Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@17:10:57 GMT

مدیریت خشک ترین اقیلم ایران، هنر یزدیهاست

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۵۷۱۶

مدیریت خشک ترین اقیلم ایران، هنر یزدیهاست

به گزارش ایرنا، مجید لباف خانیکی چهارشنبه شب، در شب سیزدهم نشست های ماهیانه فرهنگی اجتماعی خانه فرهنگ صدوقی با موضوع 'پمپ خشکسالی، چگونه از کم آبی، فرهنگ زاینده، متولد می شود'، افزود: در بررسی تاریخ متوجه می شویم که پیشینیان یزد به جای آن که طبیعت را با خود همراه کنند، خود را با طبیعت همراه کرده و با توجه به شریط اقلیمی و خشکسالی فعالیتهای خود را تغییر داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با توجه به اینکه درجه خشکسالی در دوره های مختلف، متفاوت بوده، گذشتگان ما نیازهای آبی خود را در مواردی کم می کردند و این عملکرد باعث شده نه تنها آسیب ندیدند بلکه طبیعت سخت و کم آبی را شکست داده و نقش مهمی نیز در فرهنگ ایران داشتند.
لباف خانیکی گفت: به عنوان مثال روستایی در جنوب خراسان وجود دارد که سفال آن بسیار معروف است و به نام منت شناخته می شود و پژوهش ها نشان می دهد تمام رنگها و هنر این سفالگری عینا همانند سفال میبد که مبین گسترش این هنر به دیگر نقاط کشور است.
وی افزود: این امر نشان می دهد که سفالگران میبدی در دوره هایی که خشکسالی زیاد بوده به این منطقه مهاجرت کرده اند و این مهاجرتها نقش مهمی در تکامل فرهنگی دیگر مناطق داشته و می توان گفت یزدیها در تکامل فرهنگی تمام ایران نقش مهمی را ایفا کردند.
لباف خانیکی ادامه داد: پژوهشهای دوره های مختلف مبین آن است که خشکسالی در یزد باعث رونق صنایع محلی شده، به گونه ای که در زمان خشکسالی، پیشینیان مجبور شدند به جای کشاورزی به دیگر حرفه ها روی بیاورند و لذا با تشدید خشکسالی، موج مهاجرت صنعتگران به وجود آمده و این مهاجرت ها باعث گسترش صنایع محلی در سطح کشور و حتی جهان شده است.
وی افزود: یزدیها در دوره های مختلف با هندوستان و حتی چین مراودات صنعتی و تجاری داشتند و این مراودات باعث شده صنایع محلی در همه جا گسترش یابد.
این پژوهشگر اجتماعی حوزه آب اظهار داشت: اگر یزد با ونیز مقایسه شده، بی دلیل نبوده چون ونیز توسط دریا و یزد توسط شنهای روان احاطه شده و این مساله باعث مهاجرت و گسترش فعالیتهای تجاری و صنایع محلی شده و یزدیها آب مجازی را با قنات آورده اند و در خشکسالیها نیز از طریق تجارت خود را حفظ کرده اند و زمانی که خشکسالی تشدید شده، مهاجرتهای اقلیمی به وجود آمده و پتانسیل فرهنگی را نیز با خود به همه جا منتقل می کردند.
لباف خانیکی گفت: قنات باعث می شده که خودکفایی به وجود آید و با خشکسالی صنایع دستی توسعه پیدا کرد و تجارتهای دور نیز گسترش می یافته و پیشینیان خود را با طبیعت و میزان آب موجود وفق می دادند لذا هرگز از خشکسالیها صدمه ای ندیدند.
سلسله نشستهای ماهیانه فرهنگی اجتماعی خانه فرهنگ صدوقی با حضور محققان و شخصیتهای برجسته علمی کشور پیرامون موضوعات مهم مرتبط با استان یزد برگزار می شود.
7537/ 6014/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 ایران جهان صنایع دستی کشاورزی هندوستان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۵۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سهم صنایع خلاق و دانش‌بنیان‌ها از سبد ایجاد کسب‌وکار‌ها و عدالت شغلی در همه دنیا و ایران به لحاظ گردش مالی و ایجاد و توسعه کسب‌وکار جزو بالاترین سهم محسوب می‌شود.

پیشرفت‌های شگرف علوم و فناوری سخت به شکوفایی اقتصادی جوامع منجرشد و البته همان‌طور که علوم و فناوری‌های سخت به شکل‌گیری و توسعه‌ی خانواده بزرگ صنایع سخت یا کارخانه‌ای منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نیز صنایع نرم را شکل می‌بخشند؛ صنایعی که محصولات و خدمات حاصل از آن، افزایش کیفیت زندگی و تسهیل رابطه‌ی با محیط پیرامون کمک می‌کنند.

ارتباط صنایع سخت و صنایع نرم در ایجاد بسترشکوفایی در اقتصاد جوامع کمک می‌کند و این دو موضوع را می‌توان مکملی برای ارتقای دانش و فناوری به همراه توسعه کیفیت زندگی مردم دانست.

اثرگذاری نرم و اقتصاد اجتماعی

در همین زمینه مسعود حسنلو دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا گفت: ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایجاد هماهنگی و پیگیری بین دستگاه‌هایی است که در حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم در حال فعالیت هستند، وظیفه دارد.

وی ادامه داد: این ستاد در حال همکاری با بیش از ۲ هزار شرکت خلاق است که در حوزه دانش بنیان‌ها قرار می‌گیرند و همچنین ۴۰۰ شرکت دانش بنیان خلاق که در حال فعالیت هستند.

حسنلو تاکید کرد: در حوزه اثر گذاری نرم و اقتصاد اجتماعی اصولا تنها این شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قادر به نقش آفرینی و اثرگذاری هستند. در حوزه بین الملل نیز ما مسئله‌ای که در حوزه ارائه تصویر اقتصادی و اجتماعی از کشور و دیپلماسی عمومی داریم با ابزار صنایع خلاق قابل حل است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم تصریح کرد: اگر بخواهیم تکنولوژی و صنعتی را همراه با بسط فرهنگی به خارج از کشور ارایه و توسعه دهیم، بهترین و سریع‌ترین راه حل بهره گیری از توان همین شرکت‌های خلاق و دانش بنیان است.

دانش بنیان‌ها قابلیت ارائه تکنولوژی پیچیده و نوین را دارند

از سوی دیگر و در همین رابطه، آهنگربیگ معاون ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز در تشریح فعالیت‌های دانش بنیان‌ها در توسعه فناوری نرم فرهنگی به خبرنگار آنا گفت: دانش بنیان‌ها با شیوه‌های مخصوص به خود در حال فعالیت و ارزیابی هستند و بیش از ۸ هزار دانش بنیان وارد توسعه فناوری‌های نرم شده اند.

وی ادامه داد: تا اسفند ماه سال گذشته بیش از ۲ هزار شرکت خلاق نیز به این صنعت پیوسته اند. شرکت‌های خلاق واحد‌هایی هستند که فناور و نوآور و فرهنگی هستند، اما شرکت‌های دانش بنیان با ایجاد فناوری‌های پیچیده و تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته در حال کار هستند و از بسط فرهنگی کمتری برخوردارند.

آهنگر بیگ تصریح کرد: سطح فناوری و پیچیدگی محصولات دانش بنیان‌ها به شدت بالا بوده و از این حیث دارای برتری خاصی برای فعالیت در صنعت فناوری نرم فرهنگی هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود