Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری دانشجو: هر روز که می‌گذرد جمعیت کشور ایران در سکوت مسئولان یک روز به پیری نزدیکتر می‌شود، این درحالی است که طرح تعالی جمعیت سال‌ها است که در کمیسیون فرهنگی مجلس معطل مانده و منتظر رسیدگی است.

طرحی که به گفته نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با مخالفت شدید و مستقیم دولت نسبت به بحث اعتبارات طرح مواجه گردیده و علی‌رغم کاهش بودجه مورد نیاز طرح تعالی جمعیت به حداقل دولت باز آن را نمی‌پذیرد چراکه بحران جمعیت کشور برای دولت مسئله نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمینه پیگیری وضعیت طرح تعالی جمعیت در مجلس شورای اسلامی با احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

بودجه مورد نیاز طرح تعالی جمعیت بسیار تعدیل شده است

احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت فعلی طرح تعالی جمعیت گفت: طرح تعالی جمعیت هم اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حتی تا چندین ماده طرح هم پیش‌رفته است، بعد از اینکه کار در کمیسیون فرهنگی به اتمام رسید به اداره قوانین می‌رود و در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم زودتر این کار را تمام کنیم.

نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد مشکل بودجه مورد نیاز طرح تعالی جمعیت که دولت حاضر به تامین آن نبود گفت: سرباز زدن دولت از تامین بودجه مورد نیاز طرح، مربوط به گذشته است و موادی از طرح که احتمال می‌دادیم به دولت تحمیل شود سعی کردیم تعدیل کنیم و طرح تعدیل شده را در اختیار مجلس قرار دهیم.

سالک در ادامه افزود: بودجه این طرح در چند بخش است یک بخش به عهده دستگاه‌های ذی‌ربط است و آن‌ها هم می‌بایستی در بودجه سالانه خودشان بودجه مخصوص این طرح را ببینند که برای این کار هم در بودجه سنواتی دیده می‌شود. بخشی از بودجه‌های طرح هم باید مستقیما ردیف بودجه داشته باشد و آن را در قالب سنوات بودجه‌ریزی سالانه گنجانده‌ایم.

اگر دولت مخالفتی با طرح تعالی جمعیت دارد باید آن را صراحتا عنوان کند

نماینده مردم اصفهان در مورد امکان رد شدن طرح توسط دولت گفت: هم اکنون طرح مذکور توسط مسئولان مجلس و دولت بند به بند به صورت هماهنگ در حال بررسی و پیشرفت است لذا اگر مخالفتی با طرح باشد باید دولتمردان هم اکنون که خودشان هم درگیر آن هستند، صراحتا ابراز کنند.

عدم باور برخی مسئولان به توقف فرآیند کاهش جمعیت از بزرگترین مشکلات است

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود در اولویت بودن مسئله جمعیت برای کشور، دولت هر بار به بهانه‌ای مثل بودجه از زیر بار مسئله جلوگیری از کاهش بیش از حد جمعیت شانه خالی می‌کند گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در حل معضل کاهش جمعیت کشور داریم، عدم باور برخی مسئولان به توقف فرآیند کاهش جمعیت است.

اگر در مسئله جمعیت غفلت کنیم باید مانند قبل از انقلاب از هند و بنگلادش نیروی کار وارد کنیم

سالک تاکید کرد: یک عده از مسئولان نسبت به تقویت جمعیت مقاومت می‌کنند علی‌رغم اینکه بار‌ها عنوان و ثابت شده که کشور ما با پیرسالاری رو‌به‌رو است و باید هر چه سریعتر جبران پیرسالاری کنیم و اگر زمان آن بگذرد باید مثل قبل از پیروزی انقلاب که نیرو از هند و بنگلادش برای کار می‌آوردیم، دوباره همان کار را انجام دهیم و این به مصلحت کشور ما نیست.

نباید امروز در مسئله جمعیت مشکلی می‌داشتیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها، بعد از بحث‌های کارشناسی متعدد و اظهار نگرانی و هشدار مسئله جمعیت توسط متخصصان و مسئولان گوناگون حتی تا رهبر معظم انقلاب امروز دیگر نباید در این زمینه مانعی وجود می‌داشت.

یکی از مشکلات کنونی کشور اختلاف منابع در مورد ارائه آمار است

سالک در مورد نرخ موالید کنونی کشور گفت: متاسفانه اعداد مختلفی در این زمینه توسط افراد و نهاد‌های مختلف ارائه می‌شود متاسفانه یکی از مشکلات کنونی کشور اختلاف منابع در مورد ارائه آمار است. در مورد نرخ موالید و دیگر آمار‌های حوزه جمعیت هم ما دچار سرگردانی در کشور هستیم و نیاز است که سازمان‌های مسئول در این حوزه پاسخگو باشند.

منبع: فردا

کلیدواژه: سالک جمعیت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۰۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، فاطمه محمدبیگی ضمن تبریک روز جهانی ماما به فعالان این عرصه، اظهار داشت: مامایی یکی از مشاغل ارزنده در جهان هستی است، رشته مامایی به دلیل اینکه سلامت مادر و کودک را به ارمغان می‌آورد بسیار ارزشمند است، ارتقای سلامت مادران و کودکان، ترویج فرزندآوری و تغذیه به واسطه شیر مادر، جلوگیری از مرگ مادر، کودک و آموزش مراقبت‌های دوران بارداری معمولا به واسطه این گروه حساس رشته پزشکی انجام می‌پذیرد. نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش جمعیت ایران در سال‌های آینده، افزود: ایران تنها کشور دارنده جایزه کاهش جمعیت در جهان است، در قانون جوانی جمعیت به صورت ویژه به کمیت وجود ماما در کشور اشاره شده، یعنی به ازای هر دو زایمان فعال باید یک ماما در کشور وجود داشته باشد؛ متاسفانه به دلیل کمبود ماما در بیمارستان‌های کشور این بند قانونی اجرایی نمی‌شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور نیازمند ۹ هزار ماما برای فعالیت در مراکز بهداشتی و در مانی است، یادآور شد: متاسفانه کمبود ماما در کشور همچون کادر پرستاری در شیفت‌های سنگین این گروه خود را نشان داده است و منجر به استهلاک، خستگی کادر مامایی شده است که همین مسئله عاملی بر کاهش کیفیت کار ماما‌ها در کشور است. رئیس فراکسیون جمعیت مجلس با بیان اینکه قرار بود امسال حدود ۳۵۰۰ ماما در کشور استخدام شوند، اظهار داشت: در ظرفیت پذیرش و استخدام وزارت بهداشت تنها حدود ۳۰۰ ماما در کشور ثبت شده بود، چرا باید میزان جذب و استخدام ماما علیرغم نیاز کشور کم باشد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: بحث ترویج زایمان و خوشایندسازی آن که از روش‌های جدید برای بهبود کیفیت و ترغیب به زایمان طبیعی به کار می‌رود، در دنیا میزان زایمان طبیعی رقمی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است، اما در کشور ما متاسفانه این درصد جای خود را به سزارین داده است و ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور به روش جراحی سزارین صورت می‌گیرد. محمدبیگی با تاکید بر اینکه روش سزارین غیر ضرور به دلیل عوارض بسیار پذیرفته شده نیست، یادآور شد: سزارین عوارض بالینی بر فیزیک بدن مادر دارد که گاه نمی‌توانند بیش از دو یا سه فرزند داشته باشند؛ سزارین یکی از عوامل عدم تمایل مادران به تعداد فرزند بیشتر است در حالی که به طور مادرات ذاتأ علاقمند به داشتن فرزندان بیشتر هستند. نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: با توجه به جلسات مشترک برگزار شده در کمیسیون بهداشت با وزیر بهداشت در حوزه درمانی، مقرر شد که طرح دوره مامایی اجرایی شود، فارغ التحصیلان رشته مامایی که بلاتکلیف بودند و نمی‌توانستیم از آنان استفاده کنیم در بیمارستان‌های دولتی مشغول به اجرای طرح خود شدند تا بتوانیم برای تولد کودکان و مراقبت با کیفیت از مادران شاهد حضور این عزیزان باشیم. محمد بیگی با تاکید بر توجه به نیاز‌های معیشتی قشر مامایی، خاطرنشان کرد: مشکلات معیشتی جامعه مامایی یکی دیگر از مسائلی است که ظرف یک ماه گذشته در این خصوص جلسه‌ای را با معاونت درمان و وزیر بهداشت برگزار شد و خوشبختانه در بحث پرداخت کارانه و فوق العاده‌ها صحبت‌هایی صورت گرفت تا شاهد ارتقاء شرایط جامعه مامایی باشیم، البته اعتراضات دیگری نیز در خصوص مشکلات جامعه مامایی وجود دارد و در برخی موارد حق آنان پایمال می‌شود که همه این مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد، امیدواریم برخی از حقوق آنان که تاکنون پرداخت نشده به زودی جبران شود.

دیگر خبرها

  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • نیروی جوان کیفیت جمعیت هر کشور را معرفی می‌کند
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم