Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-09@02:06:46 GMT

شهری مینیاتوری در پاییتخت گل جهان

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۰۶۴۲۳

شهری مینیاتوری در پاییتخت گل جهان

مادورودام، شهری مینیاتوری در هلند است که در آن تمام بناها، خیابان ها و آدم‌ها در مقیاس ۱به ۲۵ (۱:۲۵) شبیه سازی شده و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در جهان تبدیل محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مادورودام (Madurodam)، یک شهر مینیاتوری و جاذبه گردشگری در منطقه اسخیفنینگن (Scheveningen)، شهر لاهه هلند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شهر مینیاتوری تمام فروشگاه‌ها، خیابان‌ها، بناهای تاریخی و حتی آدم‌ها در مقیاس ۱:۲۵ و مدل‌های کوچک ساخته شده‌اند. مدل‌های کوچک شده با طراحی دقیق از روی مدل واقعی آن‌ها از نظر طرح و رنگ توسط نرم افزارهای کامپیوتری شبیه سازی شده اند. این پارک در سال ۱۹۵۲ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون ده‌ها میلیون بازدیدکننده از این محیط و فضای متفاوت و در عین حال مهیج بازدید کرده اند. این پارک با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با تاریخ و اماکن دیدنی کشور هلند طراحی شده است. گفتنی است که درآمد حاصل از این پارک صرف امور خیریه در هلند می‌شود.

مادورودام؛ تصویری رئالیسم از هلند

در طراحی این شهر مهیج، دقت و حساسیت بسیاری به کار رفته است. در واقع طراحی اماکن و آدم ها در ابعاد کوچک و با هدف به تصویر کشیدن فرهنگ‌های متفاوت انجام شده است. درست مانند همان چیزی که در هلند شاهدش هستیم؛ وجود مهاجران بسیار از سراسر دنیا با پوست‌ها و موهای رنگی حاکی از این تنوع نژادی و فرهنگی است. در این شهر کوچک نیز شاهد فصل‌های مختلف سال همراه با پوشش‌های متفاوت آدمک‌ها هستیم. در جایی از شهر تابستان است و آدمک‌ها تی شرت و لباسهای خنک پوشیده اند و در جای دیگر که زمستان است ژاکت و لباسهای گرم به تن دارند.

نامگذاری شهر مینیاتوری؛ ادای احترامی به مبارز و مدافع کشور هلند

نام مادورودام از نام دانشجویی با نام جرج مادیرو (George Maduro)، گرفته شده است. جورج مادیرو دانشجوی حقوق بود که به عنوان نیروی مقاومت هلندی با نیروهای اشغالگر نازی جنگید و در سال ۱۹۴۵ کشته شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۶ به اونشان شوالیه ارتش ویلیام (Medal of Knight Fourth class of the Military Order of William) اهدا شد؛ این نشان بالاترین نشان نظامی در هلند است که به حسن شایستگی به کسانی که در جنگ علیه نیروهای آلمانی در ارتش هلند مبارزه کرده اند اهدا می‌شود.

کمک‌های انسان دوستانه؛ هدف اصلی تاسیس پارک مادورودام

پیش از تاسیس پارک مادورودام، خانم B. Boon-Van der  یکی از اعضاء بنیاد بیماری‌های خاص دانش آموزان در هلند بود. در آن زمان با توجه به هزینه‌های درمان و تحصیل دانش آموزان، نیاز به کمک و حمایت جدی احساس می‌شد. چنین شرایطی مصادف با انتشار خبرهایی از یک دهکده مینیاتوری با نامBekonscot  در انگلستان شد. در این دهکده جنبه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی انگلستان از سال ۱۹۳۰ به بعد در ماکت‌ها و بناهایی در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده است و هزینه حاصل از بازدید این دهکده هر ساله به یکی از بیمارستان‌های انگلستان تخصیص داده می‌شود.

با اطلاع از وجود چنین دهکده ای خانم Boon-Van der مایل به احداث دهکده ای مشابه با هدف کمک به بیماران کشورش، هلند شد. دیدار خانواده جرج مادیرو با خانم Boon-Van der منجر به پرداخت هزینه‌های اولیه و پیش بینی‌های لازم برای طراحی و  احداث چنین محیطی شد. آنها به یاد پسرشان نام این شهر مینیاتوری را مادورودام نامیدند.

نکته جالب توجه اینکه این دهکده مینیاتوری شهردار هم دارد! در سال ۱۹۵۲ ملکه بئاتریکس به عنوان شهردار مادورودام انتخاب شد. علاوه بر شهردار، شورایی به نام شورای جوانان هم وجود دارد؛ هر ساله جوانان شهر لاهه برای انتخاب در شورای جوانان نامزد می‌شوند و درآنجا به فعالیت‌هایی مانند اداره امور خیریه می‌پردازند. در حال حاضر شهردار مادورورام از بین شورای جوانان انتخاب می‌شود.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برترین ها جاذبه های گردشگری شهر مکان های دیدنی هلند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۰۶۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله خشونت‌آمیز پلیس هلند به دانشجویان حامی فلسطین

پلیس ضد شورش هلند از بولدوزر برای برچیدن چادرها و موانعی استفاده کرد که توسط معترضان حامی فلسطین در محوطه دانشگاه آمستردام ایجاد شده بود.

به گزارش ایسنا، در جریان دخالت پلیس ضد شورش هلند برای مقابله با دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آمستردام، ۱۲۵ فعال دستگیر شدند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر می دادند. وزیر آموزش هلند نیز گفت که بابت وقوع چنین اعتراضاتی در دانشگاه ناراحت است!

پلیس ضد شورش هلند همچنین در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) مدعی شد که این اقدامات برای برقراری نظم لازم است چون اعتراضات به سمت خشونت کشیده می‌شد.

تصویری در رسانه‌های اجتماعی نیز منتشر شده که نشان می دهد پلیس ضد شورش هلند از یک بولدوزر برای برچیدن چادرها و موانعی که معترضان حامی فلسطین ایجاد کرده بودند، استفاده کرده و افسران از باتوم و سپر برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اعتراض به این شکل وضعیت بسیار ناامنی ایجاد کرد که بخشی از آن به دلیل موانعی بود که از ورود نیروهای اورژانس به محل جلوگیری می‌کرد.»

یکی از دانشگاهیان نیز گفت، در حالی که آنها در طول روز از اعتراضات حمایت می‌کردند، نمی‌توانستند به دانشجویان اجازه دهند در طول شب نیز همین کار را انجام دهند. این معترضان همچنین خواستار پایان دادن به روابط دانشگاهی با رژیم صهیونیستی بودند.

دانشجویان آمستردام پس از گسترش اعتراضات از دانشگاه‌های آمریکا به شهرهای اروپا، تظاهرات را آغاز کردند.

علی‌رغم موافقت حماس با آتش‌بس در غزه، نیروهای رژیم صهیونیستی همچنان به یورش‌های خود ادامه می‌دهند. دانشجویان جهان هم اعتراضات ضد صهیونیستی خود را متوقف نکرده و خواستار قطع روابط دانشگاه‌های خود با رژیم صهیونیستی هستند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دهکده المپیک پاریس 2024؛ مکانی بدون مک دونالدز و الکل
  • درمان اعتیاد باید اجتماع محور باشد
  • بخشی از دانشگاه آمستردام به تصرف دانشجویان حامی فلسطین درآمد
  • فیلم| تظاهرات هزاران نفری در حمایت از غزه در هلند
  • فیلم| حمله به دانشجویان حامی فلسطین در هلند
  • «سمفونی بهار» در هلند نواخته می‌شود
  • حمله خشونت‌آمیز پلیس هلند به دانشجویان حامی فلسطین
  • گزارش تلویزیون هلند از نسل تازه موشک‌های ایران
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • آیندهوون فاتح لیگ هلند شد