غلوآمیز او از حشاشین، این افسانه‌ها به اوج می‌رسد و این تفاسیر و تعابیر عملا سنگ بنایی برای قضاوت‌ها و مطالعات بخصوص جوامع غربی در قرن نوزدهم شد.

در روایت مارکوپلو از قلعه الموت گفته شده که حسن صباح پشت قلعه، باغی همانند بهشت به همراه دختران و زنان مهیا کرده بود و به پیروانش حشیش می داده و وقتی در حالت سرخوشی بودند به باغ می‌برد و به آنها گفته می‌شد که به بهشت آمده اند و... پس از بیداری وقتی از بهشت می پرسیدند، جوابشان می دادند اگر بهشت می‌خواهند باید ترور کنید.

فرهاد دفتری در گفت‌وگو با «عرب نیوز» ادامه داد: بسیاری از افسانه‌ها درباره نزاریان «ریشه در جهل تخیلی صلیبیان و وقایع‌نگاران غربی آنها دارد که به سرزمین مقدس آمدند و بیت‌المقدس را در سال ۱۰۹۹ فتح کردند».

آقای فرهاد دفتری افزود که اسماعیلیان مبدع ترور نبودند و سوابق نزاری ها نشان می‌دهد که در طول ۳۴ سال سلطنت حسن صباح کمتر از ۵۰ ترور توسط این گروه انجام شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899057

دیگر خبرها

  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • ماجرای غرق شدن پسر بچه ۷ ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت
  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • ورود فرمانده کل ارتش ایران به گچساران جهت حضور در اجلاسیه شهدای ارتش
  • فرمانده کل ارتش میهمان کهگیلویه و بویراحمدی‌ها
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • ببینید | ردپای آبی
  • اولین اجلاسیه شهدای ارتش استان در گچساران
  • ردپای مربی قزوینی در المپیکی شدن الفتی
  • بزرگ‌ترین گنج گمشده ایران کجاست؟